Frågor om blött hösilage

trollmamma

Trådstartare
Behöver lite råd om mitt hösilage :)
Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla monsunregn och ts låg på 68 %.
Nu i somras, under denna torra sommar, vet jag inte hur han har lyckats få balarna så blöta! Gissar på att ts ligger runt 50 %. Balen som jag fick hem igår känns riktigt blöt och luktar gott av ensilering till skillnad från tidigare år där det i stort sett varit plastat hö, hästarna har fått både hö och hösilage idag och äter då upp hösilaget först.
Jag har aldrig använt så här blött foder tidigare och undrar om fördelar och nackdelar. Att jag behöver ge en större giva förstår jag, är det rimligt att öka upp fodergivan med de 20-25 % som balarna väger mer än tidigare år? De är från samma fält och har samma diameter som tidigare år. Gav förra året 15 kg per häst / dag och 13 kg till d-ponnyn, skulle bli 3-4 kg mer per häst/ dag i så fall, ska givetvis göra en analys om jag ska fortsätta köpa av dessa balar.
Är det skillnad på hållbarheten på torra och blöta balar?
Blir det mer kiss och bajs vid ökad vattenhalt och större mängd foder? (har svag rygg efter bäckenfraktur)
Påverkas energin/proteinet att balarna pressats samma dag som det slogs och inte har vänts flera gånger?
Hade lågt protein förra året (som många andra) och tar gärna högre halt i år!
 
När vi ger blöta balar så ger vi 10% mer per giva. Enligt stallägaren är det mindre protein, därav ökningen. Men kan vara olika fält för våran del förstås. Hästarna älskar det blöta hösilaget, så smakligheten verkar högre. Dock kan hästar med känslig mage reagera, så vi har 2 hästar som vi försöker att inte ge blött hösilaget, då de blir väldigt lösa i magen.
 
Hur mycket mer du behöver ge bestäms av energiinnehållet och hästens energibehov. En häst ska dock alltid ha minst 1 kg Ts/100 kg kroppsvikt, det är minimum.

Energi och proteinhalten är densamma, enda gången det kan bli skillnad är om grovfodret vänds sönder så att alla blad faller av.

Ensilage i balar ska hålla en Ts halt på 40-60% för att vara optimalt. Högre Ts-halt ger kortare hållbarhet. Ett ensilage mellan 40-60% i Ts har en hållbarhet på 4-5 dagar under bra förhållanden och ju torrare det är desto kortare hållbarhet.

Mer vatten i fodret ger inte mer kiss och bajs. Det som kan öka kissvolymen är överskott av protein.

Proteinhalten är beroende av vad som växer på fältet och när det slogs. Slås grödan när den är överblommad blir proteinhalten lägre.
 
Som skrivet innan så kissar hästen inte mer. Det som händer är att de dricker mindre eftersom det finns mer vatten i fodret. Så dom får i sig samma mängd vatten ändå.
 
Protein och energi innehåll kan skilja massa år från år från samma vall både upp och ner.

Ju fler gånger fodret vänds ju mer blad trillar av vilket ger lägre protein innehåll, detta är bra att veta om fodret slås samtidigt på samma vall och en del tas in som ensilage och en del vänds mer och tas in som hö tex.
 
Min erfarenhet av blött hösilage är att det kan påverka hovarna negativt. Vi hade det en vinter och våra ponnyers strålar förtvinade pga röta. Ingen behandling hjälpte och det läkte inte ut förrän vi bytte foder.
 
Håll koll på hästens mage (så att den inte blir lös i magen).

Hade en häst (stort halvblod) som fick fång i oktober/ november- den hade inte sett ett grässtrå på månader men däremot ätit mycket blött ensilage vilket är det enda jag kan tänka utlöste fången. Och det började med lös mage.
 
Det hade säkerligen inget samband med att ensilaget var blött. Isåfall skulle inte hästar klara av att äta gräs heller för där är Ts-halten bara runt 20%.
Men ett blötare hösilage är väl surare och kan lättare rubba tarmfloran? Det skulle kunna vara en rimlig förklaring till varför en häst får fång av blötare hösilage, men kanske inte varför det påverkar hovhälsan i övrigt. På mina ponnier var sambandet mellan hovhälsan och just det blöta hösilaget solklart.
 
Senast ändrad:
Men ett blötare hösilage är väl surare och kan lättare rubba tarmfloran? Det skulle kunna vara en rimlig förklaring till varför en häst får fång av blötare hösilage, men kanske inte varför det påverkar hovhälsan i övrigt. På mina ponnier var sambandet mellan hovhälsan och just det blöta hösilaget solklart.

Det som oftast är problemet är att folk ger för lite Ts och/eller att ensilaget har en dålig hygienisk kvalité och det ger magproblem. Ensilage i sig av god kvalité ger inte snitthästen magproblem men självklart kan vissa individer reagera på olika saker. Om dina hästar hade stått i det blöta hela tiden så hade hovhälsan påverkats men inte för att de äter ett blött foder, då var det något annat som ställde till det.

Håll koll på hästens mage (så att den inte blir lös i magen).

Hade en häst (stort halvblod) som fick fång i oktober/ november- den hade inte sett ett grässtrå på månader men däremot ätit mycket blött ensilage vilket är det enda jag kan tänka utlöste fången. Och det började med lös mage.

Hästar får inte fång av blött ensilage och inte diarré heller. Det får de av för lite Ts och/eller av dålig hygienisk kvalité. I ditt fall skulle jag misstänka högt sockerinnehåll i ensilaget eftersom fånganfallet sammanföll med den tid på året då hästar har en högre kortisolhalt i blodet helt naturligt. Jag hade kollat upp den hästen för PPID.
 
Men ett blötare hösilage är väl surare och kan lättare rubba tarmfloran? Det skulle kunna vara en rimlig förklaring till varför en häst får fång av blötare hösilage, men kanske inte varför det påverkar hovhälsan i övrigt. På mina ponnier var sambandet mellan hovhälsan och just det blöta hösilaget solklart.

Vad är pH i magsäcken? ;)
Försök har visat NOLL skillnad i pH i tarmen vid blött silage. Så nej de kan inte försura hästen eller nåt. Och hästens magsyra är surare än silage.

50-55% TS är enligt mig och hästarna perfekt.
 
TinyWiny och Alexandra_W, tack för vettiga förklaringar. Jag lär ju inte få reda på vad som utlöste det hela mer än att det var något med fodret. Om ph inte påverkar kan det möjligen ha varit någon sorts förgiftningsreaktion? Alltför lite ts tror jag inte eftersom det var ett relativt sent taget foder och de hade fri tillgång och fick minst 2 kg ts per hundra kg kroppsvikt. Vad jag har lärt mig är att alltid köpa hösilage av bönder som vet vad de håller på med. I år gör vi ett nytt försök med hösilage, i och för sig med relativt hög ts. Det ska bli intressant att se hur hästarna mår på det.
 
TinyWiny och Alexandra_W, tack för vettiga förklaringar. Jag lär ju inte få reda på vad som utlöste det hela mer än att det var något med fodret. Om ph inte påverkar kan det möjligen ha varit någon sorts förgiftningsreaktion? Alltför lite ts tror jag inte eftersom det var ett relativt sent taget foder och de hade fri tillgång och fick minst 2 kg ts per hundra kg kroppsvikt. Vad jag har lärt mig är att alltid köpa hösilage av bönder som vet vad de håller på med. I år gör vi ett nytt försök med hösilage, i och för sig med relativt hög ts. Det ska bli intressant att se hur hästarna mår på det.

Förgiftningsreaktioner förekommer tyvärr även om det inte är vanligt. Tyvärr är inte alla producenter medvetna om vad de har på sina åkrar och då kan giftiga växter komma med. Det är det som är problemet med ensilage. I ett hö sorterar hästarna men i ett ensilage smakar allt likadant och då slinker även det som de inte skulle ätit i vanliga fall ner.
 
Tack för alla svar. Tror att jag oroade mig lite för snabbt då det hittills bara är de 2 första balarna som varit blöta, kanske är det taget utmed skogskanten där det är skugga, alla de andra har varit ungefär som tidigare år :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 380
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Vi har hösilage (TS 58)på storbal. Våra hästar har fri tillgång på hösten/vintern och äter upp en bal på 6-7 dagar (men då har vi haft...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Corax
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 507
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 060
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp