Bukefalos 28 år!

Frågor ang skaffa hund

Mitrolle

Trådstartare
Hej!
Jag har funderat ett tag på att skaffa hund nu. Tänkte höra lite med er här på hundforumet som antagligen vet mer än jag. ;)
Jag har inte haft egen hund förut, men jag har haft hand om flera olika hundar genom åren. Nu funderar jag iaf på att skaffa en.
Jag går i skolan, pluggar på universitetet och har schemalagda lektioner 2 h/dag. Det är den tid som hunden "måste" vara ensam. Annars om jag jobbar extra (1-2 dgr/v) så kan jag i början ordna hundvakt när det är längre tid. Har en god vän med en hund som gärna ställer upp bara det går.
Nu är min fråga till er, kan jag skaffa en yngre hund, dvs ca 10 v? Kan jag lämna en såpass ung hund 2 h ensam?
Jag förstår ju att det innebär jobb osv. att ha en hund (äger ju hästar) men jag hoppas att jag har tänkt igenom detta ordentligt.
Jag har även funderat på att kanske leta efter en hund som är något äldre, kanske ett halvår eller så.

Vad tror ni? Tycker ni att jag överhuvudtaget borde ens fundera på att skaffa en hund, och isf vad rekommenderar ni?
Jag är 21 år, bor ensam i en lägenhet men bredvid en skog. Är på landet i princip dagligen då jag är i stallet. Går gärna ut på promenader/joggar och tycker det skulle vara trevligt med en sällskapshund som jag givetvis kommer aktivera ordentligt.
*phu* det blev lite långt, men jag hoppas jag fått med det jag skulle :crazy:
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ja, skaffa en hund! Jag tycker det låter som att du skulle ta jätteväl hand om den. Ett bra tips är att ta en redan vuxen hund, på foder lr ngt. Det är iofs inte lika roligt som med en valp, men det är en god gärning, och såna hundar kan oftast vara ensamma från första början. Däremot att ta en 6 månaders omplacerings hund som första hund låter som en mindre bra ide! Omplacering är lika med problem, mitt råd är att ta antingen en liten valp (eftersom att du kunde ordna hundvakt de få ggr som det skulle behövas) lr en vuxen lugn hund som som måste byta hem av en "ofarlig" anledning.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

nej, du kan inte lämna en så pass ung hund ensam hemma mer än någon minut. men med äldre hundar går det bra. gör inte som jag bara, att skaffa en problemhund som "första" hund (hade redan en och hade haft en tidigare, men min kunskap om problemhundar var helt klart för dålig). det finns massor av vuxna hundar som måste placeras om och som ändå är trevliga och väluppfostrade.

är det någon särskild ras du är intresserad av? mitt råd är att skaffa en renrasig registrerad hund, det håller dörrar öppna och är allmänt underlättande (har själv två oregistrerade, men det kommer jag aldrig mer skaffa).
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag är faktiskt mest intresserad av blandrashundar (okej, det låter kanske oseriöst) men jag har inte hittat någon renrasig hund som tilltalat mig riktigt. Däremot har jag träffat så många blandraser som jag trivts med. Vill ha en mellanstor hund i storlek som schäfer/collie-korsningar brukar bli ungefär (oj vilken bra förklaring :o )
Jag kan alltså inte skaffa en valp, då vet jag det. Då ska jag inte titta efter några yngre hundar (hade redan gissat att det var så, men tänkte fråga iaf). Jag vill helst inte ha en hund som är flera år gammal.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Fördelen du får med att skaffa en renrasig hund är att du kan kolla upp om föräldrarna är friska. Många raser har hälsoprogram som måste följas för att få ta valpar på en hund, men med en blandras får du aldrig den garantin. Visst kan renrasiga hundar också bli sjuka, men du kan lätt kolla upp om föräldrarna har eller lämnar t ex HD, AD osv. Detta kan du aldrig göra med en blandras.

Bara för att du har träffat trevliga hundar som är blandningar av två raser säger det inte att alla hundar med samma blandning blir likadana. Valpen kan ärva det negativa från båda föräldrarna och det går aldrig att säga vilken mentalitet din hund ska få. Med en renrasig hund får du mycket större säkerhet på hur din hund på ett ungefär kommer att vara.

/Anna
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jo det vet jag. Man kan ju aldrig få garantier. Men eftersom jag tänkt skaffa en lite äldre hund (eftersom jag inte kan ha en valp då jag måste lämna den när jag är i skolan) så kan jag ju se ut en trevlig hund.
Jag vet inte vad för renrasig jag skulle vilja ha heller... :confused:
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ett tips för renrasiga är att kolla in Grupp 9, sällskapshundar.
Men om du tänker igenom dina kriterier ordentligt, och postar dom här brukar hundmänniskor vara bra på att ge tips. :)

När du hittat "din" ras brukar man kunna ta kontakt med rasklubben för omplaceringar.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag missade att du skulle ha en äldre hund, men samma saker som jag skrev är ändå viktiga att tänka på. Är det en renrasig hund du tittar på kan du kolla upp den på SKK hunddata och se HD/AD-resultat där och eventuella mentalbeskrivningar. Skaffar du en renrasig är det också större chans att du kan få stöd och hjälp av uppfödaren om det är något du undrar. Vill du tävla med din hund, eller kommer att vilja tävla senare måste du ha en renrasig hund för vissa grenar. Vill du ställa ut din hund någon gång gäller samma sak. Sen oavsett om du vill ha en renrasig hund eller en blandras måste du tänka på hur mycket du vill aktivera den (förutom promenader och vara i stallet)? Olika raser kräver olika mycket aktivering för att må bra.

Lycka till!
/Anna
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ett tips är att kolla med uppfödare av olika hundraser om de inte vill ha fodervärdar till ngt äldre hundar. Ofta är det så att de har sparat en valp, sen kom det en till valp som också var lovande och... Helt plötsligt står de där med alldeles för många hundar och behöver då låna ut ngn.

För övrigt, om du hade planerat att skaffa en "aktiv sällskapshund", så kan du mkt väl skaffa en vuxen blandras, men tänk över det ordentligt. Du är nämligen utestängd från mycket med en blandning, dessutom kan du aldrig veta vad du får, vilket fall som. Skaffa iså fall en hund med närbesläktade raser, som inte innehåller vallhundar, brukshundar eller jakthundar, det är att ta sig vatten över huvudet.

Hinner inte mer nu, återkommer

//E
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Tack för ett bra svar!
Jag tror inte jag vill vara fodervärd, då måste man ju lämna ifrån sig hunden såsmåningom... Och det känns ju lite trist.

Är väl inte jätteintresserad av utställningar och sådant, så för den sakens skull gör det inget med en blandras. Jag kommer nog ändå mest pyssla med den privat om man säger så. Kanske lite agility eller något, och där har jag för mig att det inte gör något.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Du behöver inte lämna ifrån dig hunden om du är fodervärd. Det brukar vara så att uppfödaren vill ha en eller två valpkullar sedan får man hunden. Tar du en lite äldre hund så har den kanske redan haft en kull. Är det en hanhund så kanske uppfödaren vill använda honom ibland. Då kanske det bara är någon dag då och då.
Pitchi
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

så sa jag också, men intresset kan ändras och kanske hade det i framtiden varit jättekul med t ex spår? men för blandraser/oreggade är det stopp där. har man haft hundar innan och vet att man inte är så intresserad av tävlingar eller bruksträning så är det inget negativt med att skaffa (vuxna) blandraser, men när det är första hunden bör man hålla så många dörrar öppna som möjligt.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag sa likadant.
Jag är inte intresserad av utställning eller tävling :smirk:
Så köpte jag en oregad Jack Russel.
Men jag hade tur att få sista chansen att få henne inmönstrad.
Så nu har hon stamtavla (å är världens snyggaste JR :angel: )
När jag mönstrade så tyckte jag det var kul.
Så nu har vi varit på 1 utställning (ingen vidare framgång).
Å fler lär det bli.
Det var en härlig stämning å jätte kul att vara med.
Min Japanska Spets som jag köpt med avtal att inte ställa ut.
Hon älskar att följa med.
Hon är jätte mallig när sonen går Junior handlers med henne :smirk:
Älskar att visa upp sig.
Så det är verkligen synd att hon inte får vara med å tävla :(

Tänk verkligen efter vad du vill göra med din hund.
Med en blandis kan man inte ändra sig sen.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag kommer inte ha intresse för utställning, det vet jag. Har mer intresse i hästaktiviteter. Men jag vill gärna ha kul med min hund ändå, men jag kan lika gärna ha det utan att den är renrasig om det nu är så..
Ska kika runt efter en hund, och sedan vad det blir det får jag väl se då.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Du låter nästan som mig.... Fast jag bor iofs i hus...
Jag skaffade min första hund i maj månad, en underbar valp och har inte haft speciellt mkt problem med den.
Varför skulle inte hunden kunna vara ensam 2 h? JAg hade bara semester i 1 v sedan står min hund ensam 6 h om dagen... :eek: JAg känner mig inte som en djurplågare för det även om folk nu kommer vilja hänga ut mig för det... :crazy:
När jag sedan kommer hem så går vi promenad. Sedan åker vi till hästen och leker med dom andra hundarna, följer med mig på skrittrunda i skogen innan vi rider i ridhuset. Då brukar hon springa och jaga mig ibland och ibland ligger hon och sover på handikapprampen i hästens filt... mys...
JAg har haft henne i hundgård med både rum ute och innne när hon var valp men hade lika väl kunnat ha henne instängd på toaletten. Det har jag haft när det har varit dåligt väder... (Nu är hon lös i hela huset...) Jag har aldrig haft problem om jag inte själv är hemma... men hon kan hittta på mkt skit om jag inte bryr mig om henne när jag kommit hem...
Jag kan inte se att hon mår dåligt på något sätt... hon avgudar mig och är jättelydig när jag rider iaf... HON ÄLSKAR verkligen sitt liv skulle jag tro...
Ta en gammal hund som har lärt sig en massa redan kommer ju aldrig att vara lika kul... Det handlar ju bara om intresse. Man får väl kanske lyssna och lära lite mer av folk som kan hundar... men välj ut EN som du gillar och har bra pli på sin hund... Så som du vill ha den... Jag tänker ju inte tävla lydnad med min iaf... men jag vill ju inte att hon ska hoppa upp i knät på folk som inte vill det... och absolut inte börja hoppa på folk när vi är ute och rider... Men det har aldrig varit problem ännu så länge iaf... Har faktiskt så bra erfarenhet av mitt eget hundägande att jag har allvarliga planer på att skaffa en till i sommar, vilket retar de flesta "riktiga" hundmänniskorna i min närhet... Men men jag är ju faktiskt en riktig hästmänniska i mitt hjärta... Lydnadstävlingar och utställningar i all ära... men hellre en riktig "hästhund"...
Jack Russel har jag... En trevlig men vass hund... Väligt aktiv... men det passar mig utmärkt...
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

det låter verkligen inte snällt, det du gör mot din stackars hund. förmodligen beror det på okunskap, men är det inte lite ansvarslöst att inte ha tillräckligt med kunskap om djuret och dess behov innan man köper det?

INGEN som kan mycket om hundar skulle ens komma på tanken att lämna en liten valp ensam hemma 6 timmar. INGEN. och det finns ett mycket bra skäl till det.

jag blir så himla ledsen när jag läser såna här inlägg. jag hoppas verkligen att du, för din hunds skull, lär dig mer om hundens behov och inte gör om samma misstag.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ja så hade jag ju inte riktigt tänkt att göra då. Därför jag ställde frågan här.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag lät nog grymmare än vad jag var... Mamma och pappa var ju hos mig ganska mkt i somras och då var hon ju inte ensam... Men nu är hon det... i 6h varje vardag... men jag känner mig inte grym för det... Hon ligger ju på samma ställe som när jag lämnade henne... En hund har ingen tidsuppfattning- lämnar du den 1 h eller 5 märker den ingen skillnad... Så har jag iaf hört både från folk på bruks och TV...
Jag säger inte att det är rätt att lämna den, jag säger bara att det GÅR... En stor skillnad faktiskt... Hade jag kunnat hade den varit med mig på jobbet också...
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Snälla, förklara för mig hur alla med heltidsjobb gör??? Hunden blir ju ledsnare om man lämnar den ensam 2 ggr än 1??? JAg förstår faktiskt inte....
Om man skulle ha hund då man bara kunde ta med den till jobbet, eller aldrig lämna den ensam vet jag inte mer än 3 personer som skulle få ha hund...
Eller ska man säga upp sig från jobbet?
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

ja, det är en vanlig missuppfattning att hunden inte kan känna skillnad på 1 timme och 5 timmar. men det är fel.

de (seriösa) med heltidsjobb ordnar hundvakt, har hunden på dagis eller tar med den på jobbet. går inget av det får man väl gå ner i arbetstid eller göra sig av med hunden/inte skaffa någon från början. en del vuxna hundar klarar att vara ensamma 8 timmar per dag, men det är inget man bör utnyttja. en kort period i hundens liv är ok, men inte hela livet.

6 timmar skulle jag kalla max för en vuxen väl ensamhetstränad hund, och det med förutsättningen att den får sin dagliga dos av stimulans varje dag. för hundar under 1 år är det inte att tänka på.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 843
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 862
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med? Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp