Fråga till er som reser mycket!

R

Raderad medlem 6459

Är det nån här inne som vet hur pass anala de är i securityn på Zurich flygplats? Jag flyger via där nästa vecka och kommer inte checka in nåt bagage, men vill ha med mig lite vätskor - varav någon enstaka är på 150 ml.

Nån som har lite erfarenhet av securityn där? Brukar de vara supernoga eller släpper de en hel del? Brukar ni ta fram vätskorna eller låter ni dem ligga kvar i väskan? Brukar de be om att få se vätskorna?
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Har flygit därifrån ett par gånger och de är supernoga. Är ju en stor flygplats och där tullas inte på säkerheten. Iof var det nu ett par år sedan, kanske har de blivit slappare med åren (fast det tror jag inte). Schweizare är ett noggrannt folk.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Har aldrig tagit med just vätskor, men i allmänhet är de mycket noga där! I alla fall enligt mina erfarenheter. Upplever generellt att Schweiz är ett land där man är noga med att allt ska vara enligt reglerna, människorna är mycket laglydiga.

(som en liten parentes/anekdot så var personalen även väldigt vänliga och uppmärksamma när jag flög från Zürich första gången, jag var helt förkrossad efter att ha åkt ifrån pojkvännen som jag inte skulle få träffa på x antal veckor så jag grät floder. Då tog de in mig i ett av båsen där de gör visiteringar, och frågade mig om jag var okej och hur gammal jag var :p Hulkande fick jag fram att jag var 22 år gammal :D)
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

+ WhoIsItAgain

Faaaan också. Hoppades som fan att det skulle vara slappt, trots att schweizare är ett rätt analt folk.

Måste ju få med mina stylingprodukter :(

zass: gullig personal :)
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Har åkt via Zürich några gånger. Nu är jag en väldigt lydig resenär så jag vet inte:p Men en gång på väg hem från Mexiko köpte jag ett par flaskor tequila som förseglades enligt konstens alla regler och var inga problem där borta. Men i Zürich fick jag två val: släng dem eller checka in dem. Incheckningen skulle kosta 90 euro så var inte riktigt värt det.

Skaffa såna där reseförpackningar som du kan fylla med det du behöver, finns billigt på b la Åhlens!
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Skaffa såna där reseförpackningar som du kan fylla med det du behöver, finns billigt på b la Åhlens!
Bra tips men det funkar inte för bla min spray :( Resten kommer åka i reseförpackning.

Men i Zürich fick jag två val: släng dem eller checka in dem.
Ja, det är ju standard. Grejen är att på vissa flygplatser är de asanala och ser de vätska i väskan så måste man ta fram det, medan på andra flygplatser gör de en uppskattning av hur stort det är och låter en gå. Men jag får nog acceptera att schweizarna kommer tvinga mig att kasta min saltvattenspray :cry:
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Men om du flyger via Zürich, alltså en mellanlandning, då behöver du väl inte gå igenom säkerhetskontrollen igen?

Jag har också planerat att flyga via Zürich om två veckor, men om man måste gå igenom säkerhetskontrollen så vet jag inte om jag kommer att hinna...:nailbiting:
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Joo, det räknar jag med. En transferkontroll i alla fall. Men det är klart, det kanske jag inte måste? Eller hur blir det nu, Schweiz är väl inte med i Schengen?

Jag har alltså jobbat med säkerhet på Arlanda och jag har aldrig fattat detta med NÄR det är en säkerhetskontroll :o På Arlanda är det ju bara om man kommer från icke-schengen. När jag flugit (Schengenland till Schengenland) via Frankfurt har jag fått gå igenom, likaså på CDG. Däremot inte i München.

Jag bara förutsatte att jag skulle igenom en security men nu blir jag osäker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga till er som reser mycket!

De gånger jag har mellanlandat på någon flygplats så har jag på min höjd passerat en passkontroll. Ibland har man sån tur att man inte behöver byta terminal överhuvudtaget och anslutade flyget t o m kommer in på gaten bredvid :D
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Tillägg:

If you want to stay in the waiting area
If you choose to stay in the waiting area, you will only have to pass through the security check before boarding your aircraft. Swiss-Passengers who are travelling within the Schengen area can proceed directly to the departure gates to board their transfer flight.
Alltså, jag tolkar detta som att vi visst måste gå igenom en security. För visst måste de mena schweiziska passagerare och inte passagerare med Swiss. Eller?
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Som sagt, jag har fått gå igenom securityn på flera flygplatser när jag mellanlandat. Så det verkar definitivt variera. På Arlanda finns det ju exempelvis flera transferkontroller men det ser ju sällan svenska resenärer.

Oftast beror det ju på varifrån man flyger och vart man ska. Men som sagt, trots Schengen till Schengen har jag fått gå igenom securityn på Frankfurt. Likaså verkar det ju vara i Zurich.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Tillägg:


Alltså, jag tolkar detta som att vi visst måste gå igenom en security. För visst måste de mena schweiziska passagerare och inte passagerare med Swiss. Eller?

De borde mena folk som åker med flygbolaget Swiss, vilket jag gör så jag slipper antagligen då? :)


Jag har bara gått igenom säkerhetskontroll när jag mellanlandat, om jag kommit utifrån Europa.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Ah men då är det ju lungan! :D

Jag har gått igenom securityn på CDG när jag flugit från Sverige, och i Frankfurt på väg från Sthml till Madrid. Så som sagt, det beror på flygplatsen.

Men guuuud så skönt! Då är det bara att flirta med mig den från Arlanda och sen är det ju inga problem alls :D
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag försökte men lyckades inte. Ska dock ta med den till syrran, hon är typ Hulken, och se om hon kan fixa det!
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag flög nyligen till Dominikanska rep. via Zurich från Arlanda. När vi flög hem stoppade kontrollanterna han som var före oss i kön då han hade köpt en sprit/vinflaska i taxfreen på Dominikanska rep. Den var alltså i en stängd påse som den ska vara, men han fick inte ta med den utan var tvungen att gå tillbaka och checka in den. Rätt sjukt iom att vi kom direkt från planet. Så de är hårda där jo.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Fast Dominikanska republiken är inte med på listan över vilka länder som är OK att ta med taxfree-vätskor från, plomberad påse eller ej, så det är inte så märkligt. På Arlanda hade den också fått kastas eller checkas in.

// hon som bett hundratals att kasta sin sprit eller checka in den
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Schweiz ar ett schengen land ;)

fast om dem gor transfer kontroll har jag ingen aning om :D
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

jag hade liiite hudkräm kvar i en 150 ml förpackning som jag chansade att ta med, men den kastades, det var på lilla Säve utanför Göteborg. Så försök packa om eller försök hitta mindre förpackningar.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag har alltid fått lov göra transferkontroll där, just för att dom inte är med i EU. Har inte gjort det på någon annan flygplats.

Just därför missade jag också det där med Tax-Free köpta varor. Nu hade jag bara läsk (och annat men det var inte vätskor) och läsken var ju inga problem att slänga. Så fast jag aldrig var utanför "passgränsen" så att säga måste jag göra en ny säkerhetskontroll när jag kom till Zürich.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 537
Senast: tott
·
Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 083
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 054
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp