Fråga om vän får följa med

Jag har aldrig ens funderat på att ta med någon annan till de medryttarhästar vi (jag och dottern och jag och sonen) har haft, inte ens när vi var medryttare på en mindre ridskola och har därför aldrig funderat över att ha med i kontraktet att jag inte vill ha okända som hänger med medryttaren här och då har jag ändå tyckt att jag har tagit med massor. Jag ser det som så självklart att det är med medryttaren man har en överenskommelse att hen får vistas i stall med omgivningar, inte med andra i hens umgängeskrets. Stall är ju vanligtvis privata och att dra med andra till någons privata egendom är i min värld inget man gör utan att kolla om det är okej. Ett stall är ju sällan en allmänplats. Även ridskolor har rätt att avhysa personer som inte rider där så att man skulle dra med sig andra som medryttare känns väldigt märkligt för mig. Att någon hämtar/lämnar är en helt annan sak än att hänga med i stallet.
 
Jag har aldrig ens funderat på att ta med någon annan till de medryttarhästar vi (jag och dottern och jag och sonen) har haft, inte ens när vi var medryttare på en mindre ridskola och har därför aldrig funderat över att ha med i kontraktet att jag inte vill ha okända som hänger med medryttaren här och då har jag ändå tyckt att jag har tagit med massor. Jag ser det som så självklart att det är med medryttaren man har en överenskommelse att hen får vistas i stall med omgivningar, inte med andra i hens umgängeskrets. Stall är ju vanligtvis privata och att dra med andra till någons privata egendom är i min värld inget man gör utan att kolla om det är okej. Ett stall är ju sällan en allmänplats. Även ridskolor har rätt att avhysa personer som inte rider där så att man skulle dra med sig andra som medryttare känns väldigt märkligt för mig. Att någon hämtar/lämnar är en helt annan sak än att hänga med i stallet.
Vilka ridskola avhyser människor som inte rider där? Aldrig i hela mitt liv hört det, låter ju helt tokigt.
 
Vilka ridskola avhyser människor som inte rider där? Aldrig i hela mitt liv hört det, låter ju helt tokigt.
Nej inte tokigt. En ridskola är ingen allmän plats där vem som helst kan hänga hur hen vill. Det krävs såklart i normalfallet att personen missköter sig för att avhysning verkligen ska ske men man har rätt att avhysa en person som inte har där att göra. Vi tog reda på det när jag jobbade på ridskola och vi hade personer som gjorde att andra som red där inte trivdes. Det sas då från flera håll att ingen kunde göra något åt att de här personen som inte hade där att göra hängde där men det visade sig vara fel. En ridskola är ingen allmän plats utan man har rätt att avhysa de som inte har där att göra.
 
Nej inte tokigt. En ridskola är ingen allmän plats där vem som helst kan hänga hur hen vill. Det krävs såklart i normalfallet att personen missköter sig för att avhysning verkligen ska ske men man har rätt att avhysa en person som inte har där att göra. Vi tog reda på det när jag jobbade på ridskola och vi hade personer som gjorde att andra som red där inte trivdes. Det sas då från flera håll att ingen kunde göra något åt att de här personen som inte hade där att göra hängde där men det visade sig vara fel. En ridskola är ingen allmän plats utan man har rätt att avhysa de som inte har där att göra.
Fast folk som missköter sig blir ju avvisade från allmäna platser med jag läste det som att du menade att människor som inte aktivt red lektion inte var välkomna.
 
Nej inte tokigt. En ridskola är ingen allmän plats där vem som helst kan hänga hur hen vill. Det krävs såklart i normalfallet att personen missköter sig för att avhysning verkligen ska ske men man har rätt att avhysa en person som inte har där att göra. Vi tog reda på det när jag jobbade på ridskola och vi hade personer som gjorde att andra som red där inte trivdes. Det sas då från flera håll att ingen kunde göra något åt att de här personen som inte hade där att göra hängde där men det visade sig vara fel. En ridskola är ingen allmän plats utan man har rätt att avhysa de som inte har där att göra.
Men det är väl något helt annat?
Att man kan avhysa folk är ju inte likatecken med att medryttare ska fatta att de inte får ha med vänner ibland till hästen.
 
Fast folk som missköter sig blir ju avvisade från allmäna platser med jag läste det som att du menade att människor som inte aktivt red lektion inte var välkomna.
Som jag skrev kan de som inte rider på ridskolan avvisas. Att rida på ridskola innebär ju inte att du måste rida just den sekunden utan att du är inskriven som elev på ridskolan.
 
Men det är väl något helt annat?
Att man kan avhysa folk är ju inte likatecken med att medryttare ska fatta att de inte får ha med vänner ibland till hästen.
Såklart det var. Det var OT. Men, jag ser det som märkligt att man anser sig ha rätt att ta med sig folk hem till någon annan utan att kolla läget även om det "bara" (inte så bara) handlar om att vara i ett stall.
 
Såklart det var. Det var OT. Men, jag ser det som märkligt att man anser sig ha rätt att ta med sig folk hem till någon annan utan att kolla läget även om det "bara" (inte så bara) handlar om att vara i ett stall.

Jo rätt gravt OT .

Allmänt:
Fast alltså jag fattar inte att det ens är ett problem i TS fall eller alla sidor tråden genererat utifrån TS läge.
Ett litet barn och dennes förälder är nya medryttare på TS häst. Föräldern har vid ett tillfälle haft med sig ett barn till. TS har enligt egen utsago aldrig sagt till föräldern att den inte får ta med någon mer. Om TS förtydligar detta nu när det tydligen inte är ok även om medryttar-vuxen inte fått det till sig från start, så finns liksom inget problem?

Om medryttarföräldern till medryttarbarnet utöver det, inte skulle få ta med maken/sambon/mamma/pappa till barnet nån gång så är det ju något som helt klart behöver tydliggöras från början.
Jag hade blivit jätteförvånad som målsman med ansvaret för medrytteriet med mitt barn, om det inte varit ok. Ffa om det inte var Ok men hästägaren inte sagt det rakt ut från början.
 
Senast ändrad:
Såklart det var. Det var OT. Men, jag ser det som märkligt att man anser sig ha rätt att ta med sig folk hem till någon annan utan att kolla läget även om det "bara" (inte så bara) handlar om att vara i ett stall.
Ja uppenbarligen finns det väldigt olika uppfattningar i den här frågan.
För mig är det logiskt att stallägaren bör ha viss tolerans för besök (inom normala gränser såklart, dvs sporadiskt) om denne har valt att ha inackorderingar. Annars antar jag att stallägaren informerar om att besök inte är tillåtet alt att man måste fråga innan.
Så svårt är det ju inte att informera om hur man vill ha det, och det känns som en viktig punkt för den inackorderade att ta ställning till.
 
Ja uppenbarligen finns det väldigt olika uppfattningar i den här frågan.
För mig är det logiskt att stallägaren bör ha viss tolerans för besök (inom normala gränser såklart, dvs sporadiskt) om denne har valt att ha inackorderingar. Annars antar jag att stallägaren informerar om att besök inte är tillåtet alt att man måste fråga innan.
Så svårt är det ju inte att informera om hur man vill ha det, och det känns som en viktig punkt för den inackorderade att ta ställning till.
Fast, vi pratar inte inackorderingar nu utan om att medryttare tar med sig andra och det var med det i tanken jag skrev det jag skrev.

Men ja! Absolut ska stallägaren var tydlig. Jag anser väl att det är mer relevant att som hästägare ta med sig andra än att göra det som medryttare och vill man som stallägare inte det så ska man såklart vara tydlig med det. Som medryttare tycker jag att det är en annan sak. Man lånar en häst som ägs av någon annan och som kanske står uppstallad hos ytterligare en person. Då tycker inte jag att man tar med sig någon dit utan att kolla läget först.
 
Fast, vi pratar inte inackorderingar nu utan om att medryttare tar med sig andra och det var med det i tanken jag skrev det jag skrev.

Men ja! Absolut ska stallägaren var tydlig. Jag anser väl att det är mer relevant att som hästägare ta med sig andra än att göra det som medryttare och vill man som stallägare inte det så ska man såklart vara tydlig med det. Som medryttare tycker jag att det är en annan sak. Man lånar en häst som ägs av någon annan och som kanske står uppstallad hos ytterligare en person. Då tycker inte jag att man tar med sig någon dit utan att kolla läget först.
Flera har diskuterat att stallägaren inte vill ha besök, men jag tycker det jag skrev innan gäller oavsett. Lite tolerans får man ha, men folk ska ju sköta det vettigt och inte ha vänner med sig hela tiden.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att fråga innan besök oavsett om jag var medryttare eller ej.
 
Fast, vi pratar inte inackorderingar nu utan om att medryttare tar med sig andra och det var med det i tanken jag skrev det jag skrev.

Men ja! Absolut ska stallägaren var tydlig. Jag anser väl att det är mer relevant att som hästägare ta med sig andra än att göra det som medryttare och vill man som stallägare inte det så ska man såklart vara tydlig med det. Som medryttare tycker jag att det är en annan sak. Man lånar en häst som ägs av någon annan och som kanske står uppstallad hos ytterligare en person. Då tycker inte jag att man tar med sig någon dit utan att kolla läget först.

Men det ÄR ingen medryttare/folk etc som ”anser sig ha rätt” ? 😳
 
Ja jag tycker egentligen att man bör fråga om man vill ta med någon. Dock inte om stallägaren/hästägaren inte har upplyst om att det är viktigt. Jag hade aldrig räknat med att de ska förstå det självmant. Sen tycker jag det är lite väl strängt att inte få ta med barnets kompis när de är såpass unga.
 
På många större stall jag har stått i är det inte ovanligt att föräldrar/vh till vuxna barn, pojk/flick/icke-binäravänner dyker upp. Stall är för många väldigt socialt och en livsstil, många är djurälskare och tycker om hästar men har inget större behov av att ha en egen, men klappar gärna och snackar med de andra i stallet.
Har haft en del stallkompisar vars partner joggat till stallet, snackat skit/ hjälp till på träning och sedan joggat hem.
Nu vill jag ha mycket ensam tid i stallet, samtidigt så tycker jag det är mysigt när jag då och då kan ta med besök och gå runt och småputtra halva dagen i stallet.
Har man däremot stallet väldigt nära sitt boningshus/ trädgård så kan jag förstå att man inte vill ha det så. Eller om man tar med sig barn som stökar till eller okända som tar in andras hästar vid stallpass.

Jag är också en av de som är "uppvuxen" på ridskola och har fått mycket kunskap och häst, som grundat mig för mitt vidare hästliv. Så jag tycker att en bra ridskola är guldvärt så många gånger om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
508
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 392
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp