Frågor om pälsfällning på islandshäst

Silvery

Trådstartare
Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med reflektioner och erfarenhet :):bow:



Har en islandshäst som är mitt i pälsfällning hon har väldig klåda både på kroppen och i man/svans. Inte så att hon står och ska klia hela tiden men hon blir alldeles till sig när jag skrapar och borstar. Hon fäller också lite man, är detta normalt? - jag blir så bekymrad.. lång och tjock man och svans har hon än så länge... :nailbiting:

Hon är lite muskelfattig så har ökat hömängden (7 kg fördelat på 4 måltider) och tillskottsfodrar med betfiber och foderjäst (får också mineraler, salt, linfrökaka och B-vitamin) - uträknad foderstat (ska öka mer på grovfodret nu då jag tyckte mig se henne nappa i sin egen avföring = kan vara ett tecken på proteinbrist/ ökat tuggbehov? Hon är jättefin i magen - inte ens tendens till lös eller ngt annat.

Har köpt schampo så en tvätt står på schemat imorgon samt No Rub från Leovet som jag har använt i svansen - som har hjälpt mkt i mot klådan i svansen. Annars så är hon rakad halvhals, mellan frambenen och vid sadelgjordsläget.

Ingen mask, inga pälsätare eller liknande, inga regnskållor, glansig och fin i pälsen, pigg och vaken vid ridning och lika härlig som vanligt i humöret, så kan ni hjälpa mig med inputs eller bara stilla min oro? Kan det bero på värmen? Vi har haft strålande solsken med upp mot 8+ på dagarna, hon står på box på natten.

(Svansen växer väldigt på längden, har klippt den ca 7cm på 4 månader då den släpade i backen)
 
Bland de hästar jag mött är det VÄLDIGT vanligt att de gillar att bli kliade. De kliar ofta tillbaka i luften. Att de fäller lite man är normalt.
Fortsätt klippa svansen så hon inte trampar sig.

Så jag tror du lugnt kan fortsätta kämpa med att borsta bort päls, och sluta oroa dig :)
 
Nu har jag ingen isis, men många hästar tycker det är väldigt skönt att bli kliade under pälsfällning. Kan tänka mig isisar som har så mycket man uppskattar det lite extra ;). Min visar tydligt vid pälsfällning att hon gillar när jag kliar henne, medans hon i vanliga fall knappt rör en min! tänk dig när du själv klippt en häst, all lös päls som fastnat på dig och som kan klia nå otroligt!
 
Tack för lugnande svar, blev kanske lite överväldigad av hela pälssituationen :D Är ju som sagt första islandshästen och mängden päls är inte i närheten av vad jag är van vid från mina tidigare hästar.

Förstår att det kliar på henne, är ju inte lite päls som skal av, blev väl mest rädd för att all den fina manen och svansen skulle "försvinna" , äkta hönsmamma..
Men då kan vi bara konstatera att hon är helt normal och att man lär så länge man lever ;):love::love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp