Frågor till valpspekulanter (Utbruten Från Kulltråden - löp till valp)


Ja, att kalla mitt inlägg för halmgubbande är inte särskilt trevligt. Jag blir riktigt jävla ledsen av att få den typen av svar när jag försöker bidra till tråden med mina egna erfarenheter. Eller ska det förbjudas att skriva om sina egna upplevelser för att uppfödare kan känna att man trampar dem på tårna när man skriver från andra sidan av staketet?
 
Just det är väl sekundärt men det väl iallafall trevligt om man kan presentera sig själv lite mer om man är intresserad av valp. Det ju inte så att jag hivar iväg dom till första bästa som säger att de vill köpa oavsett om jag sen har varenda valp kvar :confused:. Folk verkar tro att det som att köpa vilken "pryl" som helst, att finns det bara en kvar så är det bara att hiva fram plånboken och betala. Även när jag frågat så har jag fått väldigt diffusa svar som att "Jag gillar att promenera i skogen och vill därför köpa hund." från några som om det säger allt?
Valpspekulanten kan bli/vara en väldigt bra hundägare, men osäker eller ovan vid att uttrycka sig i skrift. Genom att göra ett formulär med frågor som: Hur har du tänkt ordna tillsynen av hunden medan den är valp? Vad tänker du göra med den vuxna hunden när du inte är hemma? Hur kommer en vanlig vardag i din och hundens liv att se ut? Är du intresserad av lydnad/bruks/agility/rally/NW? etc, etc. hjälper man sådana människor att göra sig själva rättvisa.
 
Okej. Jag trodde du menade att det var så dum inledning att du ratade dem.
Gemene man vet ju ofta inte, så man kan ju behöva ställa rätta frågorna.
Oavsett om du föder upp ”arbetande corgis” eller inte vill ju många ha bara till sällskap eller utställning, oavsett kapacitet hos hunden.

För mig så finns det inget "rätt" svar (för övrigt så har jag frågor ute som intresserade får svara på men jag har fått trycka på om det) utan jag vill mer se att de som hör av sig vet vad de ger sig inpå och att det inte är en impulsgrej att man sett en corgi och typ vill ha valp nu, utan att det finns lite mer tanke bakom. Är det så att vissa kanske inte är så intresserade av träning men ändå verkar vettiga och förstår att tillgodose hundens behov så kan jag tänka mig att sälja till dom också om det så att jag känner att det finns en valp som passar. Det handlar om att hitta rätt hem till rätt valp så jag slipper stå där om 1-2 år och se dom på blocket för att folk kommit på att de är för krävande.
Hörde ett skräckexempel av en på brukshundsklubben där en jag pratat lite med har en väldigt livlig och hispig golden. Hon sa att hon varit tydlig med uppfödarna att hon var ny på hund och ville ha en hund som är så lätt som möjligt och trivs med att ligga på sofflocket. Uppfödaren bedyrade att det minsann skulle gå sååå bra, föräldrarna var ju så sävliga. Senare har hon hört av andra att så är inte fallet utan att den uppfödaren har hundar med krut i och de tävlas en hel del också i diverse grenar. Nu så gör hon sitt bästa för sin hund och går kurser men jag tänker hur mycket bättre det hade varit om hon fått en något mindre energisk hund som första hund för dem bägge. Jag har förmedlat vidare några till andra jag vet har kullar som troligen blir lite lägre i energinivå för att de låtit vettiga men kanske inte så lämpliga för just den här kullen.
 
Valpspekulanten kan bli/vara en väldigt bra hundägare, men osäker eller ovan vid att uttrycka sig i skrift. Genom att göra ett formulär med frågor som: Hur har du tänkt ordna tillsynen av hunden medan den är valp? Vad tänker du göra med den vuxna hunden när du inte är hemma? Hur kommer en vanlig vardag i din och hundens liv att se ut? Är du intresserad av lydnad/bruks/agility/rally/NW? etc, etc. hjälper man sådana människor att göra sig själva rättvisa.

Det finns ett sånt formulär redan att fylla i men hitills har ingen fyllt i den självmant även fast de varit inne på min sida, lite tråkigt..
 
Det finns alla varianter av folk. Men även om man inte är så van att uttrycka sig kan man ju alltid skriva lite om vad man lever för liv, så kan uppfödaren bilda sig en uppfattning om man passar.

Detta hundköp blev lite impulsartat på så vis att jag tänkt valp först till våren, tidigast. Det blev nu i september:grin: Jag visste inte ens att det fanns otingade valpar utan mejlade en uppfödare i närheten med rätt ras, eftersom jag ville träffa fler vuxna exemplar än de jag träffat tidigare. Jag gillade de jag träffat och ville helt enkelt se om det kändes lika rätt med andra hundar av samma ras.

Jag skrev lite om hur jag levde mitt liv och att jag ville ha en hund som följde med i vardagen, samt vad jag var intresserad av med hunden tex utställning, spåra, prova på nån bruksgren men inte på elitnivå. Beskrev sedan vad jag uppskattade för egenskaper med en ny ras och vad jag ville ha mindre av jämfört med mina förra. Inget jättelångt brev men tydligt. Jag ska ju spendera 15 år med en ny hund och jag vill gärna att det är trevligt. Se kan jag inget om blodslinjer osv, men om jag ger en rättvis beskrivning av mig och vad jag vill och kan erbjuda så hoppas jag ju att uppfödaren kan matcha ihop eller hänvisa vidare.

Jag har försökt tänka liknande som jag velat veta om spekulanter då jag sålt hästar. Helt enkelt. Och som sagt, det är ett levande djur och jag tycker man kan förvänta sig det som uppfödare/säljare.
 
Jag känner mig lite bortskämd, för de flesta av mina valpköpare hade jag redan en god bild av/kände jag sedan innan och behövde inte fråga dem särskilt mycket för att veta att de skulle kunna erbjuda en valp ett bra hem :) två stycken hamnade hos för mig okända människor, men efter goda referenser och samtal som lämnade en bra feel good-känsla så kändes det ändå väldigt bra i magen när de flyttade.
Jag hade en del som jag nekade, och några som stod med på kölistan men som sållades bort eftersom.
 
Jag känner mig lite bortskämd, för de flesta av mina valpköpare hade jag redan en god bild av/kände jag sedan innan och behövde inte fråga dem särskilt mycket för att veta att de skulle kunna erbjuda en valp ett bra hem :) två stycken hamnade hos för mig okända människor, men efter goda referenser och samtal som lämnade en bra feel good-känsla så kändes det ändå väldigt bra i magen när de flyttade.
Jag hade en del som jag nekade, och några som stod med på kölistan men som sållades bort eftersom.
Tänkte just på det, jag ställde inte några frågor, i alla fall inte när jag ställde mig i kö.:rofl:
 
Jag tror att en hel del av lathet endast frågar om det finns valpar kvar för att slippa ödsla tid på uppsatser om sig själva om alla valpar ändå redan är tingade.

Jag gör det enkelt för mig. Ungefär som när jag söker jobb ;) Mitt personliga brev är detsamma i grund oavsett, sen är det klart att jag kompletterar det från fall till fall med enkla justeringar som ev frågor riktat till e specifik mottagare. I hundsammanhang då tex om föräldrarnas mentalitet, användningsområde osv... Det tar mig 5 min att skicka ett hyfsat innehållsrikt och sakligt mejl på detta vis. Det kan jag lägga på att ge en uppfödare bra info.
 
Har fått några till intresserade. Lite tråkigt med "Hej! Har du valp kvar så vill jag köpa." Utan nån som helst presentation av sig själv, vad de vill ha för hund och vad de kan erbjuda, inga frågor om föräldrarna eller nånting :meh:. Har iallafall två-tre som känns riktigt bra som jag ska ringa upp sen när det dax att tinga iväg dom.

Jag/vi har skrivit på hemsidan att vid kontakt vill vi att de berättar lite om sig själva och vad de har för planer och mål med hunden.

Det märks tydligt vilka som bara läst valpannonsen och kastat iväg ett mail och vilka som lag 10 min på att läsa igenom den text vi har på hemsidan.
 
Det finns ett sånt formulär redan att fylla i men hitills har ingen fyllt i den självmant även fast de varit inne på min sida, lite tråkigt..
Skicka frågorna i ett mail. Personligen är jag mycket restriktiv med att fylla i data och uppgifter om mig på en hemsida. Visserligen får du exakt samma info i mailet, men om du vill använda den till något annat ändamål måste det till lite handpåläggning och jobb från din sida om jag lämnar samma information i ett mail.
 
Jag gör det enkelt för mig. Ungefär som när jag söker jobb ;) Mitt personliga brev är detsamma i grund oavsett, sen är det klart att jag kompletterar det från fall till fall med enkla justeringar som ev frågor riktat till e specifik mottagare. I hundsammanhang då tex om föräldrarnas mentalitet, användningsområde osv... Det tar mig 5 min att skicka ett hyfsat innehållsrikt och sakligt mejl på detta vis. Det kan jag lägga på att ge en uppfödare bra info.
Men alla gör inte så. När min tik hade valpar och de annonserades ut blev jag kontaktad med frågan ”finns det några vältecknade hanar kvar?” Jag svarade ja och hänvisade vidare till uppfödaren. Slutade med att den här personen köpte en. Hen har tidigare haft rasen och är väl påläst och vet vad hen söker men det visste varken jag eller uppfödaren vid hens första kontakt. Hade ju varit tråkigt att missa en bra valpköpare bara för att första kontakten var en fråga om det finns valpar kvar.
 
Jag har hållit på såpass länge nu att jag har för länge sedan lärt mig att när det kommer till valpköpare, så bör man inte döma ut någon vid en första trevande kontakt från deras håll.

Jag är nog en lättsam uppfödare. Pratar med alla, gärna flera gånger för att bilda mig en uppfattning om vad de egentligen söker efter för typ av hund, för det brukar komma fram till slut och förvånansvärt ofta, så söker de något annat än vad jag har.
Dvs vissa vill ha en lättsam hund som jagar bara lagom och om än mina hundar är lättsamma, så har de en tendens att vara väldigt envisa och ihärdiga när det kommer till jakten och det funkar dåligt med någon som vill ha något mer lagom.
 
@emma82maria Ja självklart, alla sätt kan vara rätt sätt. Min poäng är att det minskar chansen att väcka någons intresse, och att det kanske gås miste om en chans från båda håll, om man inte delar någon info som talar mer för en :)
 
Men alla gör inte så. När min tik hade valpar och de annonserades ut blev jag kontaktad med frågan ”finns det några vältecknade hanar kvar?” Jag svarade ja och hänvisade vidare till uppfödaren. Slutade med att den här personen köpte en. Hen har tidigare haft rasen och är väl påläst och vet vad hen söker men det visste varken jag eller uppfödaren vid hens första kontakt. Hade ju varit tråkigt att missa en bra valpköpare bara för att första kontakten var en fråga om det finns valpar kvar.
”Vältecknade” ger nog ändå en antydan om att det är en person som är insatt i rasen, någon som är intressserad av utställning och kanske avel? Hade hen däremot skrivit ”Finns det några valpar kvar? Dock vill jag inte ha någon svart för de är så himla vanliga” - då kanske det inte hade slutat lika väl ;)
 
Ring dem ändå, de kan ju vara bra. Jag frågade NADA om föräldrarna när jag kontaktade min uppfödare, tror faktiskt inte det är det vanligaste.
Och för mig finns det inte på världskartan att skicka ut intresse anmälan om valp utan att berätta om mig själv och vad jag söker så uppfödaren direkt får en ärlig chans att berätta om de tror att deras avel passa det jag söker. Av samma anledning gallrade jag bort många av de som kontaktade oss när vi skulle omplacera en Hanne. Dom som presentera sig och sa vad dom sökte kollade jag upp direkt och återkom till
 
”Vältecknade” ger nog ändå en antydan om att det är en person som är insatt i rasen, någon som är intressserad av utställning och kanske avel? Hade hen däremot skrivit ”Finns det några valpar kvar? Dock vill jag inte ha någon svart för de är så himla vanliga” - då kanske det inte hade slutat lika väl ;)
Fanns bara en färg i den kullen och de allra flesta vill ha vältecknade SMT så det säger inte så mycket. Sen är det hovawart jag har så vill man bara hålla på med utställning är det fel ras. Och en valpköpare kan ju vara suverän även om den har önskemål om färg.

Jag tror man kan missa bra valköpare om man ska sortera bort de endast efter en fråga om det finns valpar kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 620
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 046
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp