Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Lingon

Trådstartare
Jag såg ett reportage på SVT om en tjej som sökt in till en utbildning inom vård och omsorg med målet att jobba inom äldreomsorgen. Hon är i behov av teckenspråkstolk för att kunna gå utbildningen och hade meddelat detta vid ansökan. När hon kom till utbildningens första dag fanns det ingen teckenspråkstolk där och läraren sa att de inte har nån skyldighet att ordna detta. Mycket tråkigt för tjejen i fråga då hon alltid velat jobba med äldre!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ningen-kandes-som-jag-inte-var-vard-nagonting

Då är min fråga till er som vet hur sånt här fungerar: Hade hon kunnat arbeta inom äldreomsorgen? Hur ska hon veta vad de äldre vill om hon inte kan höra? Om en arbetsgivare ska anställa henne så måste de ju ha en till (tolken) för att hon ska veta vad de äldre säger? Eller är jag helt ute och cyklar? Hur fungerar det? För mig låter det inte så sannolikt med en speciellt dedikerad tolk som följer med henne på jobbet alltid. Men så har jag ingen erfarenhet eller kunskap i frågan alls. Hur fungerar det för de som behöver teckenspråkstolk i arbetslivet? Jag antar att hon behöver det i arbetslivet eftersom hon behövde det på utbildningen. Men det antagandet kan ju vara fel.
 
Intressant frågeställning som jag vill följa. Jag kan inte bidra själv med något.

Jag har inte sett reportaget men tänker att det är lite märkligt att inte följa upp sin egen ansökan och få konfirmation på att detta är fixat och "bara" dyka upp första dagen och anta att en tolk är där?

(Om det sägs något om detta i reportaget ber jag om ursäkt)
 
Tycker det är självklart att utbildningar ska vara tillgängliga för alla, dvs ska tolk kunna erbjudas.
I arbetslivet blir det kanske svårare i endel yrken, där kan ju funktionsnedsättningar ställa till det. Tycker dock att samhället generellt bör vara så tillgängligt som möjligt.
 
Jag misstänker att det finns så många döva i Örebro att de har särskilda avdelningar eller liknade för dem inom äldreomsorgen.

Men annars finns det också många äldre som mer eller mindre tappat språket, t.ex. pga demens eller stroke och även de som inte har svenska som modersmål. När det knappt fungerar med verbal kommunikation för någon i personalen, så gissar jag att en döv ofta är duktigare på att klara sig med bara kroppsspråk än de flesta andra.
 
Tycker det är självklart att utbildningar ska vara tillgängliga för alla, dvs ska tolk kunna erbjudas.
I arbetslivet blir det kanske svårare i endel yrken, där kan ju funktionsnedsättningar ställa till det. Tycker dock att samhället generellt bör vara så tillgängligt som möjligt.

Sen är frågan om samhället ska bekosta utbildningar som sen inte kan leda till arbete för den aktuella personen.
 
Det är skitsvårt att hitta jobb som döv, hon har alla mina sympatier. De kända yrkena som man känner bättre till, som inom vård eller affär etc., är ofta beroende av kommunikation. Inte konstigt att många döva vänder sig till yrken inom dövvärlden, man har svårt att komma på yrken och så är det sociala mycket bättre. Plus att de flesta arbetsgivare hellre väljer en hörande än en döv om de har ungefär likadana erfarenheter.

@MiaMia har rätt dock, i just Örebro finns det nog ett flertal äldre döva som kan behöva vård plus att det finns vård av personer som inte kan kommunicera med hjälp av tal.

Angående tolk så beror det på vad för utbildning det var misstänker jag. Det är lite knepigt det där med vem som betalar för tolken. Tex så betalar kommunen/staten för mina läkarbesök och privata behov. Men om det är i samband med mitt jobb så kan det vara arbetsplatsen som ska betala (eller jag har ett max-antal som jag kan boka tolkar till om jag minns rätt). Utbildningar så kan det vara skolan som ska betala, eller staten, beroende på vad för utbildning det är tror jag.
 
Fy, så orättvist mot de som behöver tolk. Det är långt lättare att få ihop fyra elever i gymnasiet, alla måste plugga på gymnasiet numera. Medan i komvux så finns det tusentals olika utbildningar som leder till olika yrken, hur rimligt är det att få ihop fyra stycken till samma utbildning samma år? Inte så rimligt alls, många ligger på olika faser under livet. En del jobbar direkt och pluggar senare och andra inte etc..

Den enda folkhögskolan som har en någorlunda utbildning för döva är i Leksand. Inte så många som vill flytta dit.
 
Sen är frågan om samhället ska bekosta utbildningar som sen inte kan leda till arbete för den aktuella personen.
Samtidigt säger folk att man får ta det jobb som finns, bara man är smart och anpassar sig.
Jo lätt att säga, men inte många arbetsgivare vill göra den anpassningen när det finns andra lättare folk att anställa.

Men just utbildningar tycker jag att det kan kännas surt att man inte får plugga något pga ett funktionshinder.
 
Sen är frågan om samhället ska bekosta utbildningar som sen inte kan leda till arbete för den aktuella personen.
Men va, är du seriös? Det görs väl hela tiden? Eller menar du att vi ska diskriminera döva på en nivå att de ska nekas både utbildning och jobb? Det är väl rimligare att vi jobbar FÖR att folk ska komma ut i arbetslivet, även de med svårigheter/funktionsnedsättningar eller vad det nu kan vara.

Om vi har ett samhälle som inte tillåter att döva kan utbilda sig och jobba på samma villkor som hörande kanske det är samhällsstrukturen och tillgängligheten det är fel på, och där det behöver ske en förändring. Att neka helt friska, unga personer utbildning och jobb för att vi inte klarar av att anpassa oss är ju helt vansinnigt. Och det blir knappast billigare för samhället om dessa får vara arbetslösa och leva på bidrag resten av livet.
 
Samtidigt säger folk att man får ta det jobb som finns, bara man är smart och anpassar sig.
Jo lätt att säga, men inte många arbetsgivare vill göra den anpassningen när det finns andra lättare folk att anställa.

Men just utbildningar tycker jag att det kan kännas surt att man inte får plugga något pga ett funktionshinder.

Jag tänker att är en del av ett strukturellt problem. Om döva - eller andra funktionshindrade personer - inte ges möjlighet att utbilda sig i olika yrken så kommer det heller inte att ske en anpassning från arbetsplatsernas sida eftersom påtryckningarna inte blir tillräckligt stora.
 
Jag såg ett reportage på SVT om en tjej som sökt in till en utbildning inom vård och omsorg med målet att jobba inom äldreomsorgen. Hon är i behov av teckenspråkstolk för att kunna gå utbildningen och hade meddelat detta vid ansökan. När hon kom till utbildningens första dag fanns det ingen teckenspråkstolk där och läraren sa att de inte har nån skyldighet att ordna detta. Mycket tråkigt för tjejen i fråga då hon alltid velat jobba med äldre!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ningen-kandes-som-jag-inte-var-vard-nagonting

Då är min fråga till er som vet hur sånt här fungerar: Hade hon kunnat arbeta inom äldreomsorgen? Hur ska hon veta vad de äldre vill om hon inte kan höra? Om en arbetsgivare ska anställa henne så måste de ju ha en till (tolken) för att hon ska veta vad de äldre säger? Eller är jag helt ute och cyklar? Hur fungerar det? För mig låter det inte så sannolikt med en speciellt dedikerad tolk som följer med henne på jobbet alltid. Men så har jag ingen erfarenhet eller kunskap i frågan alls. Hur fungerar det för de som behöver teckenspråkstolk i arbetslivet? Jag antar att hon behöver det i arbetslivet eftersom hon behövde det på utbildningen. Men det antagandet kan ju vara fel.
Såg nu att hon är hörselskadad, som jag. Jag har behov av tolk i vissa situationer men kan klara mig bra i enskilda samtal. Så där kan det vara olika från person till person också, så hon hade kanske kunnat klara sig bra i ett äldreboende.

Jag kan tycka att skolan borde ha talat om för henne att de inte kan ordna en tolk. Men å andra sidan så hade nog jag personligen tagit kontakt med tolkcentralen i Örebro och kollat upp noggrannare hur det gått till och tagit kontakt med skolan. Men det kanske hon har gjort, det vet inte jag.
 
Men va, är du seriös? Det görs väl hela tiden? Eller menar du att vi ska diskriminera döva på en nivå att de ska nekas både utbildning och jobb? Det är väl rimligare att vi jobbar FÖR att folk ska komma ut i arbetslivet, även de med svårigheter/funktionsnedsättningar eller vad det nu kan vara.

Om vi har ett samhälle som inte tillåter att döva kan utbilda sig och jobba på samma villkor som hörande kanske det är samhällsstrukturen och tillgängligheten det är fel på, och där det behöver ske en förändring. Att neka helt friska, unga personer utbildning och jobb för att vi inte klarar av att anpassa oss är ju helt vansinnigt. Och det blir knappast billigare för samhället om dessa får vara arbetslösa och leva på bidrag resten av livet.
Tack!! :love::love::love::bow::bow::bow:
 
Jag tänker att är en del av ett strukturellt problem. Om döva - eller andra funktionshindrade personer - inte ges möjlighet att utbilda sig i olika yrken så kommer det heller inte att ske en anpassning från arbetsplatsernas sida eftersom påtryckningarna inte blir tillräckligt stora.
Arbetsplatserna är samtidigt ännu flera än utbildningarna. Det är så lätt för en arbetsplats att säga nej till en döv person.

Jag hade praktik i en djuraffär några månader och när min handläggare på AF sa till om att de får bestämma sig om de vill anställa mig så sa de rakt ut att det inte passade med min hörselskada. Ingen skam alls.
 
Arbetsplatserna är samtidigt ännu flera än utbildningarna. Det är så lätt för en arbetsplats att säga nej till en döv person.

Jag hade praktik i en djuraffär några månader och när min handläggare på AF sa till om att de får bestämma sig om de vill anställa mig så sa de rakt ut att det inte passade med min hörselskada. Ingen skam alls.

Riktigt dåligt är det!
 
Elektroniska hjälpmedel?
Min 750:- padda gör text av tal.
Jag kan alltså prata in texten i stället för att skriva om jag vill.
Det fungerar ganska bra faktiskt.
 
Elektroniska hjälpmedel?
Min 750:- padda gör text av tal.
Jag kan alltså prata in texten i stället för att skriva om jag vill.
Det fungerar ganska bra faktiskt.
Det är inte helt bra som märkes. Det kan vara ett hjälpmedel som hörselskadad men även vara lite frustrerande.
Som döv så gissar jag att det är hopplöst.

Jag har provat lite olika såna hjälpmedel och de är alla sådär lite förvirrande. Prova att sätta på nyheterna och försök att få fram orden till dem. Förvirrande, och hjälper mig kanske 25%.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp