Frågor till hoppryttare på regional nivå!

Har nu läst alla inlägg och har en fråga: "Var i Sverige befinner sig dessa s k storfräsare, som stör så mkt på framhoppningarna???":confused:

Jag tävlar i år på lokal nivå i Östergöland och har inte stött på dessa medhjälpare med hörselproblem. Inte heller tycker jag att det varit särskilt stökigt på framhoppningarna på de tävlingar jag varit på i år och hittills i min karriär.

Anser att alla ryttare alltid ska uppmärksamma andra ryttare och deras medhjälpare/tränare på att hoppning skall ske på ett visst hinder genom att ropa "hoppning" och vilket hinder. Det underlättar för alla! :) Är det vissa som aldrig hör, rid över dem, eller säg till på skarpen! :devil:

Vidare är det otroligt olika hur mkt olika hästar behöver hoppas fram. Min häst behöver hoppas fram mkt för att komma igång. Jag brukar hoppa det lilla krysset ett par gånger innan jag går på rättuppstående på lite lägre höjd än klassen, upp till ung 10 cm över. Likaså på oxer. Avslutar alltid med ett språng på rättuppstående precis innan jag ska in.

Jag ser alltid till att vara tolerant mot medtävlare. Alla ska få hoppa fram så mkt som de behöver! :bump:
 
Tja, på i stort sett alla tävlingar där jag är. Runt tiotalet per år.
Jag tävlar i Västmanland, Dalarna, Örebro och Värmlands distrikt.

Dock var jag MKT imponerad över hur mkt hänsyn det visades på en tävling jag var på för några år sedan! :bow:
Jag har ALDRIG upplevt en så bra framhoppning, med SÅ mkt trevliga ryttare som var så hänsynsfulla, UTAN att själva bli lidande!
Var jag var? Heda ridklubb heter den vill jag minnas.
Som väl ligger i Östergötland... ;)
 
Hehe, ja, vi östgötar är helt enkelt MYCKET trevliga och sympatiska! :)
 
Måste bara säga att på min senaste tävling fanns det funktionärer, bestående av två 12 åringar som inte hade någon vidare koll. Det var även obegränsat antal ekipage på framhoppningen/ridningen så det var kaos. En j**la massa höjande och sänkande av hindrena. Det skreks friskt, en pappa till en ryttare skrek: -Men rid då! varpå ryttaren svarade: -Ja men det är en så jävla massa idioter i vägen hela tiden! Ja gissa vem som tog mest plats och visade minst hänsyn! Tilläggas bör att detta var på en storhäst tävling och ryttaren var en vuxen människa :crazy:.

Sen fanns det ryttare som "parkerade" sin hästar bakom hindrena för att snacka lite med någon medhjälpare/tränare/förälder. Och inte flyttade dom på sig trots att man gastade "Hoppning xxx" 4-5 gånger!

Trots att jag hade röd rosett i svansen envisades andra med att rida nära i både sidled och bakifrån.

Allt detta grundas i att ta hänsyn och på denna tävling måste jag säga att hänsyn fanns inte ens.
 
Brukar det hände på tävlingar som du är på??
och ofta??

för det har jag aldrig under mina tävlingar varit med om...
 
jag hinner aldrig höja och sänka hinderna :(
jag får hoppa som dom står.
för det är väl meningen? :confused:
 
det har jag och min syster råkat ut för många gånger.. elakast e det på storhäst och mest virrvarr på ponny.. men ponnyryttarna har bättre koll på var de nadra på framridningen befinner sig. ju högre nivå ju värre blir det. Tyvärr. Och man måste ha en medhjälpare med sig som vågar ta för sig om man ska hinna höja å sänka någe. Vi brukar ropa.. är det någon som vill hoppa den här höjden innan vi höjer/sänker. Det brukar fungera bra. Sen att det är för unga och oerfarna funktionärer på framhoppningen är inte bar alls. De vill gärna, men kan inte riktigt.
 
Jepp, det händer ofta.
Har tävlat utomhussäsongen med mellan 5 och 10 tävlingar sedan -85.
Minus ngn enstaka vår/höst när hästen varit skadad.
 
Tydligen inte enligt många! :smirk:
Det har ofta hänt jag fått hoppa fram på de höjder som "erbjuds" för att hinna hoppa fram så mkt jag vill.
Och jag hoppar inte fram mkt, brukar bli max en tre ggr per hinder om hästen går bra.
Det om jag har hästskötare med som inte klarar av att "stå på sig" i "striden om framhoppningshindren".

Jag pallar det, för jag har häst som klarar högre hinder än de på banan, dessutom har jag minimalt med tävlingsnerver.
OCH "mål i mun" så jag kan ryta i till de som är så ovarsamma att de nära nog skapar tillbud.
Men de krakar som inte kan det? Stackars dem...

Med tillbud menar jag tex att börja ändra hindret trots att ngn är på väg att hoppa det, gå i hindret när ngn rider an osv.
 
okej... ja jag tycker iaf det är väldigt onödigt?? ser ingen större funktion med det... men tur är väl då att alla inte gör så... man får väl säga till om det händer, personen i fråga eller överdommaren... han/hon brukar ju vara på framhoppningen också...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 924
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos grannhästen, kajsa, idag med tinki och indra. Kajsa hade redan börjat hoppa innan vi kom och det såg lite högt ut tyckte jag för...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp