Frågor från nybörjare

G

Gargamella

Hur väljer man eg hingst? Finns det kataloger? Hemsidor? Är ute efter en ganska liten, nätt hingst till stort sto e:Helwan ue: Lambert. Har inte planerat så mkt, men måste börja nånstans för att få bättre koll...

När ska man betäcka/när är det bästa tiden för föl att födas?

Hur lång tid innan betäckning ska man vara "ute"? Med att ha valt hingt och så alltså... I år känns ju lite sent kanske...

Semin el naturligt?

Vad kostar kalaset på ett ungefär? (klart det kan vara stora skillnader, men om man kan säga någon siffra...)

Tacksam för hjälp. :bow:
 
Sv: Frågor från nybörjare

Gargamella skrev:
Hur väljer man eg hingst? Finns det kataloger? Hemsidor? Är ute efter en ganska liten, nätt hingst till stort sto e:Helwan ue: Lambert. Har inte planerat så mkt, men måste börja nånstans för att få bättre koll...

När ska man betäcka/när är det bästa tiden för föl att födas?

Hur lång tid innan betäckning ska man vara "ute"? Med att ha valt hingt och så alltså... I år känns ju lite sent kanske...

Semin el naturligt?

Vad kostar kalaset på ett ungefär? (klart det kan vara stora skillnader, men om man kan säga någon siffra...)

Tacksam för hjälp. :bow:


Kanske ska tillägga att hon själv är en "medelmåtta" i både hopp & dressyr. Hon är lite för tung & seg, hon är drygt 170 hög, men har annars fin, bra kropp & fint steg. Hon är lite för bred mellan frambenen och ngt inåttåad. Hon är världens snällaste och mysigaste att hantera, ALDRIG sur.
 
Sv: Frågor från nybörjare

Först bör du fråga dig vilka egenskaper du hoppas att hon ska nedärva till sin avkomma? Du skriver själv att hon är en tung och seg medelmåtta med för brett mellan frambenen och dessutom inåttåad.. Kanske inte idealet för framtidens sporthäst?. Visst kan man hoppas på det bästa men först bör man nog fundera på syftet med sitt avelsarbete.
 
Sv: Frågor från nybörjare

Daniel skrev:
Först bör du fråga dig vilka egenskaper du hoppas att hon ska nedärva till sin avkomma? Du skriver själv att hon är en tung och seg medelmåtta med för brett mellan frambenen och dessutom inåttåad.. Kanske inte idealet för framtidens sporthäst?. Visst kan man hoppas på det bästa men först bör man nog fundera på syftet med sitt avelsarbete.


Ja det låter ju som att hon är helt kass när jag skrev sådär. Hon har haft två föl tidigare hos förra ägaren (tillika hennes uppfödare) e: Quite Easy, som blivit fina. Den ena fick de tyvärr ta bort pga skada men innan dess hopptränade hon med mkt fina vitsord och hade även fin gång, den andra som är 6-7 år går 130. När de visats som 3-åringar fick de mediokra poäng men är tydligen mkt bra ridhästar.

Klart jag tänkt på vad jag ska avla för. Och avla var väl att ta i. Ett föl till mig själv, en vanlig ridhäst att rida dressyr på (hoppa t husbehov) av bra modell och lite lättare typ. Kommer inte satsa på ngn värstning. El MÅSTE man det? Alla har ju inte råd att köpa de dyra hästarna. Vad ska de rida på?
 
Sv: Frågor från nybörjare

Gargamella skrev:
Ja det låter ju som att hon är helt kass när jag skrev sådär. Hon har haft två föl tidigare hos förra ägaren (tillika hennes uppfödare) e: Quite Easy, som blivit fina. Den ena fick de tyvärr ta bort pga skada men innan dess hopptränade hon med mkt fina vitsord och hade även fin gång, den andra som är 6-7 år går 130. När de visats som 3-åringar fick de mediokra poäng men är tydligen mkt bra ridhästar.

Klart jag tänkt på vad jag ska avla för. Och avla var väl att ta i. Ett föl till mig själv, en vanlig ridhäst att rida dressyr på (hoppa t husbehov) av bra modell och lite lättare typ. Kommer inte satsa på ngn värstning. El MÅSTE man det? Alla har ju inte råd att köpa de dyra hästarna. Vad ska de rida på?

De flesta hästar är medelmåttiga och inte särskilt dyra. De är de bra individerna som det är ont om! Jag tycker inte att stor bredd mellan frambenen är något fel. Det är mycket bättre att hon har stor bringa och rejäla lungor än tvärtom. Det behöver du inte oroa dig för. Är hon extremt inåttåad kan det vara ett problem. Är det lindrigt är det ingen större defekt, det heller. Särskilt inte i dressyr, där man strävar efter att lägga tyngden på bakbenen. Jag skulle välja något lätt med bra gång. Du skriver ingenting om hennes överlinje i övrigt, har du bild? Rosevelt är fin och högställd och har fullblodsinslag. Han står i Sverige nu, så han är inte så dyr - men du får skynda dig om du vill använda honom i år. Twiligt är smäcker och fin han också, rör sig mycket bra och elastiskt. Inget fullblod, men en förädlare.

Båda finns hos Millegarne (www.millegarne.com) och du kan ringa och ställa frågor till dem.

Att ta fram ett föl kostar alltid, men det är bättre tycker jag att välja omsorgsfullt och lägga ner mer pengar än att rätta sig efter en viss kostnad. En sämre häst är ju lika dyr att hålla (om inte dyrare) än en bra!
 
Sv: Frågor från nybörjare

Hej, tack snälla för ditt svar. Jag har inte så bra koll, men man måste ju börja nånstans... Har bara haft valacker tidigare ända sen a-ponny...

Jag har bara en bild i datorn och jag vet inte om den är så bra, men jag provar att lägga in den... Om jag kan.. ;)

Nä jag vet fasen inte hur man gör för att få hit bilden.... :confused:
 

Liknande trådar

S
Avel Hej! Jag har en del funderingar kring avel då jag tänkt betäcka mitt sto för första gången nu till våren. Vi har äntligen flyttat ut...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Stenmagi
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 640
Senast: Rifer
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 722
Senast: Molekyl
·
Avel Som rubriker förtäljer är jag en TOTAL nybörjar på det här med avel osv. Tycker det snackas mycket grekiska här :o så ni kan väl vara...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp