Bukefalos 28 år!

Frågor ang. seperation med barn

S

squirlett

Japp, nu är det snart dags.
Jag och sambon och sonens pappa kommer att flytta isär. Jag fick idag ett ja på en lägenhet jag har sökt så 1:a augusti blir det flytt för mig.
Jason kommer att stå skriven hos mig. Men vi kommer att träffas allihopa så gott som dagligen för att Jason ska få ha sin familj.
Sambon vill även ha honom hos sig i alla fall minst varannan helg. Detta borde väl inte vara nån fara för barnet med tanke på att vi kommer träffas alla 3 under veckorna oxå??
Skillnad hade ju varit om de inte hade träffats under veckorna då Jason är såpass liten ännu, 16 månader.

Funderade lite på underhåll.
"Ska" pappan betala det även om vi har delad vårdnad och vi träffas allihop?
Måste man kontakta myndigheter och skriva papper när vi går isär i fall vi ändå klarar att lösa allt själva??
Vem vänder man sig till i så fall?
Ska det registresas nånstans att han betalar underhåll? Eller kan han bara sätta in pengarna på kontot och sen är det frid och fröjd?

Massa funderingar just nu...
Men i allt kaos så känns det ändå rätt bra. Det kommer att bli bra i slutändan om inte annat.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag låter en så litet barn sova utan tillgång till sin mamma. Ett barn under tre år förstår inte att mamma kommer tillbaka igen utan det är för dem ett svek varje gång. Vänta med att låta honom bo borta. Har ni ett bra förhållande annars så kan väl pappan sova hos dig de nätter det är hans tur att ha honom?? För barnets skull.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Vad härligt att ni är vänner och tänker på barnets bästa! Ni behöver inte skriva några papper, underhållet kan han betala in på ditt konto. Ni kan fortsätta göra som ni vill med Jason, ni kan umgås dagligen om ni båda vill det.

Det kan ändå vara bra att skriva ner lite saker. Som t.ex hur umgänget ska se ut storhelger, högtider, födelsedagar, semester osv.

Så länge ingen av er träffat någon ny kan det fungera hur bra som helst att leva så som ni tänkt. När någon av er får en ny relation så kan det vara svårt att ni fortsätter umgås som en familj fastän ni inte bor tillsammans. Då blir det nog förändringar i umgänget och då är det bra om man kan fokusera på vad som är bäst för sonen och vad man kom överens om vid separationen. Pappret blir bara en påminnelse om era mål för Jasons uppväxt. Man kan gå till familjerätten och be om hjälp att skriva ett avtal som reglerar umgänget och annat som rör barnet. Det registreras och blir lika giltigt som en dom. Det är svårt att säga vad som är bäst att göra, så länge ni är vänner är det inga problem, men om något händer på vägen och vänskapen spricker, då är det i alla fall dags att skriva ett avtal tycker jag. Såna gånger blir det nog mindre tjafs om man skrivit avtal när man var vänner. Givetvis kan man ångra sig och vilja ändra på det, men då vet man i alla fall vad som gäller så länge.

www.forsakringskassan.se kan ni räkna ut hur mycket han ska betala i underhåll. Klicka på: förälder, sen klickar du på: om ni separerar.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Underhållet löser ni bäst själva, det behöver inte registreras. Det spelar ju ingen roll att ni träffas, vem är det som har kostnader för barnets uppehälle? Det är väl ändå du om barnet bor hos dig största delen av tiden.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag låter en så litet barn sova utan tillgång till sin mamma. Ett barn under tre år förstår inte att mamma kommer tillbaka igen utan det är för dem ett svek varje gång. Vänta med att låta honom bo borta. Har ni ett bra förhållande annars så kan väl pappan sova hos dig de nätter det är hans tur att ha honom?? För barnets skull.

Vad menar du? Borde det inte vara samma sak för barnet att sova utan pappan då? :confused:
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Det där med att han ska ha Jason varannan helg, betyder det att han ska ha honom helt själv eller kommer du att träffa honom de dagarna?
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Men det beror väl ändå på hur mycket kontakt han haft med sin pappa? Många pappor är föräldralediga från att barnen är små, skulle inte det vara okej heller? Om en 16 månader gammal kille är trygg med sin pappa så fungerat det säkert jättebra. Herregud, det finns ju många som lämnat bort sina barn till barnvakter vid den åldern, då måste det ju vara bättre med pappan! Det känns en aningens gammaldags att det är okej för pappan och vara borta men inte mamman.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Om det är du som står för barnets största kostnader så som mat och kläder så ska pappan betala underhåll.

Jag tror absolut inte att han tar skada av att vara själv med sin pappa varannan helg, inte så länge han har en nära relation med honom och han träffar honom i veckorna.

Jag har läst mej till (fråga inte vart:o) att barn behöver träffa "den andra personen" minst två gånger per vecka för att kunna känna trygghet och det kommer ni ju att göra.

Skriv upp nu hur ni vill ha umgänget, när någon av er träffar en ny kommer det vara svårare att vara "familj", det kommer inte fungera med nya partners.
Då är det bra att ha listat det man tycker är viktigt.
Tex hur ofta, när, var och hur, om pappan ska hjälpa till med tex vinterkläder, avslutningskläder, dyrare hobbyer osv. det som är självklart nu är inte självklart när man har en ny relation.

Lycka till och vad skönt att det ändå känns bra nu.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

jag tycker om barnet är lika van båda sina päron ska inte några gamla "regler" säga att man ska göra si eller så. Varför ska man inte kunna ha växelvist boende direkt? Det skulle jag och min sambo definitivt kunna ha om vi separerade, sambon (mannen) är den som tagit mest föräldraledighet tex. :banana:

Ang underhåll så borde ju den som har boendet få detta :) Eller att ni gör ngn annan fördelning tex pappan står för dagis och del av kläder och du för mat och del av kläder....

Jag tror det är svårt hålla denna vänliga stämning en längre stund då ni båda förmodligen kommer träffa andra "styvföräldrar" och då kan jag tänka mig att man börjar tjafsa och känna sig hotad... Så det kan vara bra att ha på papper som många skriver.... så det inte tar hus i helvete sen....
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag håller mig utanför ämnet då jag inte kan något om detta men jag tycker det är tråkigt att läsa att det har blivit definitivt slut så jag vill bara skicka en tröstkram...
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jason har en toppenrelation med sin pappa, speciellt då jag inte är närvarande:angel: Så att han skulle må dåligt av att vara med sin pappa varannan helg tycker jag låter konstigt. Det blir ju samma sak de dagar under veckorna som han sover hos mig.

Jag tycker oxå att det är otroligt skönt att vi kan sköta allt på en vuxen nivå. Allt för Jasons bästa.
Men har tänkt på det ni säger, om/när den dagen kommer då någon av oss träffar någon ny så blir det nog säkerligen svårt att hålla samma goda ton. Så att skriva ett papper oss imellan kanske vore bra. Och att göra det nu när vi ändå står på god fot med varandra.

Han kommer ju att bo mestadelen hos mig, så ja. Då borde ju ett underhåll inte vara några konstigheter.
Får ta oss ett ordentligt snack om allt här en kväll.

Hur brukar man göra med storhelger??
Jasons födelsedag vill jag ju största möjliga utsträckning fira oss 3 ihop plus andra släktingar.
Men jul tex?
Jag vill ju även där att vi 3 ska fira ihop. Har alltid tyckt "synd" om kompisar som fått fira hur många jular som helst för att föräldrarna är skilda.
Så länge ingen av oss har en ny partner är det väl inte så svårt, men sen.
Hur brukar man göra då??
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Ja, det är skittråkigt och trist.
Men vi tror båda att det är det bästa i längden. Och säger samtidigt att man vet ju inte vad som händer i framtiden. Båda älskar vi varandra otroligt mycket och är de bästa vänner just nu. Vem vet, kanske hittar vi kärleken igen?
Men tills dess så måste det bli såhär för att vi inte ska tära på varandra totalt och sabba all framtida relation.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag låter en så litet barn sova utan tillgång till sin mamma. Ett barn under tre år förstår inte att mamma kommer tillbaka igen utan det är för dem ett svek varje gång. Vänta med att låta honom bo borta. Har ni ett bra förhållande annars så kan väl pappan sova hos dig de nätter det är hans tur att ha honom?? För barnets skull.

Ursäkta, men menar du att pappan inte duger lika bra som mamman ? Är det okej att - från ha bott med bägge föräldrarna så duger bara mamman ? Nej, det var det dummaste jag har läst på länge.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Det är bra att ni båda vill göra det så bra som möäjligt för barnet. Ni ska vara stolta. Ang underhåll kan ni lösa det mellan er och behöve rinte registrerats hos föräskingskassan. Men om det blir strul kan man gå via dom. Min dotters far betalar in 1273 kr varje månad. Han har henne några dagar i månaden.

När det gäller födelsedag och jul och andra storhelger har vi gjort så att vi kör varanna. Lite tråkigt men det finns inget val. För det går inte samarbeta med hennes far och han vill bara ha och ha.
Men det har funkar bra och jag försöker göra det bästa för henne. Att man har två kalas för henne. En här och en hos pappa.

Men jag tycker det är bra att ni kan hålla sams, det är jätte bra. Önskar att min dotters far kunde göra det.

Mvh
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jason har en toppenrelation med sin pappa, speciellt då jag inte är närvarande:angel: Så att han skulle må dåligt av att vara med sin pappa varannan helg tycker jag låter konstigt. Det blir ju samma sak de dagar under veckorna som han sover hos mig.

Jag tycker oxå att det är otroligt skönt att vi kan sköta allt på en vuxen nivå. Allt för Jasons bästa.
Men har tänkt på det ni säger, om/när den dagen kommer då någon av oss träffar någon ny så blir det nog säkerligen svårt att hålla samma goda ton. Så att skriva ett papper oss imellan kanske vore bra. Och att göra det nu när vi ändå står på god fot med varandra.

Han kommer ju att bo mestadelen hos mig, så ja. Då borde ju ett underhåll inte vara några konstigheter.
Får ta oss ett ordentligt snack om allt här en kväll.

Hur brukar man göra med storhelger??
Jasons födelsedag vill jag ju största möjliga utsträckning fira oss 3 ihop plus andra släktingar.
Men jul tex?
Jag vill ju även där att vi 3 ska fira ihop. Har alltid tyckt "synd" om kompisar som fått fira hur många jular som helst för att föräldrarna är skilda.
Så länge ingen av oss har en ny partner är det väl inte så svårt, men sen.
Hur brukar man göra då??

Är alla vuxna och vettiga så går det utmärkt att fira jul och födelsedagar tillsammans även med nya partners! Det har min familj gjort i alla år (många!) förutom de senaste jularna - det blir helt enkelt för svårt att koordininera med alla olika barn och barnbarn på julafton.

Men födelsedagar firar vi fortfarande tillsammans. Mamma, syrran+pv, pappas andra fru och deras barn + hennes nya man (ibland även hans barn+barnbarn) och pappas senaste tjej, När min mamma hade partner var även denna inräknad.

Vi har även åkt på semesterar ihop. pappa, mamma, pappas andra fru och oss barn. :D:D
Dessutom firade vi alltid två jular, en svensk och en engelsk. a
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Gud vad skönt att läsa, det finns hopp om livet alltså;):bow:
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag låter en så litet barn sova utan tillgång till sin mamma. Ett barn under tre år förstår inte att mamma kommer tillbaka igen utan det är för dem ett svek varje gång. Vänta med att låta honom bo borta. Har ni ett bra förhållande annars så kan väl pappan sova hos dig de nätter det är hans tur att ha honom?? För barnets skull.

Det är varannan vecka som bla familjerätten inte rekommenderar för barn under tre år.

Före det rekommenderas korta men täta umgängen med pappan. Man kan lägga upp det så att man har barnet lika mycket utan att för den sakens skull ha exakt varannan vecka.

squirlett Beklagar att det tog slut.

Tycker det är bra att ni kan ha kontakt och hålla sams. Vi började med övernattning varannan helg när Hampus var ca 1,5 år eller dyl. För oss hade det varit bättre om pappan även kunnat ta extranätter emellan just för att behålla kontakten med pappan då det blev väldigt sällan. För barn under 3 år är korta men täta umgängen det bästa för barnet med den föräldern barnet inte är boende hos. Så kanske varannan helg samt några extraövernattningar hade varit något?
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Tanken för oss är att Jason sover/bor varannan helg hos mamma/pappa. Under veckorna så kommer vi att umgås flera dagar alla 3 för att han fortfarande ska känna tryggheten av sin familj. Han kommer då oxå ha en tät kontakt med både mamma och pappa så att det inte går för långt mellan träffarna.
Jag hoppas att vi i framtiden kommer att kunna komma lika bra överens som vi gör nu.
Men så länge vi har samma grundtanke som vi har nu, att vi gör allt för att ge Jason en så bra uppväxt som bara är möjligt så bör det gå bra.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag låter en så litet barn sova utan tillgång till sin mamma. Ett barn under tre år förstår inte att mamma kommer tillbaka igen utan det är för dem ett svek varje gång. Vänta med att låta honom bo borta. Har ni ett bra förhållande annars så kan väl pappan sova hos dig de nätter det är hans tur att ha honom?? För barnets skull.

Jag har lite svårt att köpa det där rakt av. Har själv en liten dotter som sover borta endel (hos sin pappa, farmor, mormor) och hon tar inte stryk av det. Gladare och harmoniskare unge får man nog leta efter.

Det ligger nog mer hos individen och hur relationen föräldrarna emellan fungerar.
 
Sv: Frågor ang. seperation med barn

Kan inte ge dig några rent praktiska råd, mer än att allt reder upp sig tids nog, för det gör det.

Är det något kan du alltid PM:a, har ju rätt nyligen själv gått igenom en separation från Lis pappa.

Stora kramar!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 810
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 089
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp