Frågor om fläck på hakan och nya bilder

snurpe

Trådstartare
Nu när jag lyckats komma nära Vitnos har jag funnit en svart fläck på hennes haka. Det ser ut som en massa svarta blomfrön som sitter längst in på hårstråna. Det känns nästan som en sårskorpa dock verkar det inte vara det. Jag ringde och rådgjorde med djurkliniken och de sa att jag skulle komma in med henne på onsdag för det kanske måste behandlas. Bara nyfiken, vad tror ni det kan vara? Lite dåliga bilder eftersom det inte är helt lätt att hålla en skygg katt, lyfta upp huvudet och fota samtidigt :smirk:

(ta bort http:// och tryck enter igen)
Vitnos haka
Igen
Igen
Och igen
Hakan mer från sidan

Lite andra nytagna foton :love:
Vitnos missnöjd med att bli undersökt
Tre kompisar jagar fåglar i fönstret
Tre på jakt
Fina Vitnos
Underbar Vitnos!
Riktigt fin bild på Vitnos!
Stolt som en tupp!
Vitnos o Vulkan
Katla o Vitnos

:banana:

/snurpe
 
Det kallas svarthaka, är en typ av "finnar" (Felin akne).
Man tömmer dem (ofta under narkos), sedan behandlar man med kortisonsalva med antibiotika. Kan bli lite svårt på en så skygg katt, annars brukar resultatet bli bra.
 
Vem behandlar med kortisonsalvan? Jag hemma eller hos veterinären? Kan jag göra det hemma tror jag det inte är några problem :) Går riktigt bra att hålla i henne bara hon får ha en handduk över kroppen (hon blir väldigt lugn då!). Går nog hos vet också, men är säkert lättare hemma.

Aja, vet får kika på det iaf. Smittar det?

/snurpe
 
Om det inte är rött och inflammerat så kan du behandla hemma genom att gnugga in hakan i olja eller majonnäs. Sen kan du förskitigt gugga/skrapa bort det svarta med tex en bomullstops. Efteråt kan man rengöra med lite alsolsprt.
Såhär gör jagpå min ragdollhona, som också har lite svarthaka. Inte så mycket att det blir en sådan där svart fläck, dock, men ändå.
 
Det kommer alltså tillbaka flera gånger efter behandling? Vet du hur detta uppkommer? *nyfiken*

/snurpe
 
Ja, alltså dn här behandlingen som jag nämner tar ju bara bort "symtomen" så att säga. Det kommre tillbaka så småningom.
Det beror väl på samma sak som akne hos människor. Pubrtet, bla. :crazy:
Det är ju vanligtvis inget katten mår direkt dåligt av, men det är bra om man håller efter det så att porerna inte blir alldeles igentäppta för då kan det bli inflammerat och det kan bli varbölder osv.
 
Som pormaskar...
Vissa får bara "oren hy" andra får ordentliga finnar, som på människor...
 
snälla, kan du inte lägga in alla bilder på en enda sida eller något - det tar en väldans tid att ta bort http:// hela tiden... vill ju gärna se alla bilderna på din lilla nya! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp