Frågetråden

Enya

Trådstartare
Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en frågetråd!!! :o

Jag är usel på att göra sås på vetemjöl, eller ja, med vetemjöl i såsen. Den blir inte bra. Klumpig och smakar bara vetemjöl hur jag än gör. Vet någon varför?

Jag har upptäckt att det finns något som gör att mina såser blir bra och det är:

MAIZENA redning! :bow:

Underbar uppfinning för sånna matlagningsanalfabeter som jag. Men nu till frågan; VARFÖR finns det en sort för ljus och en sort för mörk sås? Jag köper till ljus sås och min sås blir bra även om jag ju alltid gör mörk sås.

En annan fråga jag har är faktiskt vilket schampo jag ska använda mot mjäll och som är bra för miljön? I en av mina andra många trådar fick jag veta att Head...nånting schampot inte är bra för miljön men jag fick inte tips på ett schampo mot mjäll som faktiskt ÄR bra för miljön. Eller mindre dåligt då kanske man kan skriva istället.

En annan fråga om hår är om ni har något bra tips om hur man tar hand om sitt hår som inte gillar klor när man har varit och simmat? Mitt hår är ilsket. Jag har i balsam innan jag simmar, jag tvättar håret efteråt och har i balsam två gånger efter det och ändå blir det trassligt och tovigt och svårt att borsta ut. Why? och What to do?

Fråga: om man har kalkavlagringar i sin kökskran, kan man plocka av hela då och lägga i nåt medel som tar bort kalk? Kommer det stå en stor stråle vatten rakt upp om man plockar av kranen utan att stänga av vattnet? :D:D

Ni som inte har körkort, hur klarar ni ert liv? Får ni någon gång hjälp med någon som har körkort och bil eller klarar ni er HELT själv utan någon körkorts-och bilägare? Japp, jag bävar för att flytta långt bort där ingen kan hjälpa mig med matkassar och för att inte tala om hundmatsäckar :nailbiting::(

Hur kan man avgöra vem som är världens vackraste man/kvinna när alla människor tycker så olika om vad som är vackert?!:d

Jag och mina tre helsystrar är grönögda, pappa blåögd och mamma grön med lite blått i. Inga av våra barn har gröna ögon, jag funderar på varför för jag har för mig grönt kommer av brunt och brunt ärvs ner starkare än blått. Ändå är vårt Småfolk blåögda (min ena son har grå ögon dock). Alla fäderna har brunt i sin närmaste familj dessutom. Finns det något enkelt svar på frågan? :o

Vad är det som gör att en propp går ofta i ett hus? En 20 eller 25A, är det överbelastning? Om det är det, kan elektriker då bara byta ut den mot annan eller måste det till ett större jobb. Jag är nyfiken ;)

Och vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren? :D

Jag har fler frågor. Vågar jag ställa dem eller blir jag dumförklarad på riktigt då?:p

Nej, jag har inte så många i mitt sällskap som jag kan ställa alla mina frågor till. Försöker ibland men möts ofta av att de inte vet, så det är därför jag vänder mig hit! Jag har funderat på en sådan här tråd länge nu, men har inte riktigt kommit till skott, framför allt inte med tanke på alla konstiga trådar jag startar nuförtiden. Man skulle kunna tro att jag inget gör om dagar....
 
Sv: Frågetråden

Vad det gäller vetemjölet så blir det himla mycket bättre om man har i det innan vätskan. Så fräser jag t.ex. lök till såsen så hälls mjölet på lökfräset när det är nästan klart, och vips så klumpar det sig inte :D

Och angående att inte ha bil så flyttar våra kompisar, båda utan körkort, in i grannhuset om en vecka. Kan återkomma om ett tag med hur de klarar sig ;) Men vi klarade oss bra när vi de två första veckorna vi bodde här ställde bilen helt för att prova att ta bussen. Lyckades till och med handla utan problem :)

Ögonfärgen beror väl på att du får två gener, en från mamma och en från pappa. Så då är ju antagligen en av dessa blå (om barnen nu är dina och mannen inte varit otrogen? ;) ) utan att slå igenom och det är den du råkat nedärva till barnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågetråden

En sås som har en redning med vetemjöl måste du koka minst tre minuter för att inte såsen ska smaka mjöligt. För att få en redning så blandar du vetemjöl med kall vätska innan du har i det i såsen men gör det precis innan du ska ha i den för annars står det och klumpar sig. Ta vetemjöl i en kopp, ha i dubbelt så mycket vatten som mjöl så att du kan röra ut till det en ganska simmig sås. Rör tills alla klumpar i har lösts upp. Sen i såsen direkt efter det.

Du ska ha i din redning efter du har haft i vätska i såsen, detta kallas toppredning så gör din redning när såsen är nästan klar. Men glöm alltså inte de tre minuterna såsen ska koka efter det! Så får du en sås utan vare sig klumpar eller mjölsmak.
 
Sv: Frågetråden

Om en 20A eller 25A säkring går brukar det bero på att det finns för många enfaslaster på just den fasen. I ett hus kommer det in 3 faser och enfaslasterna är fördelade på dessa faser, ibland kan t.ex. tvättmaskin och diskmaskin + annat vara på samma fas och då kan det bli för mycket på den fasen. Har du märkt att proppen går när du har en kombination av saker som är igång? Detta brukar kunna ordnas genom att man fördelar om de olika lasterna på faserna.

När det gäller vem som är vackrast kommer du nog aldrig få något svar eftersom skönhet sitter i betraktarens ögon. Min egen uppfattning om skönheten hos en annan person beror iallafall för mig i väldigt hög grad på vad jag tycker om personen ifråga, dvs hur trevlig personen är.
 
Sv: Frågetråden

Vad det gäller vetemjölet så blir det himla mycket bättre om man har i det innan vätskan. Så fräser jag t.ex. lök till såsen så hälls mjölet på lökfräset när det är nästan klart, och vips så klumpar det sig inte :D

Jag gör också alltid bottenredning, fast jag pudrar på det med hjälp av tesil för säkerhets skull. Då blir det garanterat bra. :)
 
Sv: Frågetråden

Kalkavlagringar i kranen:
Ta en ballong och häll avkalkningsmedel i den. Trä sedan ballongen över kökskranen så att vätskan når silen. Låt den sitta kvar så lång tid som det tar för avkalkningsmedlet att verka. Klart!
 
Sv: Frågetråden

Vad det gäller vetemjölet så blir det himla mycket bättre om man har i det innan vätskan. Så fräser jag t.ex. lök till såsen så hälls mjölet på lökfräset när det är nästan klart, och vips så klumpar det sig inte :D

Och angående att inte ha bil så flyttar våra kompisar, båda utan körkort, in i grannhuset om en vecka. Kan återkomma om ett tag med hur de klarar sig ;) Men vi klarade oss bra när vi de två första veckorna vi bodde här ställde bilen helt för att prova att ta bussen. Lyckades till och med handla utan problem :)

Ögonfärgen beror väl på att du får två gener, en från mamma och en från pappa. Så då är ju antagligen en av dessa blå (om barnen nu är dina och mannen inte varit otrogen? ;) ) utan att slå igenom och det är den du råkat nedärva till barnen.

Pappa och mamma hade en diskussion när de bodde i hop på 80talet huruvida bottenredning eller toppredning var bäst, ingen blev klokare! :D Men jag har testat göra som du och ändå blir såsen mjölig och kan klumpa sig. Jag ska göra sås i morgon så får jag se hur det går! :)

Och bilfrågan, det jag funderade på är huruvida man klarar sig HELT utan bil, alltså helt utan hjälp av nån som kör för en någonsin. Min syster bor ute i Tjottahejti nånstans som jag knappt vet var är och hon får klagomål av busschauffören när hon har packat sin barnvagn med matkassar, han tycker inte hon ska handla så mycket... Vad är det för knäppt gubbe?! Nu kör mamma henne för att storhandla istället. Men jag funderade ändå sedan hur folk gör som inte har bil eller nån som kan köra, köper de mindre hundmatsäckar eller bär de 10-15 kg på bussen? Jag är inte van vid att tänka så :D

Jag brukar säga att min man varit otrogen för barnen är inte lika mig :P

På hans sida finns flera brunöga, på min sida finns flera grönögda, på min pappas sida finns flera brunögda men på mammas sida finns få brunögda bland hennes syskon. Det var därför jag funderade :)
 
Sv: Frågetråden

En sås som har en redning med vetemjöl måste du koka minst tre minuter för att inte såsen ska smaka mjöligt. För att få en redning så blandar du vetemjöl med kall vätska innan du har i det i såsen men gör det precis innan du ska ha i den för annars står det och klumpar sig. Ta vetemjöl i en kopp, ha i dubbelt så mycket vatten som mjöl så att du kan röra ut till det en ganska simmig sås. Rör tills alla klumpar i har lösts upp. Sen i såsen direkt efter det.

Du ska ha i din redning efter du har haft i vätska i såsen, detta kallas toppredning så gör din redning när såsen är nästan klar. Men glöm alltså inte de tre minuterna såsen ska koka efter det! Så får du en sås utan vare sig klumpar eller mjölsmak.

Tack ska testa detta också! 3 minuter visste jag inte :)
 
Sv: Frågetråden

Om en 20A eller 25A säkring går brukar det bero på att det finns för många enfaslaster på just den fasen. I ett hus kommer det in 3 faser och enfaslasterna är fördelade på dessa faser, ibland kan t.ex. tvättmaskin och diskmaskin + annat vara på samma fas och då kan det bli för mycket på den fasen. Har du märkt att proppen går när du har en kombination av saker som är igång? Detta brukar kunna ordnas genom att man fördelar om de olika lasterna på faserna.

När det gäller vem som är vackrast kommer du nog aldrig få något svar eftersom skönhet sitter i betraktarens ögon. Min egen uppfattning om skönheten hos en annan person beror iallafall för mig i väldigt hög grad på vad jag tycker om personen ifråga, dvs hur trevlig personen är.

Fasfrågan kan jag nog inte svara på, hmm. Kan det vara olika storlekar på propparna på en fas? Eller är det samma, typ 25? När just den proppen går så funkar ett uttag av tre i köket, ett uttag av två i ett rum och ett uttag av två i ett annat rum samt källaren funkar som vanligt. Med andra ord slutar allt annat funka (100kvm och 5 rum och kök) Så allt utom spis och tvättmaskin och kontakterna i ovan nämda rum funkar inte med andra ord. Så både kyl och frys går ju på den och min dator, har märkt att proppen gått en stund efter jag startat upp min dator några gånger. En tillfällighet kanske. Jag har bott här i 10 år utan problem så jag blev lite fundersam :) Nu är det ett tag sedan den gick så det hjälpte visst att inte använda datorn så mycket och koppla kyl och frys till annat uttag :)

Ja, det är det jag menar i hur man kan bedöma någon som världens vackraste. Det är ju så olika i hur man tycker. Jag tycker också det är vänligheten som gör en person fin, man ser det i ögonen. Å andra sidan kan jag vara så ytlig så att jag tycker att Matthew Gray Gubler är fin att se på, rätt tjusig. :o
 
Sv: Frågetråden

Kalkavlagringar i kranen:
Ta en ballong och häll avkalkningsmedel i den. Trä sedan ballongen över kökskranen så att vätskan når silen. Låt den sitta kvar så lång tid som det tar för avkalkningsmedlet att verka. Klart!

Är det silen det är kalk i eller kan det finnas i hela kranen? Smart tips, ska testas!! Strålen i kökskranen är mycket liten, börjar bli trött på att stå två dagar när jag fyller hundarnas vattenskål. Typ :D
Någon speciell sorts avkalkningsmedel?
 
Sv: Frågetråden

Om du kopplade kyl och frys till ett annat uttag som fungerade när proppen hade gått så har de nu hamnat på en en annan fas vilket kan göra det hela bättre.
 
Sv: Frågetråden

Så då kan det alltså vara kylen och frysen som bestämt sig för att överbelasta? :) Bra, då var mina funderingar inte helt vilse i planetens ringar :D
 
Sv: Frågetråden

Okej då, jag får helt enkelt börja med matkassar och sånt när jag flyttat :D
 
Sv: Frågetråden

Mamma har en fråga som hon ofta ställer mig. Jag vet inte svaret på frågan för den är rätt stor och tung egentligen.
Frågan hon ställer sig och således mig också ofta är just varför hon har fått 5 barn av 5 som alla har några skador eller funktionsnedsättningar (schizofreni, narcissistisk personlighetsstörning, ADHD, utvecklingsstörning och så jag med hörsel- och synskada, allergier, astma och epilepsi). Hon funderar på om hennes rökning kan ha orsakat detta, eller pappas alkoholism (eller kan vi ha tagit skada av alla slag hon fått i magen som gravid?) eller för min del att jag är för tidigt född.
Jag har inga svar att ge henne tyvärr.


Från det jag var nyfödd till jag var 9 månader gammal skrek jag dygnet alla timmar nästan. Till slut fick mamma droga mig med sömnmedel som en läkare skrev ut för att jag skulle sova. Vi flyttade från ett hus till ett annat, men jag skrek i alla fall. Men varje gång vi hälsade på farmor så var jag tyst. Varje gång, så vi flyttade när jag var 9 månader, till en lägenhet i samma port som farmor :D

Mamma tror på spöken och hävdar att det var därför jag skrek, måste ha varit riktigt elaka spöken får jag säga då :crazy: Vad är er spontana tanke? :D
 
Sv: Frågetråden

Det har jag aldrig funderat på faktiskt! Men jag skrek lika mycket när hon var hos oss, vet jag. Jag har väl aldrig direkt känt mig "otrygg" med mina föräldrar egentligen, speciellt inte mamma då, men med farmor har jag aldrig haft någon speciell kontakt med.

Jag undrar så vad som rörde sig i min hjärna på den tiden! :)
 
Sv: Frågetråden

Ni som inte har körkort, hur klarar ni ert liv? Får ni någon gång hjälp med någon som har körkort och bil eller klarar ni er HELT själv utan någon körkorts-och bilägare? Japp, jag bävar för att flytta långt bort där ingen kan hjälpa mig med matkassar och för att inte tala om hundmatsäckar :nailbiting::(

Man skaffar en lastcykel eller en cykelkärra och en bra, stor ryggsäck. Cykelväskor är också toppen för mindre inköp. Jag handlar 12kg-säckar hundmat med cykel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp