Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Fashionistan

Trådstartare
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken men jag hoppas att många kunniga svarar! :laugh:

Det är så att två utav mina absoluta drömhingstar nu har pensionerats efter ett makalöst tävlingsliv på hoppbanorna! :love::bow:

Jag bara måste ha avkommor efter dessa herrar, både på mitt egna sto och kanske även andra. (planerar att ha 2-3 ston i avel om ett par år)

Men nu är det också att det som sagt gäller om ett par år, förmodlingen mer än 5 då jag vill ha ett eget ställe innan jag börjar och en ordentlig ekonomi så att man klarar av att ha många hästar på ett bra sätt! :)

Bör jag redan nu köpa på mig strån/doser utav dessa för att inte riskera att det tar slut eller liknande?
Jag har hört mig för och det ska gå att förvara dessa för några hundralappar varje år så att man "kan ta fram och använda när man vill."

Någon som förstår hur jag menar och vad råder ni mig till? :laugh:
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Jag kan inte, men jag tycker.
Det jag tycker är att travsporten har en sund regel, och den är att man inte får använda fryst efter det att hingsten ifråga dött. Bara säsongen ut. Dvs dör en hingst i mars, så får man använda fryst den säsongen, men inte åren efter.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Nu lever dock dessa hingstar och mår väl! :)

Fast döden kan inträffa på en sekund.
Nu har väl halvblod regler som gör det okey att använda gammalt semin hur som helst, bara licenser blir lösta årligen?
Isåfall är det väl bara att köpa på sig det man vill ha, och kolla med säljaren om DE tillåter att det används vilket år som helst.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Ja jag tänkte ju då köpa fryst så att det kan ligga tills jag känner för att använda det.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Har du tänkt registrera avkomman i ASVH gäller det att licens är löst det året innan betäckning sker. Risken finns att du själv får stå för denna kostnad f.n. 5000 kr och då föra spångrulla mot ASVH.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Jo det förstår jag, men den kostnaden kan jag ta om jag får mina drömmars föl och avgifterna för hingsten från början är dyr! :laugh:
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Då har du inga problem alls att göra som du tänkt! Det du bör kolla är om hingsten är godkänd av ASVH. Annars får du helt enkelt regga avkomman i annat förbund och det är inte så svårt det heller.

Bara att shoppa på! ;)
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Nyfiken; vad är det för hingstar???
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Cavalor Cumano och Baloubet du rouet :love::bow:

(Avgudar Robin Z & 88:an också men planerar att ha 2 ston efter dom istället!)
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Ingen av de 2 hingstarna är kända för någon bra spermakvalitet så kolla upp det noga om du ska köpa fryst efter dom.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Nej det vet jag, Cumano ska ju tydligen ha extremt dålig, men det är värt det för mig!

Tänk att ha två skimmelston efter honom i stallet! :d:love:
(Ptja hingst är också välkommet, men helst ston!)
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Som det sagts tidigare i tråden så har dessa två hingstar (mkt) dålig kvalitet på fryst, framför allt Cumano. Men det är upp till dig om du vill pröva, tänk att få ett sto efter honom :angel:

Jag skulle också kunna tänka mig att pröva faktiskt....

Det går utmärkt att köpa fryst och förvara för en rimlig peng per år. Funderar själv att köpa på mig lite fryst från usa och lägga "i frysen".
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

För något år sen sas det att Cumano har så dåligt att han citat " nära vara steril" slut citat.

Dessutom skickades ingen sperma utan skulle han användas var man tvungen att åka ner till honom. Hur det är i år vet jag inte.

Men framförallt, fråga om du får köpa och spara, det får man inte alltid.

Jag har haft nöjet att rida en Cumano-avkomma, helt okey men ingen riktig wow-häst.
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Nej det vet jag, Cumano ska ju tydligen ha extremt dålig, men det är värt det för mig!

Tänk att ha två skimmelston efter honom i stallet! :d:love:
(Ptja hingst är också välkommet, men helst ston!)

då får du nog köpa 2 ston efter honom om du även vill ha vita, du kanske får ett brunt hingstföl :p
 
Sv: Frågor om att avla med pensionerade hingstar!

Köp ston efter dessa hingstar istället. Då kan du ta hur många föl som helst med de linjerna i sig. För som alltid handlar avel inte om individer, utan om linjerna de bär på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp