Frågor till valpspekulanter (Utbruten Från Kulltråden - löp till valp)

Är med i rasgrupp för en bruksras och såg just inlägget "Hej, finns det någon valp att köpa och till vilket pris? Hälsningar XXX".

Jag får liksom noll känsla för en sådan valpspekulant.

Det där är jättevanligt hos E-Schäfer. Kollar man på facebookgruppen för schäfervalpar till salu så är det många annonser där man i princip tingar en valp i kommentarerna.
Personligen förstår jag varken säljare eller köpare i det fallet.
 
Det där är jättevanligt hos E-Schäfer. Kollar man på facebookgruppen för schäfervalpar till salu så är det många annonser där man i princip tingar en valp i kommentarerna.
Personligen förstår jag varken säljare eller köpare i det fallet.

Ja, jag kan tänka mig det. Men nej, jag förstår inte heller. Förstår man inte själv hur väldigt ointresserad man framstår?
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.
Brukar inte vara nått jätteproblem för valpen med resa. Jag skulle åka _långt_ för rätt hund. Sålde en valp till Luleå, för hon visste vad hon ville ha!
 
@madalaki Nu vet jag inte om din fråga var allmänt ställd eller bara till uppfödare. Men jag har bott i Norrbotten i större delen av mitt liv. Min förra hund köpte jag i Södertälje, tror det var närmaste valpkullen när det begav sig. det fanns en reg kennel i närheten men hon hade slutat föda upp och hade bara en gamling kvar. Den rasen var ganska liten och det är även denna, så man får liksom leva med avståndet. Och van vid att krångla pga avståndet är man när man bor där uppe, tro mig... Gick iaf jättebra att hämta, 1 timme på flyget.
Däremot kan jag förstå om man tvekar på att ha fodervärdshundar på det avståndet.

Bor nu i mälardalen. Med tanke på avståndet och att jag alltid var ensam med schipperke där uppe, så känner jag nu vilket oerhörd lyx det är att dels ha 6 mil till uppfödaren samt att kunna se en och annan heeler i samma landsända...'
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.
Inga problem att åka långt med valp. Jag hade ju iofs bara knappt 3timmar tåg hem med Ammo från Linköping till Lund, men kollade även på valp i Härnösand.
En bra hund är värd att åka för.
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.
Jag tycker det beror helt på vilken ras det handlar om och vad en själv vill ha ut av sitt hundägande. Som ex utställningsgolden som ska vara familjehund - där finns det typ väldigt få vettiga anledningar att åka särskilt långt om en bor i södra Sverige eftersom många har rätt liknande linjer i sin avel.
Men ska du ha en jaktgolden med särskilda egenskaper, ja då är skillnaden mycket större beroende på linjer och då är det ju rimligare att åka långt eftersom det finns en plan.

Givetvis ska en inte köpa nästgårds bara för att och strunta i hälsa, mentalitet osv! Och givetvis skiljer sig förutsättningarna väldigt mycket för alla beroende på ras, vart en bor osv - men för mig känns det rimligare att åka genom hela Sverige eller kolla utomlands om en avlar, har en ovanlig ras, ska jobba med hunden osv. En måste ju inte göra det svårare för sig än det är om en inte måste liksom :)
 
Själv tänkte jag så att jag är ev. en valpköpare av tio andra, det är läge att försöka sälja in mig själv. Samtidigt så vill jag såklart att uppfödaren får en bild av mig så det matchas med vad jag är ute efter.
Jag gjorde som en tidigare skrev, hade ett standard mail som ändrades efter vad som fanns om kullen på hemsidan, med relevanta frågor för just den kullen.

Jag körde 7h enkel väg för att hämta min goding.
 
Jag tycker det beror helt på vilken ras det handlar om och vad en själv vill ha ut av sitt hundägande. Som ex utställningsgolden som ska vara familjehund - där finns det typ väldigt få vettiga anledningar att åka särskilt långt om en bor i södra Sverige eftersom många har rätt liknande linjer i sin avel.
Men ska du ha en jaktgolden med särskilda egenskaper, ja då är skillnaden mycket större beroende på linjer och då är det ju rimligare att åka långt eftersom det finns en plan.

Givetvis ska en inte köpa nästgårds bara för att och strunta i hälsa, mentalitet osv! Och givetvis skiljer sig förutsättningarna väldigt mycket för alla beroende på ras, vart en bor osv - men för mig känns det rimligare att åka genom hela Sverige eller kolla utomlands om en avlar, har en ovanlig ras, ska jobba med hunden osv. En måste ju inte göra det svårare för sig än det är om en inte måste liksom :)
Ja, både utbudet och vad man vill göra med hunden måste förstås spela in!
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.
När det gäller många sällskapshundar kan jag förstå om man inte känner att kullen är "tillräckligt speciell" för att göra en krånglig resa när det finns likvärdiga hundar närmare. Mina hundar är kusiner men uppfödda 75 mil ifrån varandra. Min då 9v gamla Watson var dock inte alls svår att få hem. Han sov sig igenom en timme i bil till Arlanda, två timmar på flygplatsen, en timmes flyresa (i kabin) och en halvtimmes biltur från flygplatsen. :up:

Ska man ha annat än sällskapshund kan jag inte förstå att man prioriterar geografisk närhet!
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.

Jag kollade från ystad till Haparanda-ish. Slutade 3 timmar bort. Hämtade själv, vi tog tåget.
 
Hur ser ni på geografisk närhet? Jag tycker mig rätt ofta se ”Jaha, tyvärr för långt bort.” Och jag kan reagera lite på det för hittar man rätt kull borde det väl värt att åka en bit. Fast jag kanske tänker fel för det kanske inte är så lätt att dra hem en 8-veckors genom hela Sverige.

Jag åkte tåg i 17-18 timmar enkel resa för att hämta en av mina hundar. Det gick faktiskt mycket smidigare än jag trott att åka så långt med en liten valp.
Den senaste hade jag inte ens riktigt koll på var uppfödaren bodde när jag spanade in kullen men lyxigt nog var det bara 3,5 timmars bilresa bort.
 
Har aldrig brytt mig om avståndet men folk kan ju lätt tro det när hela familjen om bara några veckor har varsin hund från samma kennel och den Kenneln ligger bara 1.5 timme härifrån (enkel resa). Men känner man oss så vet folk att vi inte tvekar att fara till Skåne(bor i Norrland) över dagen bara för att träna hund/ kolla en tävlingen/ hälsa
på en uppfödare eller liknande så avstånden är aldrig något problem. För en månaden sedan körde jag 70 mil (tur och retur) för att göra höftröntgen på rekomenderar klinik.

Men sedan är det väl klokt om man exempelvis är nybörjare på en ras och känner att man kan ha stort behov av nära kontakt och stöd från uppfödaren att man faktiskt har kollat upp att kenneln ligger på acceptabelt avstånd.
En vän till mig har gjort just så när han nu ska byta ras från en relativt lugn schäfer till en tempramentfull holländare. Uppfödaren bor en timme bort och är väl införstådd i att killen behöver stöttning (så de erbjuder att han redan nu, innan valpen är född, får vara med på träningar för att få tips och idéer mm)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp