Frågor om täcken

kotten0.0

Trådstartare
Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :)

1. Vilket märke på täcken skulle ni rekommendera?
2. Är täckena från Trinity (Hööks) bra? Jag tycker det verkar smart med halvhals plus att dom inte riktigt är det allra dyraste på marknaden men vad tycker ni?
3. Hur många täcken tycker ni att man behöver? Det är en häst som klipps på vintern och fryser inte ovanligt mycket, bor i Norrland. Det jag har tänkt mig är flugtäcke, ofodrat regntäcke, svettäcke, 100 g utetäcke, 300 g utetäcke och även en liner 100 g för att inte behöva köpa lika många täcken. Låter det som en bra idé?

Själv är jag inte så insatt i det här med täcken då jag bara haft medryttarhästar med tjock päls som inte tränades så hårt och klipptes därför aldrig.
 
Vilka täcken man gillar är nog lite smaksak och sen beroende på hur hästen ser ut, handlar ju mkt om passform. Men jag tycker inte det är värt att köpa billigare täcken som tex från Hööks då jag ofta tycker att de har sämre passform och håller tätt sämre. Betalar hellre lite mer.
Tycker Horseware Amigo Bravo är en bra kompromiss. Jag håller lite utkik och försöker köpa när det är rea så att man kommer ner i pris lite. Shires och Bucas är också bra.
Går även att fynda begagnade kvalitetstäcken! Hellre det än att köpa nytt budget med tveksam kvalitet.

Kan vara bra att ha dubbla uppsättningar av vissa täcken, framförallt de som används i perioder när det regnar väldigt mycket. Kan vara skönt att kunna hänga upp ett jätteblött täcke och hänga fram ett torrt istället.
 
Märke får man nästan prova sig fram till vad som passar hästen bäst tyvärr... kolla vad förra ägaren har för täcken.
Min ena häst som jag köpte i januari har 2 fleccetäcken, 2 regntäcken, 1 100gram utetäcke och 1 200gram utetäcke och det har funkat bra hittills.
Man får prova sig fram och se hur hästen mår. Kan behöva mer täcken eller mindre. Dumt att köpa på mer än vad man behöver :)
 
Jag har aldrig lyckats få Hööks täcken att sitta bra på mina hästar. Då ha jag ändå provat dem på fem helt olika typer av hästar. De åker snett och öppningen viker in sig framme i bogen så det kommer in väta samt skaver. Men vet ju de som alltid köper täcken från hööks så uppenbarligen passar dom vissa hästar, eller så är det jag som är för petig med passformen.

Jag gillar Horseware bäst, tycker att även deras billigaste utetäcken är mycket mycket bättre än hööks och liknande budgetvarianter.

Tycker att din plan för vilka täcken som kan tänkas behöva låter som en vettig start. Dock skulle jag köpa två regntäcken för att kunna ta på ett torrt om det regnar mycket. Om hästen är klippt så behövs mest troligt ett stalltäcke också. Jag har ett 200gr i mitt kallstall på den som är klippt, bor i Västerbotten. Är stallet uppvärmt så funkar det antagligen met ett tunnare täcke.
Ska du åka iväg för att träna på vintern så kan det vara bra med två fleecetäcken, gärna ett lite tjockare eller ett ulltäcke. Är hästen svettig och det är kallt räcker inte ett fleecetäcke och fukten kan inte transporteras ut om du lägger på ett stall- eller utetäcke 😊
 
Jag har inte heller haft någon tur med täcken från Hööks, de halkar på hästkroppen och trycker på manke och bog. Vill man ha täcken som inte kostar en förmögenhet är min erfarenhet att Börjes och Horze har bra täcken. Det kan vara klokt när man köper ny häst att kolla om det är en häst som kan hantera täcken eller en sån som har sönder dem, det är surt att investera i dyra täcken som går sönder genast.
 
Håller med @Görel. Speciellt Börjes Himalaya-täcken tycker jag är extremt prisvärda. Annars köper jag nästan bara Horseware och Weatherbeeta men vill jag vara ekonomisk så blir det Börjes.
 
Börjes täcken är bra men jag tycker storlekarna är väldigt knepiga. Beställde ett i stl 155 och det var som ett litet 145. Riktigt litet. Fick ta 165 och det var väl typ normalstort vilket blev lite stort för min häst men det funkar. Nästa gång beställde jag ett 155 och 145. 145 är näst intill för litet för hästen som normalt sett drar 135.
Annars gillar jag Ullareds täcken.
 
Jag har ingen koll på vad för tjocklekar du behöver då jag bara har koll på skåne väder, men jag har 2st ofodrade regntäcken, ett vintertäcke och 3st innetäcken med varienande tjocklek för att kunna kombinera och variera :).
Har hästen på lösdrift så har innetäckena under utetäcket och vill kunna byta täcke ofta så det inte blir skav när hon har det 24/7.
Ofodrade täcken är lättare att tvätta och billigare i inköp än fodrade kvalitets täcken, så är smidigt att bara köpa nytt ofodrat istället ett helt 400g täcke när hästen trasat sönder det gamla ;).
Sen kan man tvätta innetäcken på högre temp och få renare än utetäcken :), så man kan ha samma gamla lortiga regntäcke hela hösten och bara tvätta innetäcket så det är rent närmst hästen :).
 
Jag har inget ofodrat regntäcke till min häst och har aldrig haft. Det lägger sig tungt och kallt på hästen, medan ett 50g som jag har skapat en luftspalt mellan täcke och häst. Så jag har alltid fodrat täcke.
Har ett 100g och ett 300g också. Jag har även ett ylletäcke, men använder det sällan.

Har ett rätt så grovt kallblod, men han passar i horseware, shire och sverigetäcket.
 
Istället för att köpa en massa olika tjocklekar är det mycket smartare med liners eller stalltäcke under ett tunnare täcke. Det gör täcket mer användbart (året runt) och är så mycket lättare att torka vid blött väder och att tvätta. Bättre för både plånboken och miljön dessutom.
 
@kotten0.0 Ang liners som fästes i ett skaltäcke så tycker jag det är en bra tanke och det kan fungera bra om man har eget stall och sköter alla täckesbyten själv. Men står man i ett kollektivstall så blir det nog inte så poppulärt bland de övriga som ska ta av och på täckena om de ska hålla på att byta liners på täcket titt som tätt. Här uppe i norra Norrland kan det vara nollgradigt på kvällen för att sedan nästa morgon vara -20 och sedan -5 nästa dag så det kan bli många byten.
Jag har eget stall och sköter täckesbytena själv men jag använder nästan aldrig mina liners då jag tycker det är för bökigt att hålla på att byta kl 5 på morgonen. Enklare att ha olika täcken eller att ha stalltäcken i olika tjocklekar att lägga under.
Jag har för det mesta ett 200 grams vintertäcke på min klippta häst. Blir det ner mot -20 eller kallare får han ha ett 200 grams stalltäcke under samt halstäcke. Är det kring 0 och inte blåser har han ett 100 grams utetäcke.
Så kolla upp hur det funkar med täckesbyten innan du köper liners är mitt tips 😉
 
En till fråga:
Om stallet inte är uppvärmt, är det smart att ha flera stalltäcken/liners (tex 100 g, 200 g, 300 g om hästen behöver det) och sen lägga på ett ofodrat täcke på det när den ska ut? Eller blir det kallare ute eller inne? Vi kommer troligtvis köpa hästen på vintern så då behövs rätt täcken direkt, men just nu står den i ett uppvärmt stall så den behöver inget innetäcke.
 
@kotten0.0 Ang liners som fästes i ett skaltäcke så tycker jag det är en bra tanke och det kan fungera bra om man har eget stall och sköter alla täckesbyten själv. Men står man i ett kollektivstall så blir det nog inte så poppulärt bland de övriga som ska ta av och på täckena om de ska hålla på att byta liners på täcket titt som tätt. Här uppe i norra Norrland kan det vara nollgradigt på kvällen för att sedan nästa morgon vara -20 och sedan -5 nästa dag så det kan bli många byten.
Jag har eget stall och sköter täckesbytena själv men jag använder nästan aldrig mina liners då jag tycker det är för bökigt att hålla på att byta kl 5 på morgonen. Enklare att ha olika täcken eller att ha stalltäcken i olika tjocklekar att lägga under.
Jag har för det mesta ett 200 grams vintertäcke på min klippta häst. Blir det ner mot -20 eller kallare får han ha ett 200 grams stalltäcke under samt halstäcke. Är det kring 0 och inte blåser har han ett 100 grams utetäcke.
Så kolla upp hur det funkar med täckesbyten innan du köper liners är mitt tips 😉
Det beror ju på hur man gör med täckesbyten. Där jag står så har de innetäcke på natten och sen byter utsläpparen till utetäcke. Har jag liners så får ju jag på kvällen innan se till att rätt liner sitter på. Så svårt är det ju inte.
Precis som att jag hänger fram rätt täcke annars beroende på hur vädret ska bli.
 
En till fråga:
Om stallet inte är uppvärmt, är det smart att ha flera stalltäcken/liners (tex 100 g, 200 g, 300 g om hästen behöver det) och sen lägga på ett ofodrat täcke på det när den ska ut? Eller blir det kallare ute eller inne? Vi kommer troligtvis köpa hästen på vintern så då behövs rätt täcken direkt, men just nu står den i ett uppvärmt stall så den behöver inget innetäcke.
Liners (iaf de som horseware har) använder man inte som stalltäcke utan de används bara tillsammans med utetäcket. Då får du antingen ha hela kitet även på natten (om inte täckesbyte ingår) eller ett annat innetäcke.

Det brukar vara varmare inne i stallet än ute även i kallstall, men det kan variera beroende på hur stallet är byggt.

Jag gillar inte att ha dubbla täcken (som stalltäcke + utetäcke), men liners är annorlunda eftersom det sitter ihop med yttertäcket. Stalltäcke plus utetäcke brukar bli sämre passform, åker lätt snett, kan bli blött om det hamnar fel osv.
Så jag föreslår antingen linersystem eller vanliga täcken i olika tjocklek.
 
Liners (iaf de som horseware har) använder man inte som stalltäcke utan de används bara tillsammans med utetäcket. Då får du antingen ha hela kitet även på natten (om inte täckesbyte ingår) eller ett annat innetäcke.

Det brukar vara varmare inne i stallet än ute även i kallstall, men det kan variera beroende på hur stallet är byggt.

Jag gillar inte att ha dubbla täcken (som stalltäcke + utetäcke), men liners är annorlunda eftersom det sitter ihop med yttertäcket. Stalltäcke plus utetäcke brukar bli sämre passform, åker lätt snett, kan bli blött om det hamnar fel osv.
Så jag föreslår antingen linersystem eller vanliga täcken i olika tjocklek.
Varför funkar inte liners som innetäcke?
 
Varför funkar inte liners som innetäcke?
De har inga bukgjordar utan man fäster dem i yttertäcket på flera ställen. De är inte gjorda för att användas utan ett yttertäcke.

Det är det som är poängen med liners. De sitter ihop bra med yttertäcket, mkt bättre än när man lägger dubbla täcken.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 668
Senast: Emine
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 566
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har några väl använda regntäcken jag köpte på hööks för ett antal år sedan. Minns inte om det kan vara sex år sedan kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 871
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp