Frågor om Dobermann

D

Divalinen

Har länge velat skaffa mig en dobermann men har en del jag måste få svar på innan ja kan bestämma mig helt.
Hur är dem mot andra hundar? Jag har en york på 3 år skulle de ens fungera att ha dem två raserna ihop?
Är van med väldigt många olika raser, exempel på några är jack russel, border collie, pittbull, amerikans och engelsk staffe.
Min bror har just nu en engelsk staffordshire terrier, hon går ihop med min york men kan bli lite väl tuff när hon leker med henne.

Jag bor i lägenhet, dock me egen trädgård. Men spenderar all tid ute på brorsans gård där vi har alla våra hästar. Jag vill ha en hund me mycket energi som man kan träna med och även ha med ut i skogen när ja rider. Min york är den lataste hunden man kan tänka sig, har försökt olika saker som agility mm men hon verkar inte tycka något sådant är kul.

Sen har ja tänkt på att man måste ha ngn som kan passa hunden om man ska på semester utomlands el liknande och då har även min mor o far yorkar, 3 stycken och en gammal border collie som den måste fungera ihop med.

Är väldigt tacksam för svar av er som har erfarenhet av dobermann=)
 
Sv: Frågor om Dobermann

Jag förstår inte riktigt varför en dobbis inte skulle passa med yorkar? Dom äter ju inte direkt hundar till frukost? Det är klart att dom är stora och starka i jämförelse med en sådan liten, men min hund har aldrig skadat en annan hund bara för att den är av en liten ras. Som ägare får man ju givetvis hålla koll. En stökig unghund kan säkert ta i lite för mycket någon gång, men det brukar ju hundarna sköta själva genom att den andra hunden säger ifrån. Skaffar man dessutom en valp så växer ju denne upp med småhundar och lär sig redan från början att leva med dessa. Min dobbis är lite mer brötig när hon leker än min afghan. Ser jag att hon går på honom för hårt så bryter jag. Nu är han ju större än henne på höjden och ute springer han bara ifrån henne. Hade jag en liten ras och hon var hårdhänt skulle jag antagligen bara göra samma sak, bryta om hon inte kan leka försiktigt. Men hon älskar ju att springa, så dom leker bra ihop.

Jag har en dobermann som jag tog över. Jag har haft ett rent helvete emellanåt, främst för att hon var ganska så "förstörd". Men jag gav inte upp och idag är hon ju världens mysigaste. Bara man vet att det är mycket hund och att den kräver mycket träning/aktivitet så borde det inte vara några problem. Att enbart springa med i skogen vid ridturer kanske inte är någon hit, men om du som du ju säger ska träna också så lär den trivas kanon.

Skulle jag skaffa en dobermann idag skulle jag vara noga med att kolla upp linjerna, hur dom är mentalt, vad dom har för meriter osv. Det är mycket stress i rasen idag verkar det som. Min är resultatet av en tjuvparning och hon var oreggad när vi tog över henne, men hon har också lätt till stress. Där vet jag inte vad som beror på hennes bakgrund dock. Har träffat några på en utställning en gång med och dom verkade jättejobbiga. Plus att en bekants tik är jätteosäker. Så jag skulle som sagt läsa på en massa innan och göra så mycket efterforskningar jag bara kunde. Det är redan en så pass "krävande" ras så man vill ju gärna ha så goda förutsättningar som möjligt och inte gärna få en stressad, nervös hund att jobba med.

I övrigt är det världen goaste ras tycker jag. Bortsett från afghanen då. Tillsammans delar de båda raserna på mitt hjärta. :love:
 
Sv: Frågor om Dobermann

Som ovanstående skribent redan sagt så handlar det ju inte om vilken ras hundarna har utan vilken uppfostran de får.

Mina stora hundar kan utan problem umgås med både små hundar, katter, barn, kaniner osv.

Välj dock din dobber med omsorg!
Rasen är full av både stress, sjukdomar, separationsångest, bristande "motorer" osv.

/Ulga
 
Sv: Frågor om Dobermann

Tack för svaren ni har gett mig, gav en hel del. Nu blir de att forska vidare ;)
 
Sv: Frågor om Dobermann

Det man ska tänka på förutom hälsan är att dobermann jagar. Dom använder synen som ingen annan hund jag sett :crazy: Så det är mer än viktigt att man tränar valpen väldigt mycket med bra inkallningar. Så att man inte skjuter på det, för PJOFF så har 8 veckors valpen fått väldigt långa ben och väldigt snabb.

Sen tycker jag dobermann leker bäst med dobermann, och vet att vissa hundar kan tycka att dom är lite på. Det ska knuffas och brottas en del. Men det är så klart individuellt också!
 
Sv: Frågor om Dobermann

Det är faktiskt sant. Jag tänker inte så mycket på det för det är inte ens i närheten av hur mycket min afghan använder synen, men det gör ju dobermannen också nu när du säger det. För mig är det som natt och dag på båda mina men om man förväntar sig något annat kan det såklart ställa till problem.

Knuffas var ordet. Min, och dom hon lekt med knuffas verkligen massor. Min andra hund kan ligga platt på sidan och tycka att hon är sååå jobbigt, då kan hon stå och slå med framtassarna och putta på honom med huvudet ganska våldsamt. Men då bryter jag, om inte afghanen som ju är mycket större säger ifrån själv. Men jag håller med om att dom är lite stökiga i leken.

Och pipiga. Glöm inte det. Ibland kan man nästan tro att man har tinnitus, men det är bara dobbisen. ;) Näe, men det verkar vara en ras som har lätt till pip och skall. Dom flesta jag har träffat iallafall. Men det är ju säkert individuellt det med, som med leken.
 
Sv: Frågor om Dobermann

kl

Jag har en som är MKT billig just nu, kan rentav skänkas gratis till hugad mottagare.

Pipig, skällig, stressig och separationsångest var ordet....

Han håller på att lära sig att sitta i hundgården på dagarna och det är sååååå syyyynd om honom :crazy:

Att det sitter fem andra runt omkring (varav en i samma hundgård) som är tysta och snälla och ligger och vilar som de ska, det spelar ingen roll. Matten är ju inte där och och då är det vansinnigt syyynd om honom. Stackars!! :devil:

Däremellan är det en jättetrevlig hund men han har lätt till stress, pip och skäll. Man måste hela tiden se till att han inte får chansen att stressa upp sig över något, börjar han att vanka av och an inne så måste man sätta stopp annars trissar han upp sig själv till ohälsosamma stressnivåer.

Det är en ras som kräver arbete och som ofta har en ganska stor jaktlust, ska du ha hunden med lös när du rider kräver det nog en hel del jobb med att få den viltren först. Inkallningen måste sitta till 150% i ALLA lägen.

Nu har du fått en massa negativt om rasen, men de har ju övervägande goda sidor, annars skulle man ju inte ha någon ;)

De är riktiga mysgrisar, älskar mys och kel, vill gärna ligga i ditt knä i soffan. De är pigga alerta hundar som gärna hänger med på allt du hittar på och du har en trofast följeslagare, de är lite av enmanshundar och ofta är det bara matte eller husse som gäller (på gott OCH ont).

Som de andra sagt, vänd dig till en erkänt bra kennel kolla linjerna noga. Rasen dras med en hel del rädslor och stress, en sådan individ vill du inte ha.

Kan tillägga att min Dobber inte har några problem med andra hundar, varken stora eller små. Vi har även Schäfer och Strävhårig tax och det har aldrig varit några problem att ha honom med någon av dem. Reagerar inte heller på andra hundar när man är ute på stan el dyl. Det enda han inte gillar i hundväg är Jack Russel pga att han blivit anfallen av en sådan när han låg och sov en gång (snacka om oansvarig ägare, JR var kopplad och fick ge sig på min som sov...)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om Dobermann

Jag håller inte med de andra om att alla stora hundar anpassar sig efter små hundar och går ihop med vad som helst.

Det finns raser som är mer burdusa och raser som är mer försiktiga och försynta. Vart Doberman ligger vet jag inte.

Nu menar jag inte att hundarna skulle göra det medvetet på något sätt. Min hund var jättesnäll och så mot små hundar, men rasslade jag med matskålen var de snabbt bortglömda och hon skulle lätt kunna sätta sig på någon utan att märka någåt ;) Så lite substans ville jag ha på hundarna hon umgicks med. Inte 3 kg hund. (Sen var jag lite rädd att hon skulle apportera dem också :D)
 
Sv: Frågor om Dobermann

Jag försökte smörja min ord lite så jag struntade i just "pipiga, hoppiga, flamsiga, okoncentrerade, gapiga, spriniga, dålig sammarbetsvilja" osv :angel:

Det är inte min favoritras, men konstigt nog älskar många människor rasen. All credit till de som gör det :D
 
Sv: Frågor om Dobermann

Jag försökte smörja min ord lite så jag struntade i just "pipiga, hoppiga, flamsiga, okoncentrerade, gapiga, spriniga, dålig sammarbetsvilja" osv :angel:

Det är inte min favoritras, men konstigt nog älskar många människor rasen. All credit till de som gör det :D

*fniss* Jag tänkte att jag nämner det också, så att man inte blir galen när man väl skaffar en. Jag tycker ju ganska bra om rasen, förutom dom stressiga fegisarna. Men så lever ju jag med afghanhund också, och där kan man snacka hoppig, flamsig, gapig och dålig samarbetsvilja. ;) Allt är väl kanske relativt helt enkelt. För mig är dobbisen galet samarbetsvillig mot vad jag är van vid. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: ako
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 945
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 214
Senast: Brie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 671
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp