Frågor ang uthyrning av stall etc

Sporthorse

Trådstartare
Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag isåfall ha tre boxar över som jag tänkt hyra ut. Stallet är godkänt och jag har tänkt ha fullservice på hästarna som då ska inackorderas.

Jag antar att jag behöver söka tillstånd för att hyra ut boxarna? Hur svårt/lätt är det att få ett sånt tillstånd och vad bör man tänka på? Gäller tillstånd även om jag tex bara hyr ut till kompisar?

Jag kommer förmodligen använda mig av spånpellets och stallet är ett litet stall på endast 5 boxar plus foderkammare o sadelkammare. Hur stor åtgång av spånpellets bör man räkna med? En spånpellets i veckan använder jag idag, men mina hästar är lättmockade.
Hjälper det att sätta mattor i boxarna för att spara in på spån tex? Jag vill ju givetvis spara så mycket tid och pengar som möjligt men är inte intresserad av att driva kollektivstall.

Det jag tänkt ska ingå för mina inhyrda är in-och utsläpp, x antal kg grovfoder, täcken/benkydd på och av, alla fodringar.
Det som kan köpas till är mockning av box samt motionering.

Stallet ligger inte centralt, så därför har jag tänkt att det är bäst att så mycket som möjligt ska gå att köpa till om ägaren tex vill vara hästledig en dag.

Fler saker att tänka på?
 
Saxat från : Jordbruksverket Där finns också blanketter att fylla i för att söka tillstånd.

"I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hästverksamhet. Tillstånden har införts för att länsstyrelsen ska se att du har tillräckliga kunskaper för att bedriva din hästverksamhet och att anläggningarna där hästarna ska vistas är lämpliga.


Du behöver ha ett tillstånd när du

  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning

Sök tillstånd hos länsstyrelsen

Du söker tillstånd hos länsstyrelsen i det län där du har din verksamhet. Länsstyrelserna har en e-tjänst för ansökan om tillstånd för verksamhet med häst.

Exempel på när tillstånd behövs

Inackorderingsstall för fyra eller fler


Äger du ett stall och hyr ut fyra eller fler stallplatser, behöver du oftast ha ett tillstånd. Du behöver tillstånd oberoende av om du hjälper till med skötseln av hästarna eller inte. Även om du hyr ut hela stallet behöver du tillstånd. Det tillfälle då du som stallägare i regel inte behöver tillstånd är om du överlåtit drift och underhåll av anläggningen till hyresgästerna eller arrendatorerna. Du som är hyresgäst behöver inget tillstånd för att du hyr in dina hästar hos någon annan. Beroende på hur många hästar du äger eller vilken verksamhet du bedriver kan du dock behöva tillstånd för annan verksamhet, till exempel om att du har avelsverksamhet. "


Är det du som äger stallet, eller hyr du det bara? I så fall behöver du bara ha tillstånd för den första punkten (Förvarar fyra eller fler hästar), och den som faktiskt äger stallet behöver ha tillstånd för andra punkten (inackorderingsstall) om jag tolkar det hela rätt.

Jag har sökt tillstånd och det var inga problem för min del, stallet blev godkänt och även "jag", man fick ange om man hade någon erfarenhet sen tidigare mm, men jag tror inte det är svårt att få tillstånd. Ja du behöver ha tillstånd även om du bara hyr ut till kompisars hästar.
 
Ska hö/pellets ingå i priset så måste du ha ett speciellt tillstånd, och den du köper höet av ska ha rätt papper och dokumentation om hö/hösilagebalarna.

Tänk också på att om skatteverket inte klassar det som hobby så måste du även skaffa ett företag för verksamheten.
Och klassas det som företag så ska du antingen hyra stallplats av ditt företag eller förmånsbeskattas för din/dina hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 809
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 717
Senast: Pudlan
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp