Frågor om underhåll

Mirtai

Trådstartare
Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :)

Min man har tre barn sedan ett tidigare äktenskap. De är 3, 5 och 7 år. Idag bor de hos oss tors-mån varannan vecka och det utökas sakta men säkert då modern motsätter sig utökning. Det har blivit en natts utökning/halvår. Vår målsättning är att det ska bli varannan vecka.

De äger fortfarande huset gemensamt då mamman är sjukskriven/arbetslös och inte har möjlighet att ta över huset och min man ville ge henne en chans att hitta ett arbete för att kunna bo kvar.

Idag betalar han henne 9 000 kr/månad för sin del av lånen (lånekostnaden är ca 4 000 kr/månad) samt underhåll.

Nu visar det sig att hon går runt och klagar på att min man inte betalar underhåll som han ska. Det visar sig att hon från de 9 000 tar bort lånekostnaden (helt ok!), men även för fasta avgifter så som sophämting, el mm. Det som blir kvar ser hon som underhåll.

Min fråga är helt enkelt vad som normalt ska anses kunna ingå i underhåll? SKa man få en summa för barnen och därutöver bidrag till boende? Eller får man en klumpsumma som man använder som man vill?

Dessutom menar hon att hon ska rätt till ett underhållsbidrag som inkomstutjämning då min man har en mkt högre inkomst än henne. Detta alltså som i USA, att han ska vara skyldig att betala henne en summa varje månad för att hon ska ha råd att leva på samma sätt som innan de separerade. Kan det verkligen stämma? När jag läser på FK fattar jag det som att de anser att det kan vara klokt att fördela kostnader lite ojämt om en har mer pengar än den andra men inte att det är en skyldighet?

Min man har pratat med familjerätten som mest menar att underhållsfrågan ska lösas mellan min man och hans ex men om det inte går? Kan man få hjälp att fastställa vad som ska ingå i underhållet och hur stort det är?
 
Sv: Frågor om underhåll

Kan ingenting om själva frågan egentligen, men vem får barnbidraget just nu? Det måste ju också räknas om hon får hela eftersom de bor där mest, men mindre och mindre tänker jag.

Tänker jag rätt om det är 3 nätter kvar till 50/50? Onsdag, tisdag, måndag natt, eller blir det två? Sakta var ordet om det ska ta ytterligare 1,5 år innan de bor varannan vecka, låter extremt i mina öron. Samtidigt så bor de ju så mycket hos er att det inte kan vara rimligt att betala fullt underhåll heller, och att det minskar för varje natt ni tar över.
 
Sv: Frågor om underhåll

Nu kan jag inte svara på din fråga men har för mig att det är ganska snålt tilltaget med underhåll i Sverige om man jämför med USA, i svergie betalar man för barnen, inte sitt ex. När man väl skiljt sig har ju hon liksom redan fått hälften. De låter ju som om han redan uppfyller sitt underhåll med råge, klart räntan på lånet ska ingå tycker jag, det räknar jag som en del av hyran. Han skulle ju lika gärna kunna kräva att de säljer huset så får hon flytta någon stans billigare.
Kolladd på försäkringskassan och där kunde man beräkna ut vad man ska betala i underhållsbidrag.
Annars får han ju dra det till tingsrätten så de får ett beslut så behövs,det inte tjafsas.
 
Sv: Frågor om underhåll

Jag tycker då egentligen att han betalar på tok för mycket till henne.

Om nu huset kostar 4000 kr/mån (han bor inte där och då tycker inte jag han ska stå för mer än lånedelen och inte för driftkostnader) så betalar han 5000 kr till henne i underhåll! Ca 1670 kr/barn ( går man via FK brukar de vara ca 1300 kr).

Barnen bor 4 nätter/v hos pappan, vilket gör att han borde betala mindre än vanligt.

Sen tycker jag oxå det beror på hur mycket han betalar annars, köper han kläder/skor/bidrar till aktiviteter m.m. så minskar ju kostaden.

Underhållet ska ju täcka barnets kostnader, och mamman ska lägga lika mycket själv. Hon lär ju dessutom ha barnbidraget.

Bidrar din man då med 1670 kr, + köper kläder, skor och bidrar till aktiviteter och de dessutom bor 4 nätter/veckan så är det ju mamman som tjänar på detta. Om dom nu inte har barn som är VÄLDIGT dyra i drift.

När ni sedan är uppe i växelvis boende ( 6 eller 7 nätter/v) så ska han inte betala något ALLS i underhåll!


Din man verkar vara väldigt snäll, och hon ska nog inte klaga för han kan juh lika gärna vilja sälja huset och hon får flytta...

Mne här kan ni ju räkna ut hur mycket han bör betala enligt FK, glöm inte bort o dra av för de barnen bor hos honom. De är ju nästan växelvis boende ni har...
 
Sv: Frågor om underhåll

Jo, vi vet att han betalar mer än han måste men eftersom hon inte har någon inkomst alls ville han vara snäll och hjälpa henne en period efter separationen (då hon var f-ledig) så hon skulle kunna komma ut i arbete. Nu har det inte blivit så och han känner att det nog får räcka nu...

Nu ska bodelningen göras färdigt och det kommer bli så att huset kommer säljas. Efter det kommer ju delen han betalar till henne minska drastiskt. Att han inte kommer betala ngt när barnen bor varannan vecka är han tydlig med.

Problemet är ju att även om man går efter det FK säger eller räknar ut så tycker ute hon det räcker. Hon tycker ju att han ska betala mkt mer än så. Därav frågan vem som faktiskt kan hjälpa till att bestämma vad som ska betalas och vad som ska ingå.

Hon får hela barnbidraget och flerbarnstillägget. Även där känns det som helt ok att hon får det, vi har mer pengar än henne. De delar på kostnader för fritidsaktiviteter och liknande. Ofta betalar vi en större del för att vi helt enkelt har mer pengar.
 
Sv: Frågor om underhåll

Då får väl hon ta det till rätten i så fall, om hon inte är nöjd. "Alla" vill väl ha mer pengar, men hon behöver nog vänja sig vid att hennes ex inte kommer att stå för hennes utgifter längre.
 
Sv: Frågor om underhåll

Det går att be familjerätten i (barnens) kommun om hjälp också, dom kan assistera med att komma fram till lämplig summa. Om man vill prova något innan en eventuell rättstvist vill säga. Annars får han (eller hon) gå via TR, som då beräknar barnens levandsstandard hos respektive förälder, inkomster, utgifter etc och sedan fastställer ett underhåll för varje enskilt barn.

Eller så kan han säga åt henne att hon får begära underhållsstöd från FK, som han sedan får räkning på varje månad att betala till dom. Så slipper man att komma överens om något ihop. Det ligger på 1273 kr per barn och månad.
 
Sv: Frågor om underhåll

Hur länge sedan är det som de skilde sig?
Under betänketiden (sex månader om man har gemensamma barn) kan han vara skyldig att betala även för exet, men inte därefter.
När skilsmässan gått igenom ska var och en stå för sina egna levnadskostnader.

Håller med de andra, tycker att din man är lite väl generös mot sitt ex!!!
Och ta underhållet via Försäkringskassan istället, för att slippa ännu mera tjafs. Avdragen man får göra för att man har barnen mer än det fastställda täcker dock bara matkostnaden för dessa dagar och skillnaden mellan om barnen bor sex eller sju nätter per vecka är 3/4 av det totala underhållet!!!
Jepp, du läste rätt, så det finns såklart en ekonomisk anledning till att hon vill utöka boendet så extremt sakta...

Se till att din man bokar samarbetssamtal på Familjerätten så att de får hjälp att diskutera ekonomin, för barnens bästa!

Är någon jurist inkopplad i bodelningen?

/Keb
 
Sv: Frågor om underhåll

Det är snart tre år sedan separationen och i sommar är det två år sedan skilsmässan gick igenom. Bodelningen är snart klar, det är en jurist inkopplad som skött allt det praktiska. Vi väntar bara på att exet ska skriva på papprena så är det klart!

Just nu känner väl mannen att han inte vill börja bråka om pengar, det kommer garanterat göra att hon vägrar skriva på bodelningsavtalet och då kommer det ta ännu längre tid innan det är klart. (De har redan hållt på i 14 månader)

Ett samtal till familjerätten är planerat och såfår vi se. De har ju försökt prata med dem tidigare men fick ingen hjälp alls, bara att "ja, vi kan inget säga, det är ni som måste komma överens..."

Men det känns iaf skönt att det inte bara är vi som tycker att mannen är mer generös än han behöver vara. Inte så kul när ryktena går på stan att han inte betalar.

Eftersom exet inte kan ta över huset så får vi också höra att han driver henne och barnen från hus och hem...
 

Liknande trådar

Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 724
Senast: Nethril
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Verdandi
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 927
M
Övr. Barn Det här med underhåll för barn till boföräldern, hur fungerar det egentligen? Situationen är som sådan att min man skall börja betala...
Svar
18
· Visningar
2 180
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp