Frågor ang. stallbygge

kippskodd

Trådstartare
Hej!

Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall
och jag har fortfarande en del frågetecken som jag behöver reda ut innan det är
dags. Då tänkte jag att jag kunde vända mig hit!

Första frågan är ang. sadelkammare och fikarum. Båda rummen blir isolerade, och
i sadelkammaren är det tänkt att ha golvvärme som värmekälla. Det blir förmodligen
detsamma i fikarummet, jag har bara inte hunnit planera så långt ;) Min fråga är då
hur ni skulle gjort med ventilationen i dessa rum? Måtten på rummen är 3x4 meter,
minus toalettutrymmet i fikarummet.

Andra frågan gäller avlopp. Vi kan, rent teoretiskt, koppla stallets avlopp med husets.
Så jag undrar vart man vänder sig för att ta reda på om det (i vårat fall) är möjligt?
Och om vi eventuellt skulle få avslag, vad för sorts lösning hade ni då föreslagit?

Tredje frågan gäller hela stallets ventilation, eller snarare självdragstrumman. Jag har
läst att man helst ska placera trumman på stallets varmaste plats (och gärna inte över
en box), är det korrekt? Och i så fall, vart hade ni personligen placerat trumman?
Hela stallet är 10x19 meter, och det är två 5x5m boxar. Vi har bestämt oss för en 4 meter
lång trumma.

Vi har en ligghall i hagen, så inga hästar kommer bo permanent i stallet.

Ritningarna på stallet nedan är inte fullständiga, utan det är allt jag hann med att lägga
till första gången jag arbetade med dem i datorn. Utrymmena längst till vänster i stallet
är till för foder respektive redskap, och det kommer vara en ordentlig grind som separerar
det området från "hästdelen" i stallet så att en lös häst varken kan komma i kontakt med
foder eller diverse redskap. Porten på kortsidan leder ut till gödselstacken.

Yb4Puh4.png

94URd91.jpg

WUGcnsi.png
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 641
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej alla duktiga hästmänniskor, vi planerar ett stallbygge. Oisolerat med tre boxar. Vatten ska finnas i sadelkammaren (hink i box)...
Svar
0
· Visningar
1 310
Senast: sarla10
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 699
Senast: fejt
·
Anläggning Hej alla glada bukare! :laugh: Jag skulle behöva lite hjälp samt åsikter ang ett stallbygge. Såhär ser byggnaden ut nu som...
2
Svar
26
· Visningar
5 891
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp