Frågor om avel

Evergreen

Trådstartare
Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter.
Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just ridponny, alltså inte bara en korsning.

Hon är ganska stor, 147.9 står det på mätintyget men hon känns nästan större, hon har en del "massa" och är ganska högrest.
I stort sett kan man väl säga att hon är en stor häst i ponnyformat.

Hon rör sig ganska trevligt, är visad som 3åring med "godkända" poäng, ligger väl något snäpp över medel. Men mer än så är det inte.

Hon har mycket utstrålning och "temperament",
på gott och ont.
Kan vara svår att få fokuserad på arbetet när man rider henne, hon kräver rätt mycket ridning innan hon är riktigt koncentrerad,
men när hon väl är det så är hon riktigt mysig och lyssnar på små hjälper.

Inte tävlad speciellt högt, antagligen mer p.ga koncentrationssvårigheterna än bristen på kapacité.

Annars har hon bra temperament, tycker jag.
Hon är väldigt snäll och har aldrig någonsin sparkat eller bitit någon.
Vi har varit ute och åkt mycket med henne på nya platser och hon är väldigt cool på det sättet också.

Tillbaka till det där med fölet då.

Jag hade själv tänkt ha det till eget bruk, främst dressyr.
Jag är inte ute efter att få någon "elithäst", men ändå någon som förhoppningsvis kan hävda sig på tävlingar en bit upp i klasserna.

Vad bör man tänka på när man väljer hingst?
Jag är nybörjare på det här med avel, och det finns ju mycket att tänka på!

Jag vill ha en "storhäst"avkomma, men hur stor hingst vågar man använda till en D-ponny?
Finns det något "max" på hur stort fölet kan bli när man korsar ponny/stor häst? (Hennes pappa är bara C-ponny, medans farfarn är maxad D, och jag skulle gissa på att mamman är liten storhäst)

Vilken ras blir fölet om man korsar halvblod/ridponny och det blir en storhäst? Blir det bara en korsning eller kan man regga det som halvblod? (pinsam fråga :o )

Vill gärna ha tips på halvblodshingstar med.

Har kollat runt en del, och en som ser trevlig ut och som låter trevlig när man läser om honom är Aerline!
Att han är skimmel gör ju inte saken sämre :d


Luddigt inlägg, men jag hoppas någon kan hjälpa mig lite. :bow:
 
Sv: Frågor om avel

Vill du ha den i "riktigt" stohäst format ála 160+?
ifs hade jag betäckt med Hbl. hingst.

I och med att hon är d-ponny så ska de inte vara något problem att välja stor hingst.

Nu är jag partisk här,men de struntar jag i...New Balance ger ganska så rejäla avkommor och dom jag har sett har haft bra gångarter, jag har skött om massor med avkommor ifrån föl-4år och trevliga hästar allihopa, och sen är ägarna till honom trevliga också.
Här är deras hemsida www.hageby.nu

Har du kollat på http://www.asrp.nu/ för info..kanske finns fler svar på dina frågor!
 
Sv: Frågor om avel

Hej! Tack för svaret.
Ja, jag vill ha en storhäst uppåt 160 +
New Balance såg onekligen trevlig ut!
En annan hingst jag har i åtanke är De Noir, känner du till något om honom?

Ja, jag har varit inne och kollat rätt mycket på ASRP.
 
Sv: Frågor om avel

Det är inte säkert att du får en så stor avkomma bara för att du betäcker med stor hingst. Många gånger är det mamman som bestämmer storleken. En bekant betäckte sitt C-ponnysto med en fullblodshingst som är ca 170 och lämnar i vanliga fall stora avkommor, men den unghästen blir nog max 152-155 (kanske inte ens över ponnymåttet). Men det kan ju vara värt att prova.
Om den inte växer över ponnymåttet så blir det ju en svensk ridponny (så länge det finns 25% fullblod), men den kan inte regas som halvblod.
 
Sv: Frågor om avel

Vad har du för stam på din ponny, det avgör vad du får i slutändan! Har du varit inne och tittat på Asrp för att du vill betäcka med ridponnyhingst?
 
Sv: Frågor om avel

Hon är:

E: Balans RWR 5
U: Ohmira ox
EE: Ernford Jester RWR 3
EU: Heolddu Rosie RW 409
UE: Alko Fa ox
UU: Sheemira Fa ox

Nej, jag vill ha en halvblodshingst till henne...

Jag har varit inne och kollat på ASRP mest för att jag varit nyfiken, och för att jag kollat på lite olika ponnyer som varit efter några av hingstarna där.


Patty:
Nej, självklart är det ingen säkerhet att man får en stor häst bara för att pappan är det. Men chansen är väl större att det blir så ifall pappan är stor...
 
Sv: Frågor om avel

Det finns en risk :crazy: som man inte alltid tänker på när man betäcker ponnyston med större hingstar typ halvblod och det är att avkomman kan bli väldigt kortbent :eek: . Det är för att det ska finnas plats i stoet att bära och föda fram avkomman.

Avkommorna brukar exteriört bli bäst om man har ungefär samma storlek på sto som hingst. Därför så föreslår jag att du väljer en storlek som ligger nära stoets eget.

Hälsningar Helen
 
Sv: Frågor om avel

Oj!
Hur stor är den risken? Och hur pass stor måste hingsten vara för att det är chans att det blir så?

Någon som har ngn erfarenhet av det?

:crazy: :confused:
 
Sv: Frågor om avel

Jag kan tyvärr inte svara på hur stor den risken är. :crazy: Jag vet bara att det förekommer och ville att du skulle veta det. ;)

En annan variant :o är att det kan bli avkommor med krokiga ben - dvs fölet är inte korrekt i sina benställning. Jag säger inte det här för att skrämma dig :smirk: utan för att du sk vara medveten om att det är inte bara att avla för avlandets skull utan man har ett ansvar som uppfödare både mot stoet men även mot den avkomma som komma skall. Man får som uppfödare aldrig glömma bort att naturen bidrar även med sitt i komponerandet av fölungar. Ditt stos kropp är av naturen ämnad att bära fram mindre avkommor än halvblod - så är det bara.

Vill du ha ett halvblodsföl ? Då gör du bäst i att köpa ett. Vill du ha ett ponnyföl då kan du nog fundera på att avla på det angivna stoet.

Hoppas att du inte tar illa upp - jag vill bara vara ärlig :crazy:

Hälsningar Helen
 
Sv: Frågor om avel

Kan bara hålla med Dig....
Hade det varit jag hade jag valt en arabhingst till detta sto.....detta eftersom hon redan har en del arabblod iu sig enligt stammen ovan.....

Jag har sett en korsning mellan welsh-arab OCH shettis (långt tillbaka). Hon hade väääääääldigt korta ben, men vart C-pnny i resten av kroppen.....

mvh
Carina
 
Sv: Frågor om avel

Du vet kanske Alpen Tiger som var Halvblod med conemara mamma(Alpen corrado-Tiger boy)

Det var en lyckad kombination då.
Men hon hade ett föl innan Tiger som var med en annan hingst som tyvärr blev väldigt kortbent :crazy:
 
Sv: Frågor om avel

Tar man en STOR hingst, uppåt 170, 180 kan jag förstå att det inte blir bra...

Men jag vill inte ha en häst med mer arab i sig, så isf får det bli en mindre halvblodshingst...
En storleksskillnad på 10-15 cm är ju faktiskt inte speciellt mkt eftersom hon är så stor i sig.

Sen finns det ju alltid en risk med avel.
 
Sv: Frågor om avel

Du har helt rätt i att det alltid finns en risk med avel - det är därför som man ska tänka sig för både en och två gånger vid sto och hingstval.

Hälsningar Helen
 
Sv: Frågor om avel

Det finns mycket bra ridponnyhingstar, du kan ju titta på t.ex Vermont som är e. Master, där har du halvblod.
Om du betäcker med ridponnyhingst får du en maxad D och en ponny som har stor häst känsla.
Är din ponny registrerad som 43:a eller 93:a?
 
Sv: Frågor om avel

åsså kommer tråkiga ameo och säjer precis det du inte vill höra... :angel:

OM du vill ha en stor häst att rida på i framtiden så är det nästan bättre att du köper dig ett föl, eftersom det stomaterial du HAR inte riktigt motsvarar den avkomma du vill ha. Betäck henne gärna, fast då med en hingst som ger en ridponny. Och sälj fölet för att finansiera köp av ett föl som motsvarar det krav på storlek du har.

Balans var ju iofs rätt så stor för att vara welsh, men de flesta avkommor jag sett efter honom har ändå varit C-ponnyer. (och för övrigt så red jag faktiskt mormor Sheemira några ggr när hon var 3 år :p - en kompis till mig lånade henne ett tag då). Måste erkänna att jag tror att det blir svårt att få en stor häst med en såpass liten mamma och den stammen bakom, men självklart kan jag ha fel.
 
Sv: Frågor om avel

Stamtavlan på din ponny är en förstakorsning, detta är ett bra material till att bli en ridponny, betäcker du henne med en Ridponnyhingst blir avkomman ridponny och man får skapligt betalt för en sådan avkomma.
Betäcker du henne med en halvblodshingst och det blir en ponny i storlek blir den ganska svårsåld, om den inte säljs inriden med egna prestationer i typ championaten.
Där du bor finns det ett flertal ridponny uppfödare som kan hjälpa dig att hitta bra hingstar.
Jag vet att flera ridponnyhingstar kommer att visas på Ponnyhingstvisningen i Tingsryd, åk dit och titta.
Är det dessutom hennes första föl skulle jag nog inte våga exprimentera utan ta ett föl se vad hon ger innan du betäcker henne med en jättehäst!
 
Sv: Frågor om avel

Hon är en 43:a, vad menas med det?...

Om jag skulle betäcka henne med en maxad D-ponnyhingst så blir väl avkomman med största sannolikhet D-ponny? Hur stor är chansen att den växer över?

Jag har tidigare kollat på ridponnyhingstarna på ASRP, och fastnat för Power Boy och Jarno!
Vad tror ni om att använda någon av dom isf?

Lotus kanske också vore ett alternativ? Hans pappa är ju Halvblod och stor häst (Highlight)
 
Sv: Frågor om avel

Med tanke på din hästs stam skulle jag inte använda Lotus eftersom du då blandar in ytterligare två raser (halvblod-new forest).

Bättre då med PB eller Jarno.
 
Sv: Frågor om avel

Jag håller med Dalatjej Lotus är kanske inte det bästa, snarare Vermont som har Welsh/Hbl om man vill blanda in Hbl i sin Ridponnyavel.
Lotus är tyvärr 50% NF vilket kanske inte alltid är så populärt. Lotus själv är en mycket bra individ!
Jarno är en topp individ bland det bästa man kan hitta i Europa, PB är en bra hingst men han kräver bra ston som har mycket ädelhet i sig. Han har i Tykland gett massor av bra avkommor men man har ett mycket bra stomaterial i Tykland.
Det kommer att visas fler hingstar i Tingsryd! Det är den 24/4 tror jag, Du har Leuns Veld Elegant RP 135 som står på station utanför Kalmar i år
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 569
Senast: Wonderwoman
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp