Frågor till hoppryttare på regional nivå!

kopparberg

Trådstartare
Kan ngn svara mig på varför man gör så här:
På en framhoppning finns tre hinder, en oxer, ett rättupp, och en grind på ca 50 cm.
Alla tre hindren går att rida på i både höger och vänstervarv.

Varför lägger då FLERA ryttare ner det rättuppstående hindret till ca 50 cm?! :confused:
Det finns ju redan ett 50 cm högt hinder?! :confused:
 
Min häst tittar mkt på hindret första gången jag hoppar det och då kan det vara bra att det är jättelågt så att man kan trycka av honom ändå... Då får han ju ett bra självförtroende att starta med... Om inte hästen vill till hindret sätter man ju i handbromsen redan där och så går den inte fram sen... :crazy:
 
Startar man en 1.20-klass så vill åtminstone jag hoppa någon gång på det rättuppstående och någon gång på oxern när det är någonstans mellan det lilla på 50 och 120. Så jag ber (offtast min mamma) att sänka ner så att jag får hoppa fram på 80-90 cm och sedan höjer vi upp det lite och till sits så ligger det på 10 cm över hinderhöjden på banan. Så gör vi :) Har jag fel??
 
Självklart sänker jag också hindren och börjar inte på "klass höjd", men inte så lågt så det bli lika lågt som det lilla hindret som redan finns, det ser jag ingen mening med.
 
Oftast brukar ju det i mitten vara ett kryss och då kanske man vill hoppa även de andra hindren lite lägre...
Sånt behövs på vissa hästar.
MEn jag kan inte tänka mej att det är så många som sänker det så lågt som till 50 på regional nivå..
Det har då ient jag märkt :confused:

MEn om man har en uppskärrad häst som kan tveka ltie på första hindret så så är det bättre att sänka lite så att den itne börjar vägra direkt... Om den nu skulle göradet alltså..

Vi hade en häst förrut som jag skulle tävla o då sänkte vi räcket direkt till 60 cm sen höjde vi det igen, just för att hon inte skulle börja vägra, eftersom hon hade vägrat hela tiden med en annan ruttare på varenda tävling...

Så det kan behövas. Detta var visserilgen lokalt men jag tror inte att det gör så stor skillnad??... :crazy:
 
För O variera kanske... Endel ryttare vill anpassa hästen lite O om den är tveksam så bör man ju vara försiktig på framhoppning, hoppa lågt O höja hindret O hoppa en gång eller så.. Mn 50 cm på en regionaltävling har jag aldrig sett någon sänka till :o

Dressyrmupp
 
För att jag tävlar på regional nivå, och ju inte alls har samma "insikt" hur det går till på högre nivåer.

Lokal nivå krånglas det i stort sett inte alls med framhoppningshindren. Förutom om ngn häst vägrar hoppa alls, då sänker ju ryttaren dem.
De enda som krånglar med hindren på lokal nivå, brukar vara de som av ngn anledning brukar tävla regional nivå eller högre... :smirk:
 
Det finns väl fler "rätt sätt", så inte tycker jag du gör fel!

Själv så sänker jag inte framhoppningshindren om det inte "hänt" ngt.
 
Här snackar vi alltså 50 cm till framridningen till en 1,20 klass! OCH det var dagens sista klass = de flesta ryttare red ju denna 1,20 som dagens andra klass.
 
Varför inte fråga de som gjorde det?
Jag tävlar en del på regional nivå och kan inte på stå att det hör till vanligheterna att hindret sänks så mkt.
 
Varför ska jag störa min koncentration med ngt sådant?
SÅ viktigt var det inte!
Dessutom skulle jag i vissa lägen när jag hoppar fram, INTE vilja diskutera med medtävlarna. Vilket kanske de resonerar likadant?
 
Står räcket på klassens höjd, så brukar jag villja att det sänks ca 10 cm, men så lågt som krysset brukar vara blir aldrig räcket för mig.
Dock så fins det en del som lägger ner räcket så att det nästan är lägre än krysset och då brukar jag se ut så här :confused:. Fårstår inte vitsen med att läga ner hindret så mkt...
 
Dessutom så hindrar man ju andra att hoppa känner jag!
Genom att lägga ner det rättupp lika lågt som det befintliga "lilla".

Iofs så är ju egoismen RÄTT utbredd på framhoppningar, och det tenderar ju till att bli ännu värre.
Men just det att sänka det där rättupp lika lågt som grinden, det fattar jag bara inte?! :confused:
 
Jag blir litte stresad när de ska sänka räcket till samma nivå som på "de lilla", Den som då har sänkt hindret hoppar sakta upp sig till den nivå där de andra vill börja hoppa, vilket gör att det blir svårt för andra att planera sin framhoppning.

Egoismen är mkt utbredd, på de flesta tävlingar måste man vara tuff för att få en chans att hoppa fram. Alla de "stora" ryttaren tror ju att de äger framhoppningen och får göra vad de vill, men det blir de snart varsle om att det går inte när jag kommer in :devil: :devil:
 
Vad bra att fler än jag uppmärksammat "framhoppningsegoismen"! :bow:

Jag slog upp i TR för att se vad TR "sa" om detta hissande upp och ner med framhoppningshindren.
Där stod ungefär att de som först skulle in på banan och tävla, ALLTID hade företräde till framhoppningshindren, och att då INGEN fick "tränga sig före" och ändra hindren så ngn inte hann hoppa fram så mkt den ville innan sin start!
HUR ofta visas den hänsynen?! :smirk:

Själv är jag som dig, jag SER TILL att jag hinner hoppa fram. Men ibland ser man ju ngn lite nervös ryttare som inte riktigt TÖRS säga till "storfräsarna". :(

Har du också märkt att medhjälparna verkar till 99% ha rejäla problem med hörseln?
Jag har flera ggr HÖGT och irriterat fräst till min medhjälpare att "det vore visst idé med gratis utlåning av hörselsnäckor HÄR OCKSÅ!"
Men tar medhjälparna åt sig?! Nejdå! :mad:

Tror inte jag på ngn av tävlingarna i år eller i fjol, INTE behövt vråla "HOPPNING XX" för full hals mitt i anridningen på ett framhoppningshinder!
För att en massa döva medhjälpare glatt börjar mixtra med hindren till "sin" ryttare! :mad: :mad: :mad:

De inser visst inte att det de håller på med är farligt... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 822
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos grannhästen, kajsa, idag med tinki och indra. Kajsa hade redan börjat hoppa innan vi kom och det såg lite högt ut tyckte jag för...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp