Bukefalos 28 år!

frågor om sverige/midsommar

Venus_in_Furs

Trådstartare
tjolahopp! är det någon som har lite förslag på bra frågor om Sverige och/eller midsommar som vi kan ha med på vår tipsrunda? Har gjort några men kört fast nu. Gärna lite roliga och "streetsmarta" frågor för nu har vi mycket historia och kultur på frågorna innan.

Tusen tack om nån vill lägga in nåt!:)
 
Sv: frågor om sverige/midsommar

Vet inte varför, men det där fick mig att tänka på när en av min fd skolas svensklärare sade att midsommarstången var en penis som var nedstucken i moder jord :angel: :rofl:
 
Sv: frågor om sverige/midsommar

Nåt om varför det kallas för majstång? Iaf här i uppland/Västmanland så säger man det, och det är för att man majar stången när den kläs. Och spela på ordet midsommar och fråga vem som har skrivit A midsummer nights dream, eller vem huvudkaraktären i pjäsen är? (svar Shakespeare & Puck)
 
Sv: frågor om sverige/midsommar

Vilken är Sveriges inofficiella nationalsång?
Folk kommer typ svara "helan går". Men det är faktiskt "Du gamla, du fria", den har aldrig officiellt blivit vald som Sveriges nationalsång utan "är" det av tradition.

Eller i vilken nationalsång nämns Sverige? Finns bara en och det är Polens :)
 
Sv: frågor om sverige/midsommar

Hur gör man när man "majar" en midsommarstång? :o jag försökte googla men det enda jag kan komma på som skulle kunna passa in i sammanhanget är att man "najar" den. Jag har aldrig klätt en midsommarstång så ärligt talat har jag inte en aning :D
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 224
Senast: LiviaFilippa
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 308
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 202
Senast: Keb71
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp