Frågor om vårdnad, resor etc

Undrar sa flundan

Trådstartare
Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens förälder. Samarbetet med den andra föräldern har varit minst sagt skakigt sen skilsmässan. Hen flyttade till en annan stad långt ifrån där barnen bor och har haft sporadiskt umgänge med barnen sen dess. Vi har på pappret gemensam vårdnad men har inget avtal om boende eller umgänge. Jag har försökt underlätta och uppmuntra umgänge i den mån det går via besök hos den andra föräldern och telefonsamtal. Situationen försvåras dock mycket av att den andra föräldern är sjuk i missbruk och därför ofta är mycket lynnig när det gäller umgänge och kontakten i stort. Det finns såklart också en stor oro kring att barnen träffar föräldern när denne missbrukar och då är helt utelämnad till henom, flera timmar ifrån mig. Barnen säger själva att det vid vissa tillfällen funnits omsorgsbrist då barnen besökt den andra föräldern (ex föräldern har inte gått upp och gjort frukost utan har legat kvar i sängen stora delar av dagen) men i dessa fall har barnen haft en annan anhörig på plats som kunnat täcka upp omsorgsbehovet. Den andra förälderns missbruk är belagt genom flera orosanmälningar samt tid på behandlingshem/vård för avgiftning etc i närtid.

Den andra föräldern har nu börjat bli alltmer svår att kommunicera med. Ett planerat umgänge fick ställas in med kort varsel och föräldern har explicit uttryckt i skriftlig kommunikation att denne tänker försvåra mitt och barnens liv på alla sätt, exempelvis genom att aktivt motsäga sig utlandsresor etc. Jag vill fortsatt att barnen ska få ha kontakt med den andra föräldern när det är lämpligt och på det sätt det är lämpligt när hen inte är aktiv i sitt missbruk. Jag har tidigare kört barnen till den andra föräldern vid umgänge men har nu sen situationen eskalerade sagt att jag erbjuder umgänge i den stad där barnen bor. Jag har också föreslagit umgänge i förälderns stad tillsammans med den andra anhörige så att omsorgsbehovet säkras. Inget av detta har dock den andra föräldern tagit till sig och jag börjar nu misströsta kring att situationen går att lösa genom samarbete, utan överväger att ansöka om enskild vårdnad.

Jag förstår att alla situationer är unika men önskar dock få höra erfarenheter kring andra i liknande situationer. I mitt fall är det enbart vårdnaden jag är intresserad av att få ett tingsrättsbeslut på då det i nuläget pga den andra förälderns instabila mående med missbruk osv inte är lämpligt att avtala om umgänge på vissa dagar, tider osv. Är det mycket ovanligt att få igenom enskild vårdnad på dessa grunder? Riskerar jag något genom att ansöka om (enbart) enskild vårdnad (exempelvis att frågor som rör boende/umgänge också dras in)? Jag är inte det minsta orolig över att själv bli av med vårdnaden men vill ändå få en bild av hur tingsrätten brukar besluta i såna här fall. Jag ska också säga att jag och den andra föräldern har försökt att nå samsyn via kommunen men den diskussionen har helt fallerat då den andra föräldern hela tiden ändrar ståndpunkt, inte kommer på möten etc.

Kort sagt, hur ska jag göra/tänka? Tacksam för alla reflektioner. :heart
 
Ta kontakt med familjerätten igen och rådgör lite, det är ju ändå så att de kommer få göra en utredning till tingsrätten.

Ja, det ska jag absolut, men de kommer ju inte kunna säga något om hur jag borde göra och vad de tror att utfallet kommer bli, tänker jag. Därav att jag efterfrågade lite egna erfarenheter och tankar.
 
Jag börjar med att förtydliga att vårdnad är en juridisk term som handlar om vem som har rätt att bestämma över barnet. Även om TS har koll på så har kanske inte alla som läser det, så jag vill vara tydlig med hur jag använder begreppet.

Att få enskild vårdnad innebär att man ensam kan bestämma sådant som vård och skola, och beställa pass. Man bestämmer också vem som får hämta barnet från t ex förskola. Så som situationen beskrivs i inlägget låter det som en väldigt bra idé ur barnperspektiv då du skyddar barnen från en förälder som inte alltid fungerar som förälder. Om föräldern dessutom har varit aktuell hos socialtjänsten tidigare genom orosanmälningar etc så borde möjligheten vara god till att det går igenom.

Lagen säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern, men det innebär inte att man ska vända ut och in på sig för att anpassa sig efter den andra föräldern. Att göra så som du beskrivit att du gjort är precis det som lagen vill att man ska göra, erbjuda tider.

Jag kan inte se något annat än att du har gjort precis det som förväntats av dig, men att den andra föräldern inte velat vara med på tåget utan försöker att obstruera. Det är inte alls barns bästa, så den förälderns beteende är negativt för denne vid en vårdnadstvist.
 
Jag börjar med att förtydliga att vårdnad är en juridisk term som handlar om vem som har rätt att bestämma över barnet. Även om TS har koll på så har kanske inte alla som läser det, så jag vill vara tydlig med hur jag använder begreppet.

Att få enskild vårdnad innebär att man ensam kan bestämma sådant som vård och skola, och beställa pass. Man bestämmer också vem som får hämta barnet från t ex förskola. Så som situationen beskrivs i inlägget låter det som en väldigt bra idé ur barnperspektiv då du skyddar barnen från en förälder som inte alltid fungerar som förälder. Om föräldern dessutom har varit aktuell hos socialtjänsten tidigare genom orosanmälningar etc så borde möjligheten vara god till att det går igenom.

Lagen säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern, men det innebär inte att man ska vända ut och in på sig för att anpassa sig efter den andra föräldern. Att göra så som du beskrivit att du gjort är precis det som lagen vill att man ska göra, erbjuda tider.

Jag kan inte se något annat än att du har gjort precis det som förväntats av dig, men att den andra föräldern inte velat vara med på tåget utan försöker att obstruera. Det är inte alls barns bästa, så den förälderns beteende är negativt för denne vid en vårdnadstvist.
Tusen tack för långt och, för mig, lugnande svar. :heart
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 194
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: niardasp
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 639
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp