Frågor till er med fånghästar

N

najo

Vad har hovslagarn gjort för åtgärder?
Vad har ni för skor, vanliga eller PG-beslag?
Vad använder ni för foder?
Hur går det för era hästar, rider ni som vanligt och kan hästarna leva ett "normalt" hästliv igen ?
Mitt sto fick fång förra våren. Nu har hela hovarna vuxit ner igen och ser bra ut, sulan är inte längre välvd, som den var i början. Hon är skodd med PG-beslag men är tvungen att ha en distans emellan sulan och beslaget för att ordentligt kunna lägga vikt på framfötterna i vändningar.
Sedan är det detta med matfrågan...........hon älskar att äta och hon är mycket lättfödd. Hur gör ni för att era hästar ska känna sig tillfredställda med maten?

Najo
 
Vår ponny får knappt något kraftfoder alls för tillfället, bara en näve så att vitaminerna har något att blanda sig med. Lite hösilage och desto mer halm att äta. Vad hästarna stoppar i sig är det ju väldigt viktigt att försöka hålla koll på.

Han är inte riktigt färdigbehandlad ännu, men vi hoppas naturligtvis att han ska fungera som vanligt snart igen. Enligt veterinären ska det inte vara helt osannolikt i alla fall.
 
Han skos normalt (hade tvärat tå innan han fick fång också)
Äter eggersman müsli, ungefär 2,5 kg per dag
8 kg hö
Inget bete, dock är det lite grässtrån att pilla på i hagen
Rids som innan, men han är 22 år, så jag promenadrider ju bara, och jag rider helst på mjukt underlag, märker att han föredrar det (om det beror på fången är jag inte säker på, kan mkt väl vara pga ledarna)

Kom i håg att fånghästar också behöver näring!!!! Det du ska tänka på är att vara extra noggran vid foderbyten, och ge inte foder som innehåller mkt stärkelse och socker. Kan rekommendera Eggersmans naturmüsli, den är helt obehandlad, ingen melass eller havre.
 
Lycka till med din häst och jag hoppas att du slipper fång igen. Min häst fick fång en vår han var något överviktig, tjocka hästar får lått fång. Min hovslagare hade samarbetat med fångforskaren på Ultuna och man hade kommit fram till att PG beslag inte fungerar särskilt bra. Det man gör nu är att vända skon så du har den bakdelen fram och sätta i en sula samt verka tån mycket kort, det är ju dessutom billigare. Det fungarade utmärkt på min häst som tillfrisknade snart. Min häst är väldigt lättfödd så jag har en väldigt tuff foderstat, han får inte bli överviktig. Han får hö/hösilage, betfor, havre och morötter med hänsyn till hur mycket han rids. Havre har dåligt rykte när det gäller fånghästar så en del utfordrar med korn i stället.
Lycka till med din häst
/Charlie
 
Det finns dock fall då det gått rent ut sagt åt helvete med "bakvända skor" och metoden är omdebatterad både bland hovslagare och veterinärer...

Haft två fånghästar. Den första skoddes med PG. Han klarade sig tyvärr inte utan fick tas bort.

Nummer två fick PG först i det akuta skedet, sedan fick hon tvärtå och sidokappor. Fungerade utmärkt i flera år, men fick ett nytt anfall och då fick hon (av "fångforskaren" btw) Tåriktad sko med tvärtå, sulor och "cushion support", en tvåkomponentsmassa som blir halvstel och ger skydd, stöd och "fjädring".

Hon reds normalt i flera år, inga problem. Gick inte på bete men annars inget speciellt i foderstaten utan hon hade uträknad foderstat med å mycket kraftfoder som krävdes. Stod på fri tillgång på hösilage ett år utan problem med. Däremot fick hon ALLTID magtarmbalans vid minsta lill foderbyte, och alal foderbyten skedde lååångsamt.
 
Tack för era svar. Mitt sto får hö, höstbete i skogshage + Eggersman´s struktur 1/2 kg.
Hur mår era hästar med att inte få gå med på bete.
Mitt sto blir olyckligt, hennes liv är i flocken där hon är ledarsto, hon visar vägen till mat och vatten ta hand om bebisar och vill vara mamma.
Jag funderar på om det är henne värdigt att stå ensam i en hage utan gräs och vänta på utfodring, hur löser ni det med era hästar?
Tror ni att det ligger något i att ston som går med föl inte är lika känsliga för fång, även om dom har kronisk fång. Dvs att överskottsnäringen tas upp av fölet och att stoet inte tar upp allt överskott själv och därmed inte blir förgiftad? Min hovslagare påstår att fånghästar som går i avel blir superfina i hovarna?

Najo
 
"Tror ni att det ligger något i att ston som går med föl inte är lika känsliga för fång, även om dom har kronisk fång. Dvs att överskottsnäringen tas upp av fölet och att stoet inte tar upp allt överskott själv och därmed inte blir förgiftad? Min hovslagare påstår att fånghästar som går i avel blir superfina i hovarna?"

Skulle inte lita på det. Det som utlöser fång händer i stoets matsmältningssystem, det är där det blir för mycket så att det blir fel. Skulle INTE betäcka och riskera att hamna i en situation med ett högdräktigt tungt sto som åker på ett fånganfall, eller att inte kunna ha fölungen på bete.
 
Jag tog bort mitt sto just pga det där med att vara separerad från flocken. Hon levde för två saker - äta och arbeta.
Gick ju i flera år ensam (såg de andra dock) i jordhage på sommaren och tyckte inte det var direkt kul (hon var fö ledarsto). Men sålänge hon fick JOBBA var det uthärdligt. Men man såg ändå att hon levde upp mer på vintrarna/höstarna/våren när hon fick gå med kompisarna igen.

När hon inte gick att rida längre så blev det tyvärr droppen för henne, och trots att hon hade sällskap i hagen så blev hon nedstämd, aggresiv och mådde helt enkelt psykiskt dåligt. Så hon fick sluta sina dagar..

jag skulle INTE lita på att det fungerar att sätta fångston i avel. Det är som Svea sa magtarmstörningen som utlöser fång, och det kan de få med föl vid sidan med. Dessutom frestar en tung, otymplig kropp och kraftigt ökad vikt på hovarna rejält..
 
Hejsan...
jag vet inte om jag är lite sen på att svara men men...
Jag köpte en häst med fång, kroniskt redan då.
Köpte henne som sällskapshäst till en ponny som jag hade då.
då kunde hon knappt gå på korta skogs promenader.
jag provade olika hovslagare, men har nu äntligen hittat rätt...
Efter många otrevliga upplevelser så har vi nu haft samma hovslagare länge.
när vi bytte till henne var fånget väldigt illa.
hon var väldigt lång och kunde inte gå på grus.
nu rider jag henne som vanligt.
rider som man gör på "vanliga" hästar...
jag ger henne 6dl blöt pellets+9dl krossat korn.
detta funkar utmärkt, hon får minst 9kg hö /dag.
kram/Jossan



förrästen??
Vad är dom där PG-beslagen för någe?? :confused:
tack...
 

Liknande trådar

Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 079
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
62 250
Senast: Boj
·
Hästvård Hästen i fråga fick fång i början av juni, och svarade bra på medicin direkt, och har hela tiden sett fräsch ut. Har vilat från...
Svar
10
· Visningar
3 186
Senast: Boj
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp