Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Du har nog rätt!

Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan hund.
Inte heller ett liv utan att göra saker själv. Inte allt, man kommer få ge avkall på olika saker, men att ändå kunna välja ATT göra saker, ensam liksom.

Jag förstår att jag träffat "fel" människor kanske. Eller jag inser ju det när jag såg hennes videor och blev så förvånad över att hon inte verkade tycka att livet generellt suger och sitter inne och inte gör något alls.

Folk är folk. Du blir inte magiskt en pigg och glad person för att du kan se, och du blir inte en negativ och ledsen person för att du inte kan se.

Jag har respekt för sorgeprocessen när ett sinne blir sämre, men det är en annan sak och kopplat till individen det drabbar. Inte till själva gruppen synskadade eller döva.

Nu umgås jag med utbildade människor, som arbetar, tränar och tävlar, skaffar barn, och tja... sånt där. Så blinda människor runt mig skiljer sig inte från seende på nåt uppenbart sätt i liv och aktivitet. Utöver då att det är jobbigt med otillgängliga platser och fördomsfulla människor. Du får ju mer att slåss emot, så blir det. Men desto viktigare då att ha ett nätverk att få stöd ifrån.
 
För mig känns det konstigt att det inte finns något sätt för hörselskadade att "lyssna" på poddar och radio. Men kanske blir en helt annan grej att läsa en transkription, även om de skulle finnas:confused:

Jag som dansar semiprofessionellt kan ju säga att scenkonst och musik är idiotiskt på det sättet att musiker och dansare ger sig själva grava hörselskador när de framträder. Musiker har väl i och för sig börjat ha riktigt bra hörselskydd senaste tio åren eller så, men det finns inget för oss dansare (som inte flyger av när vi framträder). Samtidigt "måste" vi har relativt hög ljudvolym (jag föredrar runt 100 dB) för att kunna höra musiken "rätt" även i rörelse, och liksom sväljas av ljudet. En ljuspunkt jag tänker mig är väl att om jag blir hörselskadad så kanske det inte krävs lika hög volym på musiken, eftersom jag då ändå kommer ha svårt att höra alla ljud runt om kring som jag nu måste ha musiken väldigt högt för att överrösta.

Men intressant graf! Jag är superkänslig och har hörselkåpor när jag dammsuger, klarar inte av AC och så vidare. Men det har nog mer med min hjärna att göra än mina öron:laugh:
Jag skulle kunna vara intresserad om det fanns transskriptioner av vissa podds, men samtidigt är väl en del av nöjet att kunna lyssna men samtidigt göra annat. Jag får antingen bara läsa transskriptionen eller försöka hänga med var i tiden man är när jag lyssnar och läser samtidigt. Det sista är jobbigt! Det är långt bättre att ha en rullande text på skärmen om något.

Det är verkligen konstigt, speciellt när ni hör musiken lika bra om ni sänker den med typ 20 db! :laugh: Definitivt en vanesak, jag märker alltid när jag sänker ljudet på något så tycker jag att det låter lågt först men efter ett tag så vänjer öronen sig.
 
Folk är folk. Du blir inte magiskt en pigg och glad person för att du kan se, och du blir inte en negativ och ledsen person för att du inte kan se.

Jag har respekt för sorgeprocessen när ett sinne blir sämre, men det är en annan sak och kopplat till individen det drabbar. Inte till själva gruppen synskadade eller döva.

Nu umgås jag med utbildade människor, som arbetar, tränar och tävlar, skaffar barn, och tja... sånt där. Så blinda människor runt mig skiljer sig inte från seende på nåt uppenbart sätt i liv och aktivitet. Utöver då att det är jobbigt med otillgängliga platser och fördomsfulla människor. Du får ju mer att slåss emot, så blir det. Men desto viktigare då att ha ett nätverk att få stöd ifrån.
Jag har ofta önskat att jag har mera energi för att göra saker! Har egentligen inget som hindrar mig men ... ja, mig själv :laugh::D
 
Jag skulle kunna vara intresserad om det fanns transskriptioner av vissa podds, men samtidigt är väl en del av nöjet att kunna lyssna men samtidigt göra annat. Jag får antingen bara läsa transskriptionen eller försöka hänga med var i tiden man är när jag lyssnar och läser samtidigt. Det sista är jobbigt! Det är långt bättre att ha en rullande text på skärmen om något.

Det är verkligen konstigt, speciellt när ni hör musiken lika bra om ni sänker den med typ 20 db! :laugh: Definitivt en vanesak, jag märker alltid när jag sänker ljudet på något så tycker jag att det låter lågt först men efter ett tag så vänjer öronen sig.

Åh, på tal om det där med text på skärm så trillade jag över guidad meditation för hörselskadade på YouTube och tyckte själv den var jättebra. Det är inte alltid jag har möjlighet att lyssna (typ på tåg och andra bullriga miljöer) och då var texten skön. Så kan tänka mig att något liknande skulle kunna fungera för poddar, men jo, svårt att göra annat samtidigt.

Ja, det är nog en vanesak. Kan tänka mig att många av oss vänjer oss vi den volymen som är vid framträdanden (en hel orkester är ganska högljudd:crazy:) och sen 'ska' det vara samma även vid träning. Min förhoppning är någonslags superhörselskydd som sitter i även i pirouetterna:laugh:
 
För mig känns det konstigt att det inte finns något sätt för hörselskadade att "lyssna" på poddar och radio. Men kanske blir en helt annan grej att läsa en transkription, även om de skulle finnas
Det finns ju talsyntes som har utvecklats till att kunna vara rätt bra nu.
Förstår att det verkligen är svårare åt andra hållet. Men finns det ingen sådan funktion alls? Eller pågående arbete för att utveckla det?
 
Jag har ofta önskat att jag har mera energi för att göra saker! Har egentligen inget som hindrar mig men ... ja, mig själv :laugh::D

Haha! Tja, jag har suttit mer eller mindre i coronakarantän halva hösten och vintern känns det som. Inte direkt uppmuntrande för att vara social och aktiv. Men underkylt regn och pissväder vecka efter vecka gör att det känns någorlunda ok.

Jag sparar ändå en massa pengar på det! Har aldrig levt så billigt som nu och inser hur mkt jag slösar på restaurangbesök och weekendturer... :o
 
Det finns ju talsyntes som har utvecklats till att kunna vara rätt bra nu.
Förstår att det verkligen är svårare åt andra hållet. Men finns det ingen sådan funktion alls? Eller pågående arbete för att utveckla det?
Finns flera för film, dyker upp enligt jobbet. De verkar texta åt en om man sätter på appen samtidigt som filmen, tror jag, är inte inne på den biten.
 
Finns flera för film, dyker upp enligt jobbet. De verkar texta åt en om man sätter på appen samtidigt som filmen, tror jag, är inte inne på den biten.
Men då utgår den väl från manus? Som textremsan på TV, inte att den kan översätta från det talade ljudet?
 
Det finns ju talsyntes som har utvecklats till att kunna vara rätt bra nu.
Förstår att det verkligen är svårare åt andra hållet. Men finns det ingen sådan funktion alls? Eller pågående arbete för att utveckla det?
Jag har testat några grejer, ett par hemsidor (en transskriberade direkt och en skickade en transskribtion via mail) - de bägge sög, fattade typ 20%. Sedan har de flesta mobiler en som man ska kunna använda för att tala till skrift, den är inte så jättebra heller. Den som talar måste vara uppmärksam på skriften och upprepa sig om det går fel, vilket det gör typ 75% av tiden.
Men Youtube har en väldigt bra automatisk textning, jag önskar att jag kunde ha den i verkligheten 😍 gäller bara att man sätter på den och att det blir rätt språk.
 
Jag har testat några grejer, ett par hemsidor (en transskriberade direkt och en skickade en transskribtion via mail) - de bägge sög, fattade typ 20%. Sedan har de flesta mobiler en som man ska kunna använda för att tala till skrift, den är inte så jättebra heller. Den som talar måste vara uppmärksam på skriften och upprepa sig om det går fel, vilket det gör typ 75% av tiden.
Men Youtube har en väldigt bra automatisk textning, jag önskar att jag kunde ha den i verkligheten 😍 gäller bara att man sätter på den och att det blir rätt språk.
Hur hittar man den, och är den på alla? Jag har sett den på vissa men jag har aldrig förstått hur man väljer det.
 
Åh, på tal om det där med text på skärm så trillade jag över guidad meditation för hörselskadade på YouTube och tyckte själv den var jättebra. Det är inte alltid jag har möjlighet att lyssna (typ på tåg och andra bullriga miljöer) och då var texten skön. Så kan tänka mig att något liknande skulle kunna fungera för poddar, men jo, svårt att göra annat samtidigt.

Ja, det är nog en vanesak. Kan tänka mig att många av oss vänjer oss vi den volymen som är vid framträdanden (en hel orkester är ganska högljudd:crazy:) och sen 'ska' det vara samma även vid träning. Min förhoppning är någonslags superhörselskydd som sitter i även i pirouetterna:laugh:
Apropå det där med meditation, jag får lust att skratta varje gång de säger "blunda och slappna av, lyssna på min röst..." eller liknande :laugh:

Alltså damen, jag blir knappast mera avslappnad av att försöka höra vad du säger! :D

Du får gärna länka till videon om du hittar den, blev lite nyfiken.

Häftigt att du kan göra piruetter! 😍
 
Hur hittar man den, och är den på alla? Jag har sett den på vissa men jag har aldrig förstått hur man väljer det.
Nej, den som laddar upp klippet måste trycka på en knapp eller något så att funktionen sätts på. Men på datorn är det en ruta nere till höger med ett par rader i, på mobilappen är det rutan med CC i. Klicka på den så kommer det främsta alternativet fram.
I det här klippet har de själva lagt in rätt text (ibland blir det lite wonkigt ändå och då ändrar jag till engelska (autogenerad) om det är möjligt under inställningar)
Den du(?) länkade till med tjejen med ledarhunden har automatisk textning, engelska (autogenerad).
 
@Enya just klippet med tjejen med ledarhund var nog inte så bra exempel då det var ljud av bilar runtom som förvirrade textningen ett par gånger men att den lyckades få fram så mycket är bara imponerande! Många youtubers har bra ljud så jag missar typ ingenting trots att det är automatisk textning.
 
Finns flera för film, dyker upp enligt jobbet. De verkar texta åt en om man sätter på appen samtidigt som filmen, tror jag, är inte inne på den biten.

Men då utgår den väl från manus? Som textremsan på TV, inte att den kan översätta från det talade ljudet?

Det lär väl finnas att den textar det talade ljudet?

Med tanke på hur pass bra ändå Teamstextningen är och det lär ju inte vara det mest avancerade borde det ju finnas någon vassare version som används professionellt?

(För övrigt ett tips om man vill liva upp jobbmötet som inte är på engelska att slå på textningen :D )
 
Folk är folk. Du blir inte magiskt en pigg och glad person för att du kan se, och du blir inte en negativ och ledsen person för att du inte kan se.

Jag har respekt för sorgeprocessen när ett sinne blir sämre, men det är en annan sak och kopplat till individen det drabbar. Inte till själva gruppen synskadade eller döva.

Nu umgås jag med utbildade människor, som arbetar, tränar och tävlar, skaffar barn, och tja... sånt där. Så blinda människor runt mig skiljer sig inte från seende på nåt uppenbart sätt i liv och aktivitet. Utöver då att det är jobbigt med otillgängliga platser och fördomsfulla människor. Du får ju mer att slåss emot, så blir det. Men desto viktigare då att ha ett nätverk att få stöd ifrån.
Jag pratar inte egentligen om gruppen utan om personerna. De jag träffat, vilket inte är många alls. De har inte varit aktiva och positiva. Jag kanske har träffat dem vid fel tillfälle.
 
@Enya just klippet med tjejen med ledarhund var nog inte så bra exempel då det var ljud av bilar runtom som förvirrade textningen ett par gånger men att den lyckades få fram så mycket är bara imponerande! Många youtubers har bra ljud så jag missar typ ingenting trots att det är automatisk textning.
Aha nu såg jag! Tack! Ska använda det mer! :)
 
Det lär väl finnas att den textar det talade ljudet?

Med tanke på hur pass bra ändå Teamstextningen är och det lär ju inte vara det mest avancerade borde det ju finnas någon vassare version som används professionellt?

(För övrigt ett tips om man vill liva upp jobbmötet som inte är på engelska att slå på textningen :D )
Teams-textning? Textar vad folk säger? Synd man inte kan göra det så alla ser det (antar jag?), annars hade varit kul sätt att kivas med folk på nästa APT! :D :angel:
 
Jag såg ett SVT nyhetsklipp med textning som var helt uppåt väggarna usel! Det måste ha varit någon sådan!

Man får väl göra yrke för snabbfingrade ungdomar att skriva åt folk i stället så blir nog textningen betydligt bättre!:p
 
Apropå det där med meditation, jag får lust att skratta varje gång de säger "blunda och slappna av, lyssna på min röst..." eller liknande :laugh:

Alltså damen, jag blir knappast mera avslappnad av att försöka höra vad du säger! :D

Du får gärna länka till videon om du hittar den, blev lite nyfiken.

Häftigt att du kan göra piruetter! 😍
Denna videon tänkte jag på!

 
Jag skulle kunna vara intresserad om det fanns transskriptioner av vissa podds, men samtidigt är väl en del av nöjet att kunna lyssna men samtidigt göra annat. Jag får antingen bara läsa transskriptionen eller försöka hänga med var i tiden man är när jag lyssnar och läser samtidigt. Det sista är jobbigt! Det är långt bättre att ha en rullande text på skärmen om något.

Det är verkligen konstigt, speciellt när ni hör musiken lika bra om ni sänker den med typ 20 db! :laugh: Definitivt en vanesak, jag märker alltid när jag sänker ljudet på något så tycker jag att det låter lågt först men efter ett tag så vänjer öronen sig.

+ @Nahar

Sedan 23 september förra året är det ju faktiskt lag på att det ska finnas det. Personer inte kan ta del av ljud- eller videoinspelningar ska ha möjlighet att tillgodogöra sig innehållet med hjälp av en alternativ representation. För en podd kan det handla om transkribering av innehållet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp