De här frågorna du ställer om olika skador, i vilket sammanhang undrar du? Om samtliga skador är på en häst så rekommenderar jag dig att prata med behandlande veterinär som kan förklara på ett bra sätt och ge en helhetsbild kring hästens status. Om det handlar om tex hästletande så rekommenderar jag att begära att få ringa och prata med behandlande veterinär för att få höra vad de säger om allt (kräver den som betalade för besökets (oftast hästägarens) tillstånd. Är det något av detta fallen det gäller, eller något annat?
 
Vad betyder mekanisk skada? När man pratar om kotled?
Jag tycker det låter som om det beskriver en skada som kommer utifrån är en vrickning kanske, typ. Det är inte fråga om en slitskada typ kotledsinflammation. Det är min teori, vad jag tror. Du får fråga helt enkelt. Det kan vara stor skillnad på rehabinsatsers längd på vrickning eller kotledsinflammationen men det är inte säkert heller? Det vet man ju inte förrän hästen är ren och igångsatt ordentligt. Näe mycket otydlig text, tror jag, kanske någon annan förstår bättre.
 
De här frågorna du ställer om olika skador, i vilket sammanhang undrar du? Om samtliga skador är på en häst så rekommenderar jag dig att prata med behandlande veterinär som kan förklara på ett bra sätt och ge en helhetsbild kring hästens status. Om det handlar om tex hästletande så rekommenderar jag att begära att få ringa och prata med behandlande veterinär för att få höra vad de säger om allt (kräver den som betalade för besökets (oftast hästägarens) tillstånd. Är det något av detta fallen det gäller, eller något annat?
Besvara inte din dumma kommentar! Varför kan man inte bara hjälpa mig förklara?
 
Jag börjar väl fundera på om du kanske läser någon slags utbildning och försöker ta genvägar och få hjälp med uppgifter?
I så fall skulle jag tycka att du åtminstone borde försöka ta reda på något själv.
Nej jag läser ingen utbildning! Detta handlar om utlåtande jag fått en gång för min egen häst. Bara det att det hade varit intressant om någon har samma och kan förklara!
 
För att jag inte är veterinär. Jag är inte otrevlig mot dig, så tycker inte att du behöver vara otrevlig mot mig heller
Nej jag är inte otrevlig men vi kanske kan diskutera på ett trevligt sätt! Detta handlar om utlåtande och skada jag fått på min häst men eftersom den klinik jag haft är svåra att få tag i om frågor så ställer jag bara fråga allmänt om någon är kunnig här inne på sånt. Eller haft liknande utlåtande
 
Traumatisk skada är en skada som uppstår av trauma (tex en vrickning).

Mekanisk skada är oftare av typen att de uppstår av 'användning' av leden. Men kan också vara skador av typen där led utsätts av krafter större än den klarar av, tex slag eller att en muskel drar hårdare än vad leden klarar av

Bäst svar får du nog om du pratar med veterinären som sa/skrev det.
 
Nej jag läser ingen utbildning! Detta handlar om utlåtande jag fått en gång för min egen häst. Bara det att det hade varit intressant om någon har samma och kan förklara!
De flesta av oss frågar nog utfärdande veterinär eller om vi bara undrar av intresse googlar och ser om vi kan hitta något från källor som tex som förklarar lite.
Jag vet inte om jag tror du gett hela sanningen ovan. Man brukar automatiskt i så fall ge mer detaljer och kontext kring sin fråga.

Du verkar ha välsigt mycket skador som du inte har eller haft chans att fråga veterinär om. Så det känns konstigt för mig.

En snabb googling på mekaniska skador gav mig detta arbete från SLU.
Kanske börja med att läsa det och se vad som nämns om mekaniska skador där? Eller leta igenom de andra träffarna på samma sökning.

Skadeförekomst hos häst relaterat till olika typ och mängd av utevistelse https://stud.epsilon.slu.se/1966/1/odlander_j_101028.pdf
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231022_094831_Google.jpg
    Screenshot_20231022_094831_Google.jpg
    107,3 KB · Visningar: 12
Nej jag läser ingen utbildning! Detta handlar om utlåtande jag fått en gång för min egen häst. Bara det att det hade varit intressant om någon har samma och kan förklara!
om detta verkligen stämmer så kan du ju fråga din veterinär som gett utlåtande. Det är dom som är experter, istället för att skapa 117 tråder om ämnet. Ingen här är veterinär. Jag har faktiskt samma misstankar som Cattis, för tycker dessa trådar är super märkliga.
 
Nej jag är inte otrevlig men vi kanske kan diskutera på ett trevligt sätt! Detta handlar om utlåtande och skada jag fått på min häst men eftersom den klinik jag haft är svåra att få tag i om frågor så ställer jag bara fråga allmänt om någon är kunnig här inne på sånt. Eller haft liknande utlåtande
Så du tycker det här svaret var ett trevligt sätt att diskutera på?
Besvara inte din dumma kommentar! Varför kan man inte bara hjälpa mig förklara?

Men om det nu är så att du har en skadad häst så kommer du ändå få vettigast svar av din veterinär som har en helhetsbild. Så då är det väl bäst att försöka kontakta dem igen, eller överväga en annan klinik om du inte får några bra svar.
 
Så du tycker det här svaret var ett trevligt sätt att diskutera på?


Men om det nu är så att du har en skadad häst så kommer du ändå få vettigast svar av din veterinär som har en helhetsbild. Så då är det väl bäst att försöka kontakta dem igen, eller överväga en annan klinik om du inte får några bra svar.
Precis. Det har ju varit många personer som skapat såna trådar här angående sina hästar, men dom har dom ju faktiskt skrivit vad veterinären har sagt och då efterlyst folk som upplevd liknande skador, hur det har gått för dessa hästar etc. Dessa trådar är bara konstiga.
 
Du har ju startat några trådar nu. Har alla dessa med samma skada att göra? Om så får du nog bättre och mer heltäckande svar om du skriver en tråd om hela förloppet än att som nu fråga om en fras här eller där eftersom sammanhanget kan spela en oerhört stor roll.
 
Du har ju startat några trådar nu. Har alla dessa med samma skada att göra? Om så får du nog bättre och mer heltäckande svar om du skriver en tråd om hela förloppet än att som nu fråga om en fras här eller där eftersom sammanhanget kan spela en oerhört stor roll.
Olika skador på hästen tyvärr!
En fram och en bak.
Vänster bak lumbosacralleden/ si led
Höger fram kota.
Jo jag vet men folk behöver inte vara så taskiga å tror jag läser till något. Jag vill bara undrar om någon annan har liknande eller varit med om liknande.
Men du har inte svarat taskigt men går man in i dom andra trådarna så blir jag ledsen.
 
Olika skador på hästen tyvärr!
En fram och en bak.
Vänster bak lumbosacralleden/ si led
Höger fram kota.
Jo jag vet men folk behöver inte vara så taskiga å tror jag läser till något. Jag vill bara undrar om någon annan har liknande eller varit med om liknande.
Men du har inte svarat taskigt men går man in i dom andra trådarna så blir jag ledsen.
Fast varför har du inte en dialog med veterinären som behandlat hästen istället, om du inte förstår diagnosen/vad skadan innebär?
 
Besvara inte din dumma kommentar! Varför kan man inte bara hjälpa mig förklara?
Tycker du själv detta är en trevlig kommentar? För det tycker inte jag. Svaret du svarade såhär på anser jag inte alls som otrevlig. Men tycker ditt svar är riktigt otrevligt. Så kanske borde du lämna den där offerkoftan och rannsaka hur du själv skriver till folk. Är ordspråket inte "som man roper i kyrkan får man svar". Eller något liknande. Nej du. Jag köper inte det där med "åh jag är en sån snäll människa och alla andra är så taskiga". Tycker inte ditt svar är snällt alls.

Jag känner lite när jag läser dessa trådar som män på dejtingsidor "jag är så snäll". Människor som behöver skriva dom är snälla på detta viset är faktiskt ofta inte särskilt snälla. Det är ju något att reflektera över- hur man själv bemöter andra.
 
Tycker du själv detta är en trevlig kommentar? För det tycker inte jag. Svaret du svarade såhär på anser jag inte alls som otrevlig. Men tycker ditt svar är riktigt otrevligt. Så kanske borde du lämna den där offerkoftan och rannsaka hur du själv skriver till folk. Är ordspråket inte "som man roper i kyrkan får man svar". Eller något liknande. Nej du. Jag köper inte det där med "åh jag är en sån snäll människa och alla andra är så taskiga". Tycker inte ditt svar är snällt alls.

Jag känner lite när jag läser dessa trådar som män på dejtingsidor "jag är så snäll". Människor som behöver skriva dom är snälla på detta viset är faktiskt ofta inte särskilt snälla. Det är ju något att reflektera över- hur man själv bemöter andra.
Det heter "Som man frågar får man svar." Även jag har reagerat på svaret och tycker det är otrevlig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc? Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en...
Svar
3
· Visningar
617
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
477
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp