Frågor till hoppryttare på regional nivå!

Jo tack. Det råkar man ju ut för titt som tätt, men förhoppningsvis är det fler som lyssnar om man "skriker" det än det är folk som sitter och tänker hm...vart ska hon mån tro.

Fast jag håller helt med dig. Ibland undrar jag om inte folk gör det på pin kiv.
 
Det är väl självklart att man ropar innan man ska hopap ett hinder!!!!!!!!!
Visst om man bara är två tre stycken inne på framhoppningen o SER att det inte är någon ivägen, då kanske det inte behövs men annars så är det en skyldighet att "förvarna" alla innan man ska hoppa!!!
Alla kanske inte rider runt på spåret hela tiden utan gör volter o så, man rider ju även innanför spåret om man rider i en lägre gångart vilket kan göra att man måste rida precis vid hindret ibland..
Visst när man inte rider så har man inget bakom hindret o göra så, för då kan man ju flytyta på sej så fort man ser att någon kommer emot o så, det går ju fort.

MEn man ska förvarna alla ryttare på att man ska hoppa, sen om dom är halvdöva är ju en annan sak :smirk:
 
Det är där poängen är... får han inte dåligt självförtroende på framhoppningen så går det bra på banan sen... Fast nu hoppar jag inte ens på regional nivå ska kankse tilläggas... Har precis börjat hoppa på min gosse... Men jag kan tänka mig att det är därför många gör det... och så är det säkert lite bekvämt också... ;)
 
JAg är nog eg en mer erfaren "medhjälpare" och vet att vi många ggr tar hänsyn... Tror jag håller med den andra som sa att man tar efter sin "chef" och vill göra likadant...
Tävlar inte speciellt mkt och vill defenitivt ha en lugn framhoppning innan jag går in. Det är ju fullkomligt livsfarligt att beträda en framhoppning på lokal nivå och i vissa fall även reg. Jag hoppar gärna fram mkt lägre än vad jag ska hoppa på banan... Där inne är han taggad iaf... Inne på framhoppningen är det ju bara kaos så det gäller ju att man kan stanna när som ehlast vilket innebär att jag (obs, inte alla) sitter och fegar hela tiden...
Men medhjälpare har jag aldrig haft problem med... aldrig när jag har varit det själv heller (inte i Sverige iaf). Alla medhjälpare brukar faktist hjälpas åt (i sverige) och gör att det många ggr hinner upp och ner flera gånger om. Det är ju bara att hänga på en av dom ryttarna som har en medhjälpare och hoppa samma hinder som dom... Säger man till redan från början att man vill vara med så väntar "vi" med att höja, sänka tills alla är klara... Men om man inte ens kan öppna munnen och be om ngt så behöver man heller inte sitta och spy galla här. Jag känner ingen medhjälpare utan varken hörsel eller syn... sen finns det väl några som spelar det ibland men det är bara att göra likandant tillbaka... Håll dig iskall och hoppa ändå så vågar de aldrig göra om det...
 
Nu är inte jag någon direkt erfaren hoppryttare. :o :D
Har väl ridit banhoppning en 5-6 gånger i mitt liv kanske, några FT-starter inräknade.
Men jag skulle aldrig få för mig tanken att hålla på och greja med hindrena på framhoppningen.

Är hästen inte redo att "börja" direkt på klassens höjd, så kanske man ska fundera på om man har lite bråttom.
Träna gör man väl hemma? :confused: I alla fall funkar dressyren så. :p

Jag har inte lusläst TR precis :o, men jag trodde faktiskt inte att man ens FICK ändra på hindrena på framhoppningsbanan.
 
Jag har ropat jag med, men det finns en viss persons medhjälpare som aldrig hör någon annan än sin egna ryttare.
Han har bla höjt hindret just när jag har hoppat, då hade han nästan höjt det förra gången jag hoppad emed, fast jag skrek bägge gångerna högt och tydligt flera gånger. Min tränare som med hoppade fram blev arg och skälde på människan.

Dock tycker jag att man ska säga till att man ska hoppa ett hinder, för när jag är på framhoppningen är jag väldigt konsentrerad på hur banan är, hur jag ska rida m.m Det ända jag reagerar på är när någon ropar att de ska hoppa.

Ropar man inte så vet de andra inte var ryttaren ska ta vägen och har då svårt att hålla sig undan för den som vill hoppa.

Stötte på ett "proffs" på en tävling, hon ropade inte och jag var lite i vägen efter hindret. Till mig säger hon argt: Du får se dig för!
Var av jag säger: Du får väll ropa att du ska hoppa!
 
för mig är det lika självklart att man ska vara urvägen från hinder när man hoppar fram. man ska inte göra någon volt bakom eller framför hindret utan att se sig för.

när jag jobbade i england var det sällan att någon ropade innan de skulle hoppa, å de var bra mycket fler inne på deras framridningar än vad vi är, undrar hur de klarar det? jo de är uppmärksamma på hindrerna.

tävlade för övrigt idag å det var inte många gånger jag behövde ropa. är någon ivägen så ropar jag men inte annars.
 
det handlar väl ändå om att värma upp? så du tycker att när jag rider 1.20 klass med min 6 åring ska jag börja hoppa 1.20 högt??? skulle aldrig falla mig in att göra så! du får höja hindrerna 10cm över klassens höjd om det inte kommit någon ändring i tr
 
men tycker du själv om när någon är bakom eller framför hindrerna? det kanske är någon som är koncentrerad å inte hör när du ropar, blir inte du irreterad då?
 
Till viss mån hoppar jag "ändå" när det blir för rörigt.
Men ibland måste jag väja, för jag är rädd att hästen och jag ska skada oss!

Jag har en stor häst, med GIGANTISK galopp, som ibland blir lite VÄL "frisk" mot hindren.
Och när han då blir det, då avbryter jag anridningen, dvs lägger en stor volt.

Och de ggr jag gör det, är ju händelseförloppet sådant att häst sticker, jag får suga tag REJÄLT i ena tyglen och väja.
Och tydligen ser det då ut som om jag tappat kontrollen av min häst, för nästan JÄMT så rusar de som står vid hindren då iväg! :D
Passar mig perfekt, för då är just DE medhjälparna resten av tävlingsdagen RÄDDA för mig, vilket gör att de håller JÄKLIGT bra koll på VAR jag är när jag ska hoppa! :devil:
Jag tror de anser att jag har en häst som kommer meja ner dem annars! Vilket de ju gärna för min del får tro! :devil:
 
Jodå, man FÅR ändra på hindren, men det finns regler på hur mkt.

Men man får INTE hindra ngn att hinna hoppa fram, vilket görs OFTA, om det är ngn stackars försiktig krake som inte törs stå på sig mot de som anser sig vara "storfräsare"! :mad:

Minns en gång när jag hoppade fram och SAMMA ryttare hade parkerat sig bakom ett av framhoppningshindren till BÅDA klasserna jag red fram! :confused: :mad:
Alltså hon stod i HALT bakom hindret, flera ggr!

Jag blir då skitförbannad, hennes beteende är ju livsfarligt både för henne, hennes häst och övriga sörjande som hoppar fram.

Jag hade fått avbryta flera anridningar då personen i fråga inte behagat eller fattat att flytta på sig.
HUR man nu kan tro att bakom ett av framhoppningshindren är en lämplig plats att stå?! :confused:

Till slut vrålar jag "hoppning X" så högt och förbannat, att ALLA stannade upp, och man kunde i det närmaste höra en knappnål falla.

Och vad händer? Jodå, ngn lite söt snärta i 20-årsåldern som i tävlingskläder tydligen är medhjälpare stegar raskt fram emot mig, och med en "klappa idioten på huvudetmin" säger hon teatraliskt lågt till mig "men SNÄLLA DU, du måste DÄMPA dig lite".

Kan säga att DEN bruden ska vara GLAD att jag inte varken tror på, eller ägnar mig åt fysiskt våld, för då hade hon legat ILLA till! :mad:

Så summan av det är ju att man som ryttare tydligen ska tiga och lida, och be en bön att man ska överleva framhoppningen... :crazy:
 
Bra sagt till proffset! :bow: :devil:

Säger som dig, fast jag är koncentrerad till 100% (jag har fått beröm för att jag kan koncentrera mig så bra), så hör jag ALLTID just när ngn hojtar "hoppning"!

Hade jag varit du när idioten höjde när du var över hindret, hade jag stegat till domaren och lämnat in protest!
Med motivationen att "X barrerade min häst". :devil:
För enligt TR är väl att man håller i bommen vid språnget barrering? Och ju INTE tillåtet...

Jag tror du och jag skulle komma väl överens på en framhoppning! :D
 
Om jag råkar vara i vägen bakom ett hinder och är koncentrerad så är bara mina öron kopplade på när någon ropar "hoppning ...." Då ser jag till att flytta kvickt på mig.

I bland händer det att någon är i vägen, men jag brukar inte bli så irriterad, för att de kan ju hända alla!

Men här omkring där jag tävlar är det alltid samma personer!!
En är en "okänd" ryttare och sedan så är det några "kända ryttare", De ställer till med alla de problem man kan ställa till med på en hoppbana!
 
Kan då tillläga att min häst har blivit "barrerad" ett ex antal gånger, inte så kul när hon var unghäst och var/är väldigt rädd om sig.

Jag tror vi har bra knep att lära till varandra, ur man ska fostra de andra på framhoppningen. :devil:

Jag har gjort en del rackartyg mot motståndarna, och get deras metod tillbaka..

En sak som jag aldrig kan glömma, var när en landslagsryttare red en unghäst och vi var på framhoppningen samtidigt, personen i fråga red mitt framför nosen på min unghäst, som jag var tvungen att nita såklart.
Det ryttaren gör när h*n rider förbi är ett "glänsande" leende!
Jag blev skitsur. Så jag red framför nosen på h*n häst så att det blir h*n tur att nita, och så avlägger jag ett "blendande" leende.

Den här personen hälsade i minst ett år alltid på mig!

Det roliga på allt var att min unghäst studsade runt felfritt (vilket landslagstyttaren såg) :devil:, medans landslagsryttaren som hade ett par hästar i klassen inte hade gått felfritt, så när h*n kommer in med sista unghästen så ser man riktigt hur h*n kämpar för att bli felfri, och lyckas...
 
Det bästa vore ju om man helt enkelt inte fick ändra höjden. Att det fanns tr hinder i olika "lagom" höjd så slapp man alla egoister som bara tänker på sig själv.
 
Eller också tar man bort "lilla hindret", och ersätter det med 3 bommar och fyra stöd, och så får det hindret ändras efter behag!

Och så har man det ordinarie rätt upp och oxer som INTE får ändras!
 
vad är lagom höjd för dig att hoppa fram på? låt oss säga att du ska rida en 1.20 klass?
 
tror att ni skulle gilla mig på en framridning, håller mig ur vägen å försöker göra så lite väsen av mig som möjligt. och dessutom försöker jag att hålla ett bra avstånd från andra, gillar inte när folk rider nära. en kompis red en gång upp i baken på min är hon var brunstig å hennes valack nosade min i baken, gissa om vad min gör? jo sparkar. kompisen blir skit sur, själv sa jag till henne att rider man upp i baken på ett brunstigt fuxsto får man skylla sig själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 370
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 899
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos grannhästen, kajsa, idag med tinki och indra. Kajsa hade redan börjat hoppa innan vi kom och det såg lite högt ut tyckte jag för...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp