Frågor om Schäfer

JackMsr

Trådstartare
Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill veta hur jag kan göra dess liv bättre. Så mina frågor är: jag tränar ganska mycket så jag skulle gärna vilja ta springturer med schäfern och då undrar jag när man kan börja springa med den och hur långt och hur snabbt jag vet att det kanske kan vara svårt att svara på men vill veta ungefär. Och jag tänkte gå ut med hunden cirka 5 på morgonen inan skolan i cirka 1 timme och sen till skolan kl 8 och sedan kommer jag hem mellan 1 och 4 och då tänkte jag att jag går ut med den eller springer med den om jag nu kan det. Sen så rastar jag den kl 7 efter middag och repeterar. Undrar om detta verkar som en bra plan eller om jag kan ändra någonting. Och ja jag är ett barn 14 år men jag har inga problem att gå upp såpas tidigt gör ändå det på vardagarna och har inga problem att ta långa promenader eller springturer så om nu detta fungerar så rastas den totalt 3 timmar varje dag. Om det blir för långt mellanrum mellan 8 och 4 så kan jag rusha med min cykel hem på lunch rasten och rasta den och ha mat färdig hemma och äta och sen rusha hem. Ville bara veta om det låter som en bra plan tack och Hej.
 
Kul att du är intresserad av schäfer ☺ det är en fantastisk ras som man kan göra de mesta med.

Du har absolut en grundplan men det finns också en hel del luckor. Hur stora luckorna är beror lite på hur mycket information du har utelämnat.
Du skriver inget om hur mycket erfarenhet av hund du har eller hur mycket hjälp du har från omgivningen vilket är väldigt avgörande för svaret.

Är det en vuxen omplacering du har tittat på eller valp?
Om det är en vuxen hund du tittat på så kan du få massor av information från tidigare ägare som kan hjälpa dig att lägga upp en hållbar vardag.
Be förra ägaren berätta hur mycket hunden är van att aktiveras, hur länge den kan vara ensam inne och hur hårt tränad hunden är konditionsmässigt och utgå från de. Med rätt träning kan de motionera nästan dygnet runt.
Enligt lag får hund inte lämnas inne utan möjlighet att rasta sig länge än 6 timmar.

Kollar du däremot på valp så har vi många fler luckor att fylla i.
Det första med schäfer är att aveln just nu är väldigt spretig. Du har utställningsvarianten som generellt kanske inte kräver lika mycket aktivering men som också ofta har mer problem med rädslor och dålig fysik.
Sedan har du bruksvarianten där du kan få nästan hur mycket turbo som helst. Det finns egentligen inga gränser. Generellt brukar jag säga att i schäferns fall brukar Desto mer turbo betyda desto svårare hund. Dom är reaktionssnabba och ligger ofta nära till känslor vilket gör att man som förare behöver mycket erfarenhet och alltid ligga steget före om man vill få ut så mycket som möjligt av sitt hundägande.

Välj uppfödare noga och va ärlig med dina ambitioner och hur mycket erfarenhet du har. Välj en erfaren uppfödare som du kan få mycket hjälp och stöttning av.

Men till själva valp problemet. Har du ingen hjälp hemmifrån måste jag tyvärr skriva att det känns hopplöst att skaffa valp. Valpen behöver dygnetruntpassning och det är omöjligt att säga hur länge den kommer att kunna lämnas ensam ens i vuxen ålder.
Det blir lite lite lättare om du har tillgång till hundgård när hunden blir äldre men de första 6 månaderna skulle jag inte räkna med att kunna lämna hunden oövervakt och första året får man räkna med att det kan vara lite kämpigt med de mesta som handlar om logistik. Har dom ett stort tuggbehov kan de äta både lösa prylar och inredning så fort de får möjlighet.

Min nästa fundering är hur du planerar ur ett längre perspektiv. Du ska snart börja gymnasium, kanske i och med det flytta hemifrån. Vad händer med hunden då?

Vad det gäller motion.
Vi (friskvårdsinstruktörer) rekommenderar ingen belastning på hundar som ej vuxit färdigt, på schäfer är det kring året men innan någon riktig hårdträning rekommenderas också att du röntgat höfter och armbågar på hunden.
Innan dess är det lättare träning som gäller, utan belastning och där hunden själv bestämmer takten. Det första året lägger man istället stort fokus på samarbete och följsamhet. Det är då du lättast lägger alla grunder för din hund och formar den så att säga.

Hoppas du har fått lite svar på dina frågor och hoppas jag inte gjort dig allt för uppgiven.
Det ska vara roligt att ha hund och schäfer, eller hund överhuvudtaget, kan vara svårt beroende på hur mycket hjälp du har hemmifrån oavsett hur mogen man är.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Kul att du är intresserad av schäfer ☺ det är en fantastisk ras som man kan göra de mesta med.

Du har absolut en grundplan men det finns också en hel del luckor. Hur stora luckorna är beror lite på hur mycket information du har utelämnat.
Du skriver inget om hur mycket erfarenhet av hund du har eller hur mycket hjälp du har från omgivningen vilket är väldigt avgörande för svaret.

Är det en vuxen omplacering du har tittat på eller valp?
Om det är en vuxen hund du tittat på så kan du få massor av information från tidigare ägare som kan hjälpa dig att lägga upp en hållbar vardag.
Be förra ägaren berätta hur mycket hunden är van att aktiveras, hur länge den kan vara ensam inne och hur hårt tränad hunden är konditionsmässigt och utgå från de. Med rätt träning kan de motionera nästan dygnet runt.
Enligt lag får hund inte lämnas inne utan möjlighet att rasta sig länge än 6 timmar.

Kollar du däremot på valp så har vi många fler luckor att fylla i.
Det första med schäfer är att aveln just nu är väldigt spretig. Du har utställningsvarianten som generellt kanske inte kräver lika mycket aktivering men som också ofta har mer problem med rädslor och dålig fysik.
Sedan har du bruksvarianten där du kan få nästan hur mycket turbo som helst. Det finns egentligen inga gränser. Generellt brukar jag säga att i schäferns fall brukar Desto mer turbo betyda desto svårare hund. Dom är reaktionssnabba och ligger ofta nära till känslor vilket gör att man som förare behöver mycket erfarenhet och alltid ligga steget före om man vill få ut så mycket som möjligt av sitt hundägande.

Välj uppfödare noga och va ärlig med dina ambitioner och hur mycket erfarenhet du har. Välj en erfaren uppfödare som du kan få mycket hjälp och stöttning av.

Men till själva valp problemet. Har du ingen hjälp hemmifrån måste jag tyvärr skriva att det känns hopplöst att skaffa valp. Valpen behöver dygnetruntpassning och det är omöjligt att säga hur länge den kommer att kunna lämnas ensam ens i vuxen ålder.
Det blir lite lite lättare om du har tillgång till hundgård när hunden blir äldre men de första 6 månaderna skulle jag inte räkna med att kunna lämna hunden oövervakt och första året får man räkna med att det kan vara lite kämpigt med de mesta som handlar om logistik. Har dom ett stort tuggbehov kan de äta både lösa prylar och inredning så fort de får möjlighet.

Min nästa fundering är hur du planerar ur ett längre perspektiv. Du ska snart börja gymnasium, kanske i och med det flytta hemifrån. Vad händer med hunden då?

Vad det gäller motion.
Vi (friskvårdsinstruktörer) rekommenderar ingen belastning på hundar som ej vuxit färdigt, på schäfer är det kring året men innan någon riktig hårdträning rekommenderas också att du röntgat höfter och armbågar på hunden.
Innan dess är det lättare träning som gäller, utan belastning och där hunden själv bestämmer takten. Det första året lägger man istället stort fokus på samarbete och följsamhet. Det är då du lättast lägger alla grunder för din hund och formar den så att säga.

Hoppas du har fått lite svar på dina frågor och hoppas jag inte gjort dig allt för uppgiven.
Det ska vara roligt att ha hund och schäfer, eller hund överhuvudtaget, kan vara svårt beroende på hur mycket hjälp du har hemmifrån oavsett hur mogen man är.
Lycka till.
 
Okej tack så mycket, jag har läst på väldigt mycket om schäfer(all information jag kunde hitta) men har alldrig haft en hund( har 2 katter) men skulle det finnas möjlighet att min mamma skulle kunna ta med den till jobbet. Om ingen är allergisk förstås. Hon jobbar på ett kontor där hon i princip skriver hela tiden. Hon kan dock gå och labbs ibland men då får vi se hur det går. Men hon kan gå på rast när hon vill så hon kan rasta den ganska ofta. Och det var förstås inte det ända jag tänkt göra med hunden. Jag förstår att jag måste träna upp den att inte kissa och bita på saker i hemmet. Men jag har tänkt att antingen skaffa den på detta sommarlovet 1 månad kvar. Eller så skaffat jag den nästa lov 2 månader. Så jag kan vara med den hela tiden så den får bli bekväm med omgivningen. Är det något mera jag borde tänka på? Och tack för all information!
 
Okej tack så mycket, jag har läst på väldigt mycket om schäfer(all information jag kunde hitta) men har alldrig haft en hund( har 2 katter) men skulle det finnas möjlighet att min mamma skulle kunna ta med den till jobbet. Om ingen är allergisk förstås. Hon jobbar på ett kontor där hon i princip skriver hela tiden. Hon kan dock gå och labbs ibland men då får vi se hur det går. Men hon kan gå på rast när hon vill så hon kan rasta den ganska ofta. Och det var förstås inte det ända jag tänkt göra med hunden. Jag förstår att jag måste träna upp den att inte kissa och bita på saker i hemmet. Men jag har tänkt att antingen skaffa den på detta sommarlovet 1 månad kvar. Eller så skaffat jag den nästa lov 2 månader. Så jag kan vara med den hela tiden så den får bli bekväm med omgivningen. Är det något mera jag borde tänka på? Och tack för all information!
Vad vill du göra med hunden? Träna nån hundsport tex?
Att skaffa valp nu blir tight om du inte redan har nån valp på G. Ganska ofta får man stå i kö ett tag innan födseln och sen vänta på att de ska bli leveransklara. Om din mamma får ta med den till jobbet verkar ju vara en grundförutsättning, har hon kollat det? Har nån annan i familjen intresse av hund? Vem betalar? Har du några andra intressen, vänner etc? Förutom ensamtiden så har du ju planerat in tid för hunden, men om andra saker kommer ivägen, särskilt som tonåring?
 
Precis som @Jenka påtalar så är det nog inte tal om någon hund i sommar om du ska ha en renrasig schäfer (och med schäfern sjukdomsbild kan jag endast rekommendera renras så att du själv kan kolla ledstatetstik i flera led tillbaka).
Det första du ska göra är att kolla upp kennlar (du kan tillexempel gå med i olika schäfer hunds grupper på fb och där göra ett inlägg och beskriva vad du är ute efter så kommer folk att tipsa om en uppsjö av kennlar). Sedan börjar jobbet med att kontakta kennlarna och åter förklara vad du är ute efter så de i sin tur kan tala om ifall de har någon planerad parning som kan passa dig. När du kommit så här långt har du säkert också fått ett ungefärligt leverans datum för kullen och det är dags att du gör ordentliga efterforskningar, prata med andra valpköpare från kenneln, kolla upp hundarna som ska paras både på avelsdata och workingdog. På avelsdata tittar du efter ledstatetstik. Att hundarna har ledindex över 100 är ett bra riktmärke men du kan också själv kolla vad de fått för röntgenresultat. Du vill också kolla på hundarna MH spindel. Att de inte har skottrödslor eller kvarvarande rädslor mm. Det kan vara jättespännande att kolla på alla kull syskon och eventuella avkommor.

Är du nöjd med vad du ser. Ställer du dig på kö. Är kullen redan född brukar uppfödaren kunna svara ganska snabbt om du får en valp eller ej (de kan säkert vilja göra någon form av koll och prata med din mamma mm innan de ger besked). Är kullen inte född är det bara att vänta och hoppas att uppfödaren får så pass stor kull att det blir en valp till dig. Med detta sagt så tror jag att du förstår att nästa sommar kan vara bra att sikta in sig på (ev. Jullovet kan ju funka om din mamma sedan kan ha hunden på jobbet)

Jag tänkte också på kostnader.
Har du koll på att det kostar ca 20000 första året + foder (500 i månaden)i bara fasta kostnader?
(12-15000 inköp, försäkring 5000 samt 1000 kr för vaccinering)
Sedan är det bra om du har en buffert för ev oplanerade veterinärbesök (första året är det vanligt att hunden råkar äta i sig nått eller att det strular lite med valptänderns så det är bra att ha räknat med den utgiften)

Jag hade egen schäfer när jag va i din ålder och hade med henne när jag flyttade hemifrån för gymnasiet. Det som är svårt är att man kan inte först lämna hunden ensam hela dagarna och sedan lämna den igen för att jobba extra på kvällen, så jag hade en deal med min mamma (hon hade 3 egna schäfrar) att hon stod för mat och försäkring till hunden. Ville jag ha något extra runt omkring (sele, halsband, leksaker, godis) fick jag lösa det själv men de rullande kostnaderna stod hon för. Det funkade för mig iaf men det betydde ju att jag Aldrig var ute med mina kompisar efter skolan. Både pga att jag inte kunde lämna hunden och att jag faktiskt inte hade pengar till nått annat. Det kändes rätt då men jag kan ångra det lite i vuxen ålder, det känns som jag missade liten del av att vara tonåring då jag vart väldigt isolerad (hade säkert varit annat om jag gått på nån form av djurlinje men jag gick hantverkslinjen så även sådana saker spelar in.)

Jag vill också tipsa om att du redan nu kontaktar din lokala Brukshundklubb, skapar lite kontakter och besöker deras träningar så du får se hundarna jobbar på nära håll. Då kan du säkert få massa tips och idéer ☺️
 
Precis som @Jenka påtalar så är det nog inte tal om någon hund i sommar om du ska ha en renrasig schäfer (och med schäfern sjukdomsbild kan jag endast rekommendera renras så att du själv kan kolla ledstatetstik i flera led tillbaka).
Det första du ska göra är att kolla upp kennlar (du kan tillexempel gå med i olika schäfer hunds grupper på fb och där göra ett inlägg och beskriva vad du är ute efter så kommer folk att tipsa om en uppsjö av kennlar). Sedan börjar jobbet med att kontakta kennlarna och åter förklara vad du är ute efter så de i sin tur kan tala om ifall de har någon planerad parning som kan passa dig. När du kommit så här långt har du säkert också fått ett ungefärligt leverans datum för kullen och det är dags att du gör ordentliga efterforskningar, prata med andra valpköpare från kenneln, kolla upp hundarna som ska paras både på avelsdata och workingdog. På avelsdata tittar du efter ledstatetstik. Att hundarna har ledindex över 100 är ett bra riktmärke men du kan också själv kolla vad de fått för röntgenresultat. Du vill också kolla på hundarna MH spindel. Att de inte har skottrödslor eller kvarvarande rädslor mm. Det kan vara jättespännande att kolla på alla kull syskon och eventuella avkommor.

Är du nöjd med vad du ser. Ställer du dig på kö. Är kullen redan född brukar uppfödaren kunna svara ganska snabbt om du får en valp eller ej (de kan säkert vilja göra någon form av koll och prata med din mamma mm innan de ger besked). Är kullen inte född är det bara att vänta och hoppas att uppfödaren får så pass stor kull att det blir en valp till dig. Med detta sagt så tror jag att du förstår att nästa sommar kan vara bra att sikta in sig på (ev. Jullovet kan ju funka om din mamma sedan kan ha hunden på jobbet)

Jag tänkte också på kostnader.
Har du koll på att det kostar ca 20000 första året + foder (500 i månaden)i bara fasta kostnader?
(12-15000 inköp, försäkring 5000 samt 1000 kr för vaccinering)
Sedan är det bra om du har en buffert för ev oplanerade veterinärbesök (första året är det vanligt att hunden råkar äta i sig nått eller att det strular lite med valptänderns så det är bra att ha räknat med den utgiften)

Jag hade egen schäfer när jag va i din ålder och hade med henne när jag flyttade hemifrån för gymnasiet. Det som är svårt är att man kan inte först lämna hunden ensam hela dagarna och sedan lämna den igen för att jobba extra på kvällen, så jag hade en deal med min mamma (hon hade 3 egna schäfrar) att hon stod för mat och försäkring till hunden. Ville jag ha något extra runt omkring (sele, halsband, leksaker, godis) fick jag lösa det själv men de rullande kostnaderna stod hon för. Det funkade för mig iaf men det betydde ju att jag Aldrig var ute med mina kompisar efter skolan. Både pga att jag inte kunde lämna hunden och att jag faktiskt inte hade pengar till nått annat. Det kändes rätt då men jag kan ångra det lite i vuxen ålder, det känns som jag missade liten del av att vara tonåring då jag vart väldigt isolerad (hade säkert varit annat om jag gått på nån form av djurlinje men jag gick hantverkslinjen så även sådana saker spelar in.)

Jag vill också tipsa om att du redan nu kontaktar din lokala Brukshundklubb, skapar lite kontakter och besöker deras träningar så du får se hundarna jobbar på nära håll. Då kan du säkert få massa tips och idéer ☺️
 
Tack så mycket för alla tipsen! Är alldrig med kompisar efter skolan ändå för jag tränar nästan varje dag, men det är dock bara i 2 timmar, men en till fråga. När är schäfer hundarna ansedda som vuxna har sökt runt på det men fått olika svar hela tiden. Och kan man välja att säljarna behåller dem tills dom är 2 månader ifrån att vara vuxna så dom kan vara själva lite mera än 15 minuter.
 
Tack så mycket för alla tipsen! Är alldrig med kompisar efter skolan ändå för jag tränar nästan varje dag, men det är dock bara i 2 timmar, men en till fråga. När är schäfer hundarna ansedda som vuxna har sökt runt på det men fått olika svar hela tiden. Och kan man välja att säljarna behåller dem tills dom är 2 månader ifrån att vara vuxna så dom kan vara själva lite mera än 15 minuter.

Runt ett år är leder färdigväxta. Då kan du köra fullt ut. Det är främst armbågarna som behöver den tiden.
Men givetvis så är de inte gjorda av porslin innan heller.

Ingen Svensk uppfödare håller kvar en valp i 2 mån om det inte handlar om en export till en ovanligt intressant tävlingsförare/uppfödare.

Voff, fd Schäferuppfödare
 
Tack så mycket för alla tipsen! Är alldrig med kompisar efter skolan ändå för jag tränar nästan varje dag, men det är dock bara i 2 timmar, men en till fråga. När är schäfer hundarna ansedda som vuxna har sökt runt på det men fått olika svar hela tiden. Och kan man välja att säljarna behåller dem tills dom är 2 månader ifrån att vara vuxna så dom kan vara själva lite mera än 15 minuter.
Dom är anses vuxen i kroppen när de är runt 1 och i huvudet när de är runt 2. Men alltså menar du att uppfödaren skulle ha kvar valpen i 2 månader eller menar du att dom ska ha kvar den till den är 10 månader?
Oavsett så känns det som att du kanske skulle börja kolla på vuxna omplaceringar. Skriv till olika kennlar och ha koll på blocket.
Tänk då på att du då ska ta en omplacering som placeras om pga ändrade familjeförhållanden eller liknande och inte pga att dom är för svår för ägaren.
Men jag har funderat lite på dig.
Om jag får vara helt ärlig så känns det som att du skulle behöva en del mer hund kunskap innan du skaffar en hund, speciellt en så krävande ras som schäfer. Du är säker på att schäfer är rätt ras för dig?
Har du kollat nått på liknande raser så som chodsky pes? Dom påminner lite om långhårsschäfer men är mindre och har inte lika mycket av schäfern skärpa.
Vad är det som gör att just schäfer lockar så mycket?

Jag vill absolut inte vara negativ men hundägande ska va roligt och det är det inte om man börjar med en allt för krävande ras. Som instruktör ser man det så ofta, ägarna älskar naturligtvis sina hundar oavsett men dom skulle haft så mycket roligare om dom haft en annan typ av hund och inte behövt gå på kurs med ångest. Dom kommer alltså och går kurs, inte för att det är roligt och lära sig nya saker tillsammans med sin hund utan därför att dom redan fått problem med sin hund och inte kan reda ut det själv.

Jag hoppas jag med detta inte skrämmer bort dig, jag tror att du blir jätte bra hundägare en dag. Att du söker information och rådfrågar säger mig att du är på väg i helt rätt riktning.
Du skriver att du tränar 2 timmar dag, vad tränar du?
 
Och kan man välja att säljarna behåller dem tills dom är 2 månader ifrån att vara vuxna så dom kan vara själva lite mera än 15 minuter.
Jag instämmer med @Voff här, ingen uppfödare kommer vara villig att ha kvar hunden tills den är 10 månader gammal. Kommer du med den förfrågan till uppfödaren så kommer uppfödaren välja bort dig och sälja valpen till någon annan. Den enda gången en uppfödare är villig att hålla kvar en valp efter 8 veckorssträcket är om valpen skall exporteras utomlands eller om det är en mycket speciellt köpare som verkligen är något alldeles extra och som har en mycket bra anledning till att inte hämta valpen direkt vid 8 veckor (eller när uppfödaren nu har som standard att släppa iväg dem, vissa väntar lite längre). Att man vill att hunden ska kunna vara ensam hemma är ingen ursäkt som någon uppfödare kommer godta. Dessutom är det inte säkert att den klarar att vara ensam hemma bara för att den blivit 10 månader. Ensamhetsträning är en process, det är inget som magiskt dimper ned när hunden blivit en viss ålder utan man måste jobba på det. Vissa kan ändå aldrig vara ensamma hemma, oavsett hur mycket man tränar på det.

Lite tuffare bruksraser som jag nog får säga att schäfer tillhör har för det mesta uppfödare som är väldigt petiga med vem de säljer hund till just eftersom de vet vad det är för typ av hundar och vad de kräver av sin ägare/förare. Menar inte att vara elak nu men du har din ålder emot dig rätt så ordentligt. Ingen seriös uppfödare säljer till barn utan uppfödaren kommer vilja att det är din mamma eller annan vuxen vårdnadshavare som är den som genomför köpet och att hon har tillräcklig kunskap att ha hand om den typen av hund, även om det är du som kommer ha den som din egen. Det framgår inte hur mycket hunderfarenhet din mamma har, men för att hon ska bli "godkänd" av en schäferuppfödare så kommer det krävas att hon har både engagemang, rätt inställning och gärna också tidigare erfarenhet av lite tuffare hundar. Vågar nästan påstå att ingen seriös brukshundsuppfödare kommer vilja sälja en valp till er om din mamma inte är lika engagerad och delaktig i hunden och dess träning som du och ger sken av att vara en bra och ansvarstagande förebild vad det gäller hundägandet.
 
Min tik ska förhoppningsvis paras nästa år.
Först i valpkön står en kille som precis fyllt 13. Han har ett brinnande intresse och är med oss på schäferhundklubben flera dagar i veckan och tränar med familjens nuvarande blandras. Om inte hans mamma kan skjutsa honom till klubben ringer han och frågar någon annan i träningsgänget om han kan få åka med dem. Det har även hänt att han kommer cyklande till klubben och det är nästan två mil enkel resa så snacka om att vara engagerad.
Han brukar få låna våra lite mer "färdiga" hundar och prova med och han har en helt fantastik känsla :love:. Han drömmer om IGP och får han en bra hund är jag övertygad om att han kommer lyckas.

Dessutom har han en mamma som är med på tåget. Hon kommer (om det blir av) stå som ägare på hunden och ha fulla ansvaret även om det ska vara sonens hund.
Det gör att det känns helt rätt att lova honom en valp trots att han är så ung men med den info som du skrivit här skulle du tyvärr hamna långt ner på valplistan.
 
Som fd uppfödare av rasen ser jag några viktiga frågor som jag hade krävt svar på innan jag ens funderat på att sälja en valp.

1- Hur kommer du aktivera din hund mentalt?
2- Hur mycket back up och kunskap har du från dina föräldrar i hela hundägandet?
3- Vad i rasen lockar dig och gör att du tycker den passar dig?
4- Vilken hjälp kommer du ta på vägen i träning och uppfostran?

Jag skulle avråda starkt från att köpa en Schäfer från en uppfödare som har som mål att avla fram långhåriga hundar. Utseendeavel i rasen är oftast på bekostnad av hälsa och mentalitet. Det finns en del som nishar sig på att få fram långhåriga kullar eller svarta kullar och helt ärligt så har det inte varit några imponerande kullar. Dessutom lider många av dem av hotspot då rasen älskar att bada.
Långhåriga kan komma i vanliga kullar också men stirra dig inte blind på hårlaget utan välj en kombo som är bra mentalt och på leder.
 
Du har fått jättebra svar tidigare i tråden så flikar inte in mer på det området. Men däremot en tanke om hundras, schäfer är ganska mycket hund med mycket driv :) Av schäfrarna jag tränar med (varav en är uppfödare) hade de inte nöjt sig med bara fysisk motion utan även behöver en hel del hjärnaktivering.

När jag var i din sits för 5 år sedan och skulle skaffa min första hund valde jag att skaffa en hund av ras som mestadels är till sällskap (dansk svensk gårdshund) för att jag ville vara hyfsat säker på att det inte skulle bli för mycket hund för mig att re ut. Jag har lärt mig enormt mycket under de 4 åren jag haft min och utvecklats mycket som hundägare. Men jag är också otroligt glad att jag inte köpte en hund som krävde mer - för jag vet inte om jag då hade kunnat reda ut det genom hundens framförallt tonårstid.

Nu planerar jag att skaffa min andra hund och är redo för betydligt mer hund och känner mig trygg som hundägare och vet lite mer vad jag kan förvänta mig :)

(Med min lille plutt har vi tävlat i 4 olika grenar med bra resultat men också tränat sök och lydnad. Man får jobba lite i motvind men det är otroligt lärorikt!)

Så, jag menar inte att du inte ska skaffa schäfer men du kanske ska överväga att skaffa det som din nästa hund?
 
Av schäfrarna jag tränar med (varav en är uppfödare) hade de inte nöjt sig med bara fysisk motion utan även behöver en hel del hjärnaktivering.

Du har helt rätt!!
Schäfern som ras är en arbetande hund som behöver mycket mentalt stimulans i form av arbete. I över hundra år har den spjutspetsavlats för att arbeta med en förare. Hårt arbete.
Promenader, cykelturer, bada, kasta pinnar, gå lös på en gård eller springa fritt i skogen är vardagshäng för en Schäfer. Inte arbete.

En understimulerad Schäfer kan bli ett helvete. Skällig, naffsig, nervös, bita sönder saker, jaga bilar och cyklister osv.

Sen finns det en del uppfödare som avlar sk Sällskapsschäfrar. Detta är förkastligt. De förstör många generationers avelsarbete och rasens syfte.
Dessa ska man inte stödja!

En Schäfer köper man om man älskar att träna hund i form av lydnad, spår, skydd, sök eller trick. Regelbundet flera timmar i veckan.
 
Du har helt rätt!!
Schäfern som ras är en arbetande hund som behöver mycket mentalt stimulans i form av arbete. I över hundra år har den spjutspetsavlats för att arbeta med en förare. Hårt arbete.
Promenader, cykelturer, bada, kasta pinnar, gå lös på en gård eller springa fritt i skogen är vardagshäng för en Schäfer. Inte arbete.

En understimulerad Schäfer kan bli ett helvete. Skällig, naffsig, nervös, bita sönder saker, jaga bilar och cyklister osv.

Sen finns det en del uppfödare som avlar sk Sällskapsschäfrar. Detta är förkastligt. De förstör många generationers avelsarbete och rasens syfte.
Dessa ska man inte stödja!

En Schäfer köper man om man älskar att träna hund i form av lydnad, spår, skydd, sök eller trick. Regelbundet flera timmar i veckan.

Precis.

Också av den orsaken jag skaffade mindre krävande ras, jag visste inte då vad jag skulle fastna för och om jag skulle fastna (nåja var väl rätt säker på att jag skulle fastna för nått. Tävlingsmänniska...). En understimulerad sällskapshund är lättare att göra nöjd än en understimulerad brukshund helt enkelt.
 
Dom är anses vuxen i kroppen när de är runt 1 och i huvudet när de är runt 2. Men alltså menar du att uppfödaren skulle ha kvar valpen i 2 månader eller menar du att dom ska ha kvar den till den är 10 månader?
Oavsett så känns det som att du kanske skulle börja kolla på vuxna omplaceringar. Skriv till olika kennlar och ha koll på blocket.
Tänk då på att du då ska ta en omplacering som placeras om pga ändrade familjeförhållanden eller liknande och inte pga att dom är för svår för ägaren.
Men jag har funderat lite på dig.
Om jag får vara helt ärlig så känns det som att du skulle behöva en del mer hund kunskap innan du skaffar en hund, speciellt en så krävande ras som schäfer. Du är säker på att schäfer är rätt ras för dig?
Har du kollat nått på liknande raser så som chodsky pes? Dom påminner lite om långhårsschäfer men är mindre och har inte lika mycket av schäfern skärpa.
Vad är det som gör att just schäfer lockar så mycket?

Jag vill absolut inte vara negativ men hundägande ska va roligt och det är det inte om man börjar med en allt för krävande ras. Som instruktör ser man det så ofta, ägarna älskar naturligtvis sina hundar oavsett men dom skulle haft så mycket roligare om dom haft en annan typ av hund och inte behövt gå på kurs med ångest. Dom kommer alltså och går kurs, inte för att det är roligt och lära sig nya saker tillsammans med sin hund utan därför att dom redan fått problem med sin hund och inte kan reda ut det själv.

Jag hoppas jag med detta inte skrämmer bort dig, jag tror att du blir jätte bra hundägare en dag. Att du söker information och rådfrågar säger mig att du är på väg i helt rätt riktning.
Du skriver att du tränar 2 timmar dag, vad tränar du?
 
Jag tänkte först när jag såg att schäfrar var så snabba aktiva och krävde mycket uppmärksamhet. Anledningen till att jag blev mer intresserad av dom då och inte skrämdes iväg var för att jag som sagt tränar 2-3 timmar 6 gånger i veckan crossfit och Boxing och calisthenics men annars när jag inte gör det så gör jag inte så mycket annat. Så då tänkte jag att det var perfekt för mig med en schäfer för dom kräver mycket pli och rastning. Och såklart så älskar jag deras utseende. Men är det så omöjligt som det verkar nu så kanske jag får tänka på en annan ras som liknar schäfer. Men det är schäfer jag brinner för
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 619
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp