Frågor om täcken

Har aldrig provat Trinity men på jobbet har vi köpt in ett antal fairfield. De läcker lätt in och håller max en säsong för oss.

Inga av mina hästar har blivit blöta igenom horsewaretäcken och de har legat bra på både nättare fullblodskorsningar och grövre kallblod för mig, vilket ju inte "borde" funka egentligen. Shires gör också bra täcken i mina ögon 😊
 
Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :)

1. Vilket märke på täcken skulle ni rekommendera?
2. Är täckena från Trinity (Hööks) bra? Jag tycker det verkar smart med halvhals plus att dom inte riktigt är det allra dyraste på marknaden men vad tycker ni?
3. Hur många täcken tycker ni att man behöver? Det är en häst som klipps på vintern och fryser inte ovanligt mycket, bor i Norrland. Det jag har tänkt mig är flugtäcke, ofodrat regntäcke, svettäcke, 100 g utetäcke, 300 g utetäcke och även en liner 100 g för att inte behöva köpa lika många täcken. Låter det som en bra idé?

Själv är jag inte så insatt i det här med täcken då jag bara haft medryttarhästar med tjock päls som inte tränades så hårt och klipptes därför aldrig.

Jag tycker kvalité går före kvantitet. Skulle därför rekommendera Horseware och Premier Equine. Det som är smart enligt mig med dessa är att du kan köpa ett regntäcke (skaltäcke) och sen köpa olika tjocklekar på liners till. Linern kan lätt hållas fräsch genom att tvättas tex i egen maskin. Jag hade börjat med att köpa ett regntäcke med en liner till och sen köpt efterhand som du behöver. Flugtäcke tex är säsongen typ över för nu ändå, speciellt i Norrland väl? :) Klipp bara hästen om du planerar att träna och hålla igång den under vintern, låt annars den ha kvar sin päls :)
 
Jag har ingen koll på vad för tjocklekar du behöver då jag bara har koll på skåne väder, men jag har 2st ofodrade regntäcken, ett vintertäcke och 3st innetäcken med varienande tjocklek för att kunna kombinera och variera :).
Har hästen på lösdrift så har innetäckena under utetäcket och vill kunna byta täcke ofta så det inte blir skav när hon har det 24/7.
Ofodrade täcken är lättare att tvätta och billigare i inköp än fodrade kvalitets täcken, så är smidigt att bara köpa nytt ofodrat istället ett helt 400g täcke när hästen trasat sönder det gamla ;).
Sen kan man tvätta innetäcken på högre temp och få renare än utetäcken :), så man kan ha samma gamla lortiga regntäcke hela hösten och bara tvätta innetäcket så det är rent närmst hästen :).

hade aldrig ens övervägt att ha en häst på lösdrift gåendes 24/7 med dubbla täcken. Sitter sämre (som du skriver - skavrisk blir STOR) och begränsar hästens rörlighet mycket mer än ett enkelt täcke.

TS: jag rekommenderar Horseware. Hög kvalitet och passform, väldigt prisvärda.
 
Det beror ju på hur man gör med täckesbyten. Där jag står så har de innetäcke på natten och sen byter utsläpparen till utetäcke. Har jag liners så får ju jag på kvällen innan se till att rätt liner sitter på. Så svårt är det ju inte.
Precis som att jag hänger fram rätt täcke annars beroende på hur vädret ska bli.
Problemet är att man kanske inte alltid är i stallet på kvällen, tex på helgen så är det ju vanligt att man är där på dagtid och är det då 0 gradigt så kan jag inte byta till en liner för -20. Dessutom är det ofta som den temperatur som utlovas i diverse väderappar inte stämmer. Här uppe i norr är det ofta kallare än utlovat och det vet man ju i te förrän på morgonen. Då är det enklare att det hänger ett par olika täcken på boxen som den dom släpper ut på morgonen kan välja på i stället för att den ska börja byta liners på täckena. Eller så finns ju risk att täcket är blött på kvällen och behöver torka innan det går att använda igen. Då behöver man två skaltäcken för att kunna sätta i rätt liner till morgonen efter och då tycker jag det är enklare att helt enkelt ha två olika tjocklekar på utetäcken och komplettera med stalltäcke under om det behövs.
Men har man inte bråttom på morgonen och kan vara i stallet mycket själv så är det ju såklart en bra lösning då det blir billigare att köpa liners än utetäcken. Men för mig funkar det inte.
 
Blir lite upprepning av vad många andra nämnt men jag använder aldrig ofodrade täcken längre och köper hellre kvalitet där passform är viktig och att täcket andas!
Har minst två 100g för att de används mest och då är även risken för nedbörd som blir blöt stor. Då vill man byta täcke en gång varje dygn även om de inte läcker.
Sen brukar jag ha ett tjockare 250g och det används inte lika ofta och vid minusgrader så det täcket brukar inte bli blött :)

Svårt att veta vad en häst behöver då det skiljer mycket. Individ, hage och hur den fodras.

Men att hitta ett HW som sitter som ett smäck är det bästa jag gjort för både mig och hästen!
 
Blir lite upprepning av vad många andra nämnt men jag använder aldrig ofodrade täcken längre och köper hellre kvalitet där passform är viktig och att täcket andas!
Har minst två 100g för att de används mest och då är även risken för nedbörd som blir blöt stor. Då vill man byta täcke en gång varje dygn även om de inte läcker.
Sen brukar jag ha ett tjockare 250g och det används inte lika ofta och vid minusgrader så det täcket brukar inte bli blött :)

Svårt att veta vad en häst behöver då det skiljer mycket. Individ, hage och hur den fodras.

Men att hitta ett HW som sitter som ett smäck är det bästa jag gjort för både mig och hästen!

Men varför vill man inte ha ett lättvikt ofodrat regntäcke som bas i täckesgarderoben? Lägger du fodrat täcke på hästen en dag på hösten när det är 12 + grader ute och regnar ihållande ?
 
Men varför vill man inte ha ett lättvikt ofodrat regntäcke som bas i täckesgarderoben? Lägger du fodrat täcke på hästen en dag på hösten när det är 12 + grader ute och regnar ihållande ?

Jag tycker att jag förstör pälsens funktion genom att lägga på ett täcke. Både att värma och skydda mot väta så när jag tycker det är för kallt för att den inte ska kunna hantera nederbörd får den ett fodrat regntäcke.

Vid 12+ och regn förlitar jag mig på pälsen och har inget täcke.
 
Till stallet och hagen har mitt halblod (18 år) följande:
- regntäcke ofodrat - Horze
- regntäcke ofodrat (fast hals) - Fairfield
- regntäcke 100 g (fast hals) - Nisch
- vintertäcke 200 g (fast hals) - Nisch
- stalltäcke 220 g - Hansbo
- stalltäcke 300 g - Horsepower

Med dessa kan jag kombinera ihop alla möjliga varianter, vanligast vintertid är 220 g stalltäcke inne + 100 g regntäcke ovanpå när han går ut... I ut-/insläpp ingår ett täcke av eller på.

Tilll transportresor har jag ett fleecetäcke och ett ylletäcke. Han åker naken sommartid, och när det är riktigt kallt på vintern kan han få ha fleece innerst och ylle utanpå.

När det gäller ridning har han ett ländtäcke i fleece, ett ofodrat reflexridtäcke, ett Bot-ridtäcke och en fleecefilt.
 
Jag tycker att jag förstör pälsens funktion genom att lägga på ett täcke. Både att värma och skydda mot väta så när jag tycker det är för kallt för att den inte ska kunna hantera nederbörd får den ett fodrat regntäcke.

Vid 12+ och regn förlitar jag mig på pälsen och har inget täcke.

Ok då förstår jag 👍
 
Jag tycker att jag förstör pälsens funktion genom att lägga på ett täcke. Både att värma och skydda mot väta så när jag tycker det är för kallt för att den inte ska kunna hantera nederbörd får den ett fodrat regntäcke.

Vid 12+ och regn förlitar jag mig på pälsen och har inget täcke.
Så kunde jag köra fram till för ungefär 5 år sedan, då min häst började bli mer köldkänslig.
 
Så kunde jag köra fram till för ungefär 5 år sedan, då min häst började bli mer köldkänslig.

Många klipper ju även hästarna och om det då är 12 + grader (dvs ganska varmt) men ihållande regn en dag i september/oktober så behöver man inte sällan ett regnskydd . Jag hade då utifrån mina hästar, de jag haft och den jag har, aldrig lagt på ett fodrat täcke då det blivit lite för varmt för samtliga dessa.

Jag ser det som en självklar del av täckesgarderoben att ha ett ofodrat lättviktsutetäcke.
 
Många klipper ju även hästarna och om det då är 12 + grader (dvs ganska varmt) men ihållande regn en dag i september/oktober så behöver man inte sällan ett regnskydd . Jag hade då utifrån mina hästar, de jag haft och den jag har, aldrig lagt på ett fodrat täcke då det blivit lite för varmt för samtliga dessa.

Jag ser det som en självklar del av täckesgarderoben att ha ett ofodrat lättviktsutetäcke.
Min hästs vinterpäls är tjockare än sommarpälsen, men lika kort. Gissar att han skulle få längre päls om jag inte täckade, men då skulle han å andra sidan svettas som en gris av minsta lilla ansträgning. Det är inte så enkelt detta med täcken, alla individer är olika och dessutom ändras de också över tid.
 
Min hästs vinterpäls är tjockare än sommarpälsen, men lika kort. Gissar att han skulle få längre päls om jag inte täckade, men då skulle han å andra sidan svettas som en gris av minsta lilla ansträgning. Det är inte så enkelt detta med täcken, alla individer är olika och dessutom ändras de också över tid.

Absolut. Och sen får man lägga till att hästarnas ägare dessutom tror, tycker, bedömer och agerar olika 👍😄
 
Hästar är individer men jag tvivlar att någon häst behöver stalltäcke om det inte är kallare än att vattnet fryser inne på vinter medan de står inne, oavsett om de är klippta eller inte. Tvärt om kan det nog vara skönt att slippa täcke hela tiden.

Mina hästar har i princip två typer av täcken, ett tunnare utetäcke som de får gå med när det är blött, blötsnö och ner mot -10, sen har de tjockare vintertäcken som de har när det är kallare. Det har inte spelat någon roll om det är fullblod eller varmblod, ingen fryser och då har de gått på lösdrift när det är -25 utan problem. När jag haft uppstallat har de aldrig stalltäcke.

Vänta med att köpa tills du ser som behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 555
Senast: Emine
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 484
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har några väl använda regntäcken jag köpte på hööks för ett antal år sedan. Minns inte om det kan vara sex år sedan kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 846
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp