Frågor om kennel

jassica

Trådstartare
Visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken.

Jag skulle vilja starta en kennel, dock bara i liten skara här hemma, jag undrar hur jag ska gå tillväga? Antar att jag ska kontakta skk, men jag undrar om det är några kurser eller liknande man ska gå för att få öppna en kennel.
 
Sv: Frågor om kennel

Börja med en lämplig hund?



Och brukar man ha kennel någon annan stans än hemma?:D
 
Sv: Frågor om kennel

Det finns särskilda uppfödarkurser. :)

Där kan jag tänka mig att man får mycket kött på benen. Sen behöver du ansöka om kennelnamn och resten får uppfödarna här på forumet svara på.:D

Jag antar att man behöver någon form av försäkring för kalaset också.
 
Sv: Frågor om kennel

Det finns särskilda uppfödarkurser. :)

Där kan jag tänka mig att man får mycket kött på benen. Sen behöver du ansöka om kennelnamn och resten får uppfödarna här på forumet svara på.:D

Jag antar att man behöver någon form av försäkring för kalaset också.
O gott om pengar på banken!
 
Sv: Frågor om kennel

okej, jag tänkte ringa skk imorgon, så kan man rådfråga dem lite hur man går tillväga.
 
Sv: Frågor om kennel

Pengar är inget problem så länge det inte rör sig om miljonbelopp. Jag vet två stycken som har kennel, och ingen av dem har gott om pengar, båda lever på pension.

Varför skulle du behöva mer pengar för att du har en kennel? Hunden är ju lika dyr även om hon får valpar och jag inte har någon kennel.

Eller tänkte du på något annat?
 
Sv: Frågor om kennel

Lika att få kennel namnet kosatr 1500, sen klubbar runt om bruka ha bra uppfödar utbildnigar:)

Handläggningstiden för kennelnamn är normalt ca 4-6 månader, men kan även bli längre.
 
Sv: Frågor om kennel

:confused:

Lämplig hund har jag redan, men tack för tipset!

Inget illa ment, men man brukar börja i den änden. ;)
Sen är det ju så att vem som helst för starta kennel utan några som helst förkunskaper..
Har man registrerat två kullar, så vid den tredje kullen så måste man ansöka om kennel namn. Mer krav finns tyvärr inte.

Men en uppfödarkurs via skk om man inte känner att man kan läsa sig till informationen själv är ju att föredra.

Sen att man är medveten om att man skall kunna finnas till och stötta valpköpare genom hela de sålda valparnas liv. :)
 
Sv: Frågor om kennel

Pengar är inget problem så länge det inte rör sig om miljonbelopp. Jag vet två stycken som har kennel, och ingen av dem har gott om pengar, båda lever på pension.

Varför skulle du behöva mer pengar för att du har en kennel? Hunden är ju lika dyr även om hon får valpar och jag inte har någon kennel.

Eller tänkte du på något annat?



du ska ju först ha pengar råd att använda hane, om det bli några komplikationer vid valpnigen, det kan vara så att du kanske inte får alla valpar sålda, och lika kostar ju regestrering, vaccinering av valpar osv.. och det är sånt du ska lägga ut med innan du får pengar av valpköpare..

Valparna kan även bli sjuk och behöva sjukvård.

Så det kan bli betydligt dyrare om man ska se till så man kan föda uppvalapr med en vad det är att bara ha en hund
 
Sv: Frågor om kennel

Pengar är inget problem så länge det inte rör sig om miljonbelopp. Jag vet två stycken som har kennel, och ingen av dem har gott om pengar, båda lever på pension.

Varför skulle du behöva mer pengar för att du har en kennel? Hunden är ju lika dyr även om hon får valpar och jag inte har någon kennel.

Eller tänkte du på något annat?
Akut snitt på julafton?
 
Sv: Frågor om kennel

Svarar alla:

Givetvis är en buffert det viktigaste när man tar valpar, och det är jag medveten om, och pengar till ett ev kejsarsnitt finns.

Ang hane, så kommer jag att ha en egen, har börjat kolla runt efter en lämplig hane som passar, men det får ta den tid det behövs då jag inte har bråttom.

Vad en registrering på en valp kostar det vet jag faktiskt inte, och det är sånt man behöver veta tycker jag, men ang vacc, vet.besiktning osv har jag full koll.
 
Sv: Frågor om kennel

Svarar alla:

Givetvis är en buffert det viktigaste när man tar valpar, och det är jag medveten om, och pengar till ett ev kejsarsnitt finns.

Ang hane, så kommer jag att ha en egen, har börjat kolla runt efter en lämplig hane som passar, men det får ta den tid det behövs då jag inte har bråttom.

Vad en registrering på en valp kostar det vet jag faktiskt inte, och det är sånt man behöver veta tycker jag, men ang vacc, vet.besiktning osv har jag full koll.
Har du egen hane så skall du inte starta kennel!
 
Sv: Frågor om kennel

Man får ju ha i beräkningen om man redan har en tik och köper en hane kanske denne inte alls passar tiken sen när denne är vuxen..

Och många kennlar har hanar som dom inte ens använt på sina egna tikar, just av den anledningen.
Sen finns det kennlar som har tio tikar och en hane..
 
Sv: Frågor om kennel

har för mig att jag betalade 2000kr för mitt 2 år gammla kennelnamn. Men det är ju lätt att kolla upp vad det kostar.

Ang. hane och pengar innan så brukar det inte vara några problem att man betalar när man sålt första valpen t.ex.
 
Sv: Frågor om kennel

Varför skulle du vara oseriös om du själv har en bra hane? Många som har kennel har egen hane. Och använder även andras hanar när det passar just den tiken bättre.
TS tänkte starta kennel med egen tik o egen hane, därav min kommentar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 238
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp