Frågor om att hålla kaniner ute

Cam

Trådstartare
Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av något "mer". Då vi har allergi mot hö i familjen behöver kaninerna i så fall bo utomhus. Jag har läst på om kaninhållning, så jag vet att de små uteburar som finns på marknaden endast duger som krypin och tillhåll när kaninerna vill komma undan.

Vet att det finns bukefalister med kaniner, så efter googlande vänder jag mig hit med de frågor jag inte riktigt lyckats hitta svar på:

* Kan kaninerna bo i söderläge om vi sätter upp ett solskydd? Funkar i så fall någon Ik*a-variant eller behöver det vara av något annat slag? Vi har en häck som är rätt tät om sommaren, så viss skugga infinner sig också naturligt men vill säkerställa att det inte blir för varmt.

* Vi har en uteplats som kaninerna gärna skulle få nyttja, det är dock en trätrall (vilket vi på sikt kan göra om, men det kommer inte att hända nu). Kan den blir kaninvänlig, och i så fall hur? Har läst om t.ex. hampamattor men det verkar ju inte vara någon långsiktig lösning. Jag skulle vilja att de kan skutta runt på hela uteplatsen, vilken är kanske 12 kvm. Trallen är inte inoljad/behandlad på många år, så jag inte orolig för att kaninerna ska andas in/få i sig något, utan är ute efter kaninvänligt underlag. Finna det något vi kan täcka i alla fall delar av trallen med? Självklart kommer "buren" (ytan) att innehålla grävlåda och dylikt.

* Om det är möjligt att hålla kaniner på ett (för dem) vettigt sätt på nämnda uteplats har jag tänkt kolla efter omplaceringskaniner. Tänker mig ett kastrerat par i så fall. Något särskilt jag ska tänka på? Jag är djurvan och hyfsad på att bedöma allmäntillstånd osv, men som sagt inte kaninvan. Förstått att tänder är viktigt att kolla.

Tacksam för svar/resonemang! 🐇
 
Hej!

Jag är inte allvetande på något sätt alls, men har förstått att kaniner kan må dåligt av värme. Vi har våra kaniner utomhus i skugga med ett litet hörn av hagen i sol. Där lägger de sig på våren och hösten, så lite sol gillar de.

Underlaget har jag förstått är viktigt att det är sviktande, inte för stumt.

Jag googlade runt nu efter annan kanininformation och hittade denna sida med mycket matnyttig information; https://www.smadjurschansen.se/inspiration/

Kanske nått bra där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp