frågor om cushing

korpnina

Trådstartare
har låtit testa min häst, 9 år, för cushing. sen ett tag tillbaka tas det ett blodprov som skickas till Tyskland för analys. jag undrar om det är någon annan här som har testat sin häst?
resultatet för henne blev 30 (jag vet inte vad de mäter, men det är väl nån hormonhalt eller nåt) tydligen ligger gränsvärdet för ponny på 27 och för stor häst på 60. värdet kan även gå upp på sensommaren, antar att det har med ljuset o pälssättning att göra.
hon är en welsh cob 146 cm så vet o jag kliar oss i huvet och jag tänker ju förstås att hon är mer åt storhästhållet. vi bestämde att jag ska glömma det fram till nyår då vi tar ett nytt test...
anledningen till att jag låtit testa henne (även för glukos och insulin - de värdena var bra) var att hon fick fång. hon har även späcknacke, men det tycker jag de flesta welshar har. fången är hävd (pepparpeppar) o hon går ut några tim fm o em. betar även mellan 10-30 min om dagen.
jag skulle bli glad om du som har/haft cushinghäst kan dela med dig av dina erfarenheter. tester, värden, medicinering, jaa jag vet att den är svindyr typ 2600 kr/mån går den nya på.
 
Sv: frågor om cushing

Jag har inte testat för cushing men jag blev intresserad nu när du skrev att dom testade blodsockernivåer.
Av ren nyfikenhet, vad ligger ett normalt blodsocker på hos häst? Skillnad på ponny och stor häst? :laugh:

Och du, grattis till hästen blitt bättre :laugh:
 
Sv: frågor om cushing

vet du, hon låg på normala nivåer där så jag intresserade mig inte för de värdena. fick hem analyssvaren igår och kan skriva in dem vid tillfälle när jag är hemma.
tack! idag var hon ute i liten hage i stora hagen o betade i ca 1 tim! små små steg framåt ;)
 
Sv: frågor om cushing

Ovanligt med cushing på så unga hästar, och med ett såpass lågt värde på den här årtiden och dessutom ett sto så nja... Det låter väl inte jättetroligt med cushing eg. Inte om hon endast har fång som symptom? Det kanske räcker att banta och minska socker och stärkelsehalten i fodret. Och vara försiktig med gräs.

Jag skulle nog avvakta med medicinering och se om andra åtgärdar räcker.

Min häst medicineras nu med pergolid, men han är 20 år och har många symptom bla två oförklarliga fånganfall. Har bara stått på full dos sen den 20, men har noterat att hans svullnader över ögonen har börjat gå ner. Det är dyrt, men kan det hjälpa att undvika fång så är det ju värd det. :)

Dock tycker jag som sagt inte att din hästs fall riktigt låter som cushing, eller PPID som det eg heter nu, så tycker din vet gör rätt i att avvakta.
 
Sv: frågor om cushing

är det vanligare på valackar? har du testat din? vad fick den för värde och vad är det för häst? tycker du att hennes värde är lågt?
min häst är inte tjock, men hon har de sk fettdepåerna vid kors, bog samt späcknacke, bulor ovanför ögonen faktiskt såg jag igår. svårt att säga om hon dricker mycket däremot kan jag tycka att det är konstigt att hon alltid behöver kissa en gång under en ridtur på en timme annars direkt när vi kommer hem vill hon in i boxen och kissa. varför fick din häst pergolid och inte den nya medicinen?
 
Sv: frågor om cushing

delvis knapplån

Hästar har ofta normala blodsockervärden även om de är ex insulinresistenta.
Jag har förstått det som att de flesta Cushinghästar är insulinresistenta men att det finns undantag. Det är svårt att testa IR på hästar. Jag tycker mer att det verkar handla om en IR häst.

Har den lång päls som den inte fäller som andra?
 
Sv: frågor om cushing

jag förstår inte det första...
nej, hon fäller av som hon ska. okej hur behandlas hästar med ir. hon får 5 kg blötlagt hö + halm/dag har även börjat beta lite varpå jag tar bort lite hö.
 
Sv: frågor om cushing

En häst kan producera massor av insulin och har därmed oftast normala blodsockervärden. Det fungerar inte riktigt som för en diabetiker, människa.

Ett av de tidigaste, vanligaste tecknen på Cushing är problem med pälsfällningen.

Om man har en IR häst är det superviktigt att tänka på att utfodra rätt annars ökar risken för fång. Den ska ha så lite socker och stärkelse som möjligt och ska bara beta om den klarar det.
 
Sv: frågor om cushing

tack för svar!
det var det där "delvis knapplån" jag inte förstod.
 
Sv: frågor om cushing

Nej, men ston kan ha förhöjda ACTH värden pga hormoncyklus.

Det finns i stort sett bara en medicin som används och det är pergolid. Några äldre mediciner används ibland men har sämre effekt. Det har inte kommit någon ny medicin nu. Däremot så kan medicinen heta olika saker beroende på tillverkare, tex permax, pergolid ratiopharm, parkotil etc. Men det är samma innehåll i alla, nämligen pergolid. :)

Alla symptom din häst har är även symptom på EMS, och det låter mer sannolikt med tanke på åldern.

Du kan ju såklart testa att ge pergolid ändå och se vad som händer, men jag personligen hade väntat och sett vad bättre diet kunde göra först eftersom din häst är så ung och proven var diffusa. Och så ta om ACTH provet någon gång under vintern.

Kolla www.ecirhorse.com :)
 
Sv: frågor om cushing

Tuvan här är de värden min häst hade vid provtagning (på fastande mage):
glukos 5,7 (3,6-6,5 normalvärden)
insulin 24,1 (under 30)
det står också att "shetlandsponnyer har en viss tendens att ha högre fastevärden än övriga raser"
Centaur ACTH-värden över 27 klassas som misstänkta, men du har rätt i att man även får ta hormoncykeln i beaktande. vet och jag är överens om att vi tar nytt test efter nyår för att se vad det visar. enligt min vet (distriktvet samt hon pratade även med Strömsholm ang min häst) har det kommit en ny medicin som ska ersätta pergolid ratiopharm och den kommer att kosta ca 2600 kr/mån. så bunkra upp med pergolid om du tycker din häst svarar bra på den.
 
Sv: frågor om cushing

här är de värden min häst hade vid provtagning (på fastande mage):
glukos 5,7 (3,6-6,5 normalvärden)
insulin 24,1 (under 30)

Enligt min erfarenhet är din häst insulinresistent. Man kan inte lita på labbens “normalvärden” när det gäller insulin. Fastevärden är dessutom opålitliga. De är vanligtvis lägre än normalt men kan även vara högre.

Ett glukosvärde på 5,7 mmol/L är samma sak som 103 mg/dl vilket är normalt men IR-hästar har normalt inte förhöjda glukosvärden, endast förhöjda insulinvärden.

Det finns en studie som heter “Use of proxies and reference quintiles obtained from minimal model analysis for determination of insulin sensitivity and pancreatic beta-cell responsiveness in horses”, av Triber et.al.

Från sammanfattningen: “Results: Best predictors of SI and AIRg were RISQI (r = 0.77) and MIRG (r = 0.75) as follows: SI = 7.93(RISQI) – 1.03 and AIRg = 70.1(MIRG) – 13.8, where RISQI equals plasma insulin concentration–0.5 and MIRG equals [800 – 0.30(plasma insulin concentration – 50)2]/(plasma glucose concentration – 30).”

Kanske lite svårt att förstå men i princip menar författarna att RISQI < 0,32 indikerar IR.

För din häst är värdet:

RISQI = 1/SQR(24,1) = 0,20

När hon dessutom “har de sk fettdepåerna vid kors, bog samt späcknacke, bulor ovanför ögonen” samt har haft fång är det högst troligt att din häst är IR. Ston drabbas dessutom oftare.
 
Sv: frågor om cushing

tack för svar. hängde inte alls med i uträkningen, men jag har ju en känsla av att något inte är helt rätt. då fortsätter jag med blötlagt/urvattnat hö+halm som enda foder samt fortsatt bete någon tim per dag. har du själv en IR-häst?
 
Sv: frågor om cushing

har du själv en IR-häst?

Nej, men jag har en viss erfarenhet av IR-hästar. De flesta hästar som får laminitis/fång får det på grund av en hög insulinhalt i blodet.

Däremot har jag ingen erfarenhet av cushings syndrom (som tur är!). Jag har dock läst en del om Cushings och har i princip samma åsikt som Centaur. H*n har ju tyvärr erfarenhet av Cushings så någon du kan lyssna på.

ACTH-värden stiger som du vet under sensommaren och hösten så Cushingshästar får oftast laminitis/fång under hösten p.g.a. försämrad insulinkänslighet. IR-hästar som inte har Cushings brukar däremot oftast få fång på vår/försommar när de går på bete eftersom sockerhalten i gräset då tidvis kan vara mycket hög samt det faktum att hästar som har fri tillgång till gräs får i sig mer kalorier än de gör av med, dvs. de blir lätt överviktiga. När fick din häst fång?
 
Sv: frågor om cushing

hon fick fång i början av juni så det verkar ju som IR. Glad om det inte är cushing i a f.
 
Sv: frågor om cushing

En IR häst bör inte äta gräs förrän IR har gått tillbaka. Jag tycker inte att det låter bra med en ponny som så nyligen har haft fång, har kvar den speciella nacken och som då äter gräs! Det finns studier som visar att en häst kan äta en stor del av dagsbehovet av gräs på endast ett par tre timmar. Sedan håller jag inte med dig om att detta med fång-/fett- nacke är ngt som bara kan bortförklaras med att det har de flesta av samma ras! I så fall är all welshponnyer i riskzonen för nya fånganfall! Nacken ska bantas bort.

Ursäkta om jag låter tuff. Men detta är de rekommendationer som ges av i de senaste årens forskningsrapporter.

Det kan vara svårt att avgöra hur pass fet en ponny är.Jag hade läst en hel del om fång och frågat flera olika personer om min egen ponny och hennes ev fettdepåer. Det var inte många som tyckte att hon hade fettnacke. Men hon fick ett mkt allvarligt fånganfall och vägdes på en våg strax därefter. Då insåg jag att hon fortfarande var överviktig trots mina försök att banta henne. Det kan vara svårt att banta IR hästar så att deras fettdepåer förvinner, men det går. När depåerna är borta är troligen risken för nya fånganfall mkt mindre.

Jag har lärt mig av egna misstag, alla behöver inte göra det.
 
Sv: frågor om cushing

Håller med dig. Jag har ju haft många hästar av en speciell ras som skall se ut på ett visst sätt. Det krävs en stor skicklighet att kunna avgöra om det är muskler eller späck på en häst och det är lätt att lura sig.
 
Sv: frågor om cushing

Kan tillägga att det inte går att få bort depåerna enbart genom bantning, fodret man ger måste ha låg socker och stärkelsehalt också. Annars föder man IR'n och svälter resten av kroppen sas. Det vet du säkert redan men TS gör kanske inte det.

Welshar ÄR väl disponerade för IR? Liksom nästan alla ponnyraser, araber och andra raser som klarat sig med lite mat genom tiden. Vet endast två raser som sägs vara väldigt lite disponerade för IR så sant dom inte utvecklar cushing med åldern, och det är fullblod och quarter. Dom kan bli tjocka utan att vara IR.

Jag skulle nog inte vågat beta redan nu om hästen hade fång i juni. Min fick fång i början på april och han får endast beta med munkorg (modellen med litet hål) på morgon/förmiddag och fom lunch står han i grushage med hö. Om han får ökad puls eller verkar ömfotad blir det inget gräs alls tills han är normal igen. Som du säger så kan dom få i sig mkt på en timme om den äter hela tiden. Är glad att min häst äntligen fann sig i att ha munkorg. Förhoppningsvis blir han mindre IR nu som han får pergolid!

kryddan; Är fång vanligt bland dom iberiska raserna? Tänker att dom kanske inte är så vana vid det saftiga gräset vi har här. Har sett en del bilder särskilt på ston som jag tycker är extremt feta, med späcknacke och jättekropp. Ska dom verkligen se ut så eller är det tal om ren fetma?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp