Frågor om verkning

Aionee

Trådstartare
Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag kan men det är svårt att veta i vilken ände man ska börja i. Och jag borde kanske ta upp det här med min hovslagare också, men det är lite av en känslig situation just nu (visst kan jag fråga fler hovslagare, men det går snabbare och enklare med buke tills jag faktiskt träffar en annan hovslagare).

Min häst övertrampar med bakbenen när han går, och speciellt när han ökar takten så börjar han slå i framhovarna (det låter också om skorna). Jag pratade med min hovis om det finns något sätt man kan förhindra att han trampar sig en massa, eller mer informerade henne om att han går med ett väldigt övertramp. Och jorå, sa hon, man kan ta t.ex. aluminiumskor i fram eller bara några tyngre bak så att frambenen hinner undan. Det verkar logiskt och jag nöjde mig med svaret.
Hon verkade göra ett helt okej jobb, trots att det var något som såg lite "ogjort" ut efter hon varit klar. Och häromdagen tappade min häst en sko (hö fram) och då såg jag att tån var väldigt lång. Alltså sidorna på hoven var liksom bra rundade, men sen var tån ungefär 2 cm längre än resten av hoven. Hon hade alltså verkat hoven på så sätt (skon tappades pga att hästen klev sönder en söm ca 2-3 veckor efter senaste skoningen) att hoven var oval. I vintras var han inte skodd på samma sätt och nu förklarade hon, när hon slog på skon, att hon valt skor med två tåkappor så att den långa tån skulle slita sig själv när han gick. Alltså kortade hon inte ner tårna när hon skodde så nu sticker hoven ut ca 0,5-1cm från skon.

Enligt henne ska alltså det slitas ner, men även den andra hoven ser ut att sticka ut väldigt mycket. Är det här rätt sätt att hantera det? Är det fel av mig att lita på folks skitsnack om hur hon "bara raspar lite här och där och klart" och noja mig över hennes omdöme?

Min häst har även börjat spruckit på varje hov, närmre trakten (varje hov, eller speciellt bakhovarna, har fått en liten spricka på varsina sida vid trakten). Vilket verkar förklara saker och ting eftersom han har mycket övertramp, men kan man inte på något sätt motverka detta?

Jag ska gå och läsa på ännu mer, och imorgon ta bilder på hans hovar för att jag är så dålig på att förklara, men ni får gärna hjälpa oerfarna mig som försöker få ett häng om det här. :o:( (jag vet att många av er är superduktiga och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp utan att ni hackar ner på mig för mitt ovetande och förundringar)
 
Okej så efter lite läsande här och var så har jag förstått det rätt om man vill att hästen ska landa på trakterna när den rör sig? För att den ska röra sig korrekt osv?

Kollade i slow motion på några filmer jag har på min häst och ja, han går på trakterna när han springer vilket måste förklara varför sprickorna uppstår (kan det handla om en obalans i foder där, typ att han behöver mer av någon mineral?). Men fortfarande, är det då rätt att lämna tårna att bli längre för att han ska nöta av de själv? Borde inte det göra hela överrullningsprocessen svårare för hästen och den börjar gå på tårna mer? Eller tänker jag fel?
 
Brukat man inte lägga överrullningsskor samt korta tårna fram om hästar har mycket övertramp?
Understuckna trakter måste du se upp med.
 
Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag kan men det är svårt att veta i vilken ände man ska börja i. Och jag borde kanske ta upp det här med min hovslagare också, men det är lite av en känslig situation just nu (visst kan jag fråga fler hovslagare, men det går snabbare och enklare med buke tills jag faktiskt träffar en annan hovslagare).

Min häst övertrampar med bakbenen när han går, och speciellt när han ökar takten så börjar han slå i framhovarna (det låter också om skorna). Jag pratade med min hovis om det finns något sätt man kan förhindra att han trampar sig en massa, eller mer informerade henne om att han går med ett väldigt övertramp. Och jorå, sa hon, man kan ta t.ex. aluminiumskor i fram eller bara några tyngre bak så att frambenen hinner undan. Det verkar logiskt och jag nöjde mig med svaret.
Hon verkade göra ett helt okej jobb, trots att det var något som såg lite "ogjort" ut efter hon varit klar. Och häromdagen tappade min häst en sko (hö fram) och då såg jag att tån var väldigt lång. Alltså sidorna på hoven var liksom bra rundade, men sen var tån ungefär 2 cm längre än resten av hoven. Hon hade alltså verkat hoven på så sätt (skon tappades pga att hästen klev sönder en söm ca 2-3 veckor efter senaste skoningen) att hoven var oval. I vintras var han inte skodd på samma sätt och nu förklarade hon, när hon slog på skon, att hon valt skor med två tåkappor så att den långa tån skulle slita sig själv när han gick. Alltså kortade hon inte ner tårna när hon skodde så nu sticker hoven ut ca 0,5-1cm från skon.

Enligt henne ska alltså det slitas ner, men även den andra hoven ser ut att sticka ut väldigt mycket. Är det här rätt sätt att hantera det? Är det fel av mig att lita på folks skitsnack om hur hon "bara raspar lite här och där och klart" och noja mig över hennes omdöme?

Min häst har även börjat spruckit på varje hov, närmre trakten (varje hov, eller speciellt bakhovarna, har fått en liten spricka på varsina sida vid trakten). Vilket verkar förklara saker och ting eftersom han har mycket övertramp, men kan man inte på något sätt motverka detta?

Jag ska gå och läsa på ännu mer, och imorgon ta bilder på hans hovar för att jag är så dålig på att förklara, men ni får gärna hjälpa oerfarna mig som försöker få ett häng om det här. :o:( (jag vet att många av er är superduktiga och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp utan att ni hackar ner på mig för mitt ovetande och förundringar)

Jag är inte speciellt kunnig om verkning men min häst som har väldigt stort övertramp har tåriktade framskor och det har hjälp bra. Det var värre när han var ung och hade sämre balans.
 
Jo, det låter logisk. Min hovslagares förklaring var som sagt att man kan ha tyngre skor i bak än fram och på så sätt hinner han undan med frambenen mer, så han inte trampar av sig skorna. Sen har hon även haft öppen tå på skorna när hon skodde för ett tag sen (alltså detta är vad hon sagt, men hon har inte gjort något själv).

Dock märkte jag idag när jag kollade närmre på hur hovarna såg ut och hur han rörde sig, att han helt klart börjat gå mer på tårna. Fortsätter han med denna slags skoning kommer han definitivt att börja gå helt på tårna och ändra sitt rörelsemönster. Bakbenen går mindre på tårna än i fram, och i fram ser man att han blivit plattare i gången som att hans naturliga gångsmönster är att han lägger vikten på trakterna, men tårna tar emot nu när han går och därför blir det platt/mer på tårna. Han snubblar även då och då när han gick vilket inte alls känns bra.

Bilder kommer så fort jag lagt över de på datorn.
 
Jo, det låter logisk. Min hovslagares förklaring var som sagt att man kan ha tyngre skor i bak än fram och på så sätt hinner han undan med frambenen mer, så han inte trampar av sig skorna. Sen har hon även haft öppen tå på skorna när hon skodde för ett tag sen (alltså detta är vad hon sagt, men hon har inte gjort något själv).

Dock märkte jag idag när jag kollade närmre på hur hovarna såg ut och hur han rörde sig, att han helt klart börjat gå mer på tårna. Fortsätter han med denna slags skoning kommer han definitivt att börja gå helt på tårna och ändra sitt rörelsemönster. Bakbenen går mindre på tårna än i fram, och i fram ser man att han blivit plattare i gången som att hans naturliga gångsmönster är att han lägger vikten på trakterna, men tårna tar emot nu när han går och därför blir det platt/mer på tårna. Han snubblar även då och då när han gick vilket inte alls känns bra.

Bilder kommer så fort jag lagt över de på datorn.

Att lägga tyngre skor bak det köper jag inte. Skor i sig är tunga redan som de där. Däremot kan man lägga aluminiumskor fram istället.
Överrullningsskor fram och kortad tå.
Att lägga överrullningsskor, men sen inte korta tån/låta den skjuta över tar bort hela grejen med att just ha överrullningsskor.
Det borde rimligtvis ge hästen en väldigt onaturlig överrullning om tån hela tiden tar i trots att skon har rullar över. Förstår du vad jag menar?
 
Sådär ja, här kommer bilderna.

Framifrån
11647214_10204023457169972_82825943_n_zpsqaugd2l1.jpg


Vänster fram
11650716_10204023457369977_1320048605_n_zpsfzsx5lit.jpg
11121120_10204023457489980_1247884612_n_zpstoeynhpp.jpg

11638108_10204023459650034_399936167_n_zps9dkr1dr3.jpg



Vänster bak
11350102_10204023457449979_1518065757_n_zps4ns801z0.jpg

11350066_10204023457609983_273998118_n_zps8ypc6nvk.jpg

11651236_10204023459730036_1659761162_n_zpsc20g7hmo.jpg


Höger fram (den här skon trampade han sönder en söm och dagen efter lossnade skon, två dagar senare slog hovis på den igen vilket var 1-2 dagar sen)
11650798_10204023458370002_1038765649_n_zpstewxwhyv.jpg
11350012_10204023458450004_1065276262_n_zpsecxp3fnf.jpg

10149447_10204023460890065_392303125_n_zps6ivktcnb.jpg


Höger bak
11356311_10204023458530006_652527797_n_zpspgn8udqs.jpg
11349891_10204023458730011_2144407949_n_zpsn5qtnsaw.jpg

11637896_10204023461250074_870225017_n_zpssohurmzn.jpg
11429899_10204023461530081_1914636057_n_zpsnglxr6md.jpg


Ber om ursäkt för att vissa bilder är dåliga, men det är svårt att hålla upp en otålig hästs hovar med en hand och sen ta kort med den andra. :angel: Här på bilderna har det gått 3-4 veckor sedan senaste gången han skoddes runt om, sen var det tappskon häromdagen.
 
Är jag blind eller har hästen två olika sorters skor fram? Höger tå är ju betydligt längre än vänster... eller luras bildvinkeln?
 
Är jag blind eller har hästen två olika sorters skor fram? Höger tå är ju betydligt längre än vänster... eller luras bildvinkeln?
Ja juste, glömde nämna det. Hovslagaren hade inga konkava skor kvar så hon tyckte det dög bra med en vanlig sko tills vi skor igen om 4 veckor.

Så nej, du är inte blind. :p
 
Ja juste, glömde nämna det. Hovslagaren hade inga konkava skor kvar så hon tyckte det dög bra med en vanlig sko tills vi skor igen om 4 veckor.

Så nej, du är inte blind. :p
Så hästen har alltså 1 överrullningssko och en vanlig och ska ha det i 4 veckor?
 
Så hästen har alltså 1 överrullningssko och en vanlig och ska ha det i 4 veckor?
Nja, om vi gör som vår hovis sagt så. Annars lutar det mer åt att vi byter hovslagare och fixar en tid asap. Det känns inte bra att han går som han gör nu även om han typ bara går i hagen.
 
Stackarn har ju samma vinkel på hovarna både fram och bak, vinkeln på framsidan av hovväggen bak borde minst vara samma som hon har raspat till. Framhovarna har normal vinkel vad jag bedömmer.

Vad du kan testa för att övertrampet inte ska gå i framhovarna är "travarverkning" bak, med lita sänkt yttersida så att bakbenen rör sig mer utåt/förbi frambenen i skritt och trav.
 
Att hästen trampar väl under sig är positivt, det är inget man ska försöka stoppa. Problemet är höga långa framhovar som inte hinner undan. Överrullningssko, kortare tå, lite lägre trakt och rensa upp strålen är vad jag skulle önska om det vore min häst. På dina bilder ser det tom ut som tåvinkeln är bruten. Jmf vinkel vid kronranden och vinkeln närmare marken.

Jag hade bytt hovslagare.... :)
 
Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag kan men det är svårt att veta i vilken ände man ska börja i. Och jag borde kanske ta upp det här med min hovslagare också, men det är lite av en känslig situation just nu (visst kan jag fråga fler hovslagare, men det går snabbare och enklare med buke tills jag faktiskt träffar en annan hovslagare).

Min häst övertrampar med bakbenen när han går, och speciellt när han ökar takten så börjar han slå i framhovarna (det låter också om skorna). Jag pratade med min hovis om det finns något sätt man kan förhindra att han trampar sig en massa, eller mer informerade henne om att han går med ett väldigt övertramp. Och jorå, sa hon, man kan ta t.ex. aluminiumskor i fram eller bara några tyngre bak så att frambenen hinner undan. Det verkar logiskt och jag nöjde mig med svaret.
Hon verkade göra ett helt okej jobb, trots att det var något som såg lite "ogjort" ut efter hon varit klar. Och häromdagen tappade min häst en sko (hö fram) och då såg jag att tån var väldigt lång. Alltså sidorna på hoven var liksom bra rundade, men sen var tån ungefär 2 cm längre än resten av hoven. Hon hade alltså verkat hoven på så sätt (skon tappades pga att hästen klev sönder en söm ca 2-3 veckor efter senaste skoningen) att hoven var oval. I vintras var han inte skodd på samma sätt och nu förklarade hon, när hon slog på skon, att hon valt skor med två tåkappor så att den långa tån skulle slita sig själv när han gick. Alltså kortade hon inte ner tårna när hon skodde så nu sticker hoven ut ca 0,5-1cm från skon.

Enligt henne ska alltså det slitas ner, men även den andra hoven ser ut att sticka ut väldigt mycket. Är det här rätt sätt att hantera det? Är det fel av mig att lita på folks skitsnack om hur hon "bara raspar lite här och där och klart" och noja mig över hennes omdöme?

Min häst har även börjat spruckit på varje hov, närmre trakten (varje hov, eller speciellt bakhovarna, har fått en liten spricka på varsina sida vid trakten). Vilket verkar förklara saker och ting eftersom han har mycket övertramp, men kan man inte på något sätt motverka detta?

Jag ska gå och läsa på ännu mer, och imorgon ta bilder på hans hovar för att jag är så dålig på att förklara, men ni får gärna hjälpa oerfarna mig som försöker få ett häng om det här. :o:( (jag vet att många av er är superduktiga och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp utan att ni hackar ner på mig för mitt ovetande och förundringar)

Jag är lite allergisk mot det där att hästar skulle "ha långa tår" och behöva skos med specialsaker där n ska slitas av sig själv etc..
Jag tycker man får tänka "varför flyter hoven ut/tån upplevs lång?"
Det är rätt få hästar som har så stört rörelsemönster att en bra hovis inte kan få till deras fötter i normala vinklar. Detsamma gäller att de skulle ha sån överdriven tillväxt av hov just i tån.
De hästar som blir långa i tårna upplever jag oftast ha verkats i fel vinklar och därför växer som de gör.
Man har gärna lite för lång tå och för understuckna trakter. Inte helt sällan har man sidokappor som man bankat in lite för mycket med.

Har man en häst som får platta och utflytna fötter med lång tå och understuckna trakter hade jag funderat ett varv till kring val av hovis.
Men rätt vinkel i verkning och normal skointervall brukar de flesta hästar kunna se bra ut hela perioden.
De in hovis skor växer oftast hyfsat jämt och balansen i hoven skjuts inte allt för mycket. Jag ser en del andra som för varje skoning blir plattare och får längre tår och trakterna kryper mer och mer under.

Med långa tår blir det svårare för hästen att rulla över och benets rörelser kan då "fördröjas". Så har den understuckna trakter och långa tår i fram blir risken för tramp större.
Utöver att stötdämpande effekten minskas och det blir slitage öht på rörelseapparaten.

Hoppas du och pålle kan få hjälp!
 
Kan tillägga att hästar med lång tå får stora spänningar i bogar och undersidan av halsen, samt att det sliter på senor och ligament.

Ändå ser man dressyrhästar (och islandshästar) på hög nivå med låånga tår pga att folk tror det ger bättre rörelser. Min hovslagare säger tex att många dressyrryttare ber om att hästen ska ha längre tå. Sjukt!
 
På min med väldigt övertramp så likt många andra så kort tå och snabb överrullning fram, men han fick även skor med förlängd traktarm bak. Gör dem inte långsammare bak, men "stöttar upp" mer mot belastningen som blir när de stoppar in bakbenen så långt under sig.

Att tårna sticker ut sådär har jag sett bland flera hovslagare och haft egen skodd så med, så just det i sig är inget fel. Men även det ska ju göras på rätt sätt. Jag kan för lite för att säga minsta om dina bilder - men en sak har jag lärt mig och det är att lita på din känsla. Känns det inte bra - byt hovslagare. Varit där nyss, kändes inte bra med utvecklingen av en unghästs hovar. Två hovslagare sa det ser jättefint ut, inga problem och verkade likadant. Jag tyckte fortfarande att "nåt" såg fel ut, och känslan var att det var inte bra och blev sämre. Tredje hovslagaren såg (utan att jag sagt ngt) samma saker jag reagerat på men inte kunnat sätta fingret på, verkade på ett annat sätt - och vips så blev hästen bekvämare och saker och ting började gå åt andra hållet och bli bättre.

Så säger magkänslan att det inte är riktigt bra för den hästen - byt och se vad en annan hovslagare säger. Särskilt om din nuv hovslagare har dåligt rykte, du inte tycker du får svar på VARFÖR det görs på ett visst sätt och hästens hovar förändrats till det sämre.
 
Jag är lite allergisk mot det där att hästar skulle "ha långa tår" och behöva skos med specialsaker där n ska slitas av sig själv etc..
Jag tycker man får tänka "varför flyter hoven ut/tån upplevs lång?"
Det är rätt få hästar som har så stört rörelsemönster att en bra hovis inte kan få till deras fötter i normala vinklar. Detsamma gäller att de skulle ha sån överdriven tillväxt av hov just i tån.
De hästar som blir långa i tårna upplever jag oftast ha verkats i fel vinklar och därför växer som de gör.
Man har gärna lite för lång tå och för understuckna trakter. Inte helt sällan har man sidokappor som man bankat in lite för mycket med.

Har man en häst som får platta och utflytna fötter med lång tå och understuckna trakter hade jag funderat ett varv till kring val av hovis.
Men rätt vinkel i verkning och normal skointervall brukar de flesta hästar kunna se bra ut hela perioden.
De in hovis skor växer oftast hyfsat jämt och balansen i hoven skjuts inte allt för mycket. Jag ser en del andra som för varje skoning blir plattare och får längre tår och trakterna kryper mer och mer under.

Med långa tår blir det svårare för hästen att rulla över och benets rörelser kan då "fördröjas". Så har den understuckna trakter och långa tår i fram blir risken för tramp större.
Utöver att stötdämpande effekten minskas och det blir slitage öht på rörelseapparaten.

Hoppas du och pålle kan få hjälp!


Fast sen är det ju faktiskt så att hovslagare om de är minsta kunniga varesig kan eller vill trolla med knäna i ett slag med trollspöt . Jag tycker såna här trådar därför ofta blir jättekonstiga för TS :en skriver lite allmänt oinsatt med fågor sen läggs foton upp och råden haglar från folk sen som öht varken är hovslagare och definitivt heller inte vet hästens historik, hur hästen skotts tidigare osv osv. Finns ju ingen sund hovslagare framför allt som skulle få för sig att drastiskt ändra alla vinklar på hästen i ett svep , utan då tas det successivt och med en plan för att hästen ska hinna anpassa sig om den verkats/skotts dåligt tidigare tex.

Så jag har lite svårt för såna här trådar och undrar om de verkligen är gynnande för en TS att få råd av icke hovslagare utifrån bilder verkligen ....

@Aionee om du inte tycker du kan så mycket men ändå tycker ngt är fel utan att du vet vad , då tror jag du får svårt att bli klokare här . Att hästen har mycket övertramp och slår i sko kan tex bero på att den i sig är obalanserad , utan att det är skoningen det handlar om. Vanligt på unghästar/otränade/obalanserade hästar osv.
En tappsko får man här och där utan att det är fel på skoningen .

Det bästa man kan göra är ju att ha en dialog med sin hovslagare och fråga hur och varför och be denne förklara .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 369
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp