frågor ang fång

B

BrokenSilence

Håller på att vänja in min fångponny på betet nu, låter henne gå på gräs ca 1 timme om dagen och utökar tiden med ca 20 min var tredje dag. Har inte märkt något problem med det än, men tycker ni att jag försöker vänja in henne för fort?

Behöver ge henne mer protein i fodret då hon börjat tappa lite hull. Just nu får hon fri tillgång till hösilage (ca 8kg), Krafft Ponny, och mineraler.
Någon som vet något bra foder/tillskott som innehåller lättsmält protein?

och ang betfor. Pratade med en foderrådgivare som sa att jag absolut inte ska ge en fång ponny betfor. Pratade även med en betfor försäljare på Eurohorse mässan som sa att det är en myt att man inte ska kunna ge fångponnyn betfor. Hon menade att betfor inte innhåller så mycket stärkelse och fibrer, utan bara är "ren" energi. och eftersom betforn är blötlaggt vid fodringen så är det otroligt lättsmält. ~Rådvill~ Någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: frågor ang fång

Min erfarenhet av fång är att vårbete och direkt efter att höt slagits är risken för fång som störst. Min väninna har en mulåsna med fång och han har en gummimask för att förhindra storätning. Han är finoch rund och kan gå på betet så länge han har den på. Minsta lilla den åker snett och han kan få i sig mer gräs så kommer fångkänningarna direkt.

Betfor ger jag inte mina arbetande halvblod ens och är heller inte insatt i bra eller dåligt vad det gäller det. Onödigt tillskott enligt min mening. :cool:
 
Sv: frågor ang fång

Istället för Krafft Ponny som innehåller en hel del stärkelse så skulle jag ge henne protein i form av Lucern strå hack. För att balansera ca/p kvoten skulle jag också ge kli. Jag ger själv min fångponny detta. Undviker allt spannmål och betfor.

Problemet är bara att varje foderbyte är så extremt känsligt särskilt för en fång häst - så du avgör hur du gör. Men du verkar ju ha tålamod och kan pilla med det under några veckors tid? Lycka till!
 
Sv: frågor ang fång

Angående påvänjning av betet så har jag inte börjat med det än med min fångshettis. Dels hade hon fångkänningar i februari så jag är extra försiktigt nu, men så tror jag att gräset är onödigt kraftigt än så länge. Jag låter det växa upp några cm till innan jag introducerar det för henne.
 
Sv: frågor ang fång

ok!
tack för era svar!

Menar du att jag bör ta bort Krafft Ponny helt och hållet ifrån foderstaten och "bara" ge lucern hack strå + kli??
Har själv funderat på att byta, och visst har jag både tid och ork för att göra bytet väldigt succesivt. Allt för min älskling :)
 
Sv: frågor ang fång

Angående betfor så är sockret i betfor ingen som helst risk vid vanligt fång, om ponnyn däremot har insulinresistens/EMS så är sockret en risk men troligen inte lika stor som stärkelse.
PL
 
Sv: frågor ang fång

Det beror på. Jag har kollat insulinet vid ett flertal olika utfodringsvarianter (IR-häst). Min häst reagerar med ett kraftigt insulin stegring vid utfodring av lättspjälkade kolhydrater (stärkelse) men även vid ett energiintag i form av ren socker (melass).

Skölj gärna betfor före utfodring, du får en lägre melassinnehåll och ett lägre GI värdet på foderstatet. Det som återstår är pektin och en del sand… pektin är lågrisk för fånghästar.

Glöm inte motionen, är man rädd för fång/IR kan det vara bra att komma ihåg att fetma verkar vara en viktig faktor i risk-ekvationen.

Tänk på tre-dagars regel. Det kan ta upp till 72 timmar innan fångsymptomen visar sig!!

Lycka till!
 
Sv: frågor ang fång

Bete är som minst farligt för fånghästen på kvällen, natten som farligast på morgonen och vid frost. De kolhydrater som förknippats mest med betesrelaterat fång – fruktanerna- varierar över dygnet och med temp. Ju äldre grässtrået blir desto mindre fruktaner.

Om man har en häst som väldigt lätt får fång eller haft det många gånger är det nog klokt att vara försiktig med både socker och stärkelse eftersom det inte sällan visar sig att dessa hästar har en minskad känslighet för insulin och då inte bör ha socker.

För den häst som haft ngn enstaka episod t ex vid betesläpp eller snabbt ökad spannmålsgiva behöver man inte vara rädd för socker i t ex betfor utan inrikta sig på att begränsa stärkelsen i spannmål mm

Lusern är en utmärkt proteinkälla. Det finns lusernpellets utan melass för den sockerkänsliga.HH.
 
Sv: frågor ang fång

Visst är socker en riskfaktor vid IR men vår fångforskare OW har fått uppfattningen att det ger mindre risk i praktiken än stärkelse, när det gäller IR-fång har man bara gissningar om hur själva fånget uppkommer.
PL
 
Sv: frågor ang fång

Hej Peter!
Vi får ta och diskutera detta över en kopp kaffe någon gång (en virtuell sådan kanske??). ;)
Dokumenterade teorier ang. IR forskning skulle jag inte kalla för gissningar. Dr. Pollit skulle nog bli lite sårad om man kallar hans forskning om möjliga kopplingar mellan Insulin och fång för gissningar…
Med all respekt för det som OW har fått fram med sin forskning så är stärkelse och socker inte så långt ifrån varandra att jag skulle vilja särskilja dem i en risk-stege. Vad jag vet finns det endast någon enstaka häst i Sverige som man har kunnat fastställa diagnosen IR och därför betraktar man inte IR som en trolig orsak till de flesta fånganfallen. Socker är då en lägre risk än stärkelse vid fång och det är detta som kanske döljer sig bakom OW uttalande.
Sätt på den virtuella kaffepannan om du har lust att diskutera diagnostisering av IR i Svergie… :angel:
 
Sv: frågor ang fång

OW samarbetar med Pollit! Det senaste påståendet jag hör att man inte vet sambandet mellan IR o fång kommer från OW. Det här med att socker skulle vara mindre farligt är bara en "känsla" från OWs sida vilket jag kanske inte skrev tydligt nog. Jag o OW kanske har missat ngt om mekanismen mellan IR o fång. All forskning börjar med gissningar for att hitta rimliga modeller o sedan gör man försök som går ut på att bekräfta eller förkasta dessa modeller. Vad jag vet har man fortvarade inget att ta på när det gäller hur IR orsakar fång.
Jag är helt medveten om att all stärkelse som tas upp i tunntarmen tas upp som socker men det utesluter inte nödvändigtvis att kroppens svar kan vara olika på socker o stärkelse. Man kan tex tänka sig att det beror på att socker lättare bryts ner av bakterierna i magsäckens övre del som bildar mjölksyra som passera tunntarmen o omsätts till fettsyror o gtrovtarmen,bara en tanke.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: frågor ang fång

Sorry, jag har inte varit vid datorn på några dar... Men jo, det menar jag - byt bort Krafft Ponny till lucern och kli. När jag läser påföljande inlägg så kanske lucernpellets är bättre - då det inte innhåller melass - för att riktigt minimera riskerna.

Håller med dig, allt för våra små älsklingar! ;-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 031
Senast: Snowball
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Kallebus
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·
A
Foder & Strö Har nu efter 1 år blivit erbjuden att få köpa tillbaka min gamla häst då hon fick fång förra året.Ett arabiskt fullblodsto som jag bara...
2
Svar
38
· Visningar
2 695
Senast: ainavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp