Frågor ang bädd

M

maiden

Där jag har min häst nu så står hästarna på något bäddliknande. Halm där de bara mockar bort endel av skiten. Inget kalk eller nåt. Bör man verkligen ha det så?
Ska köpa in torv och kalk till en bädd men undrar då, hur gör man :confused: ?!? hur tjockt lager? Vad först? Vilka mängder blir det för en box på 28 kvadratmeter?
:bow:
 
28 kvm?!?! Jösses vilken bautabox! Då går det åt MYCKET strö.

Det viktigaste är att du har tillräckligt mycket från början, och fyller på ofta. Men finns det halm tycker jag det blir en bättre permanentbädd av det.
 
jag vet :crazy:

Skrev nog lite otydligt. Jag tänkte ha lite torv under men massa halm över :) Fylla på ofta gör jag för det ska vara som att gå på moln för pållen :D
Men Hur tjockt? har man i kalk först i botten och sedan torv eller tvärt om?
Är det jobbigt att få dit kalken?
 
Varför torv och kalk? Det räcker alldeles utmärkt med bara halm.
För att få till en fungerande djupströbädd (om det är vad du vill ha), lämnas en del av "skiten" kvar och myllas ner i halmen.
Tänk också på att en alltför tjock och mjuk bädd inte är att rekommendera.

LIA
 
Man kan ha kalk i botten om man vill men precis som LIA skriver så kan man ha bädd på bara halm oxå, samma med spån o torv...
Måste bara fråga, vad får du betala för torven???
Har ett "halmmatvrak" o min torv är svindyr...
 
Jag skulle nog ha kalkat först om jag var du, oavsett vad du väljer för strö i botten. Och nej - den är väl vara att sikta ut, som mjöl??? Kelket tar bort ammoniaklukt och jag tycker det känns fräschare så, det blir torrare i botten. Men nu använder jag iofs inte bädd....
 
Tänkte om man skulle ha lite torv i bottnen som kunde suga upp kisset bättre. Men kanske ska jag bara kalka och ha halm då?
 
Hej :)!

Jag har under många, många år.. provat alla möjliga o omöjliga varianter av bäddar, och svurit ve o förb...else över att ibland ha en *grävande häst*.. eller en sån som *släpar sig bakåt*.. varpå det blir skidbacke, de är svåra att ha bädd åt, och vill man ändå kämpa för en bädd.. ja, då krävs det kalk för att undvika ammoniakutsläpp! Hos dom har det funkat bäst med kalklager (ca ½ cm) i botten, sen sågspån (ca 10-15 cm) o överst torv (ca 10-15 cm), sen tar man bara ut all synlig skit och krattar allt till en jämn yta varje dag samt pudrar på lite kalk nån gång i veckan och fyller på lite torv varannan el. var 3:e dag endast på mitten, till slut så har bottenskiktet packat sig till en stenhård kaka (tack vare blandningen av spån o torv).

För *ickegrävare* har det funkat alldeles utmärkt att lägga kalklagret (se ovan) och vräka in massor av uppfluffad halm från början (ca 3-5 småbal beroende av boxytan).. sen bara ta ut all synlig skit samt jämna till ytan & fylla på halm vid behov, där brukar jag också strö på lite kalk nån gång i veckan (vid kissplatsen), detta är den billigaste och mest lättskötta bädd som kräver minst strö.. ett par kg/dag, då den fått en packad botten.

Sedan kommer det ju en vår/sommar... då bädden skall mockas ut :o, men hela vintern har ju hästen haft en skön säng.. och jag har sluppit mocka i timmar (åt ca 9 hästar).. så då tar man en box (ca 20-25 kärror) då o då, eller lejer en 'grannpojke' som vill tjäna en slant (150:-/box)!!!

Mvh :)/Bia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 376
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp