Frågor om cancer i slutskedet

gammalek

Trådstartare
Jag har en nära anhörig som har cancer som hen kommer att dö av. Hen har varit dålig sedan knappt ett år tillbaka, hen lever på övertid. Nu har hens tillstånd kraftigt försämrats. Sedan ett par dagar tillbaka är hen desorienterad, hen har som jag tolkar det hallucinationer.

Är det någon som har erfarenhet av det? Betyder det att slutet är nära?
 
Jag har en nära anhörig som har cancer som hen kommer att dö av. Hen har varit dålig sedan knappt ett år tillbaka, hen lever på övertid. Nu har hens tillstånd kraftigt försämrats. Sedan ett par dagar tillbaka är hen desorienterad, hen har som jag tolkar det hallucinationer.

Är det någon som har erfarenhet av det? Betyder det att slutet är nära?

Det är nog olika från fall till fall, jag vet en som var som vanligt, till att bara sova bort sista veckan, och den andra fick som hallucinationer och kände inte igen folk sista veckan.

Kanske beror det på vart cancern sitter? Hen med hallucinationer hade hjärntumör bla.
 
Skulle inte heller säga att just hallucinationer är ett tecken på att döden är nära, då finns det andra säkrare tecken på det- men de är inte alltid så himla tydliga för alla dock. Vad jag har förstått är hallucinationer även vanliga vid levercancer, även före livets slutskede.
 
Skulle inte heller säga att just hallucinationer är ett tecken på att döden är nära, då finns det andra säkrare tecken på det- men de är inte alltid så himla tydliga för alla dock. Vad jag har förstått är hallucinationer även vanliga vid levercancer, även före livets slutskede.
Vilka är säkrare tecken?
 
Beror på cancersort och typ av medicinering personen i fråga har.
På jobbet har vi personer som har hallucinationer pga mediciner och en annan pga hjärntumör och en tredje pga ingen syn.
Så det är inget säkert tecken på att det är nära men att det blivit sämre.

En stor kram i den här svåra stunden:heart
 
Vilka är säkrare tecken?

Oftast när slutet närmar sig så är personen alltmer sängbunden, innesluten i sig själv, sover alltmer, dricker och äter allt mindre. När det är ännu närmare får personen oftast (inte alltid) andningsuppehåll, blir blek i yttre extremiteter, snabb ytlig och oregelbunden puls, näsan blir vitare och spetsig. urinproduktionen avtar. Ibland rosslig andning.

Styrkekramar :heart.
 
De flesta som är i livets slutskede får en långsam organsvikt. Dvs Njurarna stänger ner, levern stänger ner osv. Upphör njurfunktionen (urinproduktion upphör), Är personen medvetslöshet i längre perioder och får en påverkad andning så handlar det oftast om några dagar . Fjordfrälst förtydligar väldigt bra hur det kan se ut. :heart
 
När min mamma var i slutskedet så blev hon som ”dement” när hon hade väldigt lågt blodvärde. De gav henne ett par påsar blod så blev hon som vanligt igen. Men jag lärde mig snabbt att när hon kallar fjärrkontrollen för tandkrämen (exempelvis) så uppmärksammade jag personalen på det, och de fick kolla blodvärdet.
 
Det är nog svårt att säga, men det låter som någon typ av försämring. Sedan kan ju hallucinationer bero på olika saker - medicinering, tumör/metastaser på hjärnan mm.

Båda mina föräldrar gick bort i olika former av cancer (leukemi respektive prostatacancer) med drygt 15 års mellanrum, och deras sista tid i livet såg helt olika ut. Båda låg på sjukhus, dock.

Min mammas direkta dödsorsak var en lunginflammation som inte gick att häva (dåligt immunförsvar till följd av leukemin), och känslan med henne var att hon under de två veckor hon låg på sjukhus långsamt "gled bort". Hon sov alltmer, orkade allt mindre och de sista två dygnen gled hon fram och tillbaka mellan vakenhet och sömn/medvetslöshet. Hennes andning var väldig påverkad och väldigt speciell - inte direkt rosslande, men tydligt hörbar och ansträngd. Har förstått att en del döende får just denna typ av andning.

Pappa hade långt gången prostatacancer med metastaser på skelett, i lymfknutor mm och hans problem på slutet var främst smärta. Så länge han blev medicinerad mot den, så var han "som vanligt". Jag var inte där när han dog, men var och hälsade på honom dagen innan på sjukhuset (skulle på tjänsteresa, fick en plötslig ingivelse "måste hälsa på pappa", vilket jag gjorde, och är såhär i efterhand väldigt glad att jag gjorde det). Då var han nästan piggare än vanligt och vi hade samma typ av intressanta samtal som vi alltid haft med varandra, och det var samma när min bror var där, då hade pappa velat ringa min morbror och prata och som sagt varit ovanligt pigg (har förstått efteråt att det nog var ett "säga-hejdå-samtal").

Så - det kan se väldigt olika ut från person till person, och frågar man sjukvårdspersonal hur långt en person har kvar så blir svaret oftast att de inte vet. Av det enkla skälet att de faktiskt inte gör det - vissa människor dör förvånande snabbt, andra lever flera månader (år) "på övertid"!
 
Min mamma gick bort i hjärntumör.
På henne märktes det att hon blev tröttare. Tumören satt också så att hon hade svårt att svälja vilket gjorde att hon hade allt svårare att äta.
Hon hade inga hallucinationer.
De sista dagarna fick hon andningsuppehåll och man kände på lukten att organ började svikta. Det syntes även på ögonvitan som blev gul och hyns färg. Då sov hon mestadels av tiden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp