Bukefalos 28 år!

Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

lakrits

Trådstartare
Jag undrar om problem med njurarna kan ge ömhet vid tryck och viss "uppdragenhet" framför korset?
Jag undrar också om det kan resultera i ovilja att arbeta och att inte gå rent i mer aktiv rörelse?

Har njurar någon inverkan vid korsförlamning...tänkte på blodcirkulation, om blodet inte renats i njurarna?
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Jag undrar om problem med njurarna kan ge ömhet vid tryck och viss "uppdragenhet" framför korset?
Jag undrar också om det kan resultera i ovilja att arbeta och att inte gå rent i mer aktiv rörelse?

Har njurar någon inverkan vid korsförlamning...tänkte på blodcirkulation, om blodet inte renats i njurarna?

Hade ett sto som hade problem med njurarna. Hon hade ont framför korset om man säger, strax bakom ländryggen.....och så en bit ned från ryggraden så att säga. De brukar väl ömma där vid tryck om de har ont har fått för mig. Hon var oxå istadig stundtals och helt enkelt irriterad över något. Det tog ett tag innan vi kom underfund med att det var njurarna....

Hon hade även problem med bakknän. Och jag fick höra nyligen att det tydligen ofta hänger samman njurar/knän enligt någon speciell -ologi av något slag. "Svaga njurar svaga bakknän" - stämde på henne iaf!!
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Rent teoretiskt kan man säkert tänka sig att njurproblem ger ömhet i ryggen, iallafall är det ju så för människor med akuta njursjukdomar. Det lär däremot inte vara det enda symptomet på sviktande njurfunktion och så länge hästen inte är allmänpåverkad, apatisk, lider av ökad törst, ödem mm så behöver du inte oroa dig. Kronisk njursvikt smärtar inte.

Vid korsförlamning utsöndras stora mängder myoglobin från de sönderfallande muskelcellerna via urinen, därav mörkfärgningen. Myoglobin kan vara skadligt för njurarna, men som jag förstår din fråga så misstänkte du tvärtom - att en nedsatt njurfunktion skulle ge korsförlamning? Så är inte fallet.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Sambandet svaga bakknän - ond korsmuskulatur är betydligt mer gångbart. Njurarna sitter långt in från ryggen betraktat och ett tryck över muskulaturen ska inte påverka.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Nja...mina tankar var mer om dålig blodcirkulation från njurarna kan göra någon inverkan på muskulaturen och som i sin tur kan leda till att hästen kan få korsförlamningar?

Jag ska ge en liten förklaring på mina frågor;

Jag har idag talat med en djurkommunikatör och homopat angående mitt sto. Hon har råkat ut för lite av varje den senaste tiden och tänkte att det kunde vara en kul grej att testa om kommunikatören kunde se och tala om något.
Jag har aldrig gjort detta förut och allt skedde via telefon. Lite skeptisk var jag allt men det ändrade sig efter det här samtalet.

Det var en del saker som stämde in så jäkla perfekt...bla. en beskrivning av ömhet som uppkommit i liggande läge eller en liggande ställning...det här stämde in perfekt på när min häst gick omkull i transporten för 1 1/2 månad sedan.
Det var även lite annat som var för individuellt för att vara allmänt.

Nåja..i vilket fall som helst så såg hon en infektion i kroppen och efter en stund kunde hon se att det var något med lymfan och blodcirkulation..min häst konstaterades ha lymfangit för två veckor sedan vid en sårskada.
Hon sa att hon såg att hon är stark i sin bakdel och rygg men blir matt fort. Hon såg att hon ömmat vid tryck framför korset. Hon såg att tillflödet av blod till njuren var bra men inte i själva njuren. Det renades inte utan det dåliga stannade kvar i blodet och forsatte att cirkulera i kroppen. Hon sa även att om de är ömma i njurarna så reagerar de vid vissa rörelser också..som min häst då hon inte haltar men tycker det är jobbigt att trava.
När hon sagt allt sitt så talade jag om allt om fallet i transporten, om lymfangiten och nämnde då också att hon lätt får korsförlamning.
Jag har nu blivit rekommenderad lite örter osv...som jag ska prova (naivt kanske vet inte).

Det jag känner är att eftersom så mycket stämde in på min häst så kanske det här med njurarna stämmer också men ville kolla upp lite mer om det här.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Cirkulationen påverkar inte uppkomsten av korsförlamning.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

OK....så man kan utesluta att njurarna har nåt med korsförlamning att göra och även cirkulationen.

Kan det andra stämma ihop då? Det här med rörelser, tryck osv.?
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Sambandet svaga bakknän - ond korsmuskulatur är betydligt mer gångbart. Njurarna sitter långt in från ryggen betraktat och ett tryck över muskulaturen ska inte påverka.

JA men nu pratar jag inte sekundära problem av tex knäproblem. Jag pratar mer andliga saker och hur vissa teser eller ologier ser på det här med olika funktioner i kroppen. Jämför det med astrologi eller vad du vill. Yin och yang mm. Jag har hört det förr, och sen fick jag även höra att det var tydligen någon lära hos våra duktiga asiater som sades att svaga njurar ofta kunde betyda svaga bakknän.(och vic e versa)
Jag pratar inte att hästar som har bakknä problem går och spänner sig och på så sätt får problem i rygg etc.....förstår du?;)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Jag förstår verkligen om du känner att du vill ta till allt som bara går för att få din häst bra. Det är ju självklart!:)
MEN, om det är NÅNting på "djurkommunikationssidan" som är helt vansinnigt, så är det väl att kunna ställa en diagnos per telefon! :eek:
Alltså...jag har själv tagit ut en djurkomminiktör "live" så att säga, och i det läget var jag så desperat så jag tyckte allt stämde, delvis därför jag trodde att "det där kan hon ju verkligen inte bara hitta påååå".
Allteftersom tiden gick och jag fick ta del av andras band (hon spelade in samtalen) så blev jag bara äcklad. Nästan ALLLT som sades var precis som hon sagt till mig..........

Att sen göra det via telefon, ja, om man tänker efter, HUR i allsina dar ska det gå? Detta har även tagits uppi "Insider" för X antal år sedan. De testade många olika Homepater och dylikt. Bla klippte de av hår från Gustav Adolfs (eller vem d nu va,) häst som står på ett museum i Sthlm (UPPSTOPPAD) och skickade.
Jodå! Hästen mådde prima, men hade ev lite brist på nån vitamin, och gud vet allt! :crazy: Hästen var bara död sen hundra år.....

Att sen prova örter DET är en annan femma, för många sådana har ju en dokumenterad läkande kraft. Det borde du ju absolut testa!
Min njurhäst gav jag ett medel som hette Uritur, tror det numera endast finns på apotek.
Lycka till! Och hoppas verkligen din häst blir bra!:)
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Nej, jag förstår inte att man tillämpar någon form av astrologitänkande om man har ett sjukt djur. Jag ska inte säga att det inte kan finnas någon sanning i det du säger, men om man har en njursjukdom (pratar alltså om TS häst) så tycker jag i första hand att man ska ställa en korrekt diagnos. Att kolla njurarnas funktion är enkelt med hjälp av ett blodprov.

Så, Lakrits, jag tycker inte att du ska börja behandla för något som en djurkommunikatör kläckt ur sig per telefon - vadå njurproblem? Ring istället en veterinär och få det bekräftat. Det finns ingenting som tyder på att hästen har en njursjukdom. Njurarna påverkas fö av cirkulationen (cirkulationssvikt kan ge kraftiga njurskador, men då ska hästen uppvisa symptom på förestående död), och bidrar till att regelera blodtrycket, men detta har inte heller med korsförlamning att göra.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Nedsatt njurfunktion behöver inte betyda sjukdom i njurarna. Enligt kinesisk medicin (TCM) så är svaga njurar mer ett begrepp än en diagnos. Denna försämring av njurfunktionen (man kan förenklat säga obalans mellan yin och yang) som knappast syns på ett blodprov, kan orsaka eller orsakas av, sämre energiflöde i meridianerna.
På veterinärspråk så är det här förmodligen rena gojan, men för en som tänker lite holistiskt och har en bredare syn på individen än vad en veterinär eller läkare har så ser man ofta ett samband mellan njurobalans och korsförlamning. Och precis som Zandrah skrev så ser man inomTCM ofta samband mellan knä (hos hästen - bakknä) och njurar.
För övrigt så heter väl korsförlamning nyreslag på danska (eller norska?). Troligen knappast utan anledning.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Skolmedicinens definition av korsförlamning skulle med andra ord vara felaktig? Det jag inte kan förstå i detta resonemang är varför i hela fridens namn vi då förlitar oss på skolmedicinen och inte den asiatiska läran? Ingen vinner ju på felaktiga diagnoser och verkningslösa behandlingar?

Eller skulle läkare och veterinärer blunda för "sanningen" bara för sakens skull, vägra att erkänna att de har fel och därmed mer eller mindre ta livet av folk och fä pga att behandlingstrategierna är felaktiga? Och att de inte har en "bred syn på individen".

Och holistiskt, jovisst. Att per telefon diagnosticera en brist i njurens funktion istället för att hjälpa en djurägare till rätt behandling av en muskelsjukdom som t ex kräver förändringar i foderstaten (ganska helhetstänkande tycker jag) är ju rena kvacksalveriet.

Om norska o danska vet jag intet, men som jag skrivit ovan finns ett samband mellan korsförlamning och vissa njurskador - dock i andra riktningen, dvs produkter från muskelsönderfallet skadar njuren.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Tänka holistiskt verkar i det här fallet vara att tänka utan någon som helst bakomliggande fakta el kunskap!
Hur skall man kunna se ett samband mellan knä o njurar om man inte ens kan konstatera "njursvagheten"???? Vad är egentligen din så kallade njursvaghet???
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Skolmedicinens definition av korsförlamning skulle med andra ord vara felaktig? Det jag inte kan förstå i detta resonemang är varför i hela fridens namn vi då förlitar oss på skolmedicinen och inte den asiatiska läran? Ingen vinner ju på felaktiga diagnoser och verkningslösa behandlingar?

Eller skulle läkare och veterinärer blunda för "sanningen" bara för sakens skull, vägra att erkänna att de har fel och därmed mer eller mindre ta livet av folk och fä pga att behandlingstrategierna är felaktiga? Och att de inte har en "bred syn på individen".

Och holistiskt, jovisst. Att per telefon diagnosticera en brist i njurens funktion istället för att hjälpa en djurägare till rätt behandling av en muskelsjukdom som t ex kräver förändringar i foderstaten (ganska helhetstänkande tycker jag) är ju rena kvacksalveriet.

Om norska o danska vet jag intet, men som jag skrivit ovan finns ett samband mellan korsförlamning och vissa njurskador - dock i andra riktningen, dvs produkter från muskelsönderfallet skadar njuren.

Oj oj, nu trampade jag visst på en öm tå... jag menade givetvis inte att veterinärer gör fel!
Vad jag ville säga är att det finns olika syn på olika problem, både diagnostiskt och behandlingsmässigt. Den ena läran behöver ju inte betyda att den andra är helt fel men man kan ju se saker från olika synvinklar.
Jag försvarar inte heller att man kan ställa någon diagnos per telefon via en djurkommunikatör utan mitt svar var bara utfrån en annan synvinkel.
Så snälla, var inte så aggressiv!
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Tänka holistiskt verkar i det här fallet vara att tänka utan någon som helst bakomliggande fakta el kunskap!
Hur skall man kunna se ett samband mellan knä o njurar om man inte ens kan konstatera "njursvagheten"???? Vad är egentligen din så kallade njursvaghet???
PL

Detta får stå för dig.
Inom akupunkturen används många olika diagnosmetoder som tillsammans ger en bra bild på sjukdomar och obalanser.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Jag frågar igen om man utgår från njurarnas funktion vad är då din "njursvaghet"????
Jag skulle inte vilja säga att du trampade på en öm tå, däremot brukar vi reagera kraftigt på rent kvacksalveri o mer än så har du inte presenterat.
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Nej, jag förstår inte att man tillämpar någon form av astrologitänkande om man har ett sjukt djur. Jag ska inte säga att det inte kan finnas någon sanning i det du säger, men om man har en njursjukdom (pratar alltså om TS häst) så tycker jag i första hand att man ska ställa en korrekt diagnos. Att kolla njurarnas funktion är enkelt med hjälp av ett blodprov.

Jahapp, då var det igång.
Detta handlar inte om att tillämpa någonting! Vem säger att TS inte ska åka till vet för att få en diagnos?
Sen var det itne astrologitänkade heller, jag visste bara inte vad det hette....
Jag nämnde detta enbart som en intressant aspekt och faktiskt för att det visat sig stämma på en hel del hästar.
Jag har oxå följt TS trådar om hur hon tror att hästen ev HAR problem med bakknäna! Och därför tyckte jag det lät mkt intressant att hon även misstänker någon form av nedsatt funktion av njurarna.

Du behöver inte tolka detta som att jag säger; HErrrejösses, nu har din häst definitivt fel på knäna oxå!:cool:

Detta är ett samband, som visst - kan betraktas på hokuspokus av vissa, men har man sett dessa exempel själv så tror man nog att det ligger lite däri. Och det betyder INTE att man inte tillämpar TRADITIONELL vetrinärvård.

Så snällla, sluta kapa folk vid fotknölarna så fort att man råkar spotta ur sig något som inte betraktas som traditionellt.....:mad:

Till TS, jag tror att det som sägs iaf kanske är av något intresse för dig :) , du verkar ju faktiskt vilja det bästa för din häst, och verkar öppen för lösningar som inte tillhör skolbokens ABC.

Det ska bli roligt att höra om en vetrinär NÅN gång kommer föreslå örter av något slag tex.....

Tack oxå Oki för ditt inlägg och din mer specifika förklaring! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vi föreslår de preparat som är kunskapsbaserade, vi varken vill el får förskriva ngt baserat på lösa rykten. Vi har passerat paddblodsstadiet!
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vi föreslår de preparat som är kunskapsbaserade, vi varken vill el får förskriva ngt baserat på lösa rykten. Vi har passerat paddblodsstadiet!
PL

Okej jag förstår.
Så vi som testat div örtpreparat med mkt gott reslutat - är vi bara en bunt dumma idioter då? För i såfall kommer jag nog aldrig inse vilket årtusende vi lever i.....
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Om du anser att det är ok att testa ett preparat där du egentligen inte kan få någon relevant informatin om så står det dig fritt så länge hästen inte tar skada(gränsen till djurplågeri är hårfin!). Det står däremot inte mig fritt att rekomendera vad som helst, detta av hänsyn till djuret men även djurägaren.
PL
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 787
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 395
Kropp & Själ Jag har blivit inlagd och jag har några frågor som någon här kanske kan svara på. Ja, jag vet att jag borde fråga personalen men just nu...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 809
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp