Fråga om vän får följa med

Det är ganska kul för exakt denna fråga var precis uppe i en grupp för stallägare på FB. Där önskar i stort sätt ALLA att bli tillfrågade om sällskap ska med. Det är hemskt att ha en massa okända människor i ditt hem.
Jag kan till viss del förstå. Bodde själv på mindre gård ett tag men inackorderade togs bort pga andra människor i stallet inte är skitkul alla gånger. Samtidigt hyr man ju ut en box. Hade man behövt fråga om man får ta med människor hem om man hyrt ett rum med? Det känns lite märkligt att ställa såna krav. Antingen okejar man människor i rörelse och tar in inackorderade eller så gör man det inte och skippar det.
 
Fast någon bor väl på gården? Det är ju dennes hem.
Fast TS har ingenstans uttryckt att detta har med saken att göra ens det minsta? Dessutom: hur kan man ens ha inackorderingar på sin gård om man inte kan hantera att en nioårig medryttare med sig sin kompis till stallet? :confused: Är man så jäkla känslig så kanske man inte ska ha inackorderingar?
 
Jag tänker att har man inackorderingar så okejar man en viss del av liv och rörelse i stallet. Det är oundvikligt. Om inget annat avtalats.
Jag vet de som har haft inneboende som ville veta om det är någon som kommer över, det är ju inget svårare än att man hyr ut med vissa premisser. Jag har förståelse för att man inte vill ha koll och veta, men då får man nog vara tydlig med det innan.
 
Fast TS har ingenstans uttryckt att detta har med saken att göra ens det minsta? Dessutom: hur kan man ens ha inackorderingar på sin gård om man inte kan hantera att en nioårig medryttare med sig sin kompis till stallet? :confused: Är man så jäkla känslig så kanske man inte ska ha inackorderingar?
Jo i inlägget innan. Jag förstår att huvudfrågan är om medryttaren men det går att se det i förlängningen också.
 
Jo i inlägget innan. Jag förstår att huvudfrågan är om medryttaren men det går att se det i förlängningen också.
Kan du citera var TS skrivit att stallägaren har problem med att medryttare tar med vänner? Eller typ hintar om det?

Jag kan inte hitta inlägget du syftar på nämligen.
 
Absolut, en gång är ingen gång och det var egentligen inte frågeställningen i tråden. Jag var nyfiken på hur andra resonerar.

Jag kan stå för att jag vill bli tillfrågad och jag kommer ta upp det om det fortsätter. När man som jag har små ponnys, så är det lätt att det blir lite fritidsgård för alla tycker de är så små (= automatiskt snälla).

Jag har dessutom en stallägare som ALLTID frågar om deras gästers barn får borsta/rida, vilket jag uppskattar att hen gör. Är alltså van vid att bli tillfrågad. Sedan är jag absolut ingen grinch, jag säger aldrig nej och har t.ex lånat ut till barnkalas osv. Men är som sagt van vid att bli tillfrågad om ”utomstående” vill göra något med mina hästar.

Det jag skulle kunna vara orolig för i situationen du beskriver är att din ponny förvandlas till en fritidsgård. Medryttaren tar med kompisar som kommer med hela sin familj som ser det som en utflykt och har picnic på gården och hänger där i timmar till irritation för de som bor på gården och de andra hästägarna. Det har jag själv sett, men jag var inte ponnyägaren utan en av de andra hästägarna.
 
Nu var det ju tusen år sedan jag hade medryttare. Och jag var då inte ens myndig. Detsamma gäller då jag själv var medryttare.

Men jag hade faktiskt inte reagerat på att man tog med en vän. Jag hade gjort klart att jag valt att just medryttaren är den som rider/tränar hästen och ingen annan. Men jag hade ju inte valt en medryttare som skulle släpa med vem som helst och inte håller koll på att den som är med uppför sig så som man normalt gör i stall om denne är ovan. Så jag ser inget problem i att någon är med.
Men jag kanske är färgad av att ha stått på stora träningsanläggningar. Där kommer och går ju rätt mycket folk.

Jag har dock inte stött på någon stallägare som sett det som problem om jag haft med en vän när jag stått uppstallad i små-stall hemma hos folk. Vi har givetvis pratat om det.

Jag vet ju att jag själv som liten hade uppskattat väldigt att få ens följa med och bara titta och ens vara i stallet.
 
Jag kan förstå båda sidor. Tycker egentligen inte att det är någon big deal att ett barn till var med, så länge även en förälder var med och hade koll på att allt gick rätt till. Kan även förstå din rädsla för att det ska bli en massa rännande med olika barn så att det i längden stör både ponnyn och stallägaren. Jag tror dock inte egentligen att det behöver vara/bli ett problem så länge du och föräldern kan ha en god kommunikation om vad som ska gälla. :)
 
Är medryttare på 2 hästar med samma ägare. Har haft med mig både kompis och mina söner att rida vid flera tillfällen.
Ägaren är bara glad att hästarna får röra på sig. Litar på att allt går rätt till eftersom jag har ansvaret just då.
Har varit medryttare där i ett år och 8 månader nu.
Andra hästägare på den gården har lånat ut häst till mig så vi kunnat vara tre som rider ut tillsammans.

Men det bar mig emot att våga fråga.
Jag tar inget för givet.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
Nu har jag inte häst längre men det beror på reglerna i stallet snarare än mina egna åsikter, jag har bara haft medryttare jag litar på. Min senaste red 3 hästar i stallet och hörde "hemma" där, det var hennes ensak om hon tog med gäster.

Jag skulle med den häst inte heller bry mig om om den användes för ponnyridning typ skansen, men givetvis frågade medryttaren mig om någon annan fick rida hästen.
 
Jag presenterar de jag tar med mig till stallet för gårdsägaren så han vet vilka det är som är där, likaså informerar jag om de åker dit själva men jag skulle aldrig drömma om att förbjuda någon att ta med en annan unge. Jag anser att den vuxne har ansvaret. Jag låter inga ungar åka själva till hästarna.
 
Någon har i alla fall följt med utan att jag blivit tillfrågad. Vet inte om de har ridit, tror inte det. Står inackorderad i ett mindre privatstall, så någons hem alltså. Gäller dessutom minderåriga, inte ens tonåringar, så det finns en säkerhetsaspekt/försäkringsfråga också. 1 medföljande vuxen. De började som medryttare denna veckan.
Har du tagit upp att medryttaren ska fråga eller snarare föräldern när det gäller att ta med andra? Folk har uppenbarligen olika åsikter och det är inte självklart om man inte påtalat hur man vill ha det. Det blir lätt missförstånd som man förutsätter att alla tänker som en själv.

Jag ser det inte som konstigt att en nioåring vill visa sin nya medryttarhäst för kompisen, jag hade snarare blivit förvånad om det inte kommit ett och annat barn för att titta.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
Självklart! Dessutom inte säkert jag vill att kompis följer med. Vi har eget stall. Gården är vårt hem där vi bor, vi vill inte möta folk på gårdsplanen som vi inte känner till. Däremot om hästen stått i ett inackorderingsstall, då hade det inte varit någon fara om medryttaren tog med en kompis.
 
När jag har varit medryttare så har jag tagit med kompis utan att fråga. Inte ens slagit mig att jag borde fråga faktiskt... Kompisen har såklart inte ridit, som mest har kompis fått hålla hästen när jag kommer på att jag glömt ridhjälmen i stallet. Jag ser inte riktigt problemet, så länge hästen sköts enligt överenskommelse och kompisen har stallvett och inte stör andra människor eller hästar. Om hästägaren eller stallägaren däremot uttryckt att de inte vill ha "nya" personer i stallet så är det förstås en annan femma. :)

Lägger till att hästarna jag varit medryttare på stått på större anläggningar där det alltid är gott om folk.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?

Japp. Jag har det inskrivet i medryttarkontraktet. Helt okej med mig att medryttaren tar med sig en vän någongång då och då, men jag vill veta om det. Jag har vuxen medryttare.
 
Japp. Jag har det inskrivet i medryttarkontraktet. Helt okej med mig att medryttaren tar med sig en vän någongång då och då, men jag vill veta om det. Jag har vuxen medryttare.
Men gäller samma om typ medryttaren blir hämtad en dag i stallet? Måste hen säga till då? Eller om typ medryttarens partner kommer förbi med en banan eller nåt?
 
Jag och min fyraåring har en medryttarponny (jag ansvarar, fyraåringen rider). Jag har ett kontrakt med ägaren där det bl.a. står inskrivet att jag måste fråga om någon annan ska rida ponnyn, vilket jag tycker är helt rimligt. Däremot skulle jag inte fråga om någon bara ska följa med till stallet och titta. Det är ett privatstall men inte hemma hos någon, tror att de är tre hästägare och så är vi nog ett antal medryttare.
 
Självklart! Dessutom inte säkert jag vill att kompis följer med. Vi har eget stall. Gården är vårt hem där vi bor, vi vill inte möta folk på gårdsplanen som vi inte känner till. Däremot om hästen stått i ett inackorderingsstall, då hade det inte varit någon fara om medryttaren tog med en kompis.

Fast i detta fallet handlar det ju om att ett litet barn med kunnig vuxen accepterats att vara medryttare. Hade du verkligen då reagerat på om den vuxna föräldern har med sig ett till barn ?

@kolblakkur jag tycker det mest låter som att du inte tydliggjort att det endast är föräldern och det specifika barnet som får vara där . Tydliggör det omgående så de har chans att förstå så är problemet löst tänker jag 😄 väldigt mycket tydligare och schysstare när du nu reagerat på det att det förmedlats till dig via andra, än att vänta för att ”se om det händer igen” .

Jag hade blivit sned som medryttare om ägaren varit otydlig med detta och det sen framkommit att ägare/mfl stört sig men inte sagt nåt direkt utan typ inväntat nästa gång det händer osv.
 
Senast ändrad:
Men gäller samma om typ medryttaren blir hämtad en dag i stallet? Måste hen säga till då? Eller om typ medryttarens partner kommer förbi med en banan eller nåt?

Nej, det är ju en annan sak. Jag har den där skrivningen i kontraktet främst för att jag vill veta vilka som rör sig kring min häst, men också för att jag tycker att det kan ge en signal om problem om medryttaren har kompisar eller barn med sig varje gång (jag vill att min medryttare rider ut, inte på banan), eller åtminstone att medryttarens önskemål inte stämmer överens med mina.

Jag har visat kontraktet i förväg och uppmuntrar till frågor/kommentarer, och den där skrivningen verkar inte ha blivit missförstådd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
10
· Visningar
320
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp