Bukefalos 28 år!

Frågor om gamla prylar!

lillsyrran

Trådstartare
Hej!
Köpte för ett tag sedan ett gäng gamla selar och då medföljde det ett huvudlag och ett par bett varav det ena var en mycket vacker Liverpoolstång.

Fråga 1: Stången är märkt med J.D & S i en liten ram på ena skänkeln, är det någon som vet vad detta står för?

Fråga 2: Huvudlaget (skygglappar samt "panndroppen") samt ena däckeln var dekorerade med kronor. Betyder det något särskilt eller var det en vanlig dekoration? Jag tycker att jag har sett en del äldre selar men aldrig kronmärkta. Märket är i metall och sitter nitat på huvudlaget/däckeln.

Har lite svårt att fixa bilder, men om det behövs kan jag göra ett försök. Tusen tack om ni kan bringa lite klarhet i frågorna! :bow:
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

Är det tre stycken kronor?
Tre kronor har jag på min gamla armésele, dock stämplat i lädret och inte nitat. Det är kronans märke.
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig oklart. :)
Nej, det är inte tre kronor, utan en vardera på skygglappar och "pannläpp" samt en på vardera sidan om däckeln.
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

Jag vet! :o
Men jag har inte ens nån bilddagbok eller pixbox och måste låna kamera...hm..får se om jag lyckas ordna nåt. Är det ingen som har någon teori angående Liverpoolstången?

Har fixat Pixbox...nu ska jag bara räkna ut hur man länkar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om gamla prylar!

liverpoostången är ju säkert inte svensk utan engelsk. typ john D & Son´s eller nåt. Kanske kan fråga på en engelsk sida?

kikar på din bild nu, oc jag tror det är engelska grejer. Den kronan ser inte svensk ut.
Jag skulle vara glad om jag ade sånt hemma, kanske på väggen, vet inte skicket.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om gamla prylar!

Ah, ja, det kan det ju såklart vara! Får forska vidare.

Hur fasen lägger man upp bilder?! :o
(Eller vart läser man om det här på buke?)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om gamla prylar!

Nu blir jag förvirrad?! Ser varken bild eller länk?? :confused:

Här kommer en bild på bettet:

32216457.jpg
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

Intressant om det är engelska grejer! :)

Jag köpte ett helt gäng med gamla selar, skicken var varierande men mycket bättre än väntat och åtminstone två av selarna bedömer jag som definitivt användbara :)

Huvudlaget var otoligt mjukt och fint, och en hel del av lädret generellt var mjukt och fint trots 10 år på loge. Kvalitet i kombination med god omvårdnad skulle jag tro! :)

Fler bilder kommer!
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

32216454.jpg


32216456.jpg


32216453.jpg



Utöver dessa har jag tre halvcoller och ett helt gäng med skygglappar/huvudlagsdelar.
 
Sv: Frågor om gamla prylar!

J.D & S skulle kunna vara John Dewsbury & Son, ett engelskt företag grundat 1848. Annars förknippar man de mest med märken i form av en känguru (då för bett gjorda i deras legering "Kangaroo") eller en hand.

Sedan hittade jag denna stämpling på en engelsk sida där det säljs antika bett, sporrar och andra hästsaker:

http://www.sportingcollection.com/attire/flasks/flask124/flask124e.jpg

Alltså också J.D. & S, och det ska tydligen stå för "James Dixon & Sons". Dock sitter stämpeln på en "sadelflaska", men företaget kanske också hade tillverkning av bett? Du kan ju prova att kontakta ägaren till sidan och fråga om hon stött på några bett från den tillverkaren. Jag har själv varit i kontakt med henne med bettfrågor och hon har varit till stor hjälp.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·
Körning varning - nu kommer det frågor som antagligen är så puckade att jag borde skämmas och börja med guldfiskar, men prestige har aldrig...
Svar
14
· Visningar
1 179
Körning Ska köpa en sele att köra mina märrar med, vagnen är en tvåsitsig rockard - men tanken är väl att kunna köra dem för annat med i...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Znozan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp