Frågor om lite olika "modernare" hingstar

polly p

Trådstartare
Hej!

Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ).
Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig tränings/tävlingskompis.
Därför så gärna tips om vilka som ger hög ridbarhet och samtidigt är trevliga och bra generellt sett i sin mentalitet, bra ben och extriör.
Gärna även tips på vilka hoppstammade som ger gång mm.
Med modernare menar jag inte att ej får lov att vara äldre och beprövad utan mer att det sannolikt ska finnas yngre avkommor mellan ett och tre år.
Jag är fullt medveten om att man inte enbart går på fadershingstar utan tittar på stoet, dess stam, mentalitet och ev prestationer och blup.se hittar jag till..;)
Jag har också en nära bekant att bolla med som är mycket kunnig men vill gärna få input om lite hingstars temperament och extreiör mm här utav kunniga människor som har avkommor eller spontant kan säga att efter xxx har jag sett väldigt många som också verkar kunna bli passande till hobbyryttaren:)!

Ska ev kika på en efter Dragon Welt och har tittat på efter Mr Vain och som fadershingstar känns dessa falla under mina kriterier tex även om dom är olika och den ena hoppstam tex.
 
Tack snälla! Både @Görel och @Amanda_F ! Strl på Hip hop/fetcher? Brukar inte dom vara ganska små?
Roligt med HC. Den har jag suktat efter till mitt sto också. Sett en del jätterörliga men också då lite mer energiska också. Vet att min bekant gillar honom också.
 
Tack snälla! Både @Görel och @Amanda_F ! Strl på Hip hop/fetcher? Brukar inte dom vara ganska små?
Roligt med HC. Den har jag suktat efter till mitt sto också. Sett en del jätterörliga men också då lite mer energiska också. Vet att min bekant gillar honom också.

Hip Hops avkommor kan vara åt det mindre hållet, men många växer sent. Hästar med hans farfar Irco Marco i stammen växer ofta upp till 5-7 års ålder. Fetchers däremot brukar vara lite större.
 

Liknande trådar

S
Avel Jag har ett riktigt trevligt fullblodssto som jag avlar på, och vill kolla med er härinne vilken hingst ni tycker att man bör välja för...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Nelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp