Frågetråd som förhoppningsvis får en del bra svar

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Jag testar lite ny funktionalitet. Just nu är det enbart jag som kan skapa en frågetråd som denna.
Tanken är att om det verkar vettigt låta alla skapa den här typen av trådar under lämpliga forum.

Dessa trådar är inte tänkte som diskussionstrådar utan för trådar där man vill ha svar på en kanske lite enklare fråga. Exempelvis var och hur byter jag min e-postadress på mitt Bukefalos-konto?

Tanken är att användarna då kan komma med olika förslag på svar men också hjälpa till genom att "rösta" på svar som är bra.
Den som ställt frågan kan även markera ett svar som de personligen tyckte var lösningen på frågan. Det behöver inte vara det som andra anser är bäst.
Om någon annan har samma fråga kan de snabbt se vad TS ansett vara rätt lösning eller se vilket eller vilka svar andra sett som bäst. Detta kan vara tidsbesparande i längre trådar.

Vad tror ni, kan detta vara något bra?

Under vilka forum tror ni INTE att det är lämpligt?

Jag vet att vissa har en ryggradsreflex som säger att allt nytt som ändrar något är dumt, snälla försök tänka igenom om detta faktiskt skulle kunna vara något bra innan ni svarar :)
Samtidigt är det bra om ni försöker testa de möjligheter som finns. Det finns en del möjligheter att ändra vissa inställningar.
Det är tillåtet att fråga om det är något ni undrar över.
 
Lösning
Jag har sett funktionen på andra forum och kan se nyttan av den i trådar som är faktaorienterade (ie mindre diskussion och mer kunskapssökande). Främsta fördelen ser jag väl i att det blir enkelt för den som, genom sökfunktionen, hittar tråden i ett senare skede att snabbt få svar på frågan, utan att scrolla genom tråden.

Det som jag ser som nackdelar är att man tappar kronologin och eventuella diskussioner blir väldigt svåra att följa. Det riskerar också att kväva diskussioner som hade kunnat blivit då man inte lockas läsa vidare än till översta inlägget.

Jag personligen upplever inte något behov av den funktionen på Buke. Mest för att mängden rena kunskaösfrågor är relativt få. Eller; "Buke är faktiskt ett diskussionsforum"...
För att visa lite mer hur det ser ut skriver jag ett inlägg till som inte är mycket av svar men kan ge lite mer information.

Det går att pausa en fråga så att inga röstningar längre kan göras, det går då inte att välja en lösning.

Jag kan välja att helt ta bort röstning för frågetrådar i ett eller flera forum, trådstartaren bör dock fortfarande kunna välja en lösning som den bästa om jag förstått det hela.

Möjligen skulle man kunna ändra så att ex.vis jag och/eller moderatorerna är de enda som kan välja en lösning, jag anar dock tro att det skulle vara en sämre lösning ur arbetsbelastningssynpunkt.

Jag har även möjlighet att ställa in det så att det enbart går att rösta upp svar, men jag tror att det är bra om det finns möjlighet att rösta ner direkt felaktiga svar.
 
Upvote 5
Det här bör väl vara svaret på min exempelfråga i första inlägget.

Gå till denna sida och kontrollera att du har rätt och en fungerande e-postadress, utan en sådan är risken stor att du någon gång längre fram inte längre kommer åt ditt användarkonto:
https://www.bukefalos.se/account/account-details

Ni kan testa att rösta ned detta svar då det inte är den fråga jag faktiskt vill ha svar på.
 
Upvote -16
Spontant tänker jag att det riskerar att bli lite som på Reddit, ger man "fel" typ av svar så blir det nedåtröster i stora lass. Med tanke på att gilla/reaktioner redan ibland används på ett sätt som bidrar till att diskussionsklimatet blir sämre så är jag skeptisk till det här. Visst om det går att sätta så att det bara går att rösta upp, men på sätt och vis har vi ju redan likes till det? Jag vet inte, det ger lite intryck av att försöka laga något som inte är trasigt.
 
Upvote 6
Spontant tänker jag att det riskerar att bli lite som på Reddit, ger man "fel" typ av svar så blir det nedåtröster i stora lass. Med tanke på att gilla/reaktioner redan ibland används på ett sätt som bidrar till att diskussionsklimatet blir sämre så är jag skeptisk till det här. Visst om det går att sätta så att det bara går att rösta upp, men på sätt och vis har vi ju redan likes till det? Jag vet inte, det ger lite intryck av att försöka laga något som inte är trasigt.
Fördelen jämfört med likes är bland annat att man kan sortera efter hur många "röster" inlägg fått.
 
Upvote 0
Jag förstår nog inte alls hur detta är tänkt att funka och vilken typ av trådar det ska användas till. Har läst igenom de första två inläggen ett par gånger men begriper ändå inget.
Vad missar jag? Vad är t ex frågan som ska svaras på och hur svarar man?
 
Upvote 10
Jag har nu valt ett inlägg som svar/lösning på tråden. Det är inte "rätt" svar, men något jag som TS kan göra (är inte hundra på att man kan välja ett eget inlägg om man inte är admin/moderator). Detta blir då ett exempel på dålig användning av den funktionen.

Vill man veta vad andra ansåg var bättre svar kan man välja att sortera inläggslistan efter betyg.

Förhoppningsvis blir funktionerna lite enklare att förstå.

Sedan får jag väl intrycket av att många inte förstår vad det skall vara bra för och vilken nytta man kan ha av det :)
 
Upvote 0
Jag har sett funktionen på andra forum och kan se nyttan av den i trådar som är faktaorienterade (ie mindre diskussion och mer kunskapssökande). Främsta fördelen ser jag väl i att det blir enkelt för den som, genom sökfunktionen, hittar tråden i ett senare skede att snabbt få svar på frågan, utan att scrolla genom tråden.

Det som jag ser som nackdelar är att man tappar kronologin och eventuella diskussioner blir väldigt svåra att följa. Det riskerar också att kväva diskussioner som hade kunnat blivit då man inte lockas läsa vidare än till översta inlägget.

Jag personligen upplever inte något behov av den funktionen på Buke. Mest för att mängden rena kunskaösfrågor är relativt få. Eller; "Buke är faktiskt ett diskussionsforum" för att citera en vanligt förekommande fras.
 
Upvote 6
Lösning
Jag har sett funktionen på andra forum och kan se nyttan av den i trådar som är faktaorienterade (ie mindre diskussion och mer kunskapssökande). Främsta fördelen ser jag väl i att det blir enkelt för den som, genom sökfunktionen, hittar tråden i ett senare skede att snabbt få svar på frågan, utan att scrolla genom tråden.

Det som jag ser som nackdelar är att man tappar kronologin och eventuella diskussioner blir väldigt svåra att följa. Det riskerar också att kväva diskussioner som hade kunnat blivit då man inte lockas läsa vidare än till översta inlägget.

Jag personligen upplever inte något behov av den funktionen på Buke. Mest för att mängden rena kunskaösfrågor är relativt få. Eller; "Buke är faktiskt ett diskussionsforum" för att citera en vanligt förekommande fras.
Jag håller med dig i mycket men jag anser inte att man tappar kronologin då standardsortering är kronologisk. Man måste själv välja att sortera efter betyg.

Sedan kan man säkert ha åsikter om samt även ändra vad som är lämplig standardsortering.

Risken att trådar tar slut fortare är något att tänka på.
Jag håller även med om att det kanske inte är så jättemånga trådar som är rena fakta-fråge-trådar.

Jag håller även med om att de nog är mest intressanta för de som via google eller den interna sökfunktionen hittar tråden i ett senare skede.

Tråden behöver inte ta slut för att någon satt den som löst. (Såg ni i trådlistan att ikonen blev en grön avklarad-ikon?)
Diskussionen och nya svar kan komma och TS skulle kunna ändra lösning till ett bättre svar.

Jag tror dock det svåraste problemet med den här typen av trådar kan vara att ingen röstar och TS glömmer eller struntar i att sätta ett svar som en lösning.
 
Upvote 0
Intresset för den här typen av trådar verkar ganska lågt. Jag kan dock tänka mig att de skulle kunna vara intressanta att prova lite mer framförallt här inne när det gäller specifika frågor om hur man gör vissa saker på Bukefalos forum.

Jag kommer inom kort slå på funktionaliteten så att den som vill kan skapa en frågetråd här inne i bukefalos-forumet.
 
Upvote 0
Intresset för den här typen av trådar verkar ganska lågt. Jag kan dock tänka mig att de skulle kunna vara intressanta att prova lite mer framförallt här inne när det gäller specifika frågor om hur man gör vissa saker på Bukefalos forum.

Jag kommer inom kort slå på funktionaliteten så att den som vill kan skapa en frågetråd här inne i bukefalos-forumet.
Jag förstår inte heller. Man svarar alltså som vanligt men sen kan man rangordna svaren? Till vilken nytta?

Och varför har jag hittat nya (missade) inlägg alla tre gånger jag scrollat igenom tråden? ;)

Förresten: finns nån möjlighet till + och - istället för pilar? Funktionen är helt ny för mig, jag trodde pilarna (och siffrorna) var till för att visa fler svar.
 
Upvote 4
Jag förstår inte heller. Man svarar alltså som vanligt men sen kan man rangordna svaren? Till vilken nytta?

Och varför har jag hittat nya (missade) inlägg alla tre gånger jag scrollat igenom tråden? ;)

Förresten: finns nån möjlighet till + och - istället för pilar? Funktionen är helt ny för mig, jag trodde pilarna (och siffrorna) var till för att visa fler svar.
Kanske du eller någon annan skulle skapa en ny frågetråd om frågetrådarna :) Jag lär dock inte kunna svara bättre än jag försökt här.

Tanken är nog framförallt att användare längre fram vid sökning snabbt skall hitta lösningen på en fråga de har.

I bästa fall har någon valt en lösning som är rätt på frågan i annat fall kan man välja att sortera efter högsta betyg och därigenom hitta det som andra ansåg vara bra svar.

Eller så låter man det vara i kronologisk ordning och läser alla svar för att därigenom förhoppningsvis hitta svaret och se ev. diskussion om svaret, som i en vanlig tråd.

Jag vet inte riktigt mer hur jag skall försöka förklara, för att det skall fungera bra behöver det vara en specifik fråga som folk kan ge specifika svar på, samt att folk gärna många är aktiva med att rösta på bäst svar och att TS väljer det som löst problemet/frågan.

Att du hittat nya, missade inlägg beror antagligen på att du sorterat i betygsordning och inte kronologiskt.
 
Upvote 0
Jag har gjort om några i mitt tycke lämpliga trådar på de första sidorna i det här forumet till frågetrådar.

Kanske det lite mer kan visa hur det kan vara till hjälp?

Ett exempel är tråden om hur man tar bort sitt användarkonto. Där det ges några felaktiga svar i tråden på hur det fungerat tidigare innan jag förklarar hur det faktiskt fungerar nu.

I och med att jag där markerat "rätt" svar som lösning på frågan syns de direkt under första inlägget om någon längre fram söker och undrar om hur man tar bort sitt användarkonto.

TS kan om hen vill välja ett annat svar som rätt svar, exempelvis vädjan om att hon inte skall ta bort sitt användarkonto, vilket jag nog också tycker är rätt svar.
 
Upvote 0
Kanske du eller någon annan skulle skapa en ny frågetråd om frågetrådarna :) Jag lär dock inte kunna svara bättre än jag försökt här.

Tanken är nog framförallt att användare längre fram vid sökning snabbt skall hitta lösningen på en fråga de har.

I bästa fall har någon valt en lösning som är rätt på frågan i annat fall kan man välja att sortera efter högsta betyg och därigenom hitta det som andra ansåg vara bra svar.

Eller så låter man det vara i kronologisk ordning och läser alla svar för att därigenom förhoppningsvis hitta svaret och se ev. diskussion om svaret, som i en vanlig tråd.

Jag vet inte riktigt mer hur jag skall försöka förklara, för att det skall fungera bra behöver det vara en specifik fråga som folk kan ge specifika svar på, samt att folk gärna många är aktiva med att rösta på bäst svar och att TS väljer det som löst problemet/frågan.

Att du hittat nya, missade inlägg beror antagligen på att du sorterat i betygsordning och inte kronologiskt.
Inser att jag missar inlägg för att jag blir förvirrad. Först kommer lösningen, när man trycker på visa hela scrollas det ner till ts svar, vilket sen har inlägg både ovanför och nedanför. Plus att jag sen blev förvirrad av pilarna som jag trodde var rullist.

Kanske blir en givande funktion, förutsatt att de som kommer hit via googling förstår (bättre än jag).
 
Upvote 0
Jag testar lite ny funktionalitet. Just nu är det enbart jag som kan skapa en frågetråd som denna.
Tanken är att om det verkar vettigt låta alla skapa den här typen av trådar under lämpliga forum.

Dessa trådar är inte tänkte som diskussionstrådar utan för trådar där man vill ha svar på en kanske lite enklare fråga. Exempelvis var och hur byter jag min e-postadress på mitt Bukefalos-konto?

Tanken är att användarna då kan komma med olika förslag på svar men också hjälpa till genom att "rösta" på svar som är bra.
Den som ställt frågan kan även markera ett svar som de personligen tyckte var lösningen på frågan. Det behöver inte vara det som andra anser är bäst.
Om någon annan har samma fråga kan de snabbt se vad TS ansett vara rätt lösning eller se vilket eller vilka svar andra sett som bäst. Detta kan vara tidsbesparande i längre trådar.

Vad tror ni, kan detta vara något bra?

Under vilka forum tror ni INTE att det är lämpligt?

Jag vet att vissa har en ryggradsreflex som säger att allt nytt som ändrar något är dumt, snälla försök tänka igenom om detta faktiskt skulle kunna vara något bra innan ni svarar :)
Samtidigt är det bra om ni försöker testa de möjligheter som finns. Det finns en del möjligheter att ändra vissa inställningar.
Det är tillåtet att fråga om det är något ni undrar över.
Jag tror det kan vara ett bra komplement på rätt plats.
Några saker jag inte förstått (men jag kan ha läst slarvigt) är dock:

Väljer TS i starten om det ska vara en diskussions- eller frågetråd? Eller vad är tanken?

Hur ser jag som forumanvändare att tråden är en frågetråd och därför kanske inte avsedd för mer djuplodande diskussion?

Går det att filtrera fram bara frågetrådar?
 
Upvote 0
Jag tror det kan vara ett bra komplement på rätt plats.
Några saker jag inte förstått (men jag kan ha läst slarvigt) är dock:

Väljer TS i starten om det ska vara en diskussions- eller frågetråd? Eller vad är tanken?

Hur ser jag som forumanvändare att tråden är en frågetråd och därför kanske inte avsedd för mer djuplodande diskussion?

Går det att filtrera fram bara frågetrådar?
Just det där med hur en tråd blir en frågetråd undrar jag också. Den här tråden ser ju annorlunda än de andra trådarna jag sett hittills på buke.
 
Upvote 0
Jag tror det kan vara ett bra komplement på rätt plats.
Några saker jag inte förstått (men jag kan ha läst slarvigt) är dock:

Väljer TS i starten om det ska vara en diskussions- eller frågetråd? Eller vad är tanken?

Hur ser jag som forumanvändare att tråden är en frågetråd och därför kanske inte avsedd för mer djuplodande diskussion?

Går det att filtrera fram bara frågetrådar?
När man klickar på Posta ny tråd finns det sedan den senaste större uppdateringen av forumet flikar i editorn. Normalt finns två stycken, Diskussion som vanligen är förvald samt Omröstning.
Under Bukefalos-forumet finns även fliken Fråga. Det är bara att klicka på den flik man vill använda.

I listan inne i respektive forum finns det till höger en ikon, där finns sedan tidigare ikoner för om en tråd är låst eller bevakad. Nyhetstrådar (Artikel) har en egen ikon precis som omröstningar. Frågetrådar har ett frågetecken eller en grön avbockning om frågan fått en lösning.

Under filtrering kan man välja Trådtyp: Fråga och då får man bara upp just frågetrådar.
 
Upvote 0

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 948
Senast: Yeah but
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 989
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 578
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp