Bukefalos 28 år!

Frågor om Grisar...

Nenneh

Trådstartare
Hej
Vi har funderat på att skaffa grisar men vi vill ha så säga utegrisar som kan böka jord å så.

Så nu undra ja om någon vet vad som behövs för att kunna ha dom ute.
Funkar eltrådar?
Vad för skydd?
Vilka grisar e bäst lämpade?
Funkar vanlig grismat till ute grisar eller är det man ska tänka på i foderväg?
Hur stor plats behöver dom?

Ja all hjälp är uppskattad å tips till tusen:angel:
 
Sv: Frågor om Grisar...

Ring till närmsta grisbonde!!

Jag jobbade på en bondgård för ganska länge sedan, och där hade vi vanlig eltråd till grisarna.
Den stora galten struntade ju fullkomligt i eltråden!!:D
Men han var så snäll, så det var bara att säga till honom på skarpen så gick han in i hagen igen!!:D

Grisfoder är bra till grisar!!
Potatis var en hit tyckte i alla fall de grisar som jag hade att göra med.
 
Sv: Frågor om Grisar...

Hej
Vi har funderat på att skaffa grisar men vi vill ha så säga utegrisar som kan böka jord å så.

Så nu undra ja om någon vet vad som behövs för att kunna ha dom ute.
Funkar eltrådar?
Vad för skydd?
Vilka grisar e bäst lämpade?
Funkar vanlig grismat till ute grisar eller är det man ska tänka på i foderväg?
Hur stor plats behöver dom?

Ja all hjälp är uppskattad å tips till tusen:angel:

Eltrådar funkar fint men det måste alltid vara bra kräm i trådarna. De behöver en koja att gå in i. Hur den ska se ut med mått och så finns på jordbruksverkets hemsida. De ska ha torrt golv inne i kojan samt gott om halm att bädda in sig i.

Vanlig grismat funkar, men när det är riktigt kallt måste man ge högre fodergiva. På sommaren ifall det finns gott om naturlig mat i hagen ( gräs, rötter etc) så kan man minska fodergivan lite.

Linderödsgrisar fungerar bra ute, men även vanliga stora svin tex hampshire, lantras, yorkshire och duroc ( och korsningar däremellan) trivs bra ute.

Men har man genbanksregistrerade linderödssvin så bidrager man till att bevara en hotad lantras.

Dessutom tror jag det finns ett bidrag från staten man kan få per vuxet avelsdjur om man har linderödssvin.

/KT
 
Sv: Frågor om Grisar...

Hur högt/lågt ska man sätta trådarna???
Hur stor mark kan dom gå på???
Är det för mycket mark med nästan 0,8 hk på 2-3 djur???
Går dom över en bäck tror ni??? eller måste jag sätta tråd längst m bäcken???
Å gärna fler tips som kan vara bra att veta ang grisar :)
 
Sv: Frågor om Grisar...

Hur högt/lågt ska man sätta trådarna???
Hur stor mark kan dom gå på???
Är det för mycket mark med nästan 0,8 hk på 2-3 djur???
Går dom över en bäck tror ni??? eller måste jag sätta tråd längst m bäcken???
Å gärna fler tips som kan vara bra att veta ang grisar :)

Ja en bäck går dom över. Grisar simmar bra. Du kan aldrig ha för stora hagar.

Jag hade satt den lägsta tråden på ca 20-25 cm till stora svin. Men man får passa så att de inte bökar jord över den understa tråden och kortsluter. Dvs gå runt staketet varje dag och gräva undan med spade vid behov.

Jag hade satt trådar med ca 25 cm mellanrum upp till ca en meter. Grisar kan nämligen hoppa också. Min minigrisgalt hoppar ca 70 cm med luft om han verkligen vill över och linderödare hoppar också lätt.

Vanliga grisar är aningen sävligare.

/KT
 
Sv: Frågor om Grisar...

Hmmm vad menas du med "vanliga" grisar???

Produktionsgrisar- dvs tex svensk lantras, yorkshire, hampshire och duroc samt korsningar däremellan.

Dessa räknar jag som vanliga grisar. ( Ovan uppräknade raser är de vanligaste produktionsraserna i Sverige)

Dessutom finns det mer ovanliga raser av gris i Sverige.

Tex minigris ( som snarare är en typ än en ras )
Linderödsgris ( gammal svensk lantrasgris- utrotningshotad)
Vietnamesiskt hängbuksvin.

Sedan finns det troligen enstaka av andra raser samt korsninngsdjur.

För ca 20 år importerades det tex ett antal ungerska ulliga svin.

Det finns också en del korsningsdjur med vildsvin inblandat i lika grad om kommit till främst genom att vildsvinsgaltar hoppat in till tamsuggor i hägn.

Eketorpssvinet ska kanske också nämnas. Det är ett svin som avlats fram speciellt för att användas av djurparker och tex vikingabyar för att illustrera hur svinen såg ut i sverige under järnålder, vikingatid och tidig medeltid. Här har man bla använt vildsvin och linderödssvin.

/KT
 
Sv: Frågor om Grisar...

Jag skulle vilja haka på och koppla ihop det här:

Du kan aldrig ha för stora hagar.
med

Jag hade satt trådar med ca 25 cm mellanrum upp till ca en meter. Grisar kan nämligen hoppa också. Min minigrisgalt hoppar ca 70 cm med luft om han verkligen vill över och linderödare hoppar också lätt.
Grisar (åtminstone Linderöd) är mycket nyfikna på omgivningarna och accepterar inte att vara instängda i en dålig/liten hage.
Man kan närmast jämföra dom med hundar när det gäller att utforska omvärlden, även om dom också i stort sett håller sig till sitt revir om dom får gå lösa.
Bästa stängslet är alltså en stor hage.

LIA
 
Sv: Frågor om Grisar...

När jag hade grisar gick de i den vanliga hagen ihop med hästarna och enbart på deras staket ca 8-9 ha, el, franska elband.
 
Sv: Frågor om Grisar...

hej
vi har vildsvinskorsnings grisar, vanligt elstängsel 30cm ,3trådar,ca 1 hektar till 2-3grisar. dom har aldrig hoppat över staketet eller rymt och vi har haft grisar i ca 4år
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: Tossa90
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 995
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp