Frågor till hoppryttare på regional nivå!

Jag brukar alltid sänka hindret och hoppa fram på det lite lägre. Med tanke på att det lilla hindret vanligtvis är ett kryss på typ 40-50 cm. Givetvis frågar man ju om det är okej för övriga på framridningen först. Jag och min pålle kan ha lite dåligt självförtroende ibland på tävlíngar och då, börjar vi på lilla, sänker till ca 70-80 på räcket, höjer till 90 osv till höjden vi ska hoppa på. Samma procedur på oxern.
 
Hej!
Jag tävlar själv på Regional nivå Jag sänker koppelräcket men aldrig till 50 cm. Dock sänker jag 2-3 hål vilken höjd jag än hoppar. Varför jag gör det, är ju för att få igång sprången så man kommer igång, Så gör det ofta även på elit nivå de jag har sett när jag har varit ute och kollat. :D
 
Faktiskt är det alltid "de bättre" ryttarna som tävlar högre som ska sänka hindrena. Känns ju lite onödigt att sänka till samma höjd som det lilla, men oftast är ju det lilla bara 20 cm. Jag tror det är så att de som tävlar mycket har en viss rutin som de följer. Har jobbat som hästskötare på stora internaionella tävlingar och då hoppar alla först ca 50 sen höjer de lite allteftersom sen liten oxer, stigsprång och sen stor oxer. Som hästskötare är det ju viss trygghet i att följa detta mönster med så det "hänger" nog i även på mindre tävlingar...
 
Nu brukar inte mitt hindret (lilal hindret) vara 50cm. I alla fall inte på de tävlingar som jag varit på utan brukar ligga på kanske 30cm.

Jag tycker, och de flesta andra, att det är omständigt och onödigt när en ryttare börjar plocka ner alla hinder på mini höjd. Dessutom gör de det oftast utan att fråga de andra. Det kan ju faktisk vara så att någon ska in och hoppa och vill ta ett sista språng.

Att sänka ner hindret lite brukar mest vara uppskattat. Då brukar alla hänga på och så har man någon som höjer upp till klasshöjd efterhand.
Men då sänker man det ju bara lite grann och inte så långt som till en halvmeter.

Nej, som sagt det är mest bara irriterande för alla andra som ska hoppa. Och det brukar ta en jäkla tid innan de som hoppar kommer upp på en normal sänkthöjd, som man själv känner att man vill hoppa på och då brukar det krisa med ens egna tid eftersom man inte kunnat hoppa själv innan. :crazy:
 
Jag sänker gärna ner räcket och oxern första gåpngen jag hoppar dom, nu rider jag visselrigen bara Lb-La på ponny (100-110) men jag vill helst få ngt språng på 80-90 innan jag höjer upp till klassens höjd. Men så lågt som det lilla hindret fattar inte helelr jag vitsen med???
 
Okej.. Jag bara tänkte om det var av nån speciell annan anledning :smirk:
Hahaha. Men det var som jag misstänkte :idea:
 
Enligt årets TR ska det "lilla" hindret på framhoppningen ligga på ca 70 cm och får ej ändras. Det tycker jag är en bra regel som tyvärr inte alltför många tävlingsarrangörer har uppmärksammat.

Att ha ett litet kryss på ca 40 cm är hyfsat värdelöst anser jag, det blir ju inget språng på den höjden. Bättre att istället börja hopp på ca 70 cm några gånger innan man går över till att hoppa räcket och oxern.
Skillnad på ponnytävling naturligtvis då 70 cm är ganska högt men då kan man ju lägga det lilla hindret lägre. Men på storhästtävlingar kan den med stor fördel ligga på 70cm.

Kommer ni till en tävlingsplats där lilla hindret ligger som nergrävda bommar (dvs ca 30-50 cm) så säg till att den ska vara ca 70 cm! Protesterar tävlingsarrangören så är det bara att hänvisa till de senaste TR-ändringarna. Det är deras skyldighet att känna till reglerna.
Stå på er!!

/Lisa - paragrafryttare
 
Det lilla krysset är ju faktiskt bara till för uppvärmning.
Kan ju inte börja hoppa 110 (om det nu är den klassen man ska hoppa på banan) med en gång!
Klart att man ska få värma upp på lägre hinder än det man ska hoppa senare.
Hur gör ni hemma då?
Börjar ni hoppa högt med en gång? Utan uppvärmning??
Det kan ju inte vara speciellt bra för hästarna, eller hur?
Om man bara ska hoppa 1m så är 50cm inte så lågt som 1:a hinder.
 
Jag kan mkt väl börja på dryga metern även när jag tränar!
Visst, jag tar några språng på ngt hinder som liknar "det lilla" på tävling, men jag hoppar INTE flera språng sedan på tex 80 cm, för att höja till 90 cm, sedan 1,00, sedan 1,10 osv om jag vill upp på en 1,20 - 1,30!
Det anser jag sliter alldeles för mkt på hästen!

Så efter att ha gymnastiserat på ett hinder på ungefär "knähöjd", så ser jag med fördel om hästen går bra, att jag bara har en "mellanhöjd" innan jag är uppe på den höjd jag vill träna för dagen!

Höjden på hindret sliter INTE på hästen, om man håller sig på den nivå som hästen har kapacitet för, och inte ligger på hästens maxkapacitet varje gång man tränar! Hur uppmjukad hästen är beror på:
1. hur noga man är med framskrittning
2. hur noga man är när man rider fram.
 
håller med om mycket. men själv så brukar jag inte lägga ner mycket tid på å skritta fram, joggar hellre henne. se på övriga sportutövare, inte börjar ex fotbollspelare med att gå en bra stund?

när jag hoppar fram brukar räcket ligga på ca 80-90 å sedan så brukar min kompis höja ca 10-15 cm efter varje språng till hindret är på den höjd jag ska hoppa på banan. vilket blir ca 4 språng på räcket, beroende på hur hon känns. sedan hoppar jag en låg oxer som sedan höjs, hoppar sällan fram högt på oxern då jag har en tendens att klanta mig på oxrar på framridningen då jag kan bli nervös ibland.

anser inte att detta sliter speciellt mkt på min häst, kan lika väl börja hoppa ett lägre räcke än att hoppa flera gånger på det lilla som oftast inte är högre än 40-50 cm. för mig handlar framhoppningen även såsom att värma som att kolla lydnaden för dagen.
 
tycker själv inte att man ska behöva skrika hoppning när man ska hoppa, alla ska vara medvetna om hindrerna å inte vara ivägen oavsett någon har ropat eller inte. brukar oftast ha med mig någon som gör mina hinder å de brukar kolla med de andra medhjälparna om det är ok att ändra hindret. å oftast brukar man väl hjälpas åt att höja å sänka? själv så brukar jag inte stå å titta på om någon höjer eller sänker utan jag hjälper till om jag ändå står där, å så brukar mina kompisar göra med.

något jag blir mycket irriterad över är om någon hoppar fram, skrittar en stund å hoppar igen å medans personen skrittar får ingen ändra hindret. hänger ni med? så länge man inte har tänkt å hoppa det direkt så anser jag det är fritt fram att ändra oavsett om det höjs eller sänks.

som medhjälpare anser jag att man är skyldig att först kolla om någon gör en anridning innan man ändrar, å då menar jag inte att man ska ropa å fråga alla utan man ska hålla sig uppmärksammad, så svårt tycker jag inte att det är att vrida på huvudet ivarje fall.

tycker gott att man kan visa hänsyn på framhoppning å sunt förnuft bör råda, rider du före mig har du företräde till hindrerna, självklart.

en annan sak jag kan bli irriterad över är veterinärbesiktningskön, har själv råkat utför att man varit sen å varit rejält stressad å bett å få gå före i kön när de framför startar efter å tom i klassen efter å blivit nekad med en tyken motivering, är man sen får man skylla sig själv.. låter alltid såna som startar före gå före i kön om de frågar.
 
Håller med dig när du säger att framhoppning är till för att kolla lydnaden för dagen, samt värma upp.

Men jag håller INTE med om att man inte behöver skritta fram!
Minst 10 minuters fram (och även av)-skrittning ska det vara.
Enligt min och mina hästars fysioterapeft så är det så viktigt att det inverkar RADIKALT på hästens hållbarhet, om det inte följs...
 
skrittar gör jag alltid när jag börjar, om det är 5 eller 10min är olika. men att sitta å skritta för att värma upp, dvs sitta å skritta först på lång tygel 10min sedan 15 min på kort gör jag inte, då joggar jag hellre hästen, hänger du med på vad jag menar? att skritta av är jag noga med.
 
Nej skrittar på kort tygel gör inte jag heller värst mkt.
Dessutom OM jag skulle göra det, så skulle det ju leda till mkt spänningar hos hästen, då ju hästen på tävlingen är lite "taggad".
 
Jag är nog lite sådär som du stör dig på :o
nej, men jag hoppar oftast lägre på framhoppningen än vad det är inne på banan, men inte så att jag sänker till
50cm, men kanske 90 en gång och sedan 1.00 (om jag tävlar 1.10) men å andra sidan så hoppar jag kanske max tre ggr vardera
hinder så jag stör nog inte så mkt :crazy:
 
Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det är onödigt att säga till när man ska hoppa. Te.x: hoppning räck!
Det finns mycket som kan häna på en framhoppningsbana och det hjälper mycket att veta vilket hinder ett ekipage kommer på. Och det är bra att veta om man själv ska rida på ett hinder om det är några fler som ska hoppa det eller om det kanske är någon som ska hoppa oxern och jag ska hoppa räcket då kommer vi ju med största sannolikhet att korsa varandras banor eller i alla fall rida förbi varandra och det kan vara bra att veta det.

Sen så finns det alltid folk som har en tendens att ställa sig bakom hindret och prata och vägrar flytta på sig. Hrm... jag har i princip hoppat över en person när hon gjorde så. :rofl:
 
Tror inte jag skulle irritera mig på dig, för hoppar du inte mer än så, så lär du ju inte uppta ngn jättelång tid med hindren.

Men vissa hoppar ju X språng på hindret "nedgrävt", sedan har de "miljoner" språng innan de är uppe på normalhöjden, som ska tas en 2-3 ggr.
Dessutom verkar de på ngt sätt ALLTID vara begåvade med en helt stendöv medhjälpare, för de hör ALDRIG att ngn annan än deras ryttare hojtat "hoppning".
 
Jag har sista året kraftigt börjat ifrågasätta om man behöver ropa "hoppning X".
För MINST EN, oftast fler ggr per framridning, så är det ÄNDÅ folk som antingen står i vägen före eller efter hindret, eller börjar ändra det när man påbörjat anridning! :mad:

Minst en gång per tävling har jag sista gången VRÅLAT "hoppning X" med bara ett par galoppsprång kvar till hindret jag ska hoppa!
Och då har jag ändå hojtat "hoppning X" MINST 2 ggr innan!
Och ja, jag hörs! INGEN med ngn som helst funktion kvar på sina hörselorgan KAN missa när jag ropar "hoppning X".

Så slutsatsen måste ju vara att de helt enkelt skiter i att ngn annan än deras ekipage tänker hoppa...
 
onödigt å onödigt tycker jag väl inte att det är, men jag tycker inte att man ska behöva ropa, för man SKA inte rida runt hindrerna hur som helst å man SKA inte stå framför eller bakom när man hjälper någon. man ska hålla sig i från hindrena när man inte gör en anridnig eller precis hoppat, å vill man rida bakom eller framför ska man först kolla så läget är ok.

vill man ropa så gör man det, själv ropar jag om jag tycker att det behövs, annars rider jag bara på, å jag brukar oxå ha kolla på om någon gör en anridning till oxern om jag ska hoppa räcket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 917
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos grannhästen, kajsa, idag med tinki och indra. Kajsa hade redan börjat hoppa innan vi kom och det såg lite högt ut tyckte jag för...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp