Frågor om Schäfer

En schäfer är inte en hund man "rastar" som aktivering.
Håller verkligen med om detta. Jag hade aldrig haft schäfer innan när jag träffade en kille med schäfer, oj vad jag fick ställa om mitt tänk kring aktivering. Att bara gå ut och gå gav liksom ingenting mer än att han fick nosa och göra sina behov. Skulle han bli nöjd krävdes det någon form av mental aktivering, där han verkligen fick arbeta med huvudet. Och ju mer han lärde sig, desto mer aktivering krävdes förstås. Ett par timmars sök gav i början en hund som sov som en stock resten av dagen - men ett år senare hade han lät kunnat köra ett pass till samma dag ;)
 
Håller verkligen med om detta. Jag hade aldrig haft schäfer innan när jag träffade en kille med schäfer, oj vad jag fick ställa om mitt tänk kring aktivering. Att bara gå ut och gå gav liksom ingenting mer än att han fick nosa och göra sina behov. Skulle han bli nöjd krävdes det någon form av mental aktivering, där han verkligen fick arbeta med huvudet. Och ju mer han lärde sig, desto mer aktivering krävdes förstås. Ett par timmars sök gav i början en hund som sov som en stock resten av dagen - men ett år senare hade han lät kunnat köra ett pass till samma dag ;)

Finns ju en anledning till att 80% av polishundarna är Schäfrar, de älskar att få jobba :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 874
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp