Fråga om vän får följa med

Det är ganska kul för exakt denna fråga var precis uppe i en grupp för stallägare på FB. Där önskar i stort sätt ALLA att bli tillfrågade om sällskap ska med. Det är hemskt att ha en massa okända människor i ditt hem.
Detta summerar det jag menar väldigt väl. Jag vill veta, dels för att jag vill veta hur ofta det sker men även för att informera om att det den dagen kommer vara ett extra barn på gården. Stallägaren är lantbrukare och det är högsäsong nu med stora tunga maskiner så ur en säkerhetsaspekt kan det vara bra att veta för att kunna hålla extra utkik. Sedan är det precis som du skriver en familjs hem och det tycker jag att man ska respektera. Jag hade ingen medryttare när jag flyttade dit och inga planer på det då heller. Nu ändrade läget sig och då tycker jag att stallägaren ska informeras och ge sitt godkännande att främmande människor rör sig på gården. Vi är bara två inackorderade på familjens gård, det är verkligen ingen anläggning. På en anläggning hade jag inte varit lika ”petig”.
 
Detta summerar det jag menar väldigt väl. Jag vill veta, dels för att jag vill veta hur ofta det sker men även för att informera om att det den dagen kommer vara ett extra barn på gården. Stallägaren är lantbrukare och det är högsäsong nu med stora tunga maskiner så ur en säkerhetsaspekt kan det vara bra att veta för att kunna hålla extra utkik. Sedan är det precis som du skriver en familjs hem och det tycker jag att man ska respektera. Jag hade ingen medryttare när jag flyttade dit och inga planer på det då heller. Nu ändrade läget sig och då tycker jag att stallägaren ska informeras och ge sitt godkännande att främmande människor rör sig på gården. Vi är bara två inackorderade på familjens gård, det är verkligen ingen anläggning. På en anläggning hade jag inte varit lika ”petig”.
Tycker du det är det bara att upplysa om det och helst ha det i ett kontrakt. Det är din häst och dina regler, men för att kunna följa reglerna så behöver man veta. Har du med det i kontraktet och de bryter mot det vid första tillfället hade jg inte ens varnat utan sagt upp dem direkt.
 
Detta summerar det jag menar väldigt väl. Jag vill veta, dels för att jag vill veta hur ofta det sker men även för att informera om att det den dagen kommer vara ett extra barn på gården. Stallägaren är lantbrukare och det är högsäsong nu med stora tunga maskiner så ur en säkerhetsaspekt kan det vara bra att veta för att kunna hålla extra utkik. Sedan är det precis som du skriver en familjs hem och det tycker jag att man ska respektera. Jag hade ingen medryttare när jag flyttade dit och inga planer på det då heller. Nu ändrade läget sig och då tycker jag att stallägaren ska informeras och ge sitt godkännande att främmande människor rör sig på gården. Vi är bara två inackorderade på familjens gård, det är verkligen ingen anläggning. På en anläggning hade jag inte varit lika ”petig”.
Det är bra tänkt.
 
Hade en tjej som skulle vara medryttare på prov på min häst. Provridningen gick ok men det kändes inte helt ok med resten så därav provperiod. Efter ett par gånger träffade jag på medryttarens mamma som berättade hur roligt det var att rida min häst. Eftersom ingen sagt något till mig tog provperiod slut där.
 
När jag var medryttare frågade jag om det var okej att min syster eller pojkvän följde med mig ut i stallet ibland och det har aldrig varit ett problem.
Jag försäkrade då att det endast skulle vara jag som red eller hanterade hästen men att de kanske skulle borsta och följa med gående på ridturer.
För att ägare och övriga i samma stall skulle veta vad för folk som rör sig i stallet. Om de ser min syster eller pojkvän och jag inte är där just då :)

Det har varit kutym i de stallen jag varit medryttare och hästägare att man vill veta vilka som rör sig i stallet.
Ofta mindre privatägda stall men jag kommer nog göra samma i fortsättningen med :)
 
Fast i detta fallet handlar det ju om att ett litet barn med kunnig vuxen accepterats att vara medryttare. Hade du verkligen då reagerat på om den vuxna föräldern har med sig ett till barn ?

@kolblakkur jag tycker det mest låter som att du inte tydliggjort att det endast är föräldern och det specifika barnet som får vara där . Tydliggör det omgående så de har chans att förstå så är problemet löst tänker jag 😄 väldigt mycket tydligare och schysstare när du nu reagerat på det att det förmedlats till dig via andra, än att vänta för att ”se om det händer igen” .

Jag hade blivit sned som medryttare om ägaren varit otydlig med detta och det sen framkommit att ägare/mfl stört sig men inte sagt nåt direkt utan typ inväntat nästa gång det händer osv.
Jag har bara läst ts så jag visste inte mer om situationen. Jag hade ändå önskat bli tillfrågad, eller iaf informerad.
 
Har varit medryttare ett antal gånger och aldrig tagit med någon kompis. Jag och dottern var medryttare fram till nyligen och även om ägaren inte sagt något så har hon inte fått ha kompisar med i stallet. Hon var enda barnet där och jag känner att det inte fick bli fritidsgård liksom. Vi bodde bara någon minut från stallet och ibland fick vi åka och ta in och fodra hästen om ägaren fick förhinder och hade dottern en kompis här då hände det kanske två tre gånger att hen åkte med och tittade på hästen. Jag tycker inte man har med en massa annat folk när man hanterar och har ansvar för någon annans häst.

Nu har vi egen och då har dottern ibland med en kompis till stallet (annat stall, privatägt med ungefär 16 hästar fördelade på stall och lösdrift) men det får vara med måtta. Vi kommer ha medryttare i höst, ett barn med hästkunnig mamma och jag skulle tycka det var okej om de vid något tillfälle ville visa när hon rider eller så för någon men vill absolut inte att någon annan ska rida eller att det ska bli en massa spring i stallet.
 
Jag vill också bli tillfrågad, skulle inte säga nej och det är helt ok om någon eller några enstaka personer följer med, men skulle inte uppskatta om det blev fritidsgård eller många nya kompisar följde med regelbundet.
 
Detta summerar det jag menar väldigt väl. Jag vill veta, dels för att jag vill veta hur ofta det sker men även för att informera om att det den dagen kommer vara ett extra barn på gården. Stallägaren är lantbrukare och det är högsäsong nu med stora tunga maskiner så ur en säkerhetsaspekt kan det vara bra att veta för att kunna hålla extra utkik. Sedan är det precis som du skriver en familjs hem och det tycker jag att man ska respektera. Jag hade ingen medryttare när jag flyttade dit och inga planer på det då heller. Nu ändrade läget sig och då tycker jag att stallägaren ska informeras och ge sitt godkännande att främmande människor rör sig på gården. Vi är bara två inackorderade på familjens gård, det är verkligen ingen anläggning. På en anläggning hade jag inte varit lika ”petig”.

Det du skriver här är ju självklart pch rimligt i högsta grad. Se till att din medryttare får det tydligt till sig från början (och nu direkt när ni tydligen missat det kommunikation emellan) så att det blir tydligt direkt.

Att invänta ”gång två/ifall det händer igen” blir bara tokigt för alla inblandade.
 
Att medryttaren har med sig en vän är helt ok, om vännen ska hantera hästen (mer än att hjälpa till och ta in från hagen eller liknande) vill jag nog gärna bli tillfrågad. Så om vännen som var med bara stod och tittade på så hade jag inte haft några problem med det. Om det ofta var många personer med till stallet hade jag nog tagit upp det. Många människor gör att det blir rörigt i stallet och det bör ju undvikas.
 
@kolblakkur prata med medryttarens föräldrar, det kan ha varit av obetänksamhet, eller andra förklaringar. Kompisen kanske skulle ha blivit hämtad innan de åkte till stallet, något inträffade och kompisen var tvungen att följa med för man vill kanske inte lämna ett okänt barn hemma ensam.

När jag hade medryttare själv så litade jag på dem, i ena stallet så var reglerna såna att stallägaren ville veta vilka som var i stallet, alltså fick man antingen ringa eller knacka på när man kom om man hade med sig någon extra.
I andra stallet fanns inga såna regler och det var sällan några problem.
 
@kolblakkur prata med medryttarens föräldrar, det kan ha varit av obetänksamhet, eller andra förklaringar. Kompisen kanske skulle ha blivit hämtad innan de åkte till stallet, något inträffade och kompisen var tvungen att följa med för man vill kanske inte lämna ett okänt barn hemma ensam.

När jag hade medryttare själv så litade jag på dem, i ena stallet så var reglerna såna att stallägaren ville veta vilka som var i stallet, alltså fick man antingen ringa eller knacka på när man kom om man hade med sig någon extra.
I andra stallet fanns inga såna regler och det var sällan några problem.
Det sista. Behövde man det även om det typ var ens partner eller familjemedlem som var med?
Eller om man hade ut typ veterinär/sadelprovare/etc?
Shit. Hade aldrig i hela livet velat ha min häst i ett stall där stallägaren kräver sådan detaljkontroll på vilka som vistas i stallet. Hua!
 
Det sista. Behövde man det även om det typ var ens partner eller familjemedlem som var med?
Eller om man hade ut typ veterinär/sadelprovare/etc?
Shit. Hade aldrig i hela livet velat ha min häst i ett stall där stallägaren kräver sådan detaljkontroll på vilka som vistas i stallet. Hua!
Håller med fy sjutton så obekväm att gå och knacka på 😂
 
Det sista. Behövde man det även om det typ var ens partner eller familjemedlem som var med?
Eller om man hade ut typ veterinär/sadelprovare/etc?
Shit. Hade aldrig i hela livet velat ha min häst i ett stall där stallägaren kräver sådan detaljkontroll på vilka som vistas i stallet. Hua!
😁 Han var speciell, men vi var tre som hade häst där utöver hans hästar, och han var i stallet typ jämt. Så det var liksom aldrig några problem, att berätta att hovslagaren kommer, eller veterinären osv. Han hade dessutom lärt upp alla hovslagare i närheten så det var ändå han som hade bäst koll, och veterinären var en av hans bästa vänner osv. En hästfarbror av den gamla skolan med mängder av kontakter och kunskap. Jag lärde mig enormt mycket hos mina år i stallet, jag började som hästskötare åt honom och ställde sen upp min första häst där. Han var med när jag provred och han och min häst hade en väldigt speciell relation. ❤
 
😁 Han var speciell, men vi var tre som hade häst där utöver hans hästar, och han var i stallet typ jämt. Så det var liksom aldrig några problem, att berätta att hovslagaren kommer, eller veterinären osv. Han hade dessutom lärt upp alla hovslagare i närheten så det var ändå han som hade bäst koll, och veterinären var en av hans bästa vänner osv. En hästfarbror av den gamla skolan med mängder av kontakter och kunskap. Jag lärde mig enormt mycket hos mina år i stallet, jag började som hästskötare åt honom och ställde sen upp min första häst där. Han var med när jag provred och han och min häst hade en väldigt speciell relation. ❤
Mest att jag inte förstår varför man har folk inackorderade om man känner ett behov att ha sån detaljkontroll. Jag är helt ok med att stallägare har regler och tex att man inte ska ha en massa folk där hela tiden osv, men just det här att behöva meddela känns bara helt överdrivet.
 
Mest att jag inte förstår varför man har folk inackorderade om man känner ett behov att ha sån detaljkontroll. Jag är helt ok med att stallägare har regler och tex att man inte ska ha en massa folk där hela tiden osv, men just det här att behöva meddela känns bara helt överdrivet.
Jag känner att stallägaren bestämmer och passar det inte så är det bara att flytta hästen. I mitt fall var det aldrig något problem, jag kände mig aldrig kontrollerad. Han var egentligen inte intresserad av att ha inackorderingar och så oftast nej när någon frågade och annonserade aldrig. Vi som hade våra hästar inackorderade hade varit där innan och skött hans hästar.
 
Jag känner att stallägaren bestämmer och passar det inte så är det bara att flytta hästen. I mitt fall var det aldrig något problem, jag kände mig aldrig kontrollerad. Han var egentligen inte intresserad av att ha inackorderingar och så oftast nej när någon frågade och annonserade aldrig. Vi som hade våra hästar inackorderade hade varit där innan och skött hans hästar.
Absolut, så är det ju! Det var mest en reflektion.
 
Absolut, så är det ju! Det var mest en reflektion.
Det finns ju ändå en trygghet i att inte vara helt ensam med sina hästar i stallet förutom det rent ekonomiska. Blir man akut sjuk eller liknande så är det ju någon som märker att hästarna inte tas om hand som dom ska.
 
Det finns ju ändå en trygghet i att inte vara helt ensam med sina hästar i stallet förutom det rent ekonomiska. Blir man akut sjuk eller liknande så är det ju någon som märker att hästarna inte tas om hand som dom ska.
Ja, men som jag ser det så är det också rimligt att försöka ha någon slags tillit till att inackorderingarna beter sig vettigt. Man kan ju ha detaljerade regler men sen får man ju lita på att inackorderingarna sköter sig? Gör de inte det så får man ju hantera det då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: Amha
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp