Frågor om spår och viltspår

Silver Girl

Trådstartare
Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja spåra med henne. Jag har haft tanken tidigare men fått för mig att spår tar mycket tid och vi tränar redan rally och heelwork, samt aktiverar då och då med lite nosework och lite apportering.

Såg nu att en klubb i grannkommunen har kurs i både spår och viltspår i vår och funderar över om det är värt att gå eller om jag inte kommer hinna hålla det igång efter. Tidsmässigt passar kursen i viltspår bättre, om jag nu ska gå någon alls, då den är på helgen. Spårkursen är kvällstid och kan bli svårt att hinna efter jobbet vissa gånger då det är en bit att köra.

Undrar nu vad den stora skillnaden är mellan dessa. Praktiskt förstår jag att viltspår kräver blod och klöv, men kräver det också markägarens tillstånd?
Hur länge måste de olika typerna av spår ligga?

Och hur mycket tid tar det att lära hunden och hålla kunskaperna igång? Hinner/orkar man med heltidsjobb och annan hundträning?
 
Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja spåra med henne. Jag har haft tanken tidigare men fått för mig att spår tar mycket tid och vi tränar redan rally och heelwork, samt aktiverar då och då med lite nosework och lite apportering.

Såg nu att en klubb i grannkommunen har kurs i både spår och viltspår i vår och funderar över om det är värt att gå eller om jag inte kommer hinna hålla det igång efter. Tidsmässigt passar kursen i viltspår bättre, om jag nu ska gå någon alls, då den är på helgen. Spårkursen är kvällstid och kan bli svårt att hinna efter jobbet vissa gånger då det är en bit att köra.

Undrar nu vad den stora skillnaden är mellan dessa. Praktiskt förstår jag att viltspår kräver blod och klöv, men kräver det också markägarens tillstånd?
Hur länge måste de olika typerna av spår ligga?

Och hur mycket tid tar det att lära hunden och hålla kunskaperna igång? Hinner/orkar man med heltidsjobb och annan hundträning?

Frågan om markägaren tillstånd kan jag inte svara på förutom att jag tänker att en markägare borde ha svårt att ha synpunkter på en person som lägger personspår och sen går spåret med sin hund. Det är ju i princip som en promenad med hund i lina. Skillnad såklart om det är en organiserad träning i grupp.

i övrigt tänker jag följande.

Vanligt spår/personspår
- har kortare liggtid än viltspår. Allt från 45 min - 2 timmar mot viltspår som helst ska ligga flera timmar eller över natten. Det är alltså smidigare för du kan åka nånstans, lägga spåret, gå en ordentlig promenad eller träna lite lydnad och sen gå spåret.
- kräver mindre utrustning; det säger sig själv. Du behöver bara dig själv samt ev. Spårappporter (små pinnar t ex lister från byggvaruhus sågade i 10 cm bitar ) jämfört med att jaga efter klövar och blod och sen hålla på och joxa med det.

Klart du hinner med annan träning också om du vill det. Personspår kan du lägga och gå en vardagskväll om du har skog eller fält nära.

Tror det går ganska lätt för de flesta hundar att lära sig, det är ju ett väldigt naturligt beteende.

Om valet står mellan en kurs i viltspår och personspår så hade jag valt personspåret.
 
Om du bara tänker köra spår som aktivering så kan du absolut gå kursen I viltspår och göra på samma sätt sen när du tränar hemma, fast du skippar klöven och blodet och minskar liggtiden till runt en timme.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 189
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 453
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 916
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp