Frågor om Pelham!

S

saralee

Kan man ha vilken nosgrimma som helst till Pelham? Eller är det som med kandar att man bara bör ha engelsk? Förresten, när jag ändå frågar..alla andra relativt vanliga bett..hur är det med nosgrimma till dem?

Pelham - rakt eller delat? Fördelar/nackdelar/skillnad?
delta/2 tyglar? Fördelar/nackdelar/skillnad?

tackar för hjälpen! :bow:
 
Eftersom pelham har en kindkedja är det ju lämpligt att ha en engelsk nosgrimma. Det blir ju också lite trångt annars ;)
Jag har aldrig träffat eller sett någon som ridit med pelham och annan nosgrimma än engelsk!
 
Rakt pelham ligger absolut bäst i munnen på hästen, och eftersom det är ett ganska skarpt bett med kinnkedja, så är det bäst att använda en engelsk nosgrimma, inte för hårt åtdragen.

Använd två tyglar, annars sitter du ju och tar i stången hela tiden, fast det kanske inte behövs...
 
rakt tycker jag, vid tvådelat blir det lätt betselskador. ja hoppar på pelham (eller har hoppat) och då har ja haft delta. rakt pelham. har pullarnosgrimma. man får bara se till att det inte ligger och klämmer på varandra..
 
Haft rakt gummipelham med delta till pullarnosgrimma. Inget annat fungerade på den hästen i hoppningen (och ja, han var väldigt välriden i dressyren).
 
Okej...Men det GÅR alltså att rida med aachen eller pullargrimma?
 
ja det går, har sett ett antal människor rida med pullar o pelham, fast själv tycker jag det är enklast att kombinera med en engelsk nosgrimma
 
Jag använder en rak pelhamstång och pullargrimma till min ponny när jag rider ut. Visst kan man använda engelsk nosgrimma, men jag blev rekommenderad av en hästtandläkare att använda antingen pullargrimma eller remontnosgrimma. Jag rider oftast med delta, ibland använder jag två tyglar. Då kan jag reglera styrkan i bettet mycket bättre, men det är ju mer att hålla reda på då. :)
 
Anledningen till att det alltid är engelsk nosgrimma till kandar är att det inte får plats mer i kindkedjegropen. För har du en aachen/remont/pullar så liger den nedre remmen oxå där.

däeför är den engelsk nosgrimman bäst att använda till pelham. Men det går att använda andra, men kolla så att dom inte skaver.

Ett bett med hävstång måste vara rakt för att hävstångsprincipen ska fungerra korrekt. Annars vrider sig bettet runt hästens underkäke. Ett delat pelham är oxå det bett som ger mest betselkador, därför att det är så idiotiskt utformaat.

Jag skulle föredra att använda 2 tyglar till det bettet, men tävlar du ponny så måste du ha delta.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 916
Senast: valy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp