Bukefalos 28 år!

Frågor om ridskoleverksamheten

cactuspower

Trådstartare
Jag har ett lite frågeformulär som vänder sig till er som är aktiva och har koll (antingen som anställda på ridskolan, är aktiva i föreningen eller är ridande elever alternativt kanske föräldrar eller syskon till ridande elever) . Skulle gärna vilja ha koll på följande frågor.


Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?

Hur många elever är ni i varje grupp?

Hur många hästar har ni?

Vad har ni för raser på era hästar?

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?

Hur ofta har de vilodagar?

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?


(Berätta gärna mer ändå om hur ni har det!)


Tack på förhand :bow:
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
Ca 100-150 ridande/v

Hur många elever är ni i varje grupp?
Alltifrån 2-8 st

Hur många hästar har ni?
14 st

Vad har ni för raser på era hästar?
Korsningar, shettisar, halvblod, varmblod

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
allt från 1m-1,70. 2st A-ponnier, 1 c-ponny, 3 st d-ponnier, 8 st storhästar

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
1-3 ggr/dagen, oftast endast 2 ggr/dag.

Hur ofta har de vilodagar?
Fredagar lediga, möjligtvis någon handikapplektion. På helgerna är hästarna oftast lediga, dock är det träningar på helgerna, men väldigt sällan ridskolehästarna är med, söndagar är det ridlekis 1 tim.

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Är inte riktigt säker, men det finns 1 hoppspecial och dom rider varje vecka, så det blir säkert iaf 1-3 ggr/v.Men inte mer än så iaf.

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?

Inte driekt, men det finns inriktningar på både dressyr och hoppning,

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.

Då dom flesta hästarna är inhyrda privat hästar så är det inget beslut ridskolan kan ta. Men dom hästarna som ägs själv, säljs när ridskolan tycker att dom förtjänar att bli privathästar, det kan avara alltfrån 1-10 år. Det beror helt på.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Dom är färdig utb. minst grundläggande utb iaf.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.

Nä, inte direkt. Utan oftast följs grupperna åt genom åren....

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?
Inget skötar system. Däremot har varje grupp stalljour på helgerna, och då får man rida UT med hästarna om någon vuxen följer med.

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
Nybörjarna har teori varje gång, men dom mer avancerade grupperna har väldigt sällan teori.


Detta är vad jag vet om, iom att jag inte är där 7 ggr/v så kan jag inte 100% svara på hur det är med hoppningen och teorin. Men på ett ungefär iaf... Hoppas det gick bra att jag svarade ändå, och att du fick svar på dina frågor.....:D
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Ska försöka svara så gott jag kan.

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?

Citat från hemsidan: Ridskolan besöks av ca 400 personer varje vecka.

Hur många elever är ni i varje grupp?

6, 8 eller 10.

Hur många hästar har ni?

Tror det är 28 för tillfället, om jag inte räknat fel.

Vad har ni för raser på era hästar?

Halvblod i första hand (svenska, danska, tyska, holländska, okänd stam men av halvblodstyp). En övervuxen connemara.

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?

Alla är över ponnymått, det vanliga är ca 165 cm.

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?

1-3 lektioner.

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?

Hur ofta har de vilodagar?

Det har jag faktiskt inte koll på.

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?

Det har jag inte heller koll på. Vissa hästar går dock inte alls hopplektioner.

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?

Man har 2 dressyrlektioner, en markarbete, en hoppning och så rullar det enligt det hela terminen. För privatryttare finns speciellt inriktade träningar, och på lov hålls kurser som alla kan vara med på.

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?

Ingen gräns, det beror på individen.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?

Nya hästar är grundutbildade, och går i början med de erfarna grupperna. Alla hästar rids dessutom av personal efter behov.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.

Grupperna benämns enligt antal terminer, upp till 6 terminer. Sedan benämns de som avancerade eller fortsättning. Ridlärarna anpassar sig efter nivå och har nog överenskommet vad som ska ingå, men som elev får fråga om man vill känna till "the masterplan".

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?

Ja. En skötare ska gå en kort kurs, och varje häst kan ha två skötare. En skötare är i stallet ett par gånger i veckan, borstar, putsar utrustning och pysslar om hästen lite extra. Skötarna har möten och passar då också på att göra nåt kul tillsammans.

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?

Två gånger per termin, för nybörjare blir första lektionerna dessutom delvis teori. Det kan vara genomgång av sådant som utrustning, då blir det lite mer "praktiskt", eller att man går i genom ridvägar, övningar m.m helt teoretiskt.
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
70 st. per vecka.

Hur många elever är ni i varje grupp?
Olika, men mellan 5-8.

Hur många hästar har ni?
33 stycken, dock är två unghästar, tre 4-åringar, 2 med föl.

Vad har ni för raser på era hästar?
Shettis, russ, welsh (sektion B), welsh mountain, haflinger, new forest, connemara och islandshäst.

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
12 A-ponnyer (shettisar)
13 B-ponnyer
4 C-ponnyer
3 D-ponnyer


Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
Absolut aldrig mer än en gång.

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?
Det är olika, med tanke på att det finns så många hästar går som inte varje dag.

Hur ofta har de vilodagar?
Läs föregående

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Finns ingen särskild exakt gräns antar jag. Men rimligt många.

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?
Nej.

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.
Finns ingen gräns, hästarna trivs utmärkt och jag tror knappast de skulle få det bättre hos en privatryttare.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Köper de flesta, men föder även upp några vartannat år så det är rätt olika.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.
Nej, inte direkt.

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?
Nej, men jag och typ två till brukar komma ut och rida rätt ofta även när man inte har lektion. Mina älsklingar är lite för busiga för vissa ridskoleelever :angel:
Då rider jag ut sälv eller med en kompis ut i skogen.


Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
Nej, inte så ofta. Bara på ridlägerna.
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
ca. 350

Hur många elever är ni i varje grupp?
6 i specialgrupper, 10 i ordinarie grupper, Funkis (handikappridning) efter vad som passar

Hur många hästar har ni?
24

Vad har ni för raser på era hästar?
olika ponnyraser, irländska importer, sv. halvblod mm

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
4 B, 6 C, 6 D, 8 Häst

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
Max 4, men de som går fullt försöker vi hålla på 3

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?
Max 18

Hur ofta har de vilodagar?
1 dag/vecka

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Ingen begränsning i antal, däremot en avvägning av hur tuffa pass dom går

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?
Träningsgrupper i dressyr och hoppning, voltigegrupper i perioder

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.

Målet är att hästarna ska hålla och tycka att det är roligt att vara på ridskolan tills de pensioneras, funkar det inte av någon anledning så avvecklas det.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Eftersom all utbildning är färskvara så utbildar vi alla våra hästar själva. Personalen rider tillsammans för ridskolechefen 2 timmar/vecka (alltså 8 hästar/vecka) och annars vid behov. Vad det gäller grundutbildning så köper vi i första hand in unga hästar (inridna) som försiktigt skolas in i verksamheten.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.

Utbildningsplanen följer Svenska Ridsportförbundets ryttarmärken. Även individuell plan som sätts upp tillsammans med varje elev.


Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?

Skötarsystem där skötarna ska rykta sköthästen, smörja utrustning samt göra rent krubba och vattenkopp 2ggr/vecka.

Vi har även ett utbildningssystem i två nivåer (skötarsystemet är den tredje nivån). Utbildningssystemet syftar till att utveckla sin häst- och ridkunskap. Man har stalltjänst en kväll i veckan, då har man även praktik och går bredvid en ridlärare (följer samma grupp hela terminen och är delaktig i planering etc), har hand om kvällsfodring, hjälper elever tillrätta osv. Man har även ett teori- och ett ridpass/vecka alternativt varannan vecka beroende på vilket steg man befinner sig på. Det är även de som är med i vårat utbildningssystem som får hjälpa till att sätta igång konvalescenter, motionsrida hästar i skogen vid behov etc.

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
Alla grupper förutom specialgrupperna i dressyr och hoppning har lika delar teori och ridning varje pass (30min/30min el 45min/45min beroende på ålder). Även planen för teorin följer ryttarmärkena.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

KL

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
ca 250

Hur många elever är ni i varje grupp?
10-12

Hur många hästar har ni?
25 st just nu

Vad har ni för raser på era hästar?
Halvblod från sverige, holland och tyskland. New Forestponnys, Connemara, Oldenburgare,1 shettis, Korsningsponnyer mm

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
Med shettisen 7 st, varav 2 c-ponnyer och 4 d-ponnyer, hästar i alla storlekar, från 150-175 cm

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
Hästarna: 2-3, Ponnyerna: 3 (allra värsta fall 4)

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?
6 dagar, varannan vecka går ponyerna ridlekis på dag 7 (skritt i 1 timme)

Hur ofta har de vilodagar?
ca 1 gång i veckan

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Inget speciellt maxantal

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?
Dressyrgrupper 2 st, en kombigrupp

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.
Våra hästar går så länge som håller och trivs, har hittils inte haft en häst som inte trivits under mina år på ridskolan (12 år)

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Köper in 5-6 åringar som vi fortsätter att utbilda

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.
Ja, från RMT (nybörjare) till träningsgrupper. mellangrupperna heter j1, s1 osv.

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?
Ja, dom ska sköta om hästen minst 2 ggr i veckan, borsta, mocka, vattenkopp och krubba, skura boxen och smörja

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
Barngrupperna har teori en halvtimme efter varje ridlektion, sen har alla grupper teori en gång per termin då ridningen ersätts med teorilektioner med olika teman
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
50-60 st på ett ungefär

Hur många elever är ni i varje grupp? Max 7 i varje grupp, det normala ligger på 6 st.

Hur många hästar har ni?
10 hästar som går i ridskolan + en unghäst som håller på att utbildas (av stallägaren själv, går inte lektioner)

Vad har ni för raser på era hästar?
Alla möjliga.

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
A-ponny- 1 st
B ponny- 1 st
C-ponny- 4 st
D -ponny- 4 st + 1 unghäst
Inga stora hästar alls.

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
Mellan 1-3 stycken, vanliga är 2+ en knattetur (rida ut i skogen i 20 min)

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?
Mellan 5-6 dagar i veckan

Hur ofta har de vilodagar?
Minst en dag, vissa har fler.

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Inget satt antal. Det beror på hur vädret ser ut, då vi inte har ridhus.

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?
Nej, alla grupper är rätt likriktade, medelåldern på eleverna är 11 år.

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.

Tills hästen själv "säger ifrån". Har hästar som gått i 10 år och fortfarande trivs.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Lite olika, alltifrån en avdankad SMponny i dressyr till hästar som inte var hanterade och livrädda för människan har köpts in. Gemensamma för alla hästarna är att de är superstabila och snälla, annars kan de inte vara kvar. Utbildning sköts av stallägaren samt hennes dotter och ev någon gammal ridskoleelev.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.

Nej, men vi har funderat på det. (nivåuppdelning). Det klart att man i största möjliga mån rider i den grupp som passar en själv ridmässigt men de heter inget spec. Ingen långsiktig planering som är uttalad. Vi har lite mottot att man ska få prova på olika saker även om man kanske inte har möjlighet att utföra dessa korrekt. De äldre grupperna får möjlighet att prova på öppna och sluta även om de kanske inte kan hålla hästen i stabil form (vilket var omöjligt på min gamla ridskola). Likaså att knatteryttarna får en gång per termin galoppera (med ledare förstås).

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?
Ett litet. Man ska då se till att sakerna blir smörjda en ggn per vecka, att hästen borstas och ryktas ordentligt. Sedan har vi ett litet medryttarsystem för de äldre och erfarnare ryttarna där de hyr en häst en dag per vecka och rider den efter bästa förmåga (så långt som möjligt i korrekt form etc.)

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
När det är dåligt väder eller vid behov. Alltifrån basal skötsel av häst och saker till hoppteori och dressyrprogramsträning. Vi började i år med att ha en teorivecka vilket var väldigt lyckat förutom att kylan höll på att ta kål på oss. Där ingick alltifrån sitsträning, hästskötarkurs, clinic med stallägarens dotter (som tävlar på SMnivå på ponny), basal omvårdnad och rykttävling.

(Berätta gärna mer ändå om hur ni har det!)

Det bästa med ridskolan är att alla är trevliga och stallet har en bra stämning. Ingen lämnas utanför.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

jag jobbar som stallpersonal på en liten ridskola i västergötland.

det rider 150 elever i veckan och det är max 9 elevr per grupp. på tordagar och på fredagar har vi sk. träningsgrupper. på torsdagar är det en dressyrgrupp och på fredagar en ponny- och en hästgrupp som hoppar varanan - och rider dressyr varannan gång. i dessa grupper får det vara max 6 elever och dom betalar lite mer än övriga grupper. på tordagar har vi också en "äventyrsgrupp" som rider western och testar olika saker som polo och tornerspel.
vi har 22 hästar. det är 10 stora hästar, 2 b-ponnisar, 2 c-ponnisar och 8 d-ponnisar. dom stora hästarna är antingen svenska halvblod eller tyska importer. bland ponnisarna är det en salig blandning av korsningar, connemaror, engelska ridponnys och irlänska- och belgiska importer.
hästarna går max 2 lektioner om dagen vilket blir ca 11 lektioner i veckan. på lördagar är det lektioner till 12 sen är hästarna lediga. hela söndagen är dom också lediga. hästarna hoppar max 4 lektioner i veckan, utom ponnisarna som lätt får kotledsinflamation.
dom flesta hästar vi köper behöver en liten inskolningsperiod då vi i personalen "rider till" och utbildar vidare. brukar oftast vara ca 2-3 månader.
vi är väldigt noga med att se till att eleverna i grupperna är så gämna nivåmessigt som möjligt. vi har inget skötarsystem. nybörjarna rider ca 40 minuter och har sedan 40 minuter teori. annars har vi bara ett teoritillfälle per termin. på hösten har hästarna ledigt en vecka och då har vi något som kallas för teorivecka. teoriveckan är ganska roligt för då är det visning i ridhusen varje kväll; islandshästar, körning, western osv.
 
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola? Har ingen aning men ca 150-200 st

Hur många elever är ni i varje grupp? Offtast 7

Hur många hästar har ni? mellan 20-30

Vad har ni för raser på era hästar? Alla möjliga

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
A-Ponnys = 2 st
B-Ponnys = 7 st
C-Ponnys = 1 st
D-Ponnys = 5 st
Små hästar = 5 st
Stora hästar (165+) = 4 st
Även några privata som går ibland


Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
Offtast bara 1 men kan hända att dom går 1 nybörjar lekton och 1 litte mer krävande

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner? Max 5

Hur ofta har de vilodagar? Minst 1 dag/vecka

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka? Alla hästar brukar hoppa max 2 gånger i veckan ibland färre..

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp? nej alla kan rida där vi e

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst. Där finns hästar som har varit där i 12 år och även nya. Så länge dom trivs å mår bra brukar dom få stanna. Har försökt sälja många av ridskole hästarna men dom har vantrivts så köpen har gått tillbaka och hästarna har fått gå in i verksamheten igen å är hel nöjda.

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna? Både utbildar, föder upp och köper in färdiga

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex. alla från nybörjare till sådana som tävlar MSV rider där.

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då? Alla hästar har skötare som rider dom i skogen minst 1 dag/vecka. Skötarna får ej rida i paddock när dom har hästen. men dom får vara med på klubb tävlingar å hoppa mm med dom. Hästarna går ute i stora gräs hagar och flockar från kl 5 på morgonen till Tidigast 4 på em. dom hästarna som är lediga från lektioner en dag brukar komma in vid 22 tiden. Alla hästar har fri tillgång på grov foder i hagen

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner? Lite olik. när ridläraren tycker det så brukar de va de.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om ridskoleverksamheten

Hur många ridande elever har ni i veckan på eran ridskola?
Ca 350 st

Hur många elever är ni i varje grupp?
10 st eller 4-6 i special och handikappgrupper

Hur många hästar har ni?
42

Vad har ni för raser på era hästar?
shetland, welsh, russ, New Forest, Connemara, Fjord och korsningar

Vad har ni för storlekar på era hästar (hur många av varje ponnykategori resp. stora hästar t.ex.) ?
Kat A 1 st, Kat B 11 st, Kat C 11 st, Kat D 14 st, Ridhäst 5 st

Hur många lektioner om dagen går era hästar lektioner?
1-3 st

Hur många lektioner i veckan går era hästar lektioner?
6-15 st

Hur ofta har de vilodagar?
1 dag/vecka

Hur ofta får de lov att hoppa max antal pass per vecka?
Anpassas efter varje häst

Har ni några särskilda inriktningar på ridskolan, t.ex. har ni några specialinriktningar som riktar sig mot någon särskild målgrupp?
Speciallektioner i hoppning, dressyr och handikappridning

Hur länge går era hästar i lektionsverksamheten max?
Jag tänker mig om det finns en gräns på t.ex. 4 år och sedan tycker man kanske att det är dags för hästen att vandra vidare för att bli en privathäst.
Anpassas efter varje häst

Köper ni in färdigutbildade hästar till ridskolan eller utbildar ni själva? Hur lägger ni upp utbildning för ridskolehästarna?
Sällan färdigutbildade. Utbildar själva. Personalen har huvudansvaret. System med utbildningsplan för vissa hästar och elever.

Har ni någon särskild nivåuppdelning för grupperna på eran ridskola?
Hur ser den ut? Jag tänkte om alla elever följer någon form av långsiktig planering med saker man ska lära sig t.ex.
Ja. Olika nivåer. Olika inriktning.

Har ni något skötarsystem för eleverna på ridskolan? Vad ingår då?
Ja. Två skötare till varje häst. Ingår skötsel och motionsridning som anspassas efter varje häst.

Hur ofta har ni teori på ridskolan? Vad gör man på dessa lektioner?
3-4 ggr/termin. Kan vara ridlära, grunder för ryttarmärken och praktiska uppdrag i stallet.


(Berätta gärna mer ändå om hur ni har det!)


Tack på förhand :bow:[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp