Bukefalos 28 år!

Frågor om korn.

H

HHellberg

Hejhej!
Behöver hjälp, jag har alltid fodrat med havre, müsli o betfor osv.
Får snart hem en ny häst, och han ska äta korn.

Jag vet inget om korn, haha.
Hur "gör" man? Det ska väl krossas va?
Förvaring?
Tips på någon bra återförsäljare? Bäst att köpa hos bonde eller typ Granngården?
Är krossat korn en färskvara, sas?

Hemskt mkt frågor, hoppas att någon kan besvara dom!! Tack

/Helena
 
Sv: Frågor om korn.

Korn har en hård kärna och ska därför krossas eller stöpas (blötläggas tills kärnan är mjuk, ca ett dygn i kallt vatten, går snabbare om man häller över kokat vatten och låter svalna innan man ger )
Krossat är väl det vanligaste, och det har en hållbarhet på ett par veckor. Sen kan det börja härskna. Hållbarheten kan öka om man förvarar svalt och mörkt.

Tänk på att inte ge mer än 0,4 kg korn/100 kg häst och tillfälle.Korn innehåller mkt stärkelse och hästen har svårare att bryta ner den stärkelsen än den som kommer från tex havre.

Det bästa är om du har en bonde i närheten som kan krossa åt dig vartefter (eller om du har en egen kross) för att det ska vara så färskt som möjligt, men granngården tex har ju också korn på säck.
 
Sv: Frågor om korn.

Varför "ska" den äta korn?

Det bästa är som sagt att köpa korn direkt från bonde, men om man ger större mängder kan man ju köpa i säckar från samma ställen du köper havre.
Jag har lärt mig att krossat korn inte håller så länge så om man bara ger några dl /dag så skulle det ju kännas rätt onödigt om hälften av påsen inte är helt bra. :p
Då e de ju bättre att ge något annat kraftfoder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Övr. Barn Jag har skilda föräldrar o bor varannan vecka och pappa har träffat en ny o de har varit tsm i ca 3/4 år och jag håller på att bli galen...
Svar
11
· Visningar
2 556
Senast: Badger
·
Hästhantering Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 435
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp