Frågor från en vilsen student (om nollning)

Lillagoajag

Trådstartare
Om en vecka börjar min nollning, och jag är mestadels exalterad men även nervös och lite orolig... OCh så har jag lite frågor, så jag tänker att då är väl buke helt jävla perfekt. :love:

Först och främst, vad är en "Kårkväll"?
Sedan, hur vanligt/ovanligt är det att man bara är med på en del av aktiviteterna? Blir man utanför då? Jag tänker att risken finns att klassen skapar en massa minnen utan en själv? Jag kommer absolut vara med på mycket, typ 70% av aktiviteterna, men jag kommer varken ha ork eller framför allt PENGAR att vara med på precis allt (+ att allt låter inte som sånt jag gillar). Räknade ut att hela nollningen skulle hamna på runt 2000:- ... :eek::crazy:

Vidare, hur hatad blir man om man inte dricker (alkohol)? Jag har hört så mycket om hur nollningen är ett enda stort fylleslag mm, eller som en bekant sa "om man inte tänker dricka, varför ska man ens vara med?" :grin:

Kan man vara med på en halv dags nollning eller kommer folk se ens om konstig då? Två av dagarna har de nämligen roliga (och gratis :p ) aktiviteter på dagarna men sedan pengakrävande och inte ricktigt min typ av aktivitet på em/kväll, kan man gå hem mitt i? (Ja, jag fattar att man KAN, men ni fattar).

Slutligen, kan ni berätta lite (lugnande) berättelser från era nollningar? Jag har hört så mycket om nollningar som spårar ur och bla bla bla så jag är lite orolig (men ja, pepp också!!) och jag vill inte direkt blir stämplad som den där tråkiga som inte vill vara med på "roliga" (kränkande) aktiviteter.
 
Jag var inte med på nollningen eftersom jag kom in som reserv, men vill bara inflika att jag inte hade några som helst problem att komma in i klassen.
 
På universitetsnivå är nolleperioden ofta välplanerad och i alla fall här så är 50% av aktiviteterna helt alkoholfria. Det är absolut ingen förnedring eller överdriven fylla det handlar om utan roliga grejer som är till för att nya och gamla studenter ska lära känna varandra och att dom nya ska lära sig hur den fungerar på universitet och vad man kan göra på fritiden.
 
Jag var inte med på allt på min nollning, lite lagom sådär inte så mycket rena fester utan mer lite roliga saker. Jag antar att kulturen är lite olika på olika ställen men jag dricker inte så mycket heller och det var inga problem. Vi hade inga direkt kränkande saker som man pressades att vara med på heller, de har jobbat rätt mkt med att det ska vara bara roligt och att ingen ska tycka det är obehagligt!
 
Här är det många som tycker att nollningen/mottagningen var den bästa tiden under hela studietiden. Man får dricka precis så mycket eller lite man vill, man leker lekar och har väldigt trevligt tillsammans!

Får jag (av nyfikenhet) fråga vad som kostar pengar? Jag tror vi hade en gasque som kostade typ 200, plus dricka som kostade kanske 15 kr/burk när det nu passade att dricka..

Det är väldigt få som är med på precis allt, och man blir inte jättetajta på två veckor. Du kan lätt strunta i mottagningen och ändå komma in i klassen, ingen kommer tänka något konstigt om dig.
 
Min nollning var totalt underbar! Hos oss var det absolut inget konstigt om man ville vara nykter och folk som kom in senare i nollningen fick lika snabbt vänner som vi som var med från början. Vi hade inga kränkande aktiviteter överhuvudtaget och jag tror inte det var många som var med på precis allt.
 
Nu var inte jag med på nollningen men hörde från andra som pratade mycket och högt om det.

En bra grundregel: gör som du vill. Var med på det du vill, drick hur mycket eller lite du vill och gör inte saker som du inte känner att du kan eller vill slänga pengar på, eller saker som får dig att känna dig obekväm. De flesta verkade inte vara med på samtliga anordnade aktiviteter. :)

Hatad om du inte vill dricka tror jag absolut inte att du blir! Men ja, jag tycker att det verkar vara mycket alkohol på nollningar och jag reagerade på hur ofta det pratades om alkohol och festande, men jag är tveksam till att allt ingick i nollningen utan säkerligen hade folk bestämt sig för att umgås "utanför nollningen" med.
Varför man inte skall vara med om man inte tänker dricka? Tja, umgås, prata och bara ha allmänt trevligt är väl ett bra förslag. Inte tror jag att folk blir sura för att du avviker från nollningen när det är olika aktiviteter.

Jag har inte hört att nollningarna på universitetet skulle ha gått överstyr någonstans utan allt har varit bra planerat, folk verkar ha tyckt att det varit roligt och ingen verkar ha känt att de blivit tvingade till "pinsamma saker". Det mesta aktiviteter verkade göras i lag så ingen kände sig nog ensamt utsatt så. :up:
 
Sedan, hur vanligt/ovanligt är det att man bara är med på en del av aktiviteterna? Blir man utanför då? Jag tänker att risken finns att klassen skapar en massa minnen utan en själv? Jag kommer absolut vara med på mycket, typ 70% av aktiviteterna, men jag kommer varken ha ork eller framför allt PENGAR att vara med på precis allt (+ att allt låter inte som sånt jag gillar). Räknade ut att hela nollningen skulle hamna på runt 2000:- ... :eek::crazy:

Vidare, hur hatad blir man om man inte dricker (alkohol)? Jag har hört så mycket om hur nollningen är ett enda stort fylleslag mm, eller som en bekant sa "om man inte tänker dricka, varför ska man ens vara med?" :grin:
Jag skulle tro att det inte är många alls som kan vara med på allt. Däremot så tycker jag att det är en bra idé att vara med på så mycket som möjligt, så länge man tycker att det är roligt! Vilka minnen man får från nolle-p och man lär känna varandra väldigt bra under den tiden. Hos oss är varannan dag alkoholfri och de har alltid alkoholfria alternativ. Jag drack själv inte speciellt mkt under nolle-p och inte var det någon som sa nåt om det. Jag reagerade också på att det blir en hel del pengar, men det är samtidigt värt det om man har råd, för de två veckorna nolle-p vi hade kändes snarare som två månader!

Kan man vara med på en halv dags nollning eller kommer folk se ens om konstig då? Två av dagarna har de nämligen roliga (och gratis :p ) aktiviteter på dagarna men sedan pengakrävande och inte ricktigt min typ av aktivitet på em/kväll, kan man gå hem mitt i? (Ja, jag fattar att man KAN, men ni fattar).
Det tror jag inte att folk skulle reagera över alls. Kanske ett "jo häng med, det blir roligt!" förstås, men du kommer inte bli utstött eller ses som konstig.

Slutligen, kan ni berätta lite (lugnande) berättelser från era nollningar? Jag har hört så mycket om nollningar som spårar ur och bla bla bla så jag är lite orolig (men ja, pepp också!!) och jag vill inte direkt blir stämplad som den där tråkiga som inte vill vara med på "roliga" (kränkande) aktiviteter.
Det är lätt hänt att nollningar spårar ur eftersom många som kommer dit är ovana vid alkohol och vill visa för både sig själv och andra att de minsann klarar det. Då går det ju lätt snett... Sen ser jag nu att du kallar de roliga aktiviteterna för kränkande, och om en aktivitet någonsin är kränkande så har det gått jäkligt snett! Det ska aldrig någonsin vara kränkande och ingen blir någonsin tvingad att göra något de inte vill. Det är inget konstigt att säga nej och det finns alltid ansvariga där som ser till att alla har det bra och har kul.
 
Nu för tiden hoppas jag att all nollning sker för att välkomna nya elever och inte för att trycka ner dem! På mitt program hade vi en jättebra nollning om än lite väl alkoholdränkt kanske. Vi hade (och har) nyktra ledare i alla grupper för att hålla koll på hela gruppen och se till att alla har roligt och inte blir alltför överförfriskade. Ibland kan det vara svårt att ha koll och riktigt veta sin gräns när man är nervös och kanske ovan vid alkohol.

Jag drack inte alla kvällar och jag var inte med på alla kvällar (kanske var med på 7 av 10 grejer) och jag tror inte jag sågs som speciellt konstig :p De som inte drack var också med och ingen hets mot dem heller (i alla fall inte i vår grupp). Några av dagarna var jag bara med på dagsaktiviteten och kanske en del av kvällen för att sedan gå hem när de andra gick ut på krogen.

Gör som du känner för att göra! Och kom ihåg att alla andra är precis lika nervösa och nya som du är, alla nya är i samma båt!

Hoppas du får en rolig nollning! :)
 
Jag tycker du ska vara med på så mycket som möjligt för det brukar vara väldigt roligt och ett effektivt sätt att snabbt lära känna andra. Men skippa en del av betalaktiviteterna eller om det är något du inte vill göra. Det går absolut att gå efter halva dagen eller komma efter halva om du vill. Visst kan du få höra att "Men du får inte missa det här" men det är ju bara säga att du inte kan/vill vara med. Jag skippade några få aktiviteter för att jag hade annat viktigt inplanerat och flera andra gjorde likadant.

Min nollning innehöll inget kränkande alls utan var bara rolig. Alkohol dracks i princip varje kväll men det var inga enorma mängder så ingen blev jättefull. Det gick att avstå och få alkoholfritt alternativ men de allra flesta drack. Bland de som höll i nollningen var dock flera nyktra varje kväll. Jag hade en klasskompis som läst vid annat universitet innan och där hade det varit mer press att dricka. Typ "Den här flaskan ska vara slut om xxx min". Så hade aldrig vi vilket jag är glad för. Hade det varit något jag varit obekväm med under nollningen hade jag avstått. Kränkande aktiviteter tror jag är ganska ovanligt på nollningar faktiskt. Målet brukar vara att ha kul och lära känna varandra.
 
@Lillagoajag Jag kom på att på vår nollning kostade det mindre också om man ville ha utan alkohol på middagar osv, det kanske är samma hos er? Om du lika gärna dricker alkoholfria alternativ kan det ju vara ett sätt att få ner kostnaden något, så kan man kanske vara med på någon grej extra istället? :)
 
Jag tycker nollningen är jättekul! Inget förnedrande, inget som spårar ur på så sätt. Rätt mycket alkohol men inget "tvång" och framförallt så har det (hos oss iaf) alltid respekterats direkt om man inte vill dricka. Samt vissa dagar helt alkoholfritt.
Var med på så mycket som möjligt skulle jag säga, bestäm allt eftersom. Men givetvis ska du inte ruinera dig! Trist att de inte har fått ner kostnaden mer.
 
@Silkisif Dels är det medlemskap till kår och föreningen, + overall om man vill ha det. Sedan har vi två sittningar a 165:-, nån fest där inträdet kostar 250:- + inträde till andra grejer ett par gånger till á typ 100 kr. Och så ska vi äta ute tre (tror jag) gånger...

TACK för att ni delar med er av era erfarenheter!! Nu känna det mycket bättre :banana:
 
Svarar lite allmänt om hur min "nollning" var, kallas inte för det här utan introduktion. De olika aktiviteterna bestod av lekar och tävlingar, besök på djurpark, grillning, filmkväll, pubkväll och liknande. Det mesta gratis förutom mat och dryck. Absolut inga kränkande grejer som man kände sig tvingad att göra. Ville man inte samla poäng i en tävling genom att visa upp en dans på torget så behövde man verkligen inte. Man behövde absolut inte vara med på allt och man kunde gå när man ville under dagen utan att det var något problem, jag är en människa som snabbt blir trött och måste vila. I efterhand har jag i och för sig önskat att jag orkade vara med på mer, men inte för att jag kände mig utanför utan bara för att det var så kul. Min introduktion hade väldigt lite med alkohol att göra, man fick dricka och ibland föll det sig naturligt med pubkväll osv, men det var absolut förbjudet för faddrar att ordna dryckeslekar eller hetsa till drickande. Många inom min utbildning dricker inte alls så det var väldigt lugnt och absolut inga fylleslag. MEN jag såg att så inte var fallet med vissa andra utbildningar då det dracks hela tiden.
 
Mitt tips är att du går dit och är med så länge det känns bra. Ta inte ut saker i förskott. Genom att hänga med klassen och era faddrar, och vara med på aktiviteterna inledningsvis, får du en uppfattning om vilka aktiviteter de andra tänker gå på, vad som är "måste" att göra m.m. Overallskulturen är väldigt olika på olika lärosäten. På vissa ställen köper alla overall, på andra är det bara de mer inbitna som gör det. Och jag tror absolut inte du kommer hamna utanför klassen bara för att du avstår vissa aktiviteter, men jag tycker du ska ge det en chans. Jag har minnen för livet från min egen nollning (2003).
 
Nollning är fantastiskt roligt! Jag har varit nolla, phadder och fått äran att hålla i en nollning också. Absolut roligast tyckte jag att tiden som nolla var, bland det bästa på hela studietiden! Var med så mycket du vill och drick så lite du vill, ingen kommer att tycka att du är konstig för det! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 029
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: miumiu
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp